BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door yorick » 21 mar 2022, 17:04

Dat is wel balen. Een slagmoersleutel zou niet mijn voorkeur hebben in deze situatie, omdat je minder slagkracht kwijt kan. Daardoor draait de torx die er nog zit dol. Kun je niet met een dop met een lange arm werken? Met een assistent die de dop op de torxbout duwt.

Eventueel dop torxdop vlak slijpen, zodat het stukje torx dat er nog zit maximaal wordt benut.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Andry » 21 mar 2022, 18:59

Zuur zeg als iets het begeeft wat je juist niet verwacht.

Wat yorick zegt: torxdop vlak afslijpen + ik zou vervolgens diamantpasta gebruiken tussen de dop en restant kop. Dit geeft tot 800% meer frictie tussen het restant kop en dop/gereedschap. Het werkt echt dat spul!

https://www.vangroningentools.nl/a-5305 ... escription

https://www.schraubendoktor.de/en/

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Martijn_bmw » 21 mar 2022, 19:33

Andry schreef: 21 mar 2022, 18:59 Zuur zeg als iets het begeeft wat je juist niet verwacht.

Wat yorick zegt: torxdop vlak afslijpen + ik zou vervolgens diamantpasta gebruiken tussen de dop en restant kop. Dit geeft tot 800% meer frictie tussen het restant kop en dop/gereedschap. Het werkt echt dat spul!

https://www.vangroningentools.nl/a-5305 ... escription

https://www.schraubendoktor.de/en/
Oh dat is een goede tip om te onthouden :D

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Milka » 22 mar 2022, 07:08

Dank voor de bemoedigende woorden :thumbup:

Afgelopen zaterdag wat het dus 'nationale torx kop afbreek dag', had ik dacht geweten had ik een dag gewacht. :mrgreen:

Waarom zou het afslijpen van de dop helpen? Minder hoog, dus stabieler? Risico is dan weer als je niet goed vlak slijpt
dat je daar weer instabiliteit veroorzaakt. Zat zelf nog te denken om van bovenaf via het gat waar je de ratel op koppelt een lijm in te spuiten.
Maar ja werkt dat niet, dan heb ik een dop dik weg moet frezen :crazy:

Ik werk hier aan met mijn lange wringrijzer, maar merkte zaterdag dat de dop begon te slippen.
Terwijl met de slagmoer ik wel voldoende druk kon geven, maar het apparaat te weinig power. Mss nog heroverwegen en met drie man
er aan gaan staan, 1 het blok tegenhouden, 1 druk op de dop en 1 aan het wringijzer.

Ben nog in afwachting van levering nieuwe / betere dop en ga nu ook eerst diamantpasta bestellen, top tip Andry!
en ik check mijn agenda even wanneer het 'nationale torx komt toch los' dag is voor het inplannen van deze actie :blink:

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Eric Z » 22 mar 2022, 08:42

Afbeelding

Die schuine kant wil je weg hebben. Met dat schuine stuk verlies je een stukje waar je kracht over kan brengen.
Juist omdat er al iets is afgebroken loop je nog meer kans er dan overheen te draaien/af te schieten door dat schuine randje.
In dit geval is meer contact oppervlak met de dop wel fijn, dus daar een dop voor opofferen zou ik wel doen. Is het in plaats van slijpen niet af te draaien/frezen? Dan zou het vlak moeten blijven.

Edit:
Die bouten hebben wel ruimte om zo’n schuine kant te laten zitten zou je denken, op de foto van de bouten zie je daar ook wel een schuine kant zitten.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Milka » 22 mar 2022, 09:07

aaah heldere uitleg.

maar idd op basis van de kraag van de bouten denk ik dat ik eerder iets kan verliezen dan winnen.
Afbeelding

Zou er zeker een dop voor over hebben om niet te route van wegboren te hoeven bewandelen.
Ik pak eerst nog een cheap e12 en bewerk die even om te zien of het beter lijkt te sluiten of niet.
Dan kan ik besluiten er een goede dop aan op te offeren

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door HJ2 » 22 mar 2022, 12:03

Geslepen doppen heb ik intussen ook een assorti van liggen voor dit soort akkefietjes…

Met welke kwaliteit dop is alles vastgezet? Alleen een hele lichte flex / torsie van de dop kan het breken m.i. Verklaren.
Als je een dop gaat slijpen zou ik dan ook een zeer goed getolereerde en stijve (=dure) krachtdop nemen.
En ook voor het opnieuw torquen straks.

Ik heb hier wel een 1” hazet luchtsleutel te leen (2200 n/m) of een 1/2. Met 1440 n/m loshaal moment.
Neem ook een korte en dikke luchtslang zonder restricties tussen luchtvat en sleutel!

Succes man!

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Milka » 26 mar 2022, 08:44

Mijn enige conclusie is ook dat de combinatie met de kracht en een klein beetje schuin, de kop de geest heeft gegeven.

Voor het vastzetten heb ik een HBM E12 3/8 gebruikt.
Nu zullen enkelen van jullie nu denken, chinese rommel en dit had je kunnen verwachten.
De bouten die er 26 jaar in zaten heb ik zonder problemen los gekregen met een dop waar je de chrome glans tegemoet komt.
Zonder problemen. Ik dacht wel voor het vastzetten even een stapje sterker pakken voor de zekerheid, maar geen alarm bellen.
Van de week een Force lange dop binnen gekregen, vergeten een foto te maken maar de begin kraag / facet is 2-3 keer zo diep als die van de HBM en Chromen versie.

Dus gisteren een eerste poging gedaan. Met detail klei een afscherming rondom de kop gemaakt zodat de pasta niet kon verspreiden en nog
andere afschermingen. Past er op, afgeslepen dop er op, met een hamer aangetikt, 1 persoon druk op de kop en proberen maar. Maar geen succes, de dop draait er over heen. Lucht sleutel nog niet opgehaald dus spul weer schoongemaakt en weggezet. Dat nog proberen en daarna de boor er op, dus zijn ook binnen dus dan kan ik direct door......

dacht ik....
Vanmorgen had ik een eurka / shit moment, Kijk nog eens goed naar dit plaatje:
Afbeelding

Volgens mij is de kop al voorzien van draad, dus ook al frees ik de kop van de bout weg, dan nog krijg ik de kop van de motor er niet van af :duh:
Ik kan me niet meer goed herinneren of de bout door de kop heen zakt en pas in het onderblok draad pakt of dat ik na 2 cm al draad heb en dat het overloopt in het onderblok. Maar waarom zou er anders draad over de volledige lengte zitten. Dit is trouwens specifiek voor de volledig alu blokken. Blokken met stalen bussen hebben bouten met alleen draad aan het einde.

Dus ik moet nu eerst uitzoeken of mijn vermoeden klopt, weet iemand hier dit?
Ik ga er nu vanuit dat het draad zowel in de kop als onder blok zit. In dat geval, wat is het risico het zo te laten.
Ik denk dat de kop brak bij ongeveer 70 graden van de benodigde 90. Dus vast zit het wel.
Het is 1 van de 14.
Natuurlijk ik ben behoorlijk fuckd als het net niet voldoende is, maar wat zijn dan de gevolgen motor weer uitbouwen en wegbrengen om het gefixt te krijgen. Eigenlijk het punt waar ik nu ook ben, want het hele draad er uit werken gaat mij niet lukken.

Ander scenario is het is voldoende en dit wordt pas weer een probleem over 300k km.

Jullie gedachten?

en om positief te eindigen, motorruimte staat er weer netjes bij:
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Martijn_bmw » 26 mar 2022, 08:51

Je kan je ook afvragen wat heb je te verliezen mocht het wel fout gaan. Dan moet alsnog het spul los en nieuwe pakking / bouten maar als je nu los gaat halen heb je dat ook al nodig.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door 2226cc » 26 mar 2022, 09:14

Wat bedoel je met draad in de kop?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39728
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Arthur » 26 mar 2022, 10:03

Kun je dat niet testen door een ander eruit te draaien en opnieuw erin? Dan voel je toch wel wanneer (en dus waar) je op draad belandt?

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door beske » 26 mar 2022, 10:29

Draad zit als het goed is alleen in het onderblok, in de kop zal het gat groot genoeg zijn dat de draad van de bout er doorheen past zonder de kop te raken.

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Crookie » 26 mar 2022, 10:43

Kraag vd bout moet wel los geboord worden… niet ideaal omdat de cilinderkop daar onder zit. Er zit geen draad in de kop. Anders zouden de bouten al vrij hoog beginnen met indraaien.

En kopbouten vast zetten zou ik met een 1/2 e12 doen en de 3/8 achter wegen laten…

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door yorick » 26 mar 2022, 12:56

Bij twee pasvlakken zit er aan 1 kant draad. Anders draai je ze niet op elkaar.

Zodra alle bouten eruit gaan, moet je ook een nieuwe pakking. Die 20 graden is niet veel, misschien kun je dit probleem voorleggen aan Janssen.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Marc Sierra » 26 mar 2022, 13:27

Er zit inderdaad geen draad in de kop, anders zou je de kop nooit goed aan kunnen trekken op het onderblok.

Ik denk dat je het prima zo kan laten. Het is tenslotte ook geen turbomotor waar extreme cilinderdrukken gehaald worden, dus die laatste 20 graden zal het verschil niet maken in dit geval verwacht ik. En mocht het wel een probleem geven Is het gevolg denk ik een lekke koppakking, dus dan kan je het alsnog oplossen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Martijn_bmw » 26 mar 2022, 13:33

Exact dat bedoelde ik ook Marc.
Maximale wat je kan gebeuren is lekke koppakking. Dan moet je nieuwe pakking, bouten en kop eraf halen. Dat zou nu ook allemaal moeten als je nu al die afgebroken bout wil vervangen.

En die laatste 20gr is niet veel dus ik zou het mooi zo laten en gaan rijden, feitelijk niks te verliezen

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Eric Z » 26 mar 2022, 13:45

Nou ja, het blok hangt nu niet in de auto. Dan is het nu goed oplossen toch wel fijner.
Als je straks kan rijden geen twijfel over de kop.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Andry » 26 mar 2022, 13:52

20 hoekgraden is niet veel en misschien dat ik het teveel vanuit een 'lead' positie benader, maar als in de qc documentatie de rek van een bout niet wordt gehaald komt er ook geen 'approved' stempel op het document. Nu gaat het wel niet om een offshore crane en 'slechts' om een automotor, maar als de motor er nu nog uitligt zou ik toch voor een 100% oplossing gaan. Maar goed: dat 100% fixen is een engineer kwaal denk ik :hammer:
Laatst gewijzigd door Andry op 02 apr 2022, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Milka » 27 mar 2022, 14:23

Het is idd een duivels dilemma voor me.
Wat ik heb te verliezen is idd dat het hierna een blok in een auto betreft.

Wat heb ik te winnen, tijd, geen risico van slijpsel in het blok en blijkbaar moet de koppakking ook al vervangen worden.
Komt dat omdat die al te veel is samengedrukt?
en natuurlijk ook nog het spannende moment om het draad uit het blok te krijgen....

Ik zal er ook eens een mail richting Janssen aan wagen om te horen wat hij als risico ziet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Bert ///M3 » 27 mar 2022, 19:18

Je probleem in deze is dat je niet weet of je ook werkelijk maar 20 hoekgraden te kort komt. Vaak begint vervorming al voordat hij definitief afbreekt.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Milka » 27 mar 2022, 19:37

eens en ik weet ook wel wat me eigenlijk te doen sta, maar ik zie er nogal tegenop dus zit nog even in de kan ik het niet toch negeren. Als ik voor me zelf de film terug haal is het rond 70 graden waarop de weerstand minder werd en daarna kwam de dop pas los. De resterende deel is nauwelijks vervormd idem voor het stukje dat los is gekomen. Maar helemaal eens, weten doen we het niet.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door 2226cc » 27 mar 2022, 21:48

Ik heb er wel eens eentje met een zogenaamde powerfile weg geslepen. Dat ging prima door de kracht schoot het kopje op gegeven moment los en kon de kop er af. Enigste nadeel is ijzer slijpsel dus daar moet je goed op voorbereiden

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door jessedehaan » 27 mar 2022, 22:16

Ja het blijft echt een lastige afweging.

Ik hoop ergens dat wat motorenbouwers hier ervaring mee hebben en je in PB melden dat je je -bij ongeveer 70 graden op je tweede slag- echt geen zorgen hoeft te maken. Of dat ze nog een andere truc kennen om dit soort bouten los te krijgen.

En anders is het misschien nog fijner om de de hele motor (lekker lastig) ergens te brengen waar ze hem met een stabiele frees mooi af kunnen draaien om een mooie vlakke passing op de kop over te houden.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door 2226cc » 27 mar 2022, 22:53

Ik denk echt dat je te moeilijk denkt hoor, gewoon die kop er af vijlen of boren dat kan prima zonder de kop te raken. Met een powerfile kan dat mooi wel alles netjes afplakken

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door 2226cc » 27 mar 2022, 22:54

Was in de war met die de topic starter was 😅

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], GRzep, JdBn, jvb, Kocheler, MartijnS, mauritsklein en 90 gasten