BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW E30 Project B28cs: INPA engine roughness

Bericht door Milka » 16 apr 2023, 21:01

Gisteren nog weer bezig geweest met de auto.
Had op MP betere lensen gekocht, want om het dimlicht te repareren had ik iets gesloopt :tooth:
Was even vogelen hoe de koplamp units uit elkaar moesten, maar daarna de lensen kunnen vervangen.
Dat werkt allemaal weer. Alleen nog afstellen.

Ook de bougies eens gereinigd en de bobines allemaal 1 plekkie opgeschoven, eens zien of ik ook in INPA daardoor waarden zie verschuiven.
Dus de auto maar weer eens warm gereden, begin steeds meer lol te krijgen in de combinatie m52 in een E30. :df:
Na het warmrijden weer INPA aangesloten, gefilmd en de waarden maar eens in een tabel gezet.

Afbeelding

Wat durf ik er uit af te leiden:
De juiste combi is Lamda sensor 2 moet in de voorste plug en die met het tape op de tweede.
Na het verschuiven van de bobines, scoort cilinder 3 in elke configuratie slecht.
De integrator waarden variëren niet heel erg, wat duid op geen vacuum lek; terwijl het toerental niet altijd constant blijft tm schommelen aan toe. De roughness daarentegen schommelt wel weer heel erg tov de integrator waarden.

Ik had nieuwe bobines bestelt zodat ik eventueel daarmee wat kon spelen, maar Winparts had er toch maar 5 op voorraad en ik wilde niet mixen dus die komen vd week pas.

andere kenners hier nog suggesties?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: veel belovend

Bericht door Milka » 21 apr 2023, 17:05

Omdat ik dus nieuwe lensen geplaats had
Met de dorpsgarage dat ik de auto vanmiddag wel even kon afgeven om lichtbeeld in te stellen.

Heb vd week ook de bobine geplaatst en kon in inpa zien dat t blok stuk rustiger is geworden. Dus iig geen weggegooid geld

Net opgehaald vh instellen vh lichtbeeld

Oja ik heb ook even je co gemeten
Zit best hoog
Maar heb paar keer gas gegeven en zag em zo dalen naar 0.5%

JAAAAAA Je maakt me dag kerel
- weet ik - :rolling:

Afspraak staat voor 1 mei bij de rdw en laatste punt is nu dus ook opgelost.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door Milka » 23 jul 2023, 10:36

tijd voor een update.

Dus met goede zin op 1 mei richting RDW, alle voortekenen waren veelbelovend.
Maar na 15 minuten zat ik al weer met een chagerijnig kop terug in de auto op weg naar huis.
Lichtbeeld was niet goed genoeg en een CO van 9% :wtf: :wtf: :wtf:

Direct door gereden naar de dorpsgarage en daar de co meting gedaan.
Daar ook 9%, maar na een sec of 5 begint het te zakken naar 0.5 blijft daar even en gaat dan weer langzaam
omhoog. Verdomme. 2x gas geven en de waarden zakken weer. Verdomme als ze even wat gas hadden gegeven was ie er doorheen gekomen.

Nou ik was er wel even klaar mee en eerlijk gezegd ik had er ook niet veel tijd voor om hier in te duiken.
Wat gegoogled en oja kan natuurlijk ook nog steeds duiden op een vacuum lek ook al draait de motor mooi stationair.
Dus een rooktest ingepland en dat gaf direct een duidelijk beeld:
Afbeelding
Op injector 3 zat een behoorlijk lek, je kon het horen sissen. Op andere plekken niets te zien, ook niet op de aangepaste slangen voor de M50 inlaat. Kan natuurlijk zijn dat het lek bij de injector zo groot is er elders onvoldoende druk wordt opgebouwd, maar dit was iig bemoedigend. Ik had weer een doel om aan te werken.

Injectoren zijn gereviseerd, idem dus voor de rubbers. Dus een beetje vreemd dat het daar zo op lekte.
OEM rubbers nieuw kun je niet los kopen, maar hey ik heb nog een M50B20 blok liggen. Daar een rubber van een injector afgehaald en die vervangen. Was er niet helemaal gerust op dus dit gecombineerd met een beetje vloeibare pakking. Wel een versie die vloeibaar blijft, maar wel voor meer afdichting zorgt.

Ik had helaas geen tijd om nog tussentijds een controle meeting te doen, dus op 14 juni weer richting de RDW het zou iig beter moeten zijn. Eenmaal bij de rdw beetje de historie uitgelegd en als de CO weer wat hoog zit of ie even gas wil geven.
De keurmeester vond het blijkbaar wel leuk en zij blijf er anders bij.

Auto de hal in gereden, met regelmatig wat tussen gas :tooth: de auto bij de tester gezet, slang er in. Het was nog even onrustig maar daarna bleef de co mooi laag. Al snel volgde: ik ben tevreden. Net zo snel zette ik de motor uit :mrgreen: Ik vertrouwde het nog niet en wilde niet dat er alsnog hoge waarden op het scherm zouden komen. Geslaagd voor de laatste test, mijn zelf opgebouwde E30 M52B28 mag de weg op. :hosanna:
Afbeelding

Dus nu lekker veel kilometers maken....?

Nou niet echt, ik blijf namelijk problemen houden met de temperatuur. Ook met 100km per uur op de snelweg loopt de temperatuur van de kvs op. Alleen door de kachel open te zetten zakt de temperatuur weer naar rond de 90 graden. Zeer irritant.
Heb al vaker te horen gekregen dat de m52 erg lastig is om te ontluchten, maar dit begint wel erg vervelend te worden.
Inmiddels een vacuüm setje gekocht bij de HBM, maar nog geen duidelijke verbetering. Aangezien rijwind op de snelweg voldoende moet zijn, heb ik meer en meer het vermoeden dat er te weinig flow in het systeem zit. Dit kan door lucht natuurlijk, maar ook door niet goed openen van thermostaat of een pomp die niet effectief is. De investering hiervoor is beperkt, dus daarvoor nieuwe besteld en binnenkort dat er maar eens op zetten.

Helaas is dat niet het enige. Had al sinds een tijdje een tik in het blok dat af en toe verscheen en zodra de olie warm was ook weer verdween. Niet fijn maar als het verdwijnt met warme olie. Het zij zo. Bij de laatste testrit voor de kvs was ik inmiddels ruim voorbij de 500km voor het inlopen van de olie schraap dus tijd om het blok eens goed door de toeren te trekken. lekker.
Tot ik weer thuis kwam en de auto de garage in reed, de tik was er nu met warme olie en een stuk harder dan eerder en lijkt anders.
:shock:

Toch een fout in de opbouw en nu die voor het eerst wordt getest wordt, komt dan nu alsnog een fout aan het licht.
Ben er een paar dagen wat ziek van geweest en al bezig met het weer uitbouwen van het blok.

Gisteren toch weer wat moed bij een geraapt en de auto gestart. Direct de tik, maar niet zo hard als toen ik em wegzette. Eigenlijk weer zoals ik het al wel kende. Oorkappen op gezet en met een schroeven draaier gaan luisteren waar het vandaan komt. Conclusie, de kop.
Google aangeslingerd en kom uit op de hydraulische lifters

Niet mijn blok, maar dit is precies wat de mijn ook doet.
PFew, het blok kan er in blijven. De lifters zijn nieuw, maar blijkbaar vullen die zich niet goed.
Er moet toch nieuwe olie op, dus direct nog even flushen en kijken wat ie dan doet.
Het bemoedigende wat ik lees is dat anderen al jaren probleemloos mee rondrijden. Mooi.
Dus binnenkort er maar weer eens een zaterdag aan spenderen.
Laatst gewijzigd door Milka op 23 jul 2023, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E30 Project B28cs: veel belovend

Bericht door Eric Z » 23 jul 2023, 11:02

Bij aftappen olie het eerste opvangen in een doorzichtig iets. Dan lampje er bij en kijken of je geen ijzer deeltjes er in ziet.
Als dat niet het geval is hopen dat het de lifters zijn inderdaad.

Mooi dat het keuren al wel gelukt is. Bijna zover dat het genieten echt kan beginnen. :df:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26744
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: veel belovend

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2023, 11:25

Fijn dat de keuring gelukt is! Nu nog hopen op een kleinigheidje met het tikken en dan rijden :df:

Online
Crookie
Berichten: 4304
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door Crookie » 23 jul 2023, 14:02

Even een vluchtige observatie, een m52 heeft normaal gesproken altijd een viscofan draaien die de koeling op peil houdt. Stond mij iets van bij dat deze niet meet aanwezig is? Kan natuurlijk meespelen bij deze ombouw?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door Milka » 23 jul 2023, 14:15

klopt heb er een elektrische fan op zitten.
De setup qua radiateur en e fan is negenoeg identiek als ik had in de e36.
Daar had ik nul problemen mee, ook niet op driftdagen.
Enige verschil is dat ik nu de fan op de voorzijde heb, ipv er achter.

Omdat ik het probleem al even heb, heb ik de e36 radiateur en fan vervangen door nieuwe exemplaren en de fan vervangen door een specifiek blazende versie van Spal. Set up moet nu dus effectiever zijn dan ik bij de e36 heb gehad. Dan moet ik met 100km per bij 20 graden buiten temp geen oplopende kvs hebben.

met het plaatsen van de nieuwe onderdelen gaat kvs er grotendeels uit en kan ik het nu vanaf het begin met de vacuum pomp gaan afvullen. hopelijk zorgt die combinatie van maatregelen dat het wordt opgelost.

Online
Crookie
Berichten: 4304
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door Crookie » 23 jul 2023, 22:55

Eventueel eens testen met een lopende fan, die geschakeld is met je kvs temp sensor

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door RJK » 24 jul 2023, 10:31

Voor wat het waard is, ik heb geen enkel probleem met koeling van mijn E30 met M60B40 V8. Radiateur is een all-aluminium E36 aftermarket ding en ook alleen een elektrische fan aan de voorzijde. Ik heb er wel een 85ºC thermostaat in zitten en de fan schakelt ook al vrij vroeg in (temperatuur van thermo-schakelaar zou ik even op moeten zoeken).

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door Milka » 24 jul 2023, 20:39

Daarom ben ik ook overtuigd dat er iets anders niet klopt, of idd nog steeds te veel lucht in het systeem

Heb er een thermo schakelaar opzitten, maar die wilde in het begin niet, dus heb er nu een handmatige schakelaar opzitten
ook met de fan aan gaat de temp omhoog

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door Andry » 27 jul 2023, 21:08

Heb je ook gecontroleerd of de thermostaat echt helemaal open gaat en niet blijft hangen en daardoor slechts half open gaat? De radiateur wordt wel warm, alleen is de doorstroom te beperkt. Ik heb een Evo bij me gehad met koelingsproblemen ondanks dat de setup exact hetzelfde is als mijn Evo die nooit koelingsproblemen heeft. Bleek de thermostaat te zijn die niet helemaal open ging. Daarom ook moeizamer om te ontluchten.
Anders de thermostaat er even helemaal uit halen, duurt alleen langer voordat de motor op bedrijfstemperatuur is.
Heb je geen ruimte om een zuigende coolfan te monteren icm met een shroud? Een shroud zorgt ervoor dat de lucht door het hele koelblok wordt getrokken, wat dus veel efficiënter is. Anders koelt het slechts het deel direct tegen de fan en dat is vaak niet veel.

EricT
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door EricT » 28 jul 2023, 09:15

Milka schreef: 24 jul 2023, 20:39 Daarom ben ik ook overtuigd dat er iets anders niet klopt, of idd nog steeds te veel lucht in het systeem

Heb er een thermo schakelaar opzitten, maar die wilde in het begin niet, dus heb er nu een handmatige schakelaar opzitten
ook met de fan aan gaat de temp omhoog
Lucht in het systeem , kan een hardnekkig probleem zijn .Ik ben overgestapt op het E36 M3 systeem ,en heb nooit weer gedoe met de koeling gehad.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door Marc Sierra » 01 aug 2023, 17:21

Mooi dat het nu helemaal gelukt is bij de RDW, dat rijdt toch een stuk fijner rond als alles netjes op de papieren staat! Hopelijk lukt het binnenkort ook om de problemen met de koeling en de tikkende klepstoter op te lossen. Ik weet uit ervaring dat een auto van helemaal kaal opbouwen je doorzettingsvermogen flink kan testen...

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door Milka » 01 aug 2023, 21:46

afgelopen vrijdag weer eens tijd aan besteed.
waterpomp vervangen voor de zekerheid, nu eentje wel met stalen schoepen. Die er nu in zat was nog kunststof.
thermostaten gestest [heb er inmiddels meerdere hahaha] die er uitkwam gaat goed open en die er nu in zit ook goed.
Die daar weer voor inzat gaat niet open en die met de lage temperaar gaat ook netjes eerder en later open dan de 88 graden versies.
Dus dat er weer in gezet. vacuum getrokkken, afgevuld en rondje rijden.
Binnen no time was alles weer te heet en boel laten afkoelen.

vanavond nog een half uur bezig geweest, neus omhoog en stationair warm laten draaien, uitzetten, afkoelen en weer warmdraaien.
tussentijd ontluchten, maar nog steeds geen warme lucht uit de ventilatie roosters.
Dus dit gaat weer een leuk gevecht worden, mss nu alsnog maar direct stoppen toch de 77 graden er in zetten zodat alles sneller en beter doorstroomt.
Ik houd jullie op de hoogte

Oja nee ik heb echt geen ruimte voor een pull fan

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door Milka » 07 aug 2023, 20:36

waren we weer :-)

Helemaal vergeten bij de vorige post, heb ook de olie gewisseld.
Ivm het tikken, toch er nog even een flush ingegooid en weet of het daardoor kwam maar de olie was zwart van kleur
en dat na goed 500km :hmmm:
Verschillende delen opgevangen in een glazen pot, maar geen glinsterende deeltjes: Fijn.
Verse olie en filter er op en deze ook niet te lang laten zitten, kijken wat dan de kleur is zonder een flush.

Terug naar de kvs temp. Herinnerde me dat bij de eerste keer starten en proefritten de auto een 77 graden thermostaat had.
Toen kwam het blok alleen onvoldoende op temperatuur, maar hey daar kun je beter mee rijden dan een te warme.
En bij het testen van de thermostaten was het verschil duidelijk te zien hoeveel sneller deze open gaat, dus dit gaat in ieder geval
beter werken om het te ontluchten. Dus vrijdag middag kvs weer afgelaten, thermostaat er uit, 77 graden er in, huisje weer vast.....
fok.
huisje weer los
thermostaatje er weer uit
radiateur er uit
grill er uit
tap setje er bij, want de laatste bout had ik er niet goed opgezet en de draad kapot gedraaid.
Dus half uurtje later dan verwacht, motor weer aan geslingerd en op temperatuur laten komen.
afkoelen, opwarmen etc maar kwam geen warme lucht uit de kachel.
Fok it, vaccuum er weer op en weer los en dat paar keer herhaald.
Dat deed t goed, thermostaat gaat open en radiateur wordt warm.
Temperatuur ook gemeten 80 aan de warme kant 60 aan de koude kant. [dat was trouwens bij de andere thermostaten ook zo]

Proefrijden en te kvs temp blijft rond de 85 graden, olie rond de 70 graden.
Beetje doortrappen gaat kvs naar 90 en zakt weer naar 85 met rustig rijden.
YES we hebben een rijdende auto.

Daarna nog een ritje naar mijn ouders gemaakt, totaal een 80km.
Op de terugweg was kvs temperatuur lager dan heenweg dankzij een regenbuitje.
Bij stoplicht en fan aan loopt de temperatuur toch op, maar omdat het vanaf 85 graden komt geen problemen.
want zodat ik ook maar een beetje rijd zeg 30km per uur, zakt de temperatuur al weer.

Dus mijn conclusie is dat de fan onvoldoende effectief is, mogelijk agv het missen van zo'n shroud.
En met deze buiten temperaturen wordt het blok niet voldoende gekoeld door de rijdwind en met een 88 graden thermostaat komt het te hoog uit. Met 77 graden gaat dit wel goed.
Maar is het dan nu zo dat in de winter met koudere lucht mijn blok richting de 77 kvs wordt gekoeld?
Want dat is beetje te koud. Dus ik denk dat ik beter nu kan zoeken naar een thermostaat zoals die van RJK rondom de 85 graden en kijken
hoe ik de koeling kan optimaliseren.

Oja en wat betreft het tikken, dat was weg. Ook lekker met het doortrekken.
Alleen in de laatst km toen ik helemaal dootrok tot ik denk bijna de toerenbegrenzer [toerenteller doet het nog niet]
en toen kwam er een harde tik weer in het blok. Nu wel duidelijk dat het een klepstoter is. Helaas kort uit en weer verder rijden geen soelaas. Dus waarom het niet weer verdwijnt zodra de olie weer rustig wordt rondgepompt is me nog een raadsel.
Nog eens nader over nadenken.

Evenals de km teller [dag en totaal] die was opgelopen met een 30 kilometer, na een rit van 80. :blink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Djessey, Erik dB, Google [Bot], jos_br, mark1974, Martijn_bmw, nickdoesburg en 53 gasten