BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!

Bericht door Eeuwe » 18 nov 2022, 10:43

Goed bezig! Mooie vorderingen

Gebruikersavatar
malle eppie
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:27
Auto: RS6-M140i-1MCoupe-Ftype
Locatie: Fryslân

Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!

Bericht door malle eppie » 18 nov 2022, 12:33

Wat een project man, stiekum jaloers dat je dit gewoon allemaal zelf kunt.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!

Bericht door Marc Sierra » 18 nov 2022, 16:45

Mooie vorderingen en het is ook een erg mooie uitlaat geworden! Ben benieuwd hoe hij klinkt.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!

Bericht door 328Ti » 18 nov 2022, 17:27

Gaaf man! Hjt performance never heard about it, bij mij om de hoek!

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!

Bericht door Jlijp » 18 nov 2022, 19:27

Ideaal om dit allemaal zo bij je af te kunnen kijken. 😃👍

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!

Bericht door jessedehaan » 19 nov 2022, 09:30

Proficiat zeg, wat een stappen en resultaat! En altijd mooi als een bedrijfje een beetje op maat mee wil denken zoals met die uitlaat.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!

Bericht door Milka » 20 nov 2022, 14:04

malle eppie schreef: 18 nov 2022, 12:33 Wat een project man, stiekum jaloers dat je dit gewoon allemaal zelf kunt.
Ik wist ook niet dat ik dit kon hoor.
Ik wist dat ik niet onhandig ben, maar qua autotechniek was ik het meest spannende wat ik tot dan toe had gedaan was remklauw revisie en nieuwe schokbrekers monteren. Maar uiteindelijk is het gewoon technisch lego. Niet te gehaast willen, genoeg youtube kijken, inlezen en documentatie in de garage neerleggen. Daarnaast heb je dan de hulp vanuit een forum als dit. En zie motor blok gereviseerd en van een e36 naar een e30 verplaatst :blink:

@jilip
even jouw project draadje bekeken, maar volgens mij zijn jouw skills een niveautje hoger dan de mijne.
Maar leuk dat ik je iig kan inspireren, mocht je het een keer live willen zien, wees welkom

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!

Bericht door Martijn_bmw » 20 nov 2022, 14:35

Eens met Milka als je beetje handig bent is het belangrijkste geduld, verdiepen en goed kijken dan kom je tm e30 / e36 techniek heel ver en is het net technisch Lego. Ik heb ook een motor ombouw gedaan in E30 zo’n 20jr geleden zelfs zonder YT etc want was er nog niet..

Jongere auto’s is echt een heel andere orde met technologie en benodigde computers, gereedschappen etc.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!

Bericht door Milka » 20 nov 2022, 18:05

Pfff de pakkingen tussen blok spruitstuk en spuitstuk - rest van de uitlaat was een behoorlijk gevecht.
niet alle moeren zijn goed bereikbaar achter het spruitstuk, dus dat ging soms echt met 0.25 slag per keer.
Bij de flezen richting de rest van de uitlaat waren de bovenste m10 bouten mogelijk bereikbaar.
Man wat een gevecht, maar het zit er op.

Alleen nog de twee labda sondes er op :tooth:
Het heeft er op gezeten en paste, maar wss het spruitstuk nu net even anders in het slobgat en krijg 1 labda sonde er niet in omdat
:tooth: motordrager in de weg zit. :shithappens:
Beetje met dremel wat weggeslepen.
Toen nog wat meer

Toen toch maar weer besloten dat spuitstuk [bestaat nl uit 2 delen] weer te demonteren :wtf:
Labda er in schroeven en nu als geheel weer terug monteren. Dat past want het probleem kwam door de lengte van de labda PLUS schroefdraad.
En weer een aantal moertjes er op friemelen, maar gelukt.

Bumper er op monteren en eens zien of we de auto kunnen starten voor een 1e blokje om :crazy:

Bij het wegzetten na de oprit proefrit hoorde ik de motor schommelen in toeren. Dus wss wat losgeschoten.
Het was natuurlijk niet nu opgelost.


Maar hoopte dat het vooral stationair zou zijn en eenmaal op toeren dat t weg zou zijn.
Maar helaas, het ritje was nogal lastig met een schommeling in de toeren.
De slechte niet uitlijning hielp ook niet.
Ook opvallend, stuurbekrachtiging gaat een stuk lichter dan in de e36, terwijl dit hetzelfde huis is. Invloed van nieuwe olie? want 195-ers vs 205 ers zal niet het grote verschil zijn.

Ook merkte ik een klein benzine lek op de koppeling van de aanvoer.

Anyhoe
Vandaag voor de tigste keer de inlaat er vanaf geschroefd.
Zodra ik er onder kon kijken viel al direct de slang die op carterventilatie pijpje van de peilstok buis er af lag en
met zo'n marge dat dit niet kon komen van het optillen van de inlaat. Dus oorzaak gevonden.

Bij de benzine leiding viel mij op dat de leiding niet helemaal perfect rond meer was. Wss een kleine vervorming agv het buigen van de 90 graden bocht. Dus nieuwe gemaakt, maat langere recht door stukken en deze uitvoering lekt niet.

Alles weer samenbouwen en weer starten. Yes opgelost.
Dus weer een rondje rijden. Stuk beter mee te rijden. Kan nu merken dat de motor wat moeite heeft te volgen
op intrappen koppeling en bij het rustige wegrijden met weinig gas. Begint ie wat rommelig te lopen.
En mij bekruipt het gevoel dat ik spijt ga krijgen dat ik het oem vliegwiel heb gehouden, want die toeren willen maar niet zakken bij het opschakelen. Helemaal met een short shifter mogelijk geen goede combi.

Uitlijning is nog steeds all over the place :lol:
Had nu ook tijd om te luisteren naar de uitlaat. Eigenlijk best stil is mijn eerste indruk. Geen donkere toon bij stationair.
Had de tussen demper niet gehoeven? Maar de klank zal ook zeker de komende 3-4k nog veranderen. Dus ook niet te overhaast oordelen en wilde ook zeker geen brul uitlaat.

Met het oplossen van deze punten, komt helaas wel een nieuw punt naar voren.
In tikkend geluid in de kop :shock:


Klinkt niet goed, dus van de week maar eens de klepdeksel lichten en zie of ik wat aan de nokkenassen kan zien.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door Milka » 27 nov 2022, 17:05

van de week de klepdeksel maar eens gelicht. gaf direct een 'ooh no' moment: mayo onder de oliedop
Afbeelding

Direct natuurlijk spookbeelden, omdat ik al moeite had met de kopbouten, toch schade aan de koppakking :hmmm:
Loopt ie daarom wat rommelig.

Maar geruststelling kwam mss vreemd genoeg door schuim dat ik vond onder de deksel.
Afbeelding

Het schuim zit in de 'bobbel' voor de vanos. Die heb ik ook van binnen proberen te spoelen, maar daarna is het moeilijk om het er weer uit te krijgen. Dus dit is van nog restant schoonmaak middel en dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van de sludge onder de dop. Alles is nog niet voldoende op temperatuur geweest.

Dus ging de focus naar de nokkenassen en de klepstoters, niets afwijkends en alles netjs vochtig van de olie.
Afbeelding
Aan de ene kant positief, aan de andere kant wat is het dan wel, Zit het dan dieper in de kop... :gek:

Bougies er maar eens uit, en de boel met de hand ronddraaien.....mmmmm die bougies:
Afbeelding Afbeelding

Ik vermoed dat de zwarte aanslag een gevolg is van de eerste paar starts waar er best wat rest olie in de kamer zit en alleen een uitlaatspruitstuk. Of moet ik me hierover toch andere zorgen maken?

Op de nokken nog wat montage vet gezet en olie over de nokken gegoten.
Mocht bij de volgende start het tikken toch even weg zijn, dan weet ik dat het toch iets met de smering is en het tikken van de nokkenklepstoters.

Boel samengebouwd en gestart, geen...wijziging en de tik is er nog. Dus is het niet de smering.
Dus durfde ik iig de auto wat langer te laten lopen.

Toen herinnerde ik mij iets wat ik mss wel 20jr geleden bij een Porsche specialist heb gezien. Oor beschermkappen op en dan een grote schroevendraaier tegen de kap aanhouden en je hebt een soort van stethoscoop.
Dus dat gedaan en de schroevendraaier op de kleppendeksel gehouden, geen rare geluiden.
Schroevendraaier tegen de benzine rail. TIKTIKTIKTIK hebbes. Het komt dus van een injector of meerdere injectoren.

Wat een opluchting, het blok hoeft er voorlopig niet uit en ik hoef niet verder te zoeken, mechanisch zit het voorlopig goed.
Het vreemde is dat ik dit geluid nooit eerder heb gehad en ze ook getest zijn zijn voordat ze er terug in gingen ....

Maar als dit het is, staat een volgende proefrit niets in de weg. Dus ding van de brug, portemonnee mee voor wat verse ron98.
De auto blijft rommelig ronde stationair lopen, maar eerst maar eens de boel op temperatuur krijgen. Dat laatste ging sneller dan verwacht. Nog wel kunnen tanken maar na een 2km werd de temperatuur van koelvloeistof te hoog en moest ik aan de kant.
Afbeelding
Voorzichtig voelen, grote retour leiding aan de bovenijde van de radiateur, lauw warm, de leidingen aan de onderzijde gewoon koud, radiator ook koud. Thermostaathuis heet. Olie filter huis heet!
Vreemd, dus geen flow?

Boel wat af laten koelen zodat ik het thuis kon komen.
Bij het terugrijden, om het opwarmen wat tegen te gaan op snelheid koppeling ingetrapt.
Dan zakken de toeren zo ver dat ie afslaat, maar ook weer oppikt en aanslaat. mmmmm iets is nog niet lekker.
In het begin van de e36 dit ook al eens gehad en wat het de carterventilatie.

Oja haalde de schuur net niet.....
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door Martijn_bmw » 27 nov 2022, 17:29

Klinkt alsof de thermostaat dicht zit waardoor hij niet de omloop door de radiateur gebruikt.
Verder idd tikkende injectoren kan zeker, gelukkig geen mechanische ellende in de motor.
Zwarte bougies kan zeker komen van alle korte test stukken, rij eerst maar eens een uur met ook flink wat belasting en daarna nog eens checken :D

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door jos_br » 27 nov 2022, 19:00

Hoe heb je de motor ontlucht? Lijkt erop dat hier iets niet goed gaat.

Jos.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door Milka » 27 nov 2022, 20:50

Hoe ontlucht je t blok dan?
Ik dacht laten draaien, ontluchting ventiel op radiateur open en wachten tot de lucht er uit is.

Of ik heb de kachel slangen toch verkeerd om en werkt t tegen een klep in.
Maar ik heb dat toen op meerdere sites uitgezocht

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door Crookie » 27 nov 2022, 21:17

Ja ontluchtingsventiel open en kvs gieten totdat alle bubbeltjes verdwijnen en dan schroefje dicht. Super irritant proces. Warm rijden motor uit en weer de schroef open en dicht… motor aan en weer kijken of er kvs bij kan en lucht er uit. Helpt om de kachel op heet te zetten…

Timing correct?

Heb je nog een visco fan of alleen de elektrische?

Zitten de juiste bougies er wel in? NGK BKR6EQUP of bosch
362F2215-46E6-4932-A827-0304886FB274.jpeg
362F2215-46E6-4932-A827-0304886FB274.jpeg (405.86 KiB) 1959 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Crookie op 27 nov 2022, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door Milka » 27 nov 2022, 21:36

Bougies moet ik checken


Ah mss al een foutje
Reed warm met de schroef open

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1558
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door Rogerb » 27 nov 2022, 22:24

Als E30 net als veel andere BMW’s nog een losse kachelkraan heeft dan wel contact aan en verwarming aan tijdens ontluchtten.

**edit** had crookie ook al gezegd :thumbup:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door yorick » 30 nov 2022, 14:38

Heb een m52 in een e36 gehad die ook heel moeilijk wilde ontluchten. De auto schuin zetten wil dan helpen. Bijv alleen de voorste poten van de brug gebruiken en de neus omhoog. Tijdje terug is het bij een e91 diesel gelukt door hem op een dijk te zetten.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door Milka » 30 nov 2022, 15:02

Ah goeie tip, thx

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door Hoff » 02 dec 2022, 11:04

De sludge onder de oliedop is vaak ook een gevolg van alleen korte stukjes rijden/lopen, Na een lang stuk rijden verdwijnt dit vanzelf. Ik zou inderdaad ook de thermostaat eens controleren, als ik het zo lees is deze gefaald en gaat ie dus niet open.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: tik en flow

Bericht door Crookie » 02 dec 2022, 11:59

Idd, de thermostaat heeft een onder en bovenkant trouwens dus daarmee opletten.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Milka » 04 jan 2023, 19:14

Was ik weer, naar aanleiding van jullie tip de auto alleen met de armen voor de auto wat gelift en toen verder gegaan met ontluchten.
Dat hielp goed en weldra had ik flow, een warme radiateur en ook kachel.

Verder ook wat tijd aan andere dingen moeten besteden, zo ook aan de donor auto. Want daar had iemand interesse in.
De auto wordt door hem weer helemaal opgeknapt en gaar daarna waarschijnlijk naar de USA. Voor transport er samen een onderstel
ondergeschroefd en daarna kon de auto weg. Toch de auto die ik het langst ooit in mijn bezit heb gehad, 13 jaar. Fijn dat ie gered wordt.
Afbeelding

Voor de E30 had ik een afspraak voor het uitlijnen gemaakt, zodat de auto minder als een dweil over de weg gaat.
Dat heeft zeker geholpen, hij rijdt nu lekker rechtdoor. Maar hij heeft toch de neiging liever naar rechts te willen
Afbeelding Afbeelding

Het was ze niet opgevallen dat het stuurhuis niet helemaal in het midden stond. :tooth:
Verklaard ook waarom ik soms rechts voor wat raar geluid hoorde bij insturen
Afbeelding

Wordt binnenkort opgelost.

Omdat de motor de neiging heeft om af te slaan wanneer ik de koppeling intrap, toch maar een nieuwe filterhuis voor de carterventilatie besteld. Meen gehoord te hebben dat dit onderdeel dit kan veroorzaken en het was 1 van het weinige dat ik niet vervangen had [nu alleen nog de stappen motor] Dus voor de 3.3476ste keer de inlaat er af en dit vervangen, evenals alle koppelingen nagelopen.

Bij de inlaat poorten viel mij een kleine beetje olie afzetting op. hadden alle poorten en ik heb de rubbers niet vooraf ingesmeerd.
Vreemd maar omdat ze het allemaal hebben zal het geen issue zijn.

Ook viel me op dat van het 'tuutje' van de het filter naar de oliepeilbuis de slang behoorlijk geknikt was. Daar moest dat wat anders voor gevonden worden. Vond nog een stuk slang dat gebruikt wordt bij de rembekrachtiger. De juiste diameter en door de staal draad wapening, knikt deze niet. Een pokken klus om het er op te krijgen omdat het nu stugger is, maar gelukt.

Bij de laatste twee proefritten merkte ik dat de motor onvoldoende op temp kwam.Ik had gekozen voor een lage temp thermostaat en dat had ik niet moeten doen. Dus ook nu direct maar die vervangen voor een 88 graden versie.

Op oudjaarsdag heb ik de traditie dat ik olie bollen haal bij mijn neef en daarna doorrijd naar mijn ouders, natuurlijk met oliebollen.
Was me wel wat aangelegen om het met de e30 te doen want daar trok ik een jaar geleden met de kerst vakantie het blok uit.
Motor dus weer zo snel mogelijk proberen te ontluchten. Dat leek goed te gaan, dus met goede zin begonnen aan de olie bollen run van 80km totaal heen en terug. Maar het ontluchten was niet zon succes en wilde ook niet een succes worden.
Meerdere keren op de heenweg moeten stoppen om de boel af te laten koelen en verder te ontluchten. Zo niet heel erg, maar het was ook niet zo dat de motor na elke stop minder snel heet werd. Any hoe, de olie bollen kraam gehaald.
Afbeelding

Daarna mijn ouderlijk huis ook, maar op de terug weg begon de auto al snel wat te stotteren en na de eerste afkoel periode wilde de auto niet meer starten. :please: :shithappens:
Nog wat gekeken of ik zelf wat zag, maar kon zo niets vinden. Dus anwb er bij.
Auto krijgt geen benzine en vonk, dus waarschijnlijk de BDP sensor kapot. Die heb ik in het verleden ook al eens kapot gehad toen het thermostaat huis scheurde. Mogelijk nog ook agv het slecht willen ontluchten iets met de sensor gebeurd?

Dat werd dus afslepen, maar dit verliep allemaal zo vlot dat ik ruim een uur na de 1e melding de auto al op de vrachtwagen stond.
Afbeelding

Sensor is al weer in huis, dus die binnenkort even plaatsen en dan verder op zoek naar het terugvallen van de toeren.
Want het vervangen van het filter heeft niet geholpen.
Toch de stappen motor of nog ergens een vacuumlek.....

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Martijn_bmw » 04 jan 2023, 19:29

Leuk verhaal weer, wel zonde van de stranding maar risico hoort er een beetje bij :)
Hopelijk snel met de bdp sensor weer opgelost

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Marc Sierra » 05 jan 2023, 10:33

Met een auto die helemaal uit elkaar geweest is heb je altijd wel een periode met probleempjes. Jammer dat je gestrand bent, maar de ritjes worden wel al langer. Volgende keer hopelijk alles in orde!

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door yorick » 05 jan 2023, 15:08

Dat zijn de kinderziekten, straks als het op de rit staat wordt het genieten.

Tijdens de zoektocht naar het vacuüm lek in mijn m52 ben ik langs de garage gereden, auto aangesloten op de co meter en met remmenreiniger gespoten. Toen wist ik zeker dat het een vacuüm probleem was. Alleen remmenreiniger spuiten leverde niks op. Bleek de zelfgebeunde m50 inlaat te zijn.

Succes met hopelijk de laatste loodjes.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Milka » 06 jan 2023, 17:53

Ik schaar dit ook zeker onder, hoort er bij en is zeker niet vreemd gezien het werk dat er aan gedaan is. Eigenlijk valt het mij tot nu toe erg mee, bedenk ik heb dit nog nooit gedaan nog iets wat ook maar in de buurt hiervan komt. Morgen de sensor vervangen en weer verder met het betrouwbaar maken van de auto. Maar 1e prio wordt een nieuwe apk, was even vergeten dat ik de apk verlopen is en dat ikde afgelopen 100km dus nogal illegaal bezig ben. Rondom het huis minder erg, maar de andere ritten waren mss achteraf gezien niet zo slim :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kadett en 154 gasten