BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Milka » 12 apr 2022, 19:48

:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :clap: :clap: :clap: :crazy: :crazy: :crazy: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :beer: :beer: :beer:


Is wel duidelijk zo hè
Gelukt

Nu helaas naar de tennisbaan

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Andry » 12 apr 2022, 20:33

:thumbup:

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Crookie » 12 apr 2022, 21:59

Toppie!

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Milka » 13 apr 2022, 07:08

Nou met de juiste opstelling ging het gisteren gelukkig wel helemaal goed.
Ik had bij de bouwmarkt een steigerbuis van 1 meter gekocht, de buurman had nog een oude Sonic momentsleutel.
Maar die paste net niet in de buis, paar tikken er op en het past wel :tooth:
Die zat er dus mooi strak in. Buurman gaf nog een goede tip, even de voet van de bout een markering geven.
Mocht je er weer iets breken of er van af schieten dan kun je zien hoeveel graden je al wel hebt gehaald. :thumbup:

Mijn vrouw had de taak om het motorblok tegen te houden, de buurman volle druk op de dop en geleiding van de sleutel en ik
aan het einde. Met een arm van een +1m was het mogelijk om mooi soepel de 90 graden te doorlopen. Met uitzondering van de laatste 3, haakten ze allemaal nog wel, maar door de lange arm was het veel makkelijker om er door heen te trekken.
Op deze manier was het in 15minuten gepiept. :hosanna:

Dus heb zin in het paasweekend :headbang:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Jan Terwolde » 13 apr 2022, 07:46

Goed bezig!!

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Eric Z » 13 apr 2022, 07:47

Die markering is wel handig inderdaad, mooi dat het gelukt is.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door matthyssie » 13 apr 2022, 09:46

Nice, leuk man! En door!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Marc Sierra » 13 apr 2022, 12:06

Fijn dat het gelukt is! Toch zenuwslopend als je eerder 2 bouten kapot gedraaid hebt.

Die markering is inderdaad een goede tip!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door jessedehaan » 13 apr 2022, 12:57

Wat een mooie afloop van dit avontuur zeg, en nu weer lekker doorbouwen!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26715
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Martijn_bmw » 13 apr 2022, 19:59

Kijk top nieuws! Gelukkig is het goedgekomen :D

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Milka » 16 apr 2022, 22:05

Zo even tijd voor een grotere update, ik had maandag avond echt zo'n avond dat het even niet wilde.
Ik heb een e34 3.25 diff en een e30 3.07 diff, plan is het 3.25 diff te gebruiken, de 3.07 was als back up; Biede maar wel vast netjes gemaakt.
Afbeelding
De 3.25 is de antraciete, vond ik wat mooier dan standaard zwart, dacht alleen even deksel vervangen door een E30 versie en dan kan die er onder. Helaas pindakaas. De tandwiel voor de sesor kent geen grotere diameter en raakt de E30 deksel. Dus voor nu gaat er alsnog de 3.07 onder, die is nl. wel orgineel e30.
Afbeelding
Maar na een half uur worstelen heb ik het maar gelaten, kreeg het niet goed opgelijnd zodat de bouten draad pakten voor het vasthangen aan de het subframe.

Dan maar even iets doen wat zeker lukt, de nieuwe benzinepomp monteren> ik had de laatste onderdelen van de dealer ontvangen. Ik vind de term stealer vaak wat flauw; maar schoot toch wel door mijn hoofd toen ik de onderdelen voor me zag liggen:
Afbeelding
Dit plaatje is 50,- aan onderdelen :stom:

Maat ach als het 10cl benzine verspilling voorkomt is het al terugverdiend :mrgreen:
Even de rubberen ring er om heen en hij kan weer in de bevestigingsbeugel ...
Afbeelding
:wtf: de nieuwe pomp is dunner.
Afbeelding

De boel teruggelegd en gestopt.
Nog wel even een creatieve foto gemaakt bij toeval doordat ik vergeten was de zaklamp uit te doen ontstond wel een gave silhouet.
Space invader:
Afbeelding

Gelukkig was de maandag geen voorbode voor de dinsdag want toen lukte het wel met de kopbouten; zie de eerdere post. Dus
Gisteren middag en vandaag lekker aan het blok kunnen werken.
Afbeelding
Snel lag de eerste nokkenas er al in en volgde snel de tweede. Net toen ik wilde beginnen met het vast bouten, viel me ook op iets.
En hup beide assen er weer uit, ik was de klepstoters vergeten :mrgreen:

Onvoldoende magneten voor handen, maar andere creatieve manier bedacht. Stukje elektra buis om de stoters tegen te houden.
Geheel over de draadeinden zetten en voorzichtig de pijp verwijderen. De stoters zakken dan wel maar niet zo ver dat ze uit de 'sponning' vallen.
Afbeelding Afbeelding

Aan de inlaat zijde komt een m54 nokkenas. Daarvoor moet het tandwiel aan de voorzijde aangepast worden.
Naar aanleiding een opmerking in dit draadje besloten het tandwiel niet te demonteren maar nog op de nokkenas af te slijpen.
Goed inpakken in de ductape zodat slijpsel niet in kon slaan. Op het net lees je 4-6 mm inkorten, maar ik heb de originele gemeten, vanaf achterkant flens is de maat 33mm en dan moet er 7 mm af; dus dat houd ik ook aan.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Daarna rustig slag voor slag de nokkenassen op hun plek gedrukt:
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De nokkenassen liggen igg goed:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het m50b20 blok ook nog steeds en is nog steeds handig voor onderdelen die ik niet meer terug kan vinden; zo ook de bevestiging van de kettingspanner; 10 minuten lopen zoeken naar het zakje dat ik die ochtend nog in de hand hebt gehad :hammer:
Daarna maar in 5 minuten het gedemonteerd van de m50 :thumbup:
Afbeelding

Een mooi en productief dagje zo :ken ik jou:

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door beske » 16 apr 2022, 22:32

Even een stukje bijgelezen, lekker bezig met je blok! En fijn dat het goed is gekomen met de kopbouten.

Ik zou ook voor een 3.07 diff gaan, de 3.25 vond ik net te kort met een E36 328i versnellingsbak. Wat betreft de uitlijning van de bouten in het subframe is het altijd even kloten. Wat het een stuk gemakkelijker maakt is als je tapeinden in het diff zet, dan is het even wiebelen met het diff en dan schiet hij zo door de gaten in het subframe. Ringetje en moertje er bovenop en klaar. Verschillende websites verkopen hier setjes voor, maar ik heb gewoon een paar M12x1,5 bouten in goede kwaliteit van de Hornbach gepakt waar ik de kop vanaf heb geslepen.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Crookie » 16 apr 2022, 23:55

Ik wilde idd posten wat Beske net zegt; draadeinden in het diff zetten zodat het differentieel met moeren aan de bovenzijde te bevestigen zijn. Wel goed vast zetten met sterk borgmiddel :-) of als je nog ergens oem m12 bouten hebt liggen die je idd als stud kunt omdopen. Minimaal 8.8 grade.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW E30 Project B28cs: we hebben compressie

Bericht door Milka » 20 apr 2022, 09:47

Dank voor de tips, dat zal idd makkelijker gaan werken.
Ondertussen ook al weer even wat verder. De schmiedmann er even voor de looks opgehangen :ken ik jou:
Afbeelding

Buizen komen trouwens aardig dichtbij het blok:
Afbeelding

en volgens mij heb ik compressie :blink:


Omdat we nu lekker vorderen wordt het ook tijd om de ECU te bestellen.
Mijn eigen ECU is niet aan te passen om de EWS te verwijderen.
Ik kwam hier op uit, goede reviews en een ECU ook aangepast op mijn configuratie:
M54 nokkenas, M50 inlaat
https://digital-tuning.co.uk/product/re ... cu-m52b28/

Je kunt de toerenbegrenzer daar op 'direct' zetten, iets wat mij prettig lijkt, maar je kunt ook de grens iets verleggen.
Nu heb ik gelezen dat het best veilig moet kunnen naar 7k, aan de andere kant heb ik de 6.5 nooit als storend ervaren.
hoewel kop zgan is, is het onderblok nog orgineel. Dus mss beter aan de veilige kant blijven of een kleine stap naar de 6800?

Wat zijn jullie gedachten?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: we hebben compressie

Bericht door Crookie » 20 apr 2022, 16:56

Als je hoger zou gaan wat zou dat aan vermogen kunnen opleveren? De opgegeven 192pk is vrij veilig afgesteld door de fabriek.

Ews zou ik persoonlijk gezien niet weg laten schrijven.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: we hebben compressie

Bericht door Milka » 20 apr 2022, 21:44

Waarom ?
Onder t mom, meer is beter….

Met m50 inlaat verplaatst t vermogen wel wat naar boven
Maar helemaal zeker weet ik niet wat t voordeel kan zijn.

Sowieso moet ecu aangepast worden voor beste resultaat m50 inlaat grotere uitlaat spruitstuk en m54 nokkenas

En ik wil met e30 sleutel kunnen starten daarom ews er uit

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: we hebben compressie

Bericht door Crookie » 20 apr 2022, 23:28

Misschien is het interessanter om een chip op maat te laten maken vanwege je aanpassingen en wensen. Dan kun je test runs maken wat het beste is qua rpm en vermogensafgifte. Zal denk ik niet qua kosten uitkomen op een ecu van die website maar dan heb je wel wat.

Ah ews op die manier.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: we hebben compressie

Bericht door Milka » 21 apr 2022, 07:09

Ben ik helemaal met je eens en stond zo ook gepland. Voor 50,- ews uit laten programmeren zodat de motor iig kan lopen, blok inrijden en daarna de rollenbank op voor op maat schrijven ecu.
Toen bleek mijn type ecu niet programmeerbaar en werd het bij dat adres 150,- voor een andere ecu waar de ews dan is weggeschreven.
Toen ben ik gaan googlen en kwam ik dit tegen, komt niet verkeerd over, lees op fora meerdere positieve berichten en hun data zou allemaal gebaseerd zijn op eigen testruns en dat voor 50,- meer. Daarmee kan ik de kosten voor een rollenbank sessie uitstellen, want weer wenselijk is omdat het budget toch al aan alle kanten overschreden is :tooth:
Moet wel zeker weten dat de ecu wel weer door een ander te herschrijven is, zodat tzt een fijn afstelling nog wel kan.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E30 Project B28cs: we hebben compressie

Bericht door matthyssie » 21 apr 2022, 10:45

Ik zou hem op 7k zetten. Je hoeft het niet te gebruiken natuurlijk, maar het is soms lekker als je net even door kunt halen. 7k is geen probleem voor de klepstoters.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E30 Project B28cs: we hebben compressie

Bericht door yorick » 21 apr 2022, 12:54

Met de M50 mod heeft de motor een iets hoogtoeriger karakter. Bij de begrenzer is het vermogen nog niet ingekakt. Zeker op het circuit kan het fijn zijn om iets meer toeren te kunnen draaien. Eerder schakelen kan altijd. Heb een Amerikaanse M3 gereden met een s52, een 3.2l met de redline op 72 of 7300 rpm. Daar word je wel vrolijk van. Dat is een opgeboorde m52 met iets scherpere nokken en enkele gasklep en hydraulische klepstoters.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: verkeerde pakking?

Bericht door Milka » 24 apr 2022, 19:38

Even vraag aan de ervaringsdeskundigen.

Bij het opbouwen van het blok moet op een paar plekken moet vloeibare pakking komen.
Geen probleem, maar nu merk ik op dat deze pakking vloeibaar blijft.
Afbeelding

Daar had ik geen rekening mee gehouden, had deze genomen omdat deze hogere temperaturen aan kon.
Volgens mij is het bij de kleppendeksel en waterpomp allemaal geen probleem;
Maar achter de distributie deksel zitten twee dotjes die niet geklemd zit tussen twee delen, maar moet het uit zich zelf bijven 'staan'.
Dus volgens mij ben ik fokt. Dit hard dus niet uit en gaat ongetwijfeld oplossen in de olie...

Ik dit er niet op te wachten, maar nu kan ik het nog wel vervangen. Wat zijn jullie ervaringen?

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E30 Project B28cs: verkeerde pakking?

Bericht door jessedehaan » 24 apr 2022, 22:43

Wat een mooie stappen stappen weer! En zo'n glimmende spaghetti is prachtig. Een vriend van mij heeft zijn M52TUB28 overgezet naar M54 nokkenas (en inlaat) en modernere ECU met electronische gasklep. Maar ik weet niet of dat voor een E36 2.8 opgaat.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 25 apr 2022, 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: verkeerde pakking?

Bericht door Milka » 25 apr 2022, 07:10

Thx voor de complimenten.
Wat betreft de pakking, heb nog even verder gezocht en een youtube filmpje van Elring zelf gevonden en zij gebruiken bij de koppakking de zwarte variant. Nu is het wss een uur werk om het te corrigeren, dus dat doen we toch maar even.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: verkeerde pakking?

Bericht door Crookie » 25 apr 2022, 10:25

Staat er niet iets over het hardings proces in het boekje?

Ik lees dit op de product pagina…
Elring Curil T2 green gasket
This green Curil T2 gasket is a non-hardening gasket material, extremely suitable for mating surfaces, especially crankcase halves of engine and gearbox. In addition, this gasket is recommended by Volkswagen for use under the cylinder head nuts of the water boxers (WBX). Also applicable for all other applications for which you could also use the gray or blue gasket, but with the great advantage that due to the non-hardening properties, no remnants of cured gasket material end up in the crankcase. With every professional engine builder this is the gasket that will always be present.

Elring Curil T2 is a permanently plastical, solvent-free sealing compound with excellent adhesion to sealing surfaces. As it contains no solvents, no airing time is required.
Ik heb deze (onderstaande)voor mijn e36 diff en klepdeksel pakking gebruikt. Lekt niet en wel ‘uithardend’ silicone.

REINZ 70-31453-00 Afdichtmiddel, kit
Tube, Silicoon, Inhoud: 70ml, Niet solventhoudend, Permanent elastisch, Uithardend, Transparant, REINZOSIL -t
70F62179-EFA9-4C6A-A3DE-112CC0636267.jpeg
70F62179-EFA9-4C6A-A3DE-112CC0636267.jpeg (34.36 KiB) 1295 keer bekeken
Tis zegt
1E018EBB-F3CB-4AAA-9816-135D7068484F.jpeg
1E018EBB-F3CB-4AAA-9816-135D7068484F.jpeg (124.12 KiB) 1290 keer bekeken
Deze te gebruiken (origineel bmw) pakking voor het motorblok. https://www.schmiedmann.nl/nl/product/1 ... -9-062-376

Dus die of een vergelijkbare qua eigenschappen lijkt mij het handigste.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW E30 Project B28cs: positionering tussen lager

Bericht door Milka » 01 mei 2022, 21:47

Inmiddels pakking hersteld en ook weer wat vorderingen, daarover de volgende keer wat meer wanneer ik meer tijd heb om te typen.
Maar loop ook even tegen een vraag aan.

Volgens het internet kun je e36 328i cardan as gebruiken, je moet dan wel het e30 tussen lager 'verkeerd om' monteren.
Ik heb dit gedaan, maar heb mijn twijfels.
het diff zit wat rechts uitgelijnd van het midden.
Het lager nu juist wat meer naar links. Terwijl wanneer ik het niet omgedraaid monteer zal dit meer in lijn liggen.
Maar mogelijk zal dus in het laatste segment een hoek ontstaan richting de bak.

Iemand hier bekend mee / een antwoord op?
Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KoenM, Rogerb, vigilante en 89 gasten