440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Als ie overdreven toe in of out staat merk/voel je dat toch ook met rijden?
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Het kan inderdaad ook aan de sporing liggen. Te veel uitspoor geeft ook dit soort slijtage. Maar het zal niet veel zijn, anders zou je geen ~40k met een setje banden doen, en zo'n klein beetje ga je ook niet voelen met rijden.
Maar de dealer had hem al uitgelijnd toch? Met het rapport zou je mooi de oude en nieuwe wielstanden moeten kunnen vergelijken.
Maar de dealer had hem al uitgelijnd toch? Met het rapport zou je mooi de oude en nieuwe wielstanden moeten kunnen vergelijken.
- Philipoo
- Berichten: 4137
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ja, in principe wel, maar als er maar één wiel op een klein beetje toe staat kan die daar dus wel gaan "slepen", zeker icm iets meer camber op de achterwielen. Dan krijg je dus dit soort beelden waar één band vreemd afslijt
- veejay
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik wacht nog op een uitlijnrapport, afspraak bij de dealer staat voor zaterdag as.
Als ze er niet uitkomen ga ik op zoek naar de beste onderstel/BMW expert, mensen hier zullen vast wel goede adressen weten.
Heb de auto van binnen en buiten compleet laten detailen een paar weken terug, ik wil hem gewoon perfect hebben.
Als ze er niet uitkomen ga ik op zoek naar de beste onderstel/BMW expert, mensen hier zullen vast wel goede adressen weten.
Heb de auto van binnen en buiten compleet laten detailen een paar weken terug, ik wil hem gewoon perfect hebben.
- Philipoo
- Berichten: 4137
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Waar woon je ergens? Premio de Groot in Oud Beijerland is uitstekend!veejay schreef: ↑08 sep 2022, 14:18 Ik wacht nog op een uitlijnrapport, afspraak bij de dealer staat voor zaterdag as.
Als ze er niet uitkomen ga ik op zoek naar de beste onderstel/BMW expert, mensen hier zullen vast wel goede adressen weten.
Heb de auto van binnen en buiten compleet laten detailen een paar weken terug, ik wil hem gewoon perfect hebben.
- veejay
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Regio Haaglanden, merci!
- veejay
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Hierbij het uitlijnrapport, ik heb er de ballen verstand van. Als iemand er iets zinnigs over kan roepen dan hoor ik het graag bijvoorbeeld zaken die ik moet benadrukken of op moet letten als ik morgen bij de dealer ben. Alvast dank!
- Bijlagen
-
- Screenshot 2022-09-09 093440.jpg (177.74 KiB) 1880 keer bekeken
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Hij staat achter redelijk camberloos, dat kan het niet zijn, nog geen graad.
Ik zou m voor juist 1 of 1,5 negatief geven voor het insturen.
Ik zou m voor juist 1 of 1,5 negatief geven voor het insturen.
- JP
- Berichten: 31351
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Is je wielvlucht achteras niet buiten de grenzen?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26781
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Oh ik dacht dat hij met de nieuwe waarden nu richting de dealer ging voor uitlijnen.
De oude waarden verschillen idd, 1gr38min is niet heel extreem maar wel als links het niet heeft.
De oude waarden verschillen idd, 1gr38min is niet heel extreem maar wel als links het niet heeft.
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
De sporing van de achteras was voor het uitlijnen niet goed. Het linker achterwiel had 0°23' toespoor, het rechter achterwiel 0°06' toespoor, samen is dat te veel (0°30', staat ook in het rood). Omdat het linkerwiel veel meer toespoor had dan het rechterwiel was de rijhoek scheef en stond het rechterwiel tov de rijhoek eigenlijk op uitspoor, wat de schuine slijtage verklaart.
Overigens was de wielvlucht/camber van het rechter achterwiel voor de uitlijning ook te hoog (1°38', in rood), dus dat in combinatie met de sporing zorgde voor extra slijtage vermoed ik. De voorwielen hadden voor de uitlijning ook te veel toespoor (0°32', in rood), dus dat was ook niet gunstig voor de slijtage van de voorbanden. Maar nu zou alles dus goed moeten staan.
Overigens was de wielvlucht/camber van het rechter achterwiel voor de uitlijning ook te hoog (1°38', in rood), dus dat in combinatie met de sporing zorgde voor extra slijtage vermoed ik. De voorwielen hadden voor de uitlijning ook te veel toespoor (0°32', in rood), dus dat was ook niet gunstig voor de slijtage van de voorbanden. Maar nu zou alles dus goed moeten staan.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 09 sep 2022, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- veejay
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Probleemband was/is Rechts achter. Dit uitlijnrapport (van de dealer) is van wanneer de banden verwisseld waren door hen (vorige week). Daarna heb ik 1000km gereden en zie dus opnieuw slijtage rechts achter.
De dealer wil er morgen naar kijken, ik weet niet wat ze van plan zijn te gaan doen. Ik hoop wat beter voorbereid te zijn door informatie hier te delen.
Ps. de auto zou bij aflering uitgelijnd zijn maar heb hier geen bewijs van. Het zou betekenen dat deze afwijking in 20 maanden en 30.000km rijden is ontstaan. Is dat plausibel? Dan moet ik zowieso elk jaar uitlijning controleren.
De dealer wil er morgen naar kijken, ik weet niet wat ze van plan zijn te gaan doen. Ik hoop wat beter voorbereid te zijn door informatie hier te delen.
Ps. de auto zou bij aflering uitgelijnd zijn maar heb hier geen bewijs van. Het zou betekenen dat deze afwijking in 20 maanden en 30.000km rijden is ontstaan. Is dat plausibel? Dan moet ik zowieso elk jaar uitlijning controleren.
Laatst gewijzigd door veejay op 09 sep 2022, 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
- Philipoo
- Berichten: 4137
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
douze pointsMarc Sierra schreef: ↑09 sep 2022, 10:36 De sporing van de achteras was voor het uitlijnen niet goed. Het linker achterwiel had 0°23' toespoor, het rechter achterwiel 0°06' toespoor, samen is dat te veel (0°30', staat ook in het rood). Omdat het linkerwiel veel meer toespoor had dan het rechterwiel was de rijhoek scheef en stond het rechterwiel tov de rijhoek eigenlijk op uitspoor, wat de schuine slijtage verklaart.
Overigens was de wielvlucht/camber van het rechter achterwiel voor de uitlijning ook te hoog (1°38', in rood), dus dat in combinatie met de sporing zorgde voor extra slijtage vermoed ik. De voorwielen hadden voor de uitlijning ook te veel toespoor (0°32', in rood), dus dat was ook niet gunstig voor de slijtage van de voorbanden. Maar nu zou alles dus goed moeten staan.
- veejay
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Bedankt voor je reactie Marc, echter is het probleem er nog met de nieuwe afstelling.
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik denk niet dat het probleem er nog steeds is. Ook denk ik niet dat als je 40k met je banden doet je na 1k al duidelijk kan zien dat het schuin afslijt. Wat je ziet is denk ik gewoon vuil op de rand waar de band de weg soms wel/niet raakt.
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Dat denk ik ook nog steeds Marc. Bekijk het na 5000km ongeveer even opnieuw. Maar ik kan me voorstellen dat de angst voor een verkeerde slijtage er een beetje in zit en veejay het zekere voor het onzekere wil.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26781
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
+1 zoals ik ook al aangaf rechtsachter stond fout en ondanks dat haal je 40k.Marc Sierra schreef: ↑09 sep 2022, 10:46 Ik denk niet dat het probleem er nog steeds is. Ook denk ik niet dat als je 40k met je banden doet je na 1k al duidelijk kan zien dat het schuin afslijt. Wat je ziet is denk ik gewoon vuil op de rand waar de band de weg soms wel/niet raakt.
nu staat ie goed en zal je dus nog meer halen, lijkt mij een prima slijtage waarde.
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
40k is gewoon nette waarde. Alles eronder bukken en aftikken. Maar goed daar verbaas ik me hier vaker over. Wel rond de 5k afschrijving per jaar doodnormaal vinden maar onderhoud op de euro afmeten.
Niet specifiek op dit topic gericht maar in het algemeen.
Misschien dat ik daarom steeds in die oude troep blijf hangen
Niet specifiek op dit topic gericht maar in het algemeen.
Misschien dat ik daarom steeds in die oude troep blijf hangen
- veejay
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Dank voor de adviezen! Als de dealer morgen zegt "alles is okay" icm wat hier gezegd is dan vind ik het prima en gaat het gas er weer op
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Niet teveel gas hè, anders haal je die 40k niet
-
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
En wat zei de dealer?
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik vind 40.000km met een set banden onder een auto met 340pk en 1900kg toch echt wel netjes.
- veejay
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Zeker netjes hoor! 48.000 kilometer op een setje en dat met 360pk 500NM (BMW powerkit). . Als ik wist dat uitlijning zo snel kan afwijken had ik het allang laten doen, dan was ik makkelijk over de 50K gegaan want er zat nog genoeg profiel op alle 4. Nooit te oud om te leren . Beetje jammer dat het mij nooit verteld is, ik wil mijn auto altijd in topstaat hebben.
In dit verslag:
-Hoe staat het met de banden?
-Proefrit I4 40I
-Proefrit LCI station G330E
-B&W systeem in een X5
Zaterdagochtend mogen melden bij de dealer. Opmerkelijk was dat de werkplaats eigenlijk niet open is, maar wel voor de monteurs om aan hun auto's te sleutelen. Ik mocht de werkplaats in en een zeer vriendelijke monteur liet mij meekijken en ik mocht allerlei vragen afvuren van verlagen van X-drive tot aan preventief doorboren van zij-onderplaten tbv afwatering. Ook mocht ik een kijkje nemen in de BMW computer met alle werkzaamheden op mijn kenteken geregistreerd. De monteur zelf had een Hyundai I30N , fraaie auto.
De monteur kon niks vreemds zien aan geen enkele band, op advies van Marc Sierra noemde ik de Speling, dat controleerde hij ook. Ook de bussen, maar zoals hier gezegd komt dat pas voor na veel meer dienstjaren/kilometers. Het zou dus goed vuil geweest kunnen zijn. Afspraak was om over een paar duizend kilometer weer eens te kijken. Door bij de auto te staan en mee te kijken en vertrouwen hebben in de monteur vind ik het goed zo.
Hieronder zicht op de uitlaat vanaf de turbo naar einddemper met de bypass kleppen.
Omdat het allemaal vrij vlot ging aan de praat geraakt met een product genius (rijdt een E34 540i) en aangegeven dat ik nog nooit een vol electrische auto of hybride heb gereden.
Ik kreeg een I4 40i mee en ik was natuurlijk meteen benieuwd naar die machtige electrische koppel en acceleratie. Ja hij trekt vlot op maar ik had wel meer in de stoel gedrukt willen worden. Verder een prima solide auto maar ik zou hier niet meer veel lol de eifel bestieren. Voor puur van A naar B lijkt het me een prima auto. De remmen kwamen mij wat onderbemeten over, waarschijnlijk de 2300 kilo. Volgens mij was dit een RWD, maar ik merkte er niet veel van.
Dit was de KNOT editie, want er zat een heuze HK kast in, geen idee of het een woofer of versterker is.
In dit verslag:
-Hoe staat het met de banden?
-Proefrit I4 40I
-Proefrit LCI station G330E
-B&W systeem in een X5
Zaterdagochtend mogen melden bij de dealer. Opmerkelijk was dat de werkplaats eigenlijk niet open is, maar wel voor de monteurs om aan hun auto's te sleutelen. Ik mocht de werkplaats in en een zeer vriendelijke monteur liet mij meekijken en ik mocht allerlei vragen afvuren van verlagen van X-drive tot aan preventief doorboren van zij-onderplaten tbv afwatering. Ook mocht ik een kijkje nemen in de BMW computer met alle werkzaamheden op mijn kenteken geregistreerd. De monteur zelf had een Hyundai I30N , fraaie auto.
De monteur kon niks vreemds zien aan geen enkele band, op advies van Marc Sierra noemde ik de Speling, dat controleerde hij ook. Ook de bussen, maar zoals hier gezegd komt dat pas voor na veel meer dienstjaren/kilometers. Het zou dus goed vuil geweest kunnen zijn. Afspraak was om over een paar duizend kilometer weer eens te kijken. Door bij de auto te staan en mee te kijken en vertrouwen hebben in de monteur vind ik het goed zo.
Hieronder zicht op de uitlaat vanaf de turbo naar einddemper met de bypass kleppen.
Omdat het allemaal vrij vlot ging aan de praat geraakt met een product genius (rijdt een E34 540i) en aangegeven dat ik nog nooit een vol electrische auto of hybride heb gereden.
Ik kreeg een I4 40i mee en ik was natuurlijk meteen benieuwd naar die machtige electrische koppel en acceleratie. Ja hij trekt vlot op maar ik had wel meer in de stoel gedrukt willen worden. Verder een prima solide auto maar ik zou hier niet meer veel lol de eifel bestieren. Voor puur van A naar B lijkt het me een prima auto. De remmen kwamen mij wat onderbemeten over, waarschijnlijk de 2300 kilo. Volgens mij was dit een RWD, maar ik merkte er niet veel van.
Dit was de KNOT editie, want er zat een heuze HK kast in, geen idee of het een woofer of versterker is.
Laatst gewijzigd door veejay op 11 sep 2022, 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.
- veejay
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Dan een hagelnieuwe facelift G330E met die lange Mercedes scherm, 72 kilometer op de teller. Wat ruikt zo een nieuwe auto toch heerlijk . Meteen even spelen met de adaptive cruise control. Weet niet of deze ook stop en go had, ik heb het niet kunnen testen. Maar ACC met stop en go zal zeker een must zijn in mijn volgende auto. Erg fijn als je een saaie rit voor de boeg hebt.
Ik heb de 330e volledig electrisch en in xtraboost gereden. Volledig electrisch is leuk maar binnen 20 minuten was de accu leeg. Met xtraboost komt ie lekker van zijn plek. Maar het voelt als de 4 pitter het maar moeilijk heeft en lelijk schreeuwt ver op de achtergrond. Maar sturen wat het doet man man, superlekkere bochtenpakker dat wel. Ook superspeelse RWD. Het dakje hoeft van mij niet, veel wind lawaai.
Alvast het DF meeting point verkend.
De genius liet mij de B&W systeem van maar liefst 5500 euro horen in een X5. Helaas via zijn Spotify en via bleutooth, ik vond het niet mooi klinken. Ik liet hem mijn H&K horen met FLAC (uncompressed) en dat vond hij beter klinken dan wat hij mij liet horen.
Al met al een leuke autodag. Omdat ik er toevallig langsreed wilde ik toch eens binnen kijken bij Graper Exclusief (Gouda). Kleine winkel maar er staat wel mooi spul. Heel vriendelijke mensen verder. Aanrader als je in de buurt bent.
Grappig hoeveel kleine autospotters er buiten stonden, die genoten van brullende auto's. Er is nog hoop...
Ik heb de 330e volledig electrisch en in xtraboost gereden. Volledig electrisch is leuk maar binnen 20 minuten was de accu leeg. Met xtraboost komt ie lekker van zijn plek. Maar het voelt als de 4 pitter het maar moeilijk heeft en lelijk schreeuwt ver op de achtergrond. Maar sturen wat het doet man man, superlekkere bochtenpakker dat wel. Ook superspeelse RWD. Het dakje hoeft van mij niet, veel wind lawaai.
Alvast het DF meeting point verkend.
De genius liet mij de B&W systeem van maar liefst 5500 euro horen in een X5. Helaas via zijn Spotify en via bleutooth, ik vond het niet mooi klinken. Ik liet hem mijn H&K horen met FLAC (uncompressed) en dat vond hij beter klinken dan wat hij mij liet horen.
Al met al een leuke autodag. Omdat ik er toevallig langsreed wilde ik toch eens binnen kijken bij Graper Exclusief (Gouda). Kleine winkel maar er staat wel mooi spul. Heel vriendelijke mensen verder. Aanrader als je in de buurt bent.
Grappig hoeveel kleine autospotters er buiten stonden, die genoten van brullende auto's. Er is nog hoop...
Laatst gewijzigd door veejay op 11 sep 2022, 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Arstey, Berry1000RR, CRZ, Diebels_alt, Dimitri, EricT, frankie, Godspeed, Grasper, Jan-BMW-Suzuki, JdBn, Kasteel, lykel, Martijn_bmw, MatthijsL, Sabberjoch, Ti-Tourist (Erik), tomgtr, Wimo en 14 gasten