440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
-
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik heb Tim Hofman even gevraagd de velg vast te houden voor de foto.
- Joël D.
- Berichten: 3434
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Het is niet per se het binnenste randje wat hier te ver is weggesleten.............
- JP
- Berichten: 31035
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Is deze onregelmatige slijtage kenmerkend voor een breedset en zou dit niet bij een set die rondom gelijke maat heeft, minder zijn ?
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik zie niet waarom een breedset meer last zou moeten hebben van schuif afslijten dan een gewone set.
Wat mij betreft komt het 'gewoon' door de uitlijning die BMW aanhoudt. Ik weet niet precies wat het is voor andere modellen, maar de afstelrange van het camber van de achterwielen voor mijn E90 loopt van -1°25' tot -2°15'. Naar mijn mening is dat voor een straatauto veel te veel en zorgt dat voor schuine slijtage. Ik heb toevallig mijn auto vorige week uit laten lijnen en wilde eigenlijk de achterwielen op -1°00' hebben. Helaas haalde het bereik van de excentrische bout dat niet en was het laagst haalbare rond de -1°20'. Dus dat is waar hij nu op afgesteld staat.
Het idee dat ik heb is dat BMW, voor de non-M modellen, extreem voorzichtig is (geworden?) met het maken van auto's die mogelijk uitbreken/oversturen omdat de gemiddelde automobilist daar niet mee om weet te gaan. Voor de E90 hebben ze dat gedaan dmv een camber setting van -1°25' tot -2°15' voor de achteras gecombineerd met -0°03' tot -1°03' voor de vooras. Daar bovenop komt nog de keuze van de stabilisatorstangen voor/achter die ook op een onderstuurd karakter gekozen zijn. En vervolgens is er natuurlijk altijd nog DSC om je uit de problemen te houden.
Kortom, ik zou lekker met een stuk minder camber op de achteras gaan rijden. Minder slijtage en meer grip met wegrijden vanuit stilstand, aangezien de banden rechter op de weg staan.
Wat mij betreft komt het 'gewoon' door de uitlijning die BMW aanhoudt. Ik weet niet precies wat het is voor andere modellen, maar de afstelrange van het camber van de achterwielen voor mijn E90 loopt van -1°25' tot -2°15'. Naar mijn mening is dat voor een straatauto veel te veel en zorgt dat voor schuine slijtage. Ik heb toevallig mijn auto vorige week uit laten lijnen en wilde eigenlijk de achterwielen op -1°00' hebben. Helaas haalde het bereik van de excentrische bout dat niet en was het laagst haalbare rond de -1°20'. Dus dat is waar hij nu op afgesteld staat.
Het idee dat ik heb is dat BMW, voor de non-M modellen, extreem voorzichtig is (geworden?) met het maken van auto's die mogelijk uitbreken/oversturen omdat de gemiddelde automobilist daar niet mee om weet te gaan. Voor de E90 hebben ze dat gedaan dmv een camber setting van -1°25' tot -2°15' voor de achteras gecombineerd met -0°03' tot -1°03' voor de vooras. Daar bovenop komt nog de keuze van de stabilisatorstangen voor/achter die ook op een onderstuurd karakter gekozen zijn. En vervolgens is er natuurlijk altijd nog DSC om je uit de problemen te houden.
Kortom, ik zou lekker met een stuk minder camber op de achteras gaan rijden. Minder slijtage en meer grip met wegrijden vanuit stilstand, aangezien de banden rechter op de weg staan.
-
- Berichten: 51207
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Goed en plausibel verhaal Marc.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26610
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
- veejay
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Eventjes googlen laat zien dat dit al een probleem is sinds de E series en met name RFT. Van het BMWdrivers forum gekopieerd:
Bridgestone:
Vriendelijke meneer: Inderdaad meneer, dit is een bekend probleem en het treedt met name op bij de 19" wielen in verband met de hoek waarin de banden op de weg staan. Er is relatief weinig aan te doen, maar eventuele opties om deze slijtage wat uit te stellen zijn: bandendruk op maximaal zetten (volle bepakking) zodat de band wat boller wordt, of de wielhoek (camber) laten verstellen. Let echter wel op, beide "oplossingen" kunnen een negatief effect hebben op de wegligging.
Ben blij dat ik het bij de dealer heb laten doen, dan kan er geen vingertje gewezen worden naar een ander (bedrijf).
-Auto is niet verlaagd.
-Auto heeft af fabriek velgenset behorende bij dit model.
-Banden zijn door BMW zelf gekozen (OEM sterbanden) en gemonteerd.
-Uitlijning door BMW gedaan.
Maar goed, als deze het ook 48K uithouden dan kan ik ermee leven. Ik neem aan dat dit niet onder premium select garantie oid valt?
Bridgestone:
Vriendelijke meneer: Inderdaad meneer, dit is een bekend probleem en het treedt met name op bij de 19" wielen in verband met de hoek waarin de banden op de weg staan. Er is relatief weinig aan te doen, maar eventuele opties om deze slijtage wat uit te stellen zijn: bandendruk op maximaal zetten (volle bepakking) zodat de band wat boller wordt, of de wielhoek (camber) laten verstellen. Let echter wel op, beide "oplossingen" kunnen een negatief effect hebben op de wegligging.
Ben blij dat ik het bij de dealer heb laten doen, dan kan er geen vingertje gewezen worden naar een ander (bedrijf).
-Auto is niet verlaagd.
-Auto heeft af fabriek velgenset behorende bij dit model.
-Banden zijn door BMW zelf gekozen (OEM sterbanden) en gemonteerd.
-Uitlijning door BMW gedaan.
Maar goed, als deze het ook 48K uithouden dan kan ik ermee leven. Ik neem aan dat dit niet onder premium select garantie oid valt?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Niks van slijtagedelen valt onder garantie natuurlijk.
- Arthur
- Berichten: 39595
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Tenzij het verkeerd is uitgevoerd/gerepareerd. Maar zie dat maar eens te bewijzen.
-
- Berichten: 2117
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Net ff mijn banden gecontroleerd. Ook breedset, maar geen RFT, ook BMW (Alpina). Mooi gelijkmatig afgesleten en na 40kkm nog 3.0 profiel achter.
-
- Berichten: 4591
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Hoe krijg je het voor elkaar om dit niet op te merken
Alleen al met banden oppompen zou je dit moeten controleren.
-
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Auto van de (ex)vrouw. En die reed op zijn zachts gezegd stevig. Achterbandjes kaal op 15.000km. Auto was 3 maand ervoor nog APK gekeurd. Waren trouwens ook runflats.
- veejay
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Zojuist weer een foto gemaakt. Wellicht iets duidelijker nu.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Mooie dagtaak zo... de ene kijkt elke dag in de meterkast, de andere ligt elke dag onder zn BMW
- veejay
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
hehe lol
Laatst gewijzigd door veejay op 07 sep 2022, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26610
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Niks bijzonders te zien op de laatste foto. Ook niet gek, banden zijn nieuw. Over 5000 km opnieuw bekijken zou ik doen.
- Arthur
- Berichten: 39595
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik snap wel wat veejay denkt te zien. Er vormt zich al duidelijk een donkere streep op de plek waar het canvas bij de vorige band er door kwam.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26610
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Blijft vrij apart, normaal heb ik dit soort slijtage enkel met driften en burnout.
- JP
- Berichten: 31035
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Eens een week de druk wat hoger zetten achter ? een 0.3bar of zo
- veejay
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Nog hoger? Ik heb zaterdag met rond de 3.0 bar rondgereden.
Iemand gaf een tip dat er 'bussen' bij de draagarmen vervangen moeten worden om dit op te lossen. Geen idee wat dat zijn.
De dealer wil er graag naar kijken, dus moet even wat inplannen. Beetje smet op zo'n leuke wagen dit.
Iemand gaf een tip dat er 'bussen' bij de draagarmen vervangen moeten worden om dit op te lossen. Geen idee wat dat zijn.
De dealer wil er graag naar kijken, dus moet even wat inplannen. Beetje smet op zo'n leuke wagen dit.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Bussen bij de draagarmen?veejay schreef: ↑07 sep 2022, 21:03 Nog hoger? Ik heb zaterdag met rond de 3.0 bar rondgereden.
Iemand gaf een tip dat er 'bussen' bij de draagarmen vervangen moeten worden om dit op te lossen. Geen idee wat dat zijn.
De dealer wil er graag naar kijken, dus moet even wat inplannen. Beetje smet op zo'n leuke wagen dit.
Je auto is uit 2020 en heeft 30k gelopen toch? Ben geen automonteur maar dit lijkt me heel sterk.
Het is geen 20 jaar oude e46 met 300k op de teller.
- veejay
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Hoi Emilio, 2017 lci met bijna 100K op de teller. Kan het dan wel?
- Philipoo
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Nee, daar ligt het niet aan. Ik zou even langs een goede garage gaan en 'm daar opnieuw laten uitlijnen en daar vervolgens de gegevens van vragen. Meestal is dit soort slijtage niet door camber (ik reed met 3 graden camber op m'n mx5 rondom en dat gaf niet zo'n rare slijtage als dit) maar ligt het eerder aan je toe-in/out. Ik zou 'm even helemaal na laten meten!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 50 gasten