BMW 02 touring: Como meer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW 02 touring: Como meer

Bericht door Milka » 11 jan 2021, 21:23

Na 5 jaar in mijn bezit begon onze 67-er 1600-2 wat vermoeid te worden.
De motor begon aardig te rammelen en te walmen en hier en op termijn zou de roest ook groter probleem worden.
We gebruiken de auto vooral voor het rijden van navigatie rally's, waarbij de auto ontzettend betrouwbaar bleek.
Bij één rally was het zelfs zo dat we van uit - thuis, 600km in één dag hadden gereden, waarbij die niet gespaard wordt.
Hij heeft ons eigenlijk nooit in de steek gelaten.

Afbeelding Afbeelding

Maar zoals vermeld de motor begon erg te walmen en de behoefte aan net even wat meer power was er regelmatig.
Dus in 2019 het plan opgevat om een 2.0 blok te kopen en proberen deze zo veel mogelijk zelf te reviseren en dan de blokken te wisselen.
Zou de auto ook weinig uit de running zijn. Dat plan nam een aparte wending.

Al zoekende naar onderdelen voor de motor op MP, viel mijn oog op een advertentie voor een motorblok met daar omheen nog een hele auto en een gave :crazy:

In mijn zoektocht van 2014 wilde ik eigenlijk een touring maar kreeg er geen gevonden en vond een goede sedan sneller.
Had wel een leuke oranje 02 touring gezien, met leuke turbo verbreding en dikke 13 inch velgen. Maar dat was een automaat.
Niet geschikt voor rally's en het ombouwen daarvoor had ik het budget niet.

Nu 5 jaar later keek ik naar een zelfde soort uitvoering, Inka oranje, turbo verbreding er op, dikke velgen maar deze was voorzien van een 5 versnellingshandbak. Beter :ken ik jou:
De specs werden na het lezen van de advertentie nog beter, naast de 5 bak was de auto voorzien van een sper diff :df: en een E12 kop, 123 ignition en ook nog eens een set breedte en ver stralers voorop, bilstein onderstel en tripmaster incl. digitale tijdsmeting. Eigenlijk zoals ik mijn ideale rally auto.

Maar ik zou daarvoor mijn 67-er daarvoor nooit verkopen, die is mij te dierbaar.
Dus met tegenzin stapte ik de eerste zaterdag van mijn zomervakantie naar de verkoper van deze 02. Toch even kijken, mss leer ik er nog wat van voor de opbouw van mijn auto. Maar mijn huidige 1600-2 zou ik nooit verkopen, de 2.0 blok staat al in de garage en ben al begonnen met de demontage.

Afbeelding Afbeelding

De auto pakte mij niet echt, waar de 1600-2 lief oogt is de touring allemaal schreeuwerig en stoer.
Nee, de 1600-2 is een blijvertje.

Een week later stond de Inka touring op de oprit :mrgreen:
Afbeelding

Ik had de rekensom gemaakt als ik het budget voor de revisie nou eens optel bij de verkoopwaarde van 67-er dan kan ik de touring kopen en heb ik ook nog eens een 5bak [67er is een 4bak], sper, lampen etc etc.
De business case was dus te goed om te laten lopen en ben ik gaan houden van de looks.

En het toeval wil, toen ik vertelde dat ik 5 jaar geleden op MP een vergelijkbare had gezien maar dan een automaat. Was het antwoord, dat is deze want ik heb deze 5 jaar geleden gekocht en van automaat omgebouwd naar een 5 bak incl. sper. Kortom deze auto was voor mij bestemd.

De 1600-2 ontdaan van de rally voorzieningen en de recaro's weer vervangen door de originele stoelen.
Binnen twee dagen verkocht aan de eerste kijker, de business case was rond.

Afbeelding


De Inka touring was voorzien van verschrikkelijk zittende stoelen, dus de recaro's vonden weer snel een nieuwe plek, idem voor de gordels.
Afbeelding

Na een eerste avond rally werden de eerste verbeterpunten al wel merkbaar.
Dus kort daarna ging de auto naar Lupu race in bolsward, ervaren in het preparen van klassieke bmw's voor op het circuit of historische rally's.
- de rvs uitlaat was te luid dus die werd vervangen voor een oem pijpje
- dorpel rechts achter was slecht, wist ik bij aankoop
- diff zong een beetje
- remmen gaven ook weinig gevoel.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Daarmee was de auto bijna klaar voor de volgende rally, onze allereerste 2 daagse rally en dat in een prachtig gebied namelijk de Ardennen. Het was echter inmiddels december dus kans op sneeuw in de ardennen kon er zijn en dan wel je niet aan de start verschijnen op zomerbandjes. Helaas op 13 inch geen goede set kunnen vinden en na een miskoop op MP van een gebruikte set [te veel afwijkingen om te herstellen] Dus op het allerlaatste moment een set 15 inch gevonden die de wielkasten voldoende zou opvullen.
Afbeelding
klaar voor de eerste serieuze test
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Het werd een hele gave rally en we namen de bekers van de tweede plaats mee naar huis

Afbeelding

....
Zo dit is de eerste deel van de introductie van deze auto, binnenkort het vervolg en de aanstaande update :df:
Laatst gewijzigd door Milka op 23 jul 2023, 21:19, 5 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26828
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2021, 21:31

Leuk geschreven stuk, en vooral heel gave rally auto! :D

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door G Kolkman » 11 jan 2021, 21:57

Tof ding, leuk geschreven ook :) . Ik zou er zelf echt problemen mee hebben om dan daadwerkelijk de andere auto ook te verkopen... :D

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Rogerb » 11 jan 2021, 22:29

Wat een gaaf apparaat!

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Mrton » 11 jan 2021, 22:42

Leuk ding inderdaad!

PeterB
Berichten: 3260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door PeterB » 11 jan 2021, 22:52

Lijkt wel oude "snelle"brandweer versie van CPZ uit de jaren 70 ;)

Hier staat nog een uitgebreidere versie van het rallyestuk..
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.p ... 7&start=75

MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door MJW » 11 jan 2021, 23:24

Hele mooie touring. Goed verhaal. En lijkt me leuk om daarmee te rallys te rijden. Fraai ook die rode Daf/Volvo net voor je. Mijn 1e auto was een Daf 44...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39857
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Arthur » 12 jan 2021, 06:09

Leuk verhaal en mooi oranje is niet lelijk ;)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3046
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Ferdi » 12 jan 2021, 07:00

Leuk verhaal en bijzondere auto!

Frank_Sch
Berichten: 2129
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Frank_Sch » 12 jan 2021, 07:40

Cool! Leuk dst je dit zo schrijft, graag mee doorgaan :thumbup:

SlowCo
Berichten: 3592
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door SlowCo » 12 jan 2021, 12:06

Frank_Sch schreef: 12 jan 2021, 07:40 Cool! Leuk dst je dit zo schrijft, graag mee doorgaan :thumbup:
+1! :hungry:

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Milka » 12 jan 2021, 12:50

PeterB schreef: 11 jan 2021, 22:52 Lijkt wel oude "snelle"brandweer versie van CPZ uit de jaren 70 ;)

Hier staat nog een uitgebreidere versie van het rallyestuk..
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.p ... 7&start=75
oja vergeten dat ik op PF al eens wat uitgebreider verslag van de rally had gedaan.
Had er gisteren geen puf meer voor.
Voor de luiere mensen, hier nog een verslag van de rally.
------------------------------------------------------------------------------

Het was onze eerste twee daagse rally en ook nog eens met een nieuwe auto.
Afbeelding Afbeelding

en man wat hebben wij een top weekend gehad.
vrijdag al aangekomen in maastricht zodat we zaterdag uitgerust aan de start zouden staan en voor de gezelligheid ;-)
Vanaf Maastricht verrtrokken we richting La Roche en Ardenne en werden we langzaam de ardennen in gezogen.
De ochtend etappe ging nog wat stroef en we moesten er duidelijk nog in komen.
Net voor de lunch begon het dynamo lampje te branden, dus die nog snel vervangen tijdens de lunch.
De middag ging heerlijk en voerde ons over prachtige wegen en raakten wij ook weer meer op elkaar ingespeeld.

Tweede regularity was geweldig, we moesten een gemiddelde van ik dacht 40km/h aanhouden, simpel toch.
Dan blijkt de route vol met haarspeldbochten te zitten. Succes :drive: :D

Voor het einde van de dag maak ik de grootste fout van het weekend.
Bij de tankbeurt voor de finish van de dag, ik stap in, zie dat mijn sleutel verbogen is, maar steek deze alsnog in het contactslot
wil starten en heb vervolgens alleen nog de top stuk vast; sleutel afgebroken. :bang:
Aanduwen heeft geen zin, auto staat niet op contact.
Draden verbinden heeft geen zin, want stuurslot.

Toch een paar keer geprobeerd met het stompje de auto te starten en zowaar, hij startte weer.
Oef doorrijden op naar de finish.
Bij de finish kon ik de auto ook weer met het stompje uitzetten.
Ook het opnieuw starten lukte twee keer, dus niets aan doen en morgen gewoon hetzelfde truckje en de rally uitrijden.

Volgende ochtend..... truckje werkte niet meer :cry: :evil:
Snel naar de serviceploeg die nog aan het ontbijt zaten: we komen zo.
Dat duurde toch nog even, kwamen polshoogte nemen: we komen zo met de bus deze kant op.
Ondertussen was bij ons de stemming behoorlijk te neergeslagen, we zagen onze tweede dag in rook opgaan en ook onze voorlopige tweede klassering.
Eenmaal de service ter plaatse was het alsnog in 5 minuten geregeld en is voorlopig de schroevendraaier onze sleutel.
We hadden nog 10 minuten om op onze ideaal tijd bij de tussen controle te komen.
Je mag max. 30 minuten te laat komen; we hadden dus nog 40 minuten om in de rally te blijven.
De route was 24km en als je deze in één keer goed rijd doe je er 40 minuten over; Kortom: gas er op :drive: 8)
Buiten de dorpen, vlogen we werkelijk over de wegen in de Ardennen.
Drie keer moeten keren, door foutjes.....25 minuten te laat kwamen we bij de controle: het kan dus ook in 35 minuten we zaten nog in de rally :D

Het was daarna vooral moeilijk om weer tot rust te komen en in de normale flow.
Maar dat lukte.

Wat volgde was nog een heerlijke dag over Belgische weggetjes, de zon liet zich zelfs nog even zien en we genoten volop. Eenmaal terug in Maastricht ging de gezelligheid weer door waar die gebleven was, iedereen met nieuwe belevenissen en verhalen. Voor ons was ongeacht de uitslag het weekend al volledig geslaagd, maar er was ook nog een beetje hoop op het podium. Dankzij een pech gevalletje en daardoor een tijdstraf voor een concurrent en zelf de dag foutloos te hebben gereden, legden we alsnog beslag op de tweede plaats.

Als ik die kromme sleutel niet in het contact had gedaan, hadden we gewonnen.
Maar daar staat dit spelletje bol van; als..., dan...

Daar gaat het dan ook vooral over aan de bar, als we toen..., daar... dat.. hadden gedaan; dan...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Foto credits Peter Fischer:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
SanderZ
Berichten: 475
Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
Auto: Leon FR
Locatie: Vld

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door SanderZ » 12 jan 2021, 15:53

Heel gaaf zo'n touring, kleurtje is ook goed!

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Milka » 12 jan 2021, 18:29

Dank je wel voor de leuke reacties, binnenkort meer

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3033
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door 328Ti » 12 jan 2021, 18:51

Mooi apparaat! M10 blokje zit hierin?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Milka » 12 jan 2021, 19:21

Ja
2 liter
Met e12 kop die heeft grotere kleppen
En dubbele webers

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2714
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Mark 320iS » 12 jan 2021, 22:06

Leuk! Leuk verhaal! En leuke auto's blijven het! Een oom van me heeft er meerdere, van 1600-2 tot 2002tii en van touring tot 2 deurs, Baur- en volcabrio.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27982
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Luco » 12 jan 2021, 22:13

Milka schreef: 12 jan 2021, 19:21 Ja
2 liter
Met e12 kop die heeft grotere kleppen
En dubbele webers
dubbele webers, altijd goed, hoeveel mm?

Gebruikersavatar
mauritsklein
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:40

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door mauritsklein » 14 jan 2021, 11:18

GAAF!

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Milka » 16 jan 2021, 20:59

In de vorige post nog vergeten te vermelden.
Kort na aankoop kwam er toevallig een veerpoot brug op MP te koop, nieuw voor de helft van het geld op 15km van mijn huis.
Dus een paar dagen later zat die er ook op:
Afbeelding

Iets waar ik langer over gedaan heb is het stuur.
Bij de aankoop zat er een drie spaak sportstuur in, met ik meen 25cm doorsnede. In ieder geval te klein naar mijn smaak.
Nou had ik bij de koop van de recaro's ook een sport stuur gekocht. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat dit zou misstaan in deze auto. Maar het stuur nooit weggedaan, dus 5 jaar na dato vond dit stuur alsnog een plek in een auto van mij. En het was blijkbaar meant to be. Want het stuur heeft een productiejaar 1973, hetzelfde als de auto.
Afbeelding



Met die eerste vuurdoop achter de rug, begonnen we aan het rally seizoen van 2020 en omdat we wat ruimer in de mogelijkheden zitten, besloten om mee te doen aan het NK op tour niveau, de beginners klasse / weinig ervaring.
We hadden eerder al wel eens sport gereden, maar we konden duidelijk merken dat een paar jaar minder rijden ons wat roestig had gemaakt.

Het seizoen begon met de omloop van het oosten.
In de kerstvakantie had ik problemen dat de temperatuur van de auto opliep.
Nieuwe thermostaat geplaatst en het was verholpen. Dus zonder problemen reden we richting Apeldoorn voor de start van de rally.
Met de rally eenmaal begonnen, liep binnen 20 kilometer de temperatuur weer op. :wtf:
Stoppen, kijken en voelen; de elementen voelden niet bizar warm aan. Toch maar even wachten en weer door.
Na 10 kilometer weer, meter in het rood. Stoppen kijken. Ik kon de dop van de radiator gewoon aanraken en opdraaien.
Fok it. kabel van de sensor getrokken en de naald bleef de hele dag mooi laag :angel: en er ook geen stoom onder de de motorkap.
Waarschijnlijk zit het probleem in het instrument zelf.
Afbeelding Afbeelding

Aan het einde van de dag gingen we met de eerste prijs naar huis, geen slechte start van het NK.
Afbeelding


Daarna volgde ROZ rally, dit jaar verreden in de achterhoek en extra leuk voor mij, we doorkruisten daarbij de grond waar ik ben opgegroeid. In aanloop van de rally ontstond er echter een nieuw fenomeen, corona :wtf:
Maar op een aangepaste manier van lunchen etc. kon de rally toch doorgaan. Dus in de vroege koude ochtend werden de hobby paarden gestart. Zo'n rally brengt altijd leuk spul bij elkaar en ga je zelf ook in stijl.
Afbeelding Afbeelding

De rally bracht ons weer over leuke wegen, met de nodige modder.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Uiteindelijk zijn we 5e geworden. Niet denderend, maar ook niet slecht.

Relatief kort er na kwam de classic gelderland rally, ook volledig corona proof opgezet met Loenen / Apeldoorn als gebied om in te rijden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Onze uitslag weet ik eigenlijk niet meer, ik dacht vierde. In ieder geval niet op het podium. Maar daarmee waren we nog wel het meest constante van het geheel en stonden we eerste in het NK. Fot what is worth :-)

Met de rally's kwam ook de volgende verbeterpunten naar voren.
Ik moet wat ver kijken voor het zien van de afstanden met de tripmaster gemonteerd net boven het dashboardkastje.
Ook vinden we regularities rijden lastig. Wat helpt is als je kunt beschikken over de gemiddelde snelheid. Onze tripmaster had die functie alleen niet. Dus het werd tijd om het wat serieuzer aan te pakken. De oude Brantz er uit en een nieuwe er in met snelheidsmeting en dus ook gemiddelde snelheid. Als bonus een aansluiting voor een tweede scherm. Aanvullend een kompas voor het kunnen checken van de rijrichting.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Links achter het stuur zie je de driver display zitten. Deze is voor mij makkelijker af te lezen en ik kan zelf instellen wat ik wil zien, afstand, snelheid of gem. snelheid. Stukken beter.
Laatst gewijzigd door Milka op 16 jan 2021, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39857
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Arthur » 16 jan 2021, 21:04

Leuk verhaal en te begrijpen, alleen doen een aantal foto’s het niet (bij mij) helaas.

Eric Z
Berichten: 3984
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Eric Z » 16 jan 2021, 21:07

Keep them coming! Oldtimers die gebruikt worden :df:

Niet alle foto’s werken inderdaad.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Milka » 16 jan 2021, 21:26

Met de verscherping van de maatregelen volgde na deze rally de nodige annuleringen / uitgestelde rally's.

Tot in oktober de rally van de grensstreek groen licht kreeg voor de rally. Een tweedaagse rally ten zuiden van Eindhoven.
Normaliter ook door België maar dat zat er dit jaar niet in ivm.... je raad het al.

Eigenlijk met gemengde gevoelens die kant op, kan dit wel moreel gezien. Maar we hadden ook wel zin in een verzetje en
na het eten direct naar de kamer niet te veel contact zoeken.
De organisatie had het top geregeld met het hotel en het werd een leuk weekend.

Afbeelding Afbeelding

Met als :df: hoogtepunt een kleine special bij een zandwinningsbedrijf.
Je moest binnen 34 sec een route over het terrein rijden met uitgfite van de route pas bij de start.
Door het zand is de ondergrond verradelijk glad. Maar wat een fun met de sper :-)
Bij de finish, 30 sec :-) en als ik wilde mocht je nog een keer maar dan zou het voor spek en bonen zijn.
Of voor de fun :crazy: :df:
Met geen druk van de stopwatch het sperretje nog wat meer zijn werk laten doen en elke bocht driftend door :df:
Dankzij de routekennis nog steeds 30s. :ken ik jou:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

We waren goed op dreef en op zondag avond reden we na een leuk en coronaproof weekend weer naar huis, met een nieuwe overwinning op zak. :blink:

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Milka » 16 jan 2021, 21:34

fotos gefixt als het goed is.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar

Bericht door Milka » 16 jan 2021, 21:34

Luco schreef: 12 jan 2021, 22:13
Milka schreef: 12 jan 2021, 19:21 Ja
2 liter
Met e12 kop die heeft grotere kleppen
En dubbele webers
dubbele webers, altijd goed, hoeveel mm?
40mm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, beske, daNpy, Hsp, Majestic-12 [Bot] en 12 gasten