Lotus Elan M100 SE Turbo restauratie… nog 1 laatste klusje... KLAAR!

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
HJ2

Lotus Elan M100 SE Turbo restauratie… nog 1 laatste klusje... KLAAR!

Bericht door HJ2 » 02 jan 2021, 22:37

Forumgenoten:

Ik ben al een maandje of wat druk bezig met het opknappen van een Lotus Elan M100.
Omdat ik onmogelijk 2 fora kan bijhouden (geen tijd) Wil ik jullie toch laten meegenieten met mijn bijdragen aan het Lotus Elan Central forum: http://forum.lotuselancentral.com/viewt ... 79&t=28322

Daarom hieronder de belangrijkste bijdragen, ter lering aende vermaeck :blink:

Vragen: Fire away!

*** snip ***

Morning all!

I've been not active on the board for way too long, so time to change that.

As usual I'd like to post a lot of pictures, but since tinypic went 'poof' ...
What is the easiest platform these days to share pictures here?

My own car still goes like stink and all is well well... (almost all, but hat is not what this topic is for)
Also my new garage is now 95% ready, so time to take on a bigger project to see what needs to be changed in the garage to get it to 100% M100 proof 8)

To skip the intro further, I have now in the garage a steel blue M100 with a lot of jobs to be done. The main jobs:

* Head gasket & everything related since the head is off anyway
* complete service with all fluids and filters
* Oil Pan
* Brakes all around
* 1.000 other little things to

Once I have a reliable way of hosting the pictures I'll go mad here.
It feels good to be active here again! :D

Testing testing, wantoe!

Hmmmzzzz. do i need to resize before uploading?

Afbeelding

So, this is where this new story starts.

After a visit in Belgium and a successful start over there, the buyer brought the Steel Blue to my little village next to the city of Delft

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Good to go!

Afbeelding

I knew that the head gasket was shot, so before getting the car to my garage I picked up a replacement head that was prepared in the mean time. This so i did not have to wait for skimming the head from the steel blue.

First: Dismanteling of the donor:
(don't mind the mess)

Afbeelding

After removing all the bobs and bits, the head was ultrasonically cleaned, New valve stem guides installed and the valves were cleaned and the seats were polished so they move and close as new again.

Then it was time for the camshafts to receive a well earned overhaul. Not much to do here besides disassembly and ultrasonically clean them, as well as the bearing caps. The cams were visually painstakingly inspected and found to be good. Also after a mild (very mild!) polish the hardened outer layer appeared to be in good state, so they were ready to put on the head again.

Afbeelding

Also the Lifters needed disassembly, cleaning, polishing and priming with fresh oil:

Afbeelding

Don't mind the rusty bolts they are (quite literately) a paper weight :lol:

Afbeelding

More pictures about this little job, that needs to be repeated 16 times! later :cheers:

First it was now time to remove the head from the Steel blue. As most jobs, the devil is in the detail and a lot of jobs must be done before the head can be lifted.
Enough topics already on the forum concerning this :-) So: all the guts scooped out of the way!
Time to remove the rocker cover or what's it called :wink:

Afbeelding

And the dreaded Engine Support, that came out easily with my custom tool (see the topic below this one for pictures of the tool)
Afbeelding

But before anything else i needed to fix something.
Since everything is a one man operation here and a motor lift would not fit, and i needed a lift to place the head back (more control then just lift it in!)

The very complete, but tiny garage does not have room for a lift, not in height or footprint. So I had to come up with an alternative solution. Then my eyes noted the pile of old cambelt parts... This is the result! (needs painting though). As you can see my son is happy with it as well :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Now that we have the proper tools: Time to lift the head!

Afbeelding

Afbeelding

Not hard to see where the gasket failed.

Afbeelding

After a little cleaning:
(This is a real good time to change the oil filter as well, which I did).

Now would be a good time to drain the transmission oil & refill it again:

Afbeelding

Afbeelding

Looks just like new!

Afbeelding

And Head Gasket in position:

Afbeelding

And the donor head good to go:

Afbeelding

It was time to use the lift again to put everything back in position.
New gaskets everywhere, and everything nicely cleaned off course!

Afbeelding

Afbeelding

Presto!

Afbeelding

Enough for one night. More of this later!

I don't know what the symptoms were. It was purchased as a car with HGF, that was the entire story.
It did run nice though when bringing it from the trailer to the garage :shock:

The old head will be skimmed and treated like the nice one that is now in the steel blue :-)

Edit: Pictures added above!
Reads like a comic now

In with the refurbished Valve lifters again:

Afbeelding

Camshafts back:

Afbeelding

CAM seals back

Afbeelding

CAM Wheels back

Afbeelding

New Idler, tensioner and waterpump, and belt back!

Afbeelding

Clean the Rocker Cover

Afbeelding

New gasket:

Afbeelding

Covers back & exhaust manifold bolted back

Afbeelding

Other bobs & bits back and admire your handy work while having a cold one!
(Brand translates as 'rusty blonde') :cheers: :clap:

Afbeelding

Fresh air filter

Afbeelding

Look at this! Dirt due to a leaky oil pan I did not see a whole lot M100's without dented oil pans...

Afbeelding

Time to get the oil pan off, so removed the subframe, banjo, Prongeron or whatever.
Gives good access to do some cleaning as well :lol:
The exhaust needs to come of as well (partially)

Afbeelding

This is a good time to inspect and clean the oil pickup sieve

Afbeelding

This will stop the leak!

Afbeelding

To be continued soon, First I need to work on the car a little :-)
Did you see the new pictures in the opening post as well? :wink:

Unfortunately not too much time now, but still a little progress:

Cleaned the Banjo first:

Afbeelding

The tool that I used to remove the allen bolts of the engine support. I have a second one (12mm, extra long) to have easy access at the tensioners of the aux. belts, works like a charm! The little piece of Allen Key is epoxy-ed in position so it does not fall out all the time 8)

Afbeelding

Afbeelding

And finally the rubber grommet that holds the boost pressure sensor (or whats it called) just kept on popping out, so i replaced it with an aluminum one. I know, it should be rubber to accommodate some movement, but I think it will hold nicely, keep you posted on this!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Slow evening tonight.

I sprayed the welded oil pan with 2K paint and put the lot back under the car.
Cleaned a bit as the leaky oil pan coated the entire space under the bonnet.
Then filled her up with high grade full synthetic 5W40 so I won't start her up without the liquid gold :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Yesterday I fired the engine up again.

Instant on, and after 2 seconds or so the engine was quiet, as are the valve lifters
So the biggest job done! :clap:

To be continued.

Just a small update.

The steel blue runs beautifully now and is on the car lift again for the next couple of jobs. :D
Now what is wrong with this picture?

Afbeelding

Something's missing!

This:

\Afbeelding

Thank god for active forum members with too much time on their hands :-)
Thanks Jonathan! (Saltire)

And now a classic M100 Job:

Afbeelding

This does not look so bad, but this looks even better:

Afbeelding

The next job:

Afbeelding

Bugger me!

I wanted to install the new brake components, but noticed a smear of grease where it shouldn't be...
Looks like a torn CV boot, so another job to tackle first:

Remove wheel, remove wheel center, and unpeen the nut. Then put the wheel back on and lower the car so front wheels touch rock bottom :D

Afbeelding

Remove nut with brute force, remove wheel again and undo Upper ball joint and slide the shaft out of the hub (only very little fore required, tighten the puller by hand!)

Afbeelding

Swivel the hub out of the way, remove old boot and clean CV joint

Afbeelding

Now wait for my bootgun... (I know, i could dismantle the entire shaft, but i don't want to)
Laatst gewijzigd door HJ2 op 03 jun 2021, 18:30, 9 keer totaal gewijzigd.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Lotus Elan M100 opknappen

Bericht door Eric Z » 02 jan 2021, 22:46

Is dit opknappen en doorschuiven, of wat is precies de bedoeling ermee. De rode uit je avatar niet meer in bezit?

HJ2

Bericht door HJ2 » 02 jan 2021, 22:48

De rode rijd ik nog steeds mee rond, en dat zal voorlopig wel niet veranderen want ik ben 'm nog niet zat Het blijven fantastische wagentjes :-)
De staal blauwe gaat in de verkoop straks, dus als je dat met doorschuiven bedoelt: Ja :-)

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 02 jan 2021, 22:53

:thumbup: Mooi tijdsverdrijf tijdens corona dan in ieder geval.

Takel in je garage is top. Zelf ook zoiets gezien bij een bekende die veel met waterscooters doet. Staat nooit in de weg maar als je het nodig hebt is het ideaal.

HJ2

Bericht door HJ2 » 02 jan 2021, 23:03

Ja, werkt goed!
Alleen de houten liggers nog vervangen voor een stalen, is net ff wat netter, maar dit werkt ook.

Helaas allemaal in de vrije tijd, want ik heb het nog nooit zo druk gehad als nu met corona.

RJK

Bericht door RJK » 03 jan 2021, 00:25

Lekker herkenbaar zo’n tafel vol met uit elkaar gepeuterde klepstoters :)

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 jan 2021, 03:36

Ben altijd weer blij als het er op zit.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 jan 2021, 11:20

Ga ik volgen :thumbup:

Mooie werkplaats zo, prachtige werkbank opstelling! Je kunt ook gewoon je posts met voortgang hier 1 op 1 kopiëren natuurlijk. Dan kunnen we hier ook mee denken en gemakkelijker reageren. Dat het allemaal in het Engels is dat boeit niet. Hoeft niet, zou wel leuk zijn. :)

Zuigers en cilinders zien er als nieuw uit trouwens, lijkt wel een revisie blok. Komt een koppakking failure vaker voor of is er een veroorzaker (verstuiver,chip etc)?

Tom

Bericht door Tom » 03 jan 2021, 11:34

Mooi project

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 jan 2021, 11:53

Volgens mij is dit de 5e M100 koppakking die ik doe (niet op mijn eigen wagen, daar blijft het bij 1)
Ze gaan op diverse plaatsen stuk.Tussen de cilinders of tussen cilinder / olie, of cilinder / koelvloeistof
Ik heb (nog) geen idee wat de oorzaak is.

Overigens zien eigenlijk alle blokken er van binnen uit als nieuw, dat is wel opvallend. Alles schoon en netjes, nog met de hoonsporen in de cilinderwand.
Het blokje zelf lijkt dus redelijk bullet proof, maar de koppakking is de (relatief) zwakste plek. Dat gezegd hebbende rijden er genoeg rond met 3 ton+ op de klok met de originele koppakking van 1991, met 200 PK ipv de originele 165. Zo erg is het dus ook niet, ik zie alleen de probleemgevallen :-)

Kopje laat ik altijd reviseren, maar de kop die ik nu over heb ga ik zelf doen, ik wil het allemaal eens gedaan hebben.

Ja, de garage is superfijn geworden zo. Erg klein, maar in principe kan ik alles behalve het stuurhuis verwijderen (dat gaat naar de zijkant en die breedte heb ik niet) Fijne vloer, fijn licht, verwarming, brug, alle tools, en als ik het zat ben doe ik de deur dicht en sta ik in de gang.
Ben blij dat we verhuisd zijn dus! Zelfs mijn vrouw, al heb ik een flink deel van de woonkamer bij de garage getrokken, haha!

Ik heb nog nooit een wagen zo lang gehad, meestal is het elk jaar een andere. Ik krijg gewoon bij elke rit nog een smile en verbaas me steeds weer over de super wegligging het gemak om de wagen te plaatsen, het comfort, het gebruiksgemak en de prestaties van het 1.6 motortje. Gewoon gaaf!

Veel M100 eigenaren die de wagen verkopen voor een Elise of Evora kopen ne een jaar of wat weer een M100 terug of erbij. Dat zegt genoeg.

Je suggestie om de posts 1 op 1 over te nemen zal ik overwegen.
Genoeg geluld, nu weer poetsen :-)

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 jan 2021, 19:25

Niels schreef: 03 jan 2021, 11:20 Ga ik volgen :thumbup:

Mooie werkplaats zo, prachtige werkbank opstelling! Je kunt ook gewoon je posts met voortgang hier 1 op 1 kopiëren natuurlijk. Dan kunnen we hier ook mee denken en gemakkelijker reageren. Dat het allemaal in het Engels is dat boeit niet. Hoeft niet, zou wel leuk zijn. :)

Zuigers en cilinders zien er als nieuw uit trouwens, lijkt wel een revisie blok. Komt een koppakking failure vaker voor of is er een veroorzaker (verstuiver,chip etc)?

Beginpost aangepast Niels :-)

vester86

Re: Lotus Elan M100 restauratie

Bericht door vester86 » 03 jan 2021, 19:34

Wordt gewaardeerd, leuk :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 jan 2021, 19:45

HJ2 schreef: 03 jan 2021, 19:25
Niels schreef: 03 jan 2021, 11:20 Ga ik volgen :thumbup:

Beginpost aangepast Niels :-)
:thumbup:

ASW

Bericht door ASW » 03 jan 2021, 19:57

Geweldig dat je dit allemaal thuis kan doen en met ons deelt. Mijn eerste sportauto was een Elan SE, net als jou in het rood. Geweldige auto, beste wegligging voor een voorwielaandrijver en verslavend afblazend/sissend turbo geluid... :df:

Luco

Bericht door Luco » 03 jan 2021, 19:57

Mooi hoor, ga ik ook volgen.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 03 jan 2021, 23:44

Heerlijk om te zien, mooie werkplaats, ik ben niet de enige met een smalle garage :tooth:

Gr Ron

HJ2

Bericht door HJ2 » 04 jan 2021, 08:54

ASW schreef: 03 jan 2021, 19:57 Geweldig dat je dit allemaal thuis kan doen en met ons deelt. Mijn eerste sportauto was een Elan SE, net als jou in het rood. Geweldige auto, beste wegligging voor een voorwielaandrijver en verslavend afblazend/sissend turbo geluid... :df:
Leuk!
Heb je nog foto's?

De SE is ouder, maar net even sneller dan mijn S2 stock.
Nu rijdt ik er rondjes omheen natuurlijk, van 167 naar 220 paardjes :tong:

Ik neem aan dat je de turbo stall hoorde,? of had je een blow off valve gemonteerd?
Ik heb een blow off met een demper iig :df:

ASW

Bericht door ASW » 04 jan 2021, 11:15

We hebben hier een keer eerder over ‘gesproken’ in een ander topic:
ASW schreef: 01 mar 2018, 13:46
HJ2 schreef: 01 mar 2018, 10:03 Eindelijk iemand die wat zinnigs te melden heeft :blink:
Heerlijk rijden hoor en dat mini turbootje komt er al snel in, zeker omdat het uitlaattraject 'wat' is aangepast.
Ook al loopt het blokje niet zo hoog in de toeren, de mechanische beleving vind ik iig smullen.
Het is al even geleden maar kan me elk moment nog dat nablazen/sissen van de Turbo herinneren. Als ik dit nog weleens zie bij bijvoorbeeld zo’n Fast & Furiuos film moet ik gelijk aan ‘mijn’ Elan denken. Die zomeravond, kapje open, warme buitenlucht en met één van mijn beste maatjes de snelweg op rammen (haakse oprit) en dan vol door onder luid gesis van die Turbo.. :D Gedenkwaardig geluksmomentje was dat..
Ik heb helaas geen (digitale) foto’s meer. Gekocht in Lochem en toen direct wat cosmetische aanpassingen gedaan kan ik me herinneren. Logo’s op de naven, die plaatjes op de zijkant van de stoelleuningen zwart gemoffeld, leer laten herstellen, zulke dingetjes. Het was echt een plaatje en technisch helemaal standaard. Ik denk dus de Turbo stall zoals je aangeeft, het verslavende geluid waar ik zo gek van was.

HJ2

Bericht door HJ2 » 04 jan 2021, 11:38

Oh ja. Ik herinnerde me vaag iets toen ik postte.
Turbo chatter!. Leuk geluidje idd :-)

JP
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Bericht door JP » 04 jan 2021, 12:06

Leuk om dat topic ook hier te kunnen volgen !

Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 04 jan 2021, 12:11

Hebben die Engelsen nog meer van de alpine gestolen ipv alleen de achterlichten?
Altijd handig om te weten

HJ2

Bericht door HJ2 » 04 jan 2021, 12:13

Niet dat ik weet...
Er zit wel een Mc laren F1 voorruit op :gek:

Er is een group buy gaande voor nieuwe covers voor de achterlichten trouwens.

Luco

Bericht door Luco » 04 jan 2021, 12:19

Ow wat kosten ze?

HJ2

Bericht door HJ2 » 04 jan 2021, 12:36

Keine Anus, Ik stuur je de link!

Luco

Bericht door Luco » 04 jan 2021, 12:36

Ok thnks