E46 M3 Tussenaslager beetje kapot
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
E46 M3 Tussenaslager beetje kapot
Ik was per ongeluk mijn updates onder 'voorstellen' aan het plaatsen. Om het overzichtelijk te houden, zet ik het even over naar hier. Daarom een dubbel post.
Benieuwd wat M3 rijden kost?
Wij hebben de afgelopen jaren de M3 als dagelijkse en zakelijke auto gebruikt en 160.000 km er bij op gezet met de volgende kosten:
2016
15.900,- auto met 163k gekocht incl. hardtop en 18 inch zgan [banden en OEM velgen] winterset
126,- duits export kenteken
De auto was voorzien van zwart wit bmw logos en smokey knipperlichten en derde remlicht, dat moest naar OEM
385,- witte knipperlichten, rode derde remlicht en nieuwe emblemen
1.389,- Inspectie II, vanos revisie Opm: geen scheuren in subframe, wel een lekkende schokbreker RA
106,- windscherm via MP incl verzendkosten
Tja een lekkende schokbreker was een mooie aanleiding om alles te vervangen voor Bilstein, zelf gedaan dus alleen materiaal kosten.
690,- Bilstein B12 pro met Eibach veren
364,- Toplagers, rubbers en montage materiaal
2016: 2.936,- en nog geen km gereden
2017
Omdat de auto een 2002 was en we van de YT regeling gebruik maken, was het even wachten, maar April 2017 kon de auto
dan eindelijk naar de RDW voor de import
137,- Keuring RDW
559,- BPM
85,- Zwarte wielbouten rondom en ruitenwissers
768,- Pirelli zomerbanden rondom
809,- Gereviseerde solonoid pack Vanos en nieuw motor cabriokap
175,- Olie beurt
235,- rvs remslangen en vervangen stabi bevestiging stangen
37,- nieuw ruitenwissers [alweer ]
2017: 3.860,- en ongeveer 32k km gereden
2018
2.507,- nieuwe voorruit, beurt en nieuwe powersprint katalysatoren; km stand 212k, nagenoeg 1 jaar na ingebruikname en 50k km verder.
Ik ben voor een race kat gegaan omdat de OEM kats rete duur zijn, maar die gaven op termijn problemen dat de motor de uitlaatgas waarden niet goed vond. Dus zijn er gebruikte kats OEM onder gegaan.
476,- schade gereden aan voorzijde, bumper hersteld; de kleine schade onder de nieren aan de motorkap maar gelaten voor wat het is.
Motorkap is van aluminium, ik dacht nieuw 700,- excl. btw en spuiten. Zo storend is die schade ook weer niet.
511,- Nieuwe achterbanden
156,- Uitlijnen
150,- OEM einddemper via MP, bij de koop zat er een RVS einddemper onder die begon op te raken en vrouwlief klaagde al langer over een brom bij 100km per uur.
431,- winterbanden achter
1.582,- beurt en lagerschalen 233k
2018: 5.816,- en ongeveer 40k km gereden
2019
1.665,- Inspectie II en achterbanden [254k km]
488,- Beurt
Al langer hikte de auto af en toe, maar de specialist kon het niet vinden.
Eigenwijs als ik was de bobines eens vervangen.
148,- Nieuwe bobines [280k km]
Geen resultaat
2019: 2.301 en ongeveer 45k km gereden]
2020
1.380,- Zomerbanden rondom incl. beurt km stand 296k
Het hikken, net of de auto een cilinder oversloeg kwam en ging op onverklaarbare wijze, van subtiel tot best heftig en
dan weer tijden niet. Nu werd het ook nog eens anders en ging niet meer weg. Dus nu naar een andere specialist.
Eerste diagnose, het 'nieuwe' stotteren was een doorgeslagen koppakking tussen de cilinders. Schijnt vaker te gebeuren.
Omdat er een beetje schade zit op het blok oppervlak, resulteert dit ook in een koprevisie. Onderblok was nog gezond
3.971,- Koprevisie en airco afvullen 310k km
Nu het grote stotteren weg was en het oude stotteren een stuk minder was, maar nog steeds aanwezig de auto weer retour voor een vervolg diagnose, conclusie stelmotor van de regelklep is kapot. En inderdaad dit was het euvel dat we al een 50-60k km zo af en toe voelden. Sindsdien niet meer gevoeld en last van gehad Verbruik ging ook meteen van een 1:9 a 10 naar 1:11 a 12; uiteraard een direct gevolg van de vele snelweg km die we rijden.
1.151,- Stelmotor regelklep vervangen
Tijd om nog maar eens door te bijten en de auto helemaal op en top te maken. Helaas bleek bij de inspectie dat het subframe
nu ook aan de beurt was. Heeft het alsnog lang volgehouden
4.458,- Grote beurt, Nieuwe flex. slang stuurhuis, remschijven en blokken voor, koppeling en verstevigen subframe incl powerflex.
2.400,- Nieuwe cabrio kap
2020: deze tel ik maar even niet op 43k km gereden
Dat zijn onze kosten geweest om een M3 als zakelijke en dagelijkse auto te rijden.
Het hele jaar door incl. wintersport vakanties. Inmiddels een 160.000 er bij gereden en wanneer ik de import kosten buiten beschouwen laat, 26,5k aan onderhoud gehad wat uit komt op 17c per km waarbij er in 2020 veel is geïnvesteerd voor de komende km's.
Of het veel of weinig is....
Het is voor mij waard, het is een geweldige auto
Nu de auto technisch weer even vooruit kan, kan het uiterlijk niet achterblijven dus op dit moment staat de auto er zo bij:
Ik ben de auto in drie stappen volledig aan het polijsten, het resultaat wat je als amateur kunt behalen is geweldig en een goede anti kerst/corona verveling. Daarover in een andere post misschien meer.
Benieuwd wat M3 rijden kost?
Wij hebben de afgelopen jaren de M3 als dagelijkse en zakelijke auto gebruikt en 160.000 km er bij op gezet met de volgende kosten:
2016
15.900,- auto met 163k gekocht incl. hardtop en 18 inch zgan [banden en OEM velgen] winterset
126,- duits export kenteken
De auto was voorzien van zwart wit bmw logos en smokey knipperlichten en derde remlicht, dat moest naar OEM
385,- witte knipperlichten, rode derde remlicht en nieuwe emblemen
1.389,- Inspectie II, vanos revisie Opm: geen scheuren in subframe, wel een lekkende schokbreker RA
106,- windscherm via MP incl verzendkosten
Tja een lekkende schokbreker was een mooie aanleiding om alles te vervangen voor Bilstein, zelf gedaan dus alleen materiaal kosten.
690,- Bilstein B12 pro met Eibach veren
364,- Toplagers, rubbers en montage materiaal
2016: 2.936,- en nog geen km gereden
2017
Omdat de auto een 2002 was en we van de YT regeling gebruik maken, was het even wachten, maar April 2017 kon de auto
dan eindelijk naar de RDW voor de import
137,- Keuring RDW
559,- BPM
85,- Zwarte wielbouten rondom en ruitenwissers
768,- Pirelli zomerbanden rondom
809,- Gereviseerde solonoid pack Vanos en nieuw motor cabriokap
175,- Olie beurt
235,- rvs remslangen en vervangen stabi bevestiging stangen
37,- nieuw ruitenwissers [alweer ]
2017: 3.860,- en ongeveer 32k km gereden
2018
2.507,- nieuwe voorruit, beurt en nieuwe powersprint katalysatoren; km stand 212k, nagenoeg 1 jaar na ingebruikname en 50k km verder.
Ik ben voor een race kat gegaan omdat de OEM kats rete duur zijn, maar die gaven op termijn problemen dat de motor de uitlaatgas waarden niet goed vond. Dus zijn er gebruikte kats OEM onder gegaan.
476,- schade gereden aan voorzijde, bumper hersteld; de kleine schade onder de nieren aan de motorkap maar gelaten voor wat het is.
Motorkap is van aluminium, ik dacht nieuw 700,- excl. btw en spuiten. Zo storend is die schade ook weer niet.
511,- Nieuwe achterbanden
156,- Uitlijnen
150,- OEM einddemper via MP, bij de koop zat er een RVS einddemper onder die begon op te raken en vrouwlief klaagde al langer over een brom bij 100km per uur.
431,- winterbanden achter
1.582,- beurt en lagerschalen 233k
2018: 5.816,- en ongeveer 40k km gereden
2019
1.665,- Inspectie II en achterbanden [254k km]
488,- Beurt
Al langer hikte de auto af en toe, maar de specialist kon het niet vinden.
Eigenwijs als ik was de bobines eens vervangen.
148,- Nieuwe bobines [280k km]
Geen resultaat
2019: 2.301 en ongeveer 45k km gereden]
2020
1.380,- Zomerbanden rondom incl. beurt km stand 296k
Het hikken, net of de auto een cilinder oversloeg kwam en ging op onverklaarbare wijze, van subtiel tot best heftig en
dan weer tijden niet. Nu werd het ook nog eens anders en ging niet meer weg. Dus nu naar een andere specialist.
Eerste diagnose, het 'nieuwe' stotteren was een doorgeslagen koppakking tussen de cilinders. Schijnt vaker te gebeuren.
Omdat er een beetje schade zit op het blok oppervlak, resulteert dit ook in een koprevisie. Onderblok was nog gezond
3.971,- Koprevisie en airco afvullen 310k km
Nu het grote stotteren weg was en het oude stotteren een stuk minder was, maar nog steeds aanwezig de auto weer retour voor een vervolg diagnose, conclusie stelmotor van de regelklep is kapot. En inderdaad dit was het euvel dat we al een 50-60k km zo af en toe voelden. Sindsdien niet meer gevoeld en last van gehad Verbruik ging ook meteen van een 1:9 a 10 naar 1:11 a 12; uiteraard een direct gevolg van de vele snelweg km die we rijden.
1.151,- Stelmotor regelklep vervangen
Tijd om nog maar eens door te bijten en de auto helemaal op en top te maken. Helaas bleek bij de inspectie dat het subframe
nu ook aan de beurt was. Heeft het alsnog lang volgehouden
4.458,- Grote beurt, Nieuwe flex. slang stuurhuis, remschijven en blokken voor, koppeling en verstevigen subframe incl powerflex.
2.400,- Nieuwe cabrio kap
2020: deze tel ik maar even niet op 43k km gereden
Dat zijn onze kosten geweest om een M3 als zakelijke en dagelijkse auto te rijden.
Het hele jaar door incl. wintersport vakanties. Inmiddels een 160.000 er bij gereden en wanneer ik de import kosten buiten beschouwen laat, 26,5k aan onderhoud gehad wat uit komt op 17c per km waarbij er in 2020 veel is geïnvesteerd voor de komende km's.
Of het veel of weinig is....
Het is voor mij waard, het is een geweldige auto
Nu de auto technisch weer even vooruit kan, kan het uiterlijk niet achterblijven dus op dit moment staat de auto er zo bij:
Ik ben de auto in drie stappen volledig aan het polijsten, het resultaat wat je als amateur kunt behalen is geweldig en een goede anti kerst/corona verveling. Daarover in een andere post misschien meer.
Laatst gewijzigd door Milka op 02 aug 2022, 07:50, 4 keer totaal gewijzigd.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Begin 2020 een DAP polijst set gekocht om eens te ontdekken of ik daar wat mee zou kunnen.
De 911 zat vol veel waskrassen en de lak was wat dof en wilde dat proberen te verbeteren.
Uiteraard niet direct op de 911 gestart, maar de veilchen blau leende zich perfect als proefauto.
Daar heb ik op geoefend en geprobeerd wat welke stap zoal doet. Met zeker een mooi resutaat.
Boven de tape lijn is nog niet gedaan.
Dit gaf voldoende vertrouwen om aan de 911 te beginnen, dat was een mooie bezigheid in de zomervakantie.
Met dit bemoedigende resultaat, dus de M3 moest ook volgen.
Met de kerstvakantie was het een perfecte mogelijkheid om de M3 aan te pakken.
Inmiddels was de brug er en kon ik lekker op hoogte werken en dit keer gekozen om onderdelen te demonteren ipv af te plakken. Dat blijkt achteraf een fijnere manier van werken. Je kunt dan makkelijker met de machine doorwerken.
Zoals valt te zien kon de lak wel wat TLC gebruiken.
[cliffhanger]wifi is erg traag en de fotos uploaden duurt langer dan dat ik kan typen, dus de resultaat fotos volgen nog[/cliffhanger]
De 911 zat vol veel waskrassen en de lak was wat dof en wilde dat proberen te verbeteren.
Uiteraard niet direct op de 911 gestart, maar de veilchen blau leende zich perfect als proefauto.
Daar heb ik op geoefend en geprobeerd wat welke stap zoal doet. Met zeker een mooi resutaat.
Boven de tape lijn is nog niet gedaan.
Dit gaf voldoende vertrouwen om aan de 911 te beginnen, dat was een mooie bezigheid in de zomervakantie.
Met dit bemoedigende resultaat, dus de M3 moest ook volgen.
Met de kerstvakantie was het een perfecte mogelijkheid om de M3 aan te pakken.
Inmiddels was de brug er en kon ik lekker op hoogte werken en dit keer gekozen om onderdelen te demonteren ipv af te plakken. Dat blijkt achteraf een fijnere manier van werken. Je kunt dan makkelijker met de machine doorwerken.
Zoals valt te zien kon de lak wel wat TLC gebruiken.
[cliffhanger]wifi is erg traag en de fotos uploaden duurt langer dan dat ik kan typen, dus de resultaat fotos volgen nog[/cliffhanger]
- Godspeed
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Resultaat dat je met zo’n DAP kunt bereiken op een door de krasstraat verpeste lak blijft me verbazen
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Inderdaad, had ook niet verwacht zulke resultaten te kunnen bereiken met een beetje inlezen en youtube filmpjes.
Hier wat foto's van de gemaakte stappen:
Hier wat foto's van de gemaakte stappen:
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Het eindresultaat, erg trots op
en dat met
en dat met
- Bram
- Berichten: 15859
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Zo zeg, dat is meer dan de moeite! Staat gewoon weer een nieuwe auto op de oprit
- Godspeed
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Ziet er super uit, nice job!
-
Online328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Erg mooi geworden!
Alles met Monello gedaan? Verder, hoe heb je die velgen zo schoon gekregen?
Alles met Monello gedaan? Verder, hoe heb je die velgen zo schoon gekregen?
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Heel mooi strak geworden zeg!
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Knap resultaat! Leuk de uiteenzetting, heeft een andere beginner ook wat aan
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Dat is nog eens eer van je werk, schitterend zeg ! Ik ga ook maar eens een DAP-ding aanschaffen en een kilo klei.
Gr Ron
Gr Ron
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Zo dan, staat er week goed bij!
- Alexsti
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Hier ook zo'n Dap machine en Monello producten, kan je zeker knappe resultaten mee halen, kost wel wat tijd maar het resultaat mag er wezen !
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Mooi verhaal, mooi overzicht, mooi resultaat en mooie kilometerstand!
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Wat een heerlijke auto('s) en wat een leuk verslag van autoliefde, onderhoud en kostenplaatje.
Op deze manier kan de kilometerstand nog gerust een stuk omhoog
Op deze manier kan de kilometerstand nog gerust een stuk omhoog
- Jaapi
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 19:45
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
wat een resultaat , top werk! Staat er echt prachtig bij weer
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
thanks voor de complimenten.
Monello Velloce - Gele pad
Monello Mezzo - oranje pad
Monello Finale - witte pad
en Collonite 845 Insulator Wax als bescherming
Voor de velgen
Monello Non ferro, de binnenzijde met een action afwasborstel , voorzijde kwastje en een doek.
Daarna een gele pad en groene pad opgeofferd, alleen geel dan gecombineerd met Mezzo en Finale om het niet te hard aan te pakken
en daarna ook in de Collonite
Het moeilijke is om te herkennen wanneer de grens van freaken om de laatste 10% resultaat te bereiken. Er zijn ook tig merken met ieder zijn eigen voorkeur. Daar moet je je niet door laten afleiden, voor polijsten bij 1 merk blijven, neem een A merk en je kunt eigenlijk niet fout gaan qua product.
Ook de pad regelmatig vervangen. Elke stap deed ik met 4 pads, 2 grote voor de grotere vlakken en 2 kleine voor de panels met veel vouwen. Dus als je een dap apparaat koopt zeker voldoende pads kopen zodat je door kunt en niet tussentijds moet reinigen.
en ook de de twee maten
De grote pads zijn alleen geschikt voor de motorkap, normaliter het dak. De zijpanelen is erg afhankelijk van de welvingen.
In mijn geval ging het nog met de deuren. Maar voor en achter zij panelen waren alleen met de kleine te doen.
Met het polijsten verwijder je alle verontreiniging, krassen en wordt de kleur weer helder.
Wat je wel nodig hebt is een kilo tijd.
Elke polijst gang kost je een dag.
En daarna moet je nog aan de bumpers, sides skirts etc. Dus reken op zeker een 40 uur voor dit resultaat
maar ik denk dat ik eerder richting de 60h ga. Maar met een muziekje op de achtergrond is het heerlijk om te doen.
De lak heb ik als volgt aangepakt
Alles met Monello gedaan? Verder, hoe heb je die velgen zo schoon gekregen?
Monello Velloce - Gele pad
Monello Mezzo - oranje pad
Monello Finale - witte pad
en Collonite 845 Insulator Wax als bescherming
Voor de velgen
Monello Non ferro, de binnenzijde met een action afwasborstel , voorzijde kwastje en een doek.
Daarna een gele pad en groene pad opgeofferd, alleen geel dan gecombineerd met Mezzo en Finale om het niet te hard aan te pakken
en daarna ook in de Collonite
Ik heb juist weer veel van voorgangers geleerd, daarom ook deze post. Op Carclean forum staat echt een bak aan informatie.Knap resultaat! Leuk de uiteenzetting, heeft een andere beginner ook wat aan
Het moeilijke is om te herkennen wanneer de grens van freaken om de laatste 10% resultaat te bereiken. Er zijn ook tig merken met ieder zijn eigen voorkeur. Daar moet je je niet door laten afleiden, voor polijsten bij 1 merk blijven, neem een A merk en je kunt eigenlijk niet fout gaan qua product.
Kilo klei is echt niet nodig, heb de auto gekleid met een half blok. Je wil de auto zo schoon hebben dat je niet korreltjes in de lak gaat draaien. Daarom ook de randen rondom om de wielkuipen en dorpels goed schoonmaken.Dat is nog eens eer van je werk, schitterend zeg ! Ik ga ook maar eens een DAP-ding aanschaffen en een kilo klei.
Ook de pad regelmatig vervangen. Elke stap deed ik met 4 pads, 2 grote voor de grotere vlakken en 2 kleine voor de panels met veel vouwen. Dus als je een dap apparaat koopt zeker voldoende pads kopen zodat je door kunt en niet tussentijds moet reinigen.
en ook de de twee maten
De grote pads zijn alleen geschikt voor de motorkap, normaliter het dak. De zijpanelen is erg afhankelijk van de welvingen.
In mijn geval ging het nog met de deuren. Maar voor en achter zij panelen waren alleen met de kleine te doen.
Met het polijsten verwijder je alle verontreiniging, krassen en wordt de kleur weer helder.
Wat je wel nodig hebt is een kilo tijd.
Elke polijst gang kost je een dag.
En daarna moet je nog aan de bumpers, sides skirts etc. Dus reken op zeker een 40 uur voor dit resultaat
maar ik denk dat ik eerder richting de 60h ga. Maar met een muziekje op de achtergrond is het heerlijk om te doen.
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Erg netjes hoor, ik heb dezelfde set en poetsmiddelen gekocht, maar durf me nog steeds er niet aan te wagen
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Begin je ergens op een X5 waar niemand het ziet.
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Heel mooi om auto zo goed te onderhouden. Ziet er ook fantastisch uit. Toch vind ik 26,5k best veel!! Maar auto wel super netjes. Rij de mijne ook als youngtimer en als ik een lijstje maak van wat ik allemaal zou willen doen ( nieuw onderstel, ander sper, subframe, olie pomp, vanos) dan kom ik ook zo op 20k.
Blijven heerlijke auto’s. De investering van onderhoud zie je echter nooit meer terug. Je moet het alleen alllemaal doen als je de auto langer wil houden.
Blijven heerlijke auto’s. De investering van onderhoud zie je echter nooit meer terug. Je moet het alleen alllemaal doen als je de auto langer wil houden.
-
Online
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Geniale auto voor autoweek klokje rond!
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Haal er nog een 3k af voor cabrio specifiek onderhoud en het zit niet ver van de genoemde 20k en bedenk dat in de laatste 25k kmmark323ti schreef: ↑03 jan 2021, 21:11 Heel mooi om auto zo goed te onderhouden. Ziet er ook fantastisch uit. Toch vind ik 26,5k best veel!! Maar auto wel super netjes. Rij de mijne ook als youngtimer en als ik een lijstje maak van wat ik allemaal zou willen doen ( nieuw onderstel, ander sper, subframe, olie pomp, vanos) dan kom ik ook zo op 20k.
Blijven heerlijke auto’s. De investering van onderhoud zie je echter nooit meer terug. Je moet het alleen allemaal doen als je de auto langer wil houden.
14,5k aan kosten zijn gemaakt en geïnvesteerd. Dus had ik dit overzicht begin 2020 gemaakt was het 135k km voor 12k aan kosten...
Ik had ook de cabriokap en koppeling kunnen laten zitten, waarschijnlijk de komende twee jaar geen problemen en dan pas de kosten en daarna gaat de auto misschien binnen 2 jaar weg weg. Dus ik pak liever nu de kosten en geniet ik zelf voor 4jr van mijn investeringen.
Je moet het daarom allemaal in perspectief zien, maar het blijft uiteraard veel meer geld dan ik bij een Hyundai i30 zou hebben. Maar dat zijn keuzes die ik niet maak, ik ga voor
@TLRS
In theorie wel, in de praktijk zijn de filmpjes van autoweek vaak tenenkrommend
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Gaaf hoe hij er nu weer bij staat zeg!! Een erg goed brandstofverbruik (relatief) en ook niet veel banden gebruikt. Met mijn e36 m3 reed ik gemiddeld 1 op 6 en met de 125d na 75k reeds op de 3e set banden..
- Paskal
- Berichten: 3673
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten
Mooi resultaat en dat uitsluitend met een DAP . BMW-lakken zijn over het algemeen erg hard waardoor je met een DAP niet altijd voldoende resultaat kunt behalen. Heb er zelf daarom een rotary bij. Dat vergt natuurlijk wel wat meer oplettendheid omdat dat apparaat in tegenstelling tot een DAP wel warmte genereert waardoor je de lak zou kunnen beschadigen als de boel te heet wordt. Mijn ervaring is echter dat het risico daarop echt beperkt is als je gewoon met verstand bezig gaat. Voordeel is dat je met een rotary ook een stuk sneller kunt werken doordat je correctie groter is. Monello-spul is prima, maar de Finale vind ik persoonlijk wat te vettig wat het uitpoetsen niet vereenvoudigd.
@Luco: met een DAP kun je helemaal geen kwaat doen dus gewoon beginnen. Een X5 is echter wel direct een flinke bak werk dus ik zou niet alles in één keer aanpakken want dat kost je anders in één keer heel veel tijd.
@Luco: met een DAP kun je helemaal geen kwaat doen dus gewoon beginnen. Een X5 is echter wel direct een flinke bak werk dus ik zou niet alles in één keer aanpakken want dat kost je anders in één keer heel veel tijd.