E46 M3 Tussenaslager beetje kapot

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten

Bericht door Milka » 04 jan 2021, 12:51

@jan
Komt inderdaad door de kilometers, binnen een paar honderd meter draaien we hier rustig de snelweg op en reed de auto 125km over de snelweg. Alleen bij de terugweg zit er een paar kilometer voor voor ons huis een stoplicht waarmee je de snelweg opdraait.
Motor lekker warm, vooraan in de rij, dan worden de achterbanden goed in het asfalt gedrukt :blink:

Maar nu je het zo opmerkt, voor deze M3 reden we een 120d en die deed ook maar iets van 20-25k met de achterbanden.
1x Pirelli Rosso onder gehad, heerlijke band maar na 18k waren ze al op. Ik vermoed dat het koppel/turbo en de smallere achterband
tov van de M3 hier debet aan is.
Verbruik van je E36 M3 zal voor de plezier ritjes zijn, want ik heb hiervoor met een e36 M3 gereden en haalde ook met gemak 1:10/11
Lange snelweg ritten maakt zo veel uit.
Mooi resultaat en dat uitsluitend met een DAP :thumbup: . BMW-lakken zijn over het algemeen erg hard waardoor je met een DAP niet altijd voldoende resultaat kunt behalen.
Thx.
Ik had de motorkap al gedaan en kwam toen bij deze twee krassen in de deur.
Afbeelding

Ik zag lichte verbetering na de eerste passage en kreeg inmiddels ook meer vertrouwen wetende dat de lak wss hard zou zijn.
Dus waar je normaal bij een DAP de hand op de machine laat rusten, ben ik druk op de kop gaan uitoefenen.
Dat hielp enorm en heb daarna dus de motorkap nog een keer incl. druk gedaan en haalde daarmee nog eens de nodige imperfecties weg. Zo ook de kras in de deur. Hij zit er nog wel, maar valt nauwelijks meer op.
Afbeelding

Wel even ter waarschuwing, als je dit zelf gaat doen niet direct beginnen met kracht zetten. Mijn hardheid van de lak zegt niets over die van de jouwe.

Ik heb idd voor een DAP gekozen omdat het redelijk idiot proof is en je er in basis geen swirls mee kan maken.
Ik ben nog steeds een beginner en heb geen ambitie om dit tot in de puntjes te leren, maar wilde gewoon met een
een goed setje een leuk resultaat halen zonder al te veel risico's te lopen. Voor mij is dus een rotary te gewaagd, want ik ik weet er te weinig van af om te kunnen bepalen wat verstandig is, wat niet en wat [beginners]geluk is.

@paskal
Poets jij Finale dan echt uit?
Ik neem het alleen af, daarna schoonmaken met een prep en daarna de collonite er op.
Dit poets ik er met de hand uit, wel eens gezocht naar een pad hiervoor, maar kon die niet vinden dus die laatste stap
doe ik met de hand.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten

Bericht door Paskal » 04 jan 2021, 13:17

Poets hem inderdaad niet helemaal als een malle uit, maar toch vind ik hem minder prettig afnemen dan een vergelijkbaar middel van andere merken.
No worry als je swirls mocht krijgen na een hit met een rotary. Na de rotary dien je toch nog na te behandelen met de DAP en daarmee verdwijenen eventuele swirls weer als sneeuw voor de zon.

Online
mark323ti
Berichten: 1490
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten

Bericht door mark323ti » 04 jan 2021, 13:40

Net nog even je "even voorstellen" draadje gelezen. Wat een heerlijke auto's. Daar druipt de liefhebberij van af. Ook een heerlijke schuur!! Heb je die aan huis?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten

Bericht door Milka » 04 jan 2021, 17:05

Het is een stukje lopen, zwart poortje door en ik ben er ;-)
Afbeelding

Huis is gekocht op basis van locatie, tuin en de mogelijkheid om een goede schuur te bouwen en zo geschiedde.
Maar als ik dan weer zie wat anderen en echt handige mensen kunnen bouwen in een standaard kleine garage;
daar ben ik dan weer jaloers op, hun kundigheid.

@paskal
ah had altijd aangenomen dat je een rotary ook voor alle drie de stappen gebruikt.
Maar eigenlijk dus alleen zinvol als je het meest optimale resultaat wilt dan wel tijd wilt besparen.
Dat is voor mij dan weer niet van toepassing.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Next Driving Fun ....?

Bericht door Milka » 07 feb 2021, 15:36

Het begint een beetje te kriebelen, de body van de e36 touring is wat gaar, stoelen kapot en de binnenzijde is een rommeltje.
Goed voor de run naar de bouwmarkt en een track- of snowday. Maar ik gebruik de auto ook steeds vaker als tweede auto en begint me het uitgeleefde karakter van de auto een beetje te irriteren. Tel daarbij op dat ik wel weer wat te klussen wil hebben en dan begint het te kriebelen wat door het draadje van https://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=3&t=40725#p1482869 :ken ik jou:

Dus een de nodige zoeksites worden weer eens nagelopen en ideeën gemaakt.
Wat is het idee, een pure achterwiel aangedreven auto, niet te zwaar, lekker analoog. Comfortabel genoeg om soepel over de snelweg te cruisen, maar daarna ook heerlijk om door de Eifel te knallen of op het circuit. Geen groot pk monster, 200pk is eigenlijk wel de max.
6 cilinders. Keurig en volledig interieur met hier en daar custom accenten, zoals afwijkende stoffering. Goede kuipstoelen, maar wel met een rugverstelling. Onderstel moet vergevingsgezind, levendig en top zijn en natuurlijk een sperdifff.
Het eind resultaat is een beetje ondergeschikt, mij gaat het vooral om de uitdaging dit zo veel mogelijk zelf te doen en de auto zelf zo te maken incl. de onvermijdelijke fouten. Kant en klaar kopen is goedkoper, maar minder leuk.

Even gekeken naar Alfa's, maar BMW is de way to go met een voldoet nergens aan het bovenstaande maar toch een zwak voor een 205GTI.

Ik zit nu aan drie scenario's te denken.
De 328i touring te schorsen en deze helemaal weer goed te maken, dus OEM interieur weer er in, muv van voorstoelen, body strak maken, opnieuw spuiten / wrappen en gaan. Makkelijkste route, maar om alles weer terug te krijgen gaat ook het nodige kosten en een coupe lijn is toch net even wat mooier.

E36 coupé met kleine motor en automaat kopen voor weinig geld en de ingewanden van de 328 hier in bouwen.
Bijvoorbeeld met zo iets starten
Afbeelding
Met dit als referentie doel:
Afbeelding

Of de nickswarts route een E30 kopen en daar de ingewanden van de 328 inbouwen
Bijvoorbeeld dit als basis
Afbeelding
en er dit van te maken
Afbeelding

Het zijn nu allemaal nog hersenspinsels, maar ik ken mezelf een beetje, dit wordt een tijd neuzen om het perfecte plaatje te schetsen en dan gaat het er van komen. Daar kriebelt het te hard voor :mrgreen:

Eerste tegenvaller is al wel, waar zijn die goedkoper e36 / e30 gebleven :hmmm:

Tips, suggesties goede info bronnen zijn welkom :thumbup:

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Nevolution6RSII » 07 feb 2021, 19:10

Ik zag hier in de wijk gisteren een mooie 3-serie stationwagon die echt ideaal voor jou zou zijn, want ook donkerpaars en voor de rest helemaal zwart/ontchroomd en daardoor zo'n beetje de nieuwe variant van jouw huidige auto! :D

Maar ja... staat niet tekoop... :(

Ohh en "gut gemacht" wat betreft de M3 E46 cabrio! :thumbup: :mrgreen:
Zoiets was ik eigenlijk ook van plan met mijn Evo, maar helaas is het leven hetgene wat er gebeurt terwijl je andere plannen maakt... :'(

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Milka » 07 feb 2021, 19:47

Je berichten even gescand maar kan t zo niet vinden wat is er met je evo gebeurd dan?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Next Driving Fun ....?

Bericht door 328Ti » 07 feb 2021, 20:20

Milka schreef: 07 feb 2021, 15:36 Het begint een beetje te kriebelen, de body van de e36 touring is wat gaar, stoelen kapot en de binnenzijde is een rommeltje. “

“ Tips, suggesties goede info bronnen zijn welkom :thumbup:
Heb hier nog wel een leuke 323TI staan en redelijk dik in de opties. Wil m zelf op knappen maar kleine kids eisen toch zn tol qua tijd.

Pm maar als dit iets is wat je past. Wel wat werk aan. Brug bij huis, kan je alles nalopen...

Sccs met dit mooie luxeprobleem :tooth:

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Nevolution6RSII » 07 feb 2021, 20:35

Milka schreef: 07 feb 2021, 19:47 Je berichten even gescand maar kan t zo niet vinden wat is er met je evo gebeurd dan?
Te hard gewerkt, burnout opgelopen en daardoor niet volledig kunnen ontdoen van alle roest, zoals ik eigenlijk nog van plan was :cry:

Voordat ik hem afgelopen November heb verkocht wel nog net effe de 280.000 Km. aangetikt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Milka » 07 feb 2021, 20:43

Oei
Hopelijk aan de beterende hand ?

@328ti
Dank je
Had en al wel voorbij zien komen maar een compact is een no of voor mij

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door 328Ti » 07 feb 2021, 21:08

Top, ben benieuwd welk project je gaat starten

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Nevolution6RSII » 07 feb 2021, 23:59

Milka schreef: 07 feb 2021, 20:43 Oei
Hopelijk aan de beterende hand ?
Opzich wel en het gaat nu een flink stuk beter dan destijds, maar er zitten nog wel wat dingen in de weg om mezelf weer helemaal 100% de oude te verklaren dus daar moet ik nog effe mee worstelen voorlopig... ;)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Knot » 08 feb 2021, 00:22

Die E46 is wel opgeknapt zeg van al het poetswerk. Je moet je er wel in verdiepen en zin en tijd voor over hebben zeg, ik ben meer van het netjes wassen (2 uur werk) en gewoon rijden.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12549
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten

Bericht door Downforce Hans » 08 feb 2021, 09:18

RS-Ron schreef: 03 jan 2021, 12:06 Dat is nog eens eer van je werk, schitterend zeg ! Ik ga ook maar eens een DAP-ding aanschaffen en een kilo klei.

Gr Ron
Ik heb zo`n ding hier liggen dus als je hem een keer wil lenen om het eens uit te proberen dan geef je maar een gil....
Er gaat wel een berg tijd in zitten als je het goed wil doen maar het resultaat maakt het altijd wel de moeite waard.......

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10419
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten

Bericht door tomgtr » 08 feb 2021, 09:26

Downforce Hans schreef: 08 feb 2021, 09:18
RS-Ron schreef: 03 jan 2021, 12:06 Dat is nog eens eer van je werk, schitterend zeg ! Ik ga ook maar eens een DAP-ding aanschaffen en een kilo klei.

Gr Ron
Ik heb zo`n ding hier liggen dus als je hem een keer wil lenen om het eens uit te proberen dan geef je maar een gil....
Er gaat wel een berg tijd in zitten als je het goed wil doen maar het resultaat maakt het altijd wel de moeite waard.......
Als hij de C10 gaat doen krijg je een rokend hoopje ellende terug over een jaar of 2.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door allen » 08 feb 2021, 10:44

Niet als die C10 een half uur later uit elkaar valt tot een hoopje roest en 4 banden...

Ik denk ook dat Hans daar op hoopt. Slecht mens is dat!

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door RS-Ron » 08 feb 2021, 11:13

De C10 is één van de weinige hokken op DF die alleen maar lelijker wordt door kleien, dappen, wassen, glascoating en alle cosmetische aandacht die je kan verzinnen. Hetzelfde als de eigenaar, zeg maar...... Heb de grille met remreiniger afgenomen, niks meer aan doen.

Gr Ron

Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Richardt. » 08 feb 2021, 11:38

Wel eer van je werk, een wat oudere auto met de nodige ervaring, knapt het geheel erg van op!
Ik heb ook nog een DAP thuis liggen, maar gebruiken hem nooit meer. Gun mijzelf de tijd er niet meer voor, maar een goed gedetailede kan ik ontzettend van genieten.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Milka » 08 feb 2021, 12:46

Idd is tijd de grootste factor
Ben denk ik met de e46 40-60 bezig ben geweest.

Maar hey in deze Corona tijd is er toch weinig te doen. Muziekje aan en aan de gang.
Is ook zeker niet iets wat ik nu jaarlijks ga doen of voor vrienden. Resultaat is zeer bevredigend en met nu een eenvoudige wasbeurt van een uurtje heb ik de auto weer spik en span.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12549
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Downforce Hans » 08 feb 2021, 14:45

allen schreef: 08 feb 2021, 10:44 Niet als die C10 een half uur later uit elkaar valt tot een hoopje roest en 4 banden...

Ik denk ook dat Hans daar op hoopt. Slecht mens is dat!
Zondag was ik geen slecht mens toen ik je van je oprit moest lieren omdat er 15 cm sneeuw lag.......

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: E46 M3: 160k km kostenoverzicht & polijsten

Bericht door Jeffrey026 » 08 feb 2021, 19:23

TLRS schreef: 03 jan 2021, 22:21 Geniale auto voor autoweek klokje rond!
+1
Leuk verslag met onderhoud en de kosten om meer beeld ervan te krijgen wat zo'n auto kost als daily.

Mag mijn wielen ook wel keer doen voor df prijsje :tong:

Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Richardt. » 09 feb 2021, 08:03

Resultaat is zeer bevredigend en met nu een eenvoudige wasbeurt van een uurtje heb ik de auto weer spik en span.
Afgezien van het feit dat de auto er weer strak bij staat is dit wel minstens net zo prettig inderdaad!
Auto wordt veel minder snel vies, het vuil hecht veel minder goed en dus is het wassen van de auto ook een stuk eenvoudiger.

Oh en vergeet de beading niet na een klein regenbuitje :thumbup:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2698
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Mark 320iS » 09 feb 2021, 09:08

Milka schreef: 08 feb 2021, 12:46 Idd is tijd de grootste factor
Ben denk ik met de e46 40-60 bezig ben geweest.

Maar hey in deze Corona tijd is er toch weinig te doen. Muziekje aan en aan de gang.
Is ook zeker niet iets wat ik nu jaarlijks ga doen of voor vrienden. Resultaat is zeer bevredigend en met nu een eenvoudige wasbeurt van een uurtje heb ik de auto weer spik en span.
Ja precies, ik heb het in het voorjaar bij die van mij ook gedaan. Als je ziet wat het met je auto doet vind ik het wel dankbaar werk. Maar no way dat ik het voor vrienden etc ga doen :-)

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Milka » 09 feb 2021, 20:06

Inderdaad vrienden zijn minder dankbaar ;-)

Dus jeffrey026 je vangt bij ons beide bot.
Misschien dat ik de 02 touring nog een snelle behandeling geef maar de focus gaat nu meer naar het sleutelen.

Ik heb eens een lijstje gemaakt wat er zoal op de DF tool moet komen en het net naar mooie referenties gezocht.
Ik heb al jaren in een e36 gereden en buiten dat ik die dus al ken en met het verschil in gewicht verwacht ik
dat de e30 beter gaat aansluiten. Dus we gaan daar onze zoekalerts op instellen.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Op jacht naar een E30: Nieuwe DF kriebels

Bericht door Milka » 14 feb 2021, 17:24

Wat is dat toch lekker aan die corona, alle tijd om op het internet de boel uit te zoeken.
Wat is het is verschil tussen type 1 en 2 bij een E30, wat komt er bij kijken om er een m52 in te lepelen en welk boodschappen lijstje heb ik.

De keuze voor de E30 is inmiddels wel gemaakt, een E34 carter is gevonden en de deal daarvoor gesloten.
We kunnen dit maar beter vast in huis hebben. :blink:

Dan heb je de keuze: type 1 of type 2?
Voorkeur voor een type 1, maar een goede 2 slaan we niet af.
Vind de ranke achterkant leuker icm het chroom op de bumpers.

2 of 4 deurs?
Voorkeur voor vierdeurs, is net even wat praktischer in gebruik, maar ook hier laten we een goede 2 deurs niet staan.
Touring en cabrio komen niet in aanmerking.
Kortom deze benadert perfectie :blink:
Afbeelding

Ik zou liever niet willen importeren ivm de combi nieuwe kenteken op een auto uit de jaren 80.
Maar gezien het aanbod wordt dit wat lastig.
No go is een duplicaat op kenteken.
Budget max. 4k.


Ook al actief wat auto's benadert, maar daar lijkt een vloek op te zitten.
Auto's die al even staan, maar wanneer ik een bericht stuur verdwijnen die binnen een paar uur zonder terugkoppeling. :wtf:

Andere auto, in advertentie geen roest, maar wanneer je meer en betere foto's krijgt houd die uitspraak geen stand meer.

Inmiddels bericht naar een Duitse type 1, 2 deurs
Zou alleen roest rechts achter onder het achterlicht hebben, maar ben nog in afwachting van een reactie.

Ook een bericht naar een Belgische, type 2, 4 deurs. Roest is grotendeels al een keer aangepakt volgens koper en enkel een plekje
binnenzijde van een wielkast. Verder een strakke koets. Goede kandidaat in ieder geval.

Maar ben benieuwd of jullie nog misschien verborgen e30's weten. Aanbod MP, Autoscout, Mobile en 2ehands.be zijn allemaal bekend bij mij. :forum:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erminio, Spijkerhard, Vanreijmersdal, WillemBoer en 113 gasten