Dank heren en ook leuk om mijn ervaringen op te schrijven, wie weet kan een ander er nog iets aan hebben.
Wat eraan vooraf ging 8 maanden geleden:
Mijn huidige BMW
https://driveaholic.nl/rijtest-bmw-328i-2014/ is al bijna 9 jaar oud en heb hem al 7 jaar als mijn eerste BMW met plezier gereden (de vraag is de laatste jaren opgekomen of ik -als er een grote reparatie aankomt- er dan nog veel geld in zou willen steken gezien dit niet mijn droomauto is). Ik wist destijds niet precies wat voor BMW ik kocht (vond de kleur en velgen leuk) en dacht met 245pk kan ik wel uit de voeten zonder tuning en dergelijke. Al naar gelang de jaren vorderde begreep ik meer over 4 vs. 6 cylinders, maar ook dat de ene BMW de andere niet is qua opties (bijvoorbeeld Individual, remmerij, HK audiosystemen, diverse onderstellen en sporttransmissies).
Omdat ik nog een tweede auto heb staan en vaak alleen pretritjes met de BMW rij dacht ik eens iets anders te doen dit keer en wilde ik weten of een cabrio nu wel wat voor me was (wel met harde dak voor de coupe look de rest van het jaar). Bij Ekris mocht ik een F33 430i proberen en dat beviel heel erg, alleen had motorgeluid wel wat meer mogen zijn (maar is zeker beter dan de N20!). Ik was ook bang later toch spijt te krijgen weer een 4 cilinder te hebben om alleen de prijs wat te drukken.
Bij Hans Severs kreeg ik de sleutels zowat in mijn handen gedrukt (de zwarte hierboven) en toen ik de 6 in lijn hoorde was ik verkocht en wilde ondanks het zwaardere gewicht/wegenbelasting/verzekering toch een 6 in lijn. Toen begon de zoektocht pas echt. Het moest een Facelift worden met de laatste I-drive versie, adaptieve koplampen en onderstel, digitale tellers en individual interieur en/of exterieur.
Een beetje cliché maar er is gewoon 10x meer keuze in het buitenland dan in Nederland, maar ik wil per se de auto door een NL dealer laten afleveren met de bijbehorende garantieservice (premium select) zoals ik gewend was, een meerprijs wil ik daar wel voor betalen.
Zoekopdracht bij verschillende dealers uitgezet
Diverse dealers heb ik aangeschreven/gesproken met mijn wensen en men zou mij op de hoogte houden en eventueel bij BMW AG kijken voor jong gebruikte. In de maanden kwamen er wel wat auto's op de occasionsites (vaak eerst op BMW.nl zonder foto's) maar er was altijd wel iets wat er ontbrak dat voor mij belangrijk was.
In November kwam de blauwe Belg online (alles maar dan ook alles klopte, behalve ACC stop en go zit er niet op) en heb meteen een Nederlanse BMW dealer benaderd. Deze gaven een gespecificeerde opgaaf met wat zij aan korting hebben bedongen bij de Belgische dealer, de BPM, transport & RDW, en hun 'service kosten'. Ook gaven ze mij een inkijk in de volledige onderhoudshistorie. Het was voor mij transparant wat de dealer eraan zou mogen verdienen. Dit in tegenstelling tot een andere dealer die alleen een
https://dusseldorpbmw.nl/dusseldorp-import-service prijs heeft waar niet heel duidelijk naar mij werd gecommuniceerd naar de uiteindelijke prijs onder de streep, ook niet bij navraag.
Afijn de Nederlandse dealer opdracht tot koop gegeven, totdat er een kink in de kabel kwam mbt de 24 maanden PS garantie waar ik eerder al over schreef. Daarna Qoets gevonden die ik al kende van wat informatieve YT uitleg filmpjes over BMW opties. En hier een draadje geopend om eens te kijken of er hier misschien mensen waren die dit bedrijf kennen. De rest is inmiddels geschiedenis.
Hoe nu verder?
De auto zal op transport naar Nederland gaan en daarna gecontroleerd worden door een dealer (Severs of Poelgeest) en voorzien van de laatste software indien nodig. Daarna worden alle schades hersteld en de belofte de auto als nieuw af te leveren. Achteraf worden remklauwen blauw gespoten met M logo en de MPPSK kit aangebracht. Ik heb een prijsopgaaf gevraagd voor een M achter diffuser, carbon tips en denk nog evt. aan inbouw van een Blackvue dashcam. Gezien de feestdagen en achteraf montage van onderdelen etc zal het ca 4-5 weken gaan duren. Een aantal afspraken heb ik zwart op wit (omdat dit mijn eigen auto betreft en niet eigendom blijft van BMW, Qoets of een andere partij:
- Ik mag slijtage zaken zoals banden, remblokken en schijven in eigen beheer vervangen (dus niet verplicht bij de dealer)
- Ik betaal het openstaande bedrag als de auto wordt opgehaald in Utrecht
- Qoets rekent geen prijs bovenop onderhoud gedaan bij de dealer of extra voor haal en brengservice (ook niet na de garantie)
- Garantie reparaties worden meteen betaald door Qoets aan de dealer en niet door mij eerst voorgeschoten in afwachting van terugbetaling van een garantieverzekeraar zoals Europlus bijvoorbeeld
- Scharnieren staan uitgesloten bij de garantievoorwaarden; echter alle onderdelen ten behoeve van het (geluidloos) functioneren van de cabrio dak vallen wel binnen de garantie.
- Na de garantieperiode zal Qoets tegen redelijke vergoeding mij helpen/adviseren met het vinden van oplossingen als er problemen voordoen met de auto.
Nu begint de zoektocht naar een verzekeraar die niet per se SCM klasse 5 nodig heeft (99.5K catalogus
) mijn huidige CB wil er ondanks mijn 19 schadevrije jaren toch niet aan beginnen (lezen jullie mee?). Allianz (Direct) en ABM Amro schijnen hier geen problemen mee te hebben en SCM3 volstaat. Wegenbelasting is door de X-drive net een treetje duurder.
Omdat deze auto voor mij vooral hobby is en ik een (voor mij) flink bedrag moet bijbetalen ben ik gewoon wat kritischer. Ik ben niet die klant die de showroom inloopt en een auto aanwijst en aftikt en verder geen (ingewikkelde) vragen stelt, ik denk dat het daar mis is gegaan tussen mij en een aantal BMW dealers in mijn verhaal.
Nogmaals dank aan een aantal DF vertrouwelingen en deskundologen die mij telefonisch en via Whatsapp goed geadviseerd hebben de laatste weken!
Ik denk dat ik in ieder geval 2 jaar zorgeloos kan rijden, als ik dan vertrouwen opbouw in de auto dan rij ik hem rustig nog 10 jaar door (kan mijn zoon er nog in rijden later als hij zijn rijbewijs heeft
)
Hier nog een fotoke van gisteren de 'oude' en 'nieuwe'.
- Naamloos.jpg (130.11 KiB) 3862 keer bekeken
Bedankt dat je tot hier hebt willen lezen!
, wordt vervolgd..