Ja klopt dat was ik, heb wel een filmpje van beroerde kwaliteit, was vermakelijke om je rond te zien glijden
Stefan's BMW 130i LCi / Papenburg P15
- MVB
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
- Locatie: onder een BMW
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
Mooi filmpje weer en die auto is echt een mooi stuk speelgoed!
Wat ik me wel af zat te vragen, aangezien ik me de laatste tijd aardig verdiept heb ik de stabilisatorstangen voor een E8x/E9x... Ik keek eens terug naar het begin van dit topic en dit is dus een 130i LCI met AFS (dat is toch de actieve sturing?). Voor zover ik het begrepen had heeft de 130i LCI altijd elektrische stuurbekrachtiging, wat de combinatie met de voorste H&R stabilisatorstang al problematisch maakt, maar daarnaast zou de H&R stang al helemaal niet passen in combinatie met AFS. Hoe kan het dan dat je de voorste H&R stabilisatorstang er onder hebt weten te krijgen?
Wat ik me wel af zat te vragen, aangezien ik me de laatste tijd aardig verdiept heb ik de stabilisatorstangen voor een E8x/E9x... Ik keek eens terug naar het begin van dit topic en dit is dus een 130i LCI met AFS (dat is toch de actieve sturing?). Voor zover ik het begrepen had heeft de 130i LCI altijd elektrische stuurbekrachtiging, wat de combinatie met de voorste H&R stabilisatorstang al problematisch maakt, maar daarnaast zou de H&R stang al helemaal niet passen in combinatie met AFS. Hoe kan het dan dat je de voorste H&R stabilisatorstang er onder hebt weten te krijgen?
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
AFS is een combi tussen een elektrisch en een hydraulisch systeem, is dus weer een ander stuurhuis.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
Heerlijk dat rond glijden! Gaat mooi soepel inderdaad.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
Dat zal inderdaad zo zijn. Maar in het H&R poduct catalogus staat er specifiek alleen rechte stabi's:matthyssie schreef: ↑21 feb 2022, 10:04 AFS is een combi tussen een elektrisch en een hydraulisch systeem, is dus weer een ander stuurhuis.
"only for cars without active steering, only cars with a straight front bar, without middle-crank"
Dus ik ben erg benieuwd hoe ze dan op deze 130i wel passen.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
Thanks voor video!
Ik heb het even nagekeken. Ik heb de H&R stabi's in Duitsland besteld op basis van 130i e81, heb mijn chassisnummer niet doorgegeven. Blijkbaar is het dan met geluk goed gegaan, want alles zit er netjes onder.Marc Sierra schreef: ↑21 feb 2022, 11:41Dat zal inderdaad zo zijn. Maar in het H&R poduct catalogus staat er specifiek alleen rechte stabi's:matthyssie schreef: ↑21 feb 2022, 10:04 AFS is een combi tussen een elektrisch en een hydraulisch systeem, is dus weer een ander stuurhuis.
"only for cars without active steering, only cars with a straight front bar, without middle-crank"
Dus ik ben erg benieuwd hoe ze dan op deze 130i wel passen.
Volgens mij bedoelen ze servotronic? Dat heb ik niet.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
Voor zover ik weet is er maar 1 set van H&R en die zou niet moeten passen. Heb je misschien foto's van hoe het precies zit in het midden, vlakbij het stuurhuis? En of de H&R stabi inderdaad gewoon recht is? De originele stabi zou dat niet moeten zijn. Heb je die nog liggen?
Wat servotronic precies is weet ik nog steeds niet. Van wat ik heb kunnen vinden is dat alleen maar snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, maar volgens mij heeft dat helemaal geen andere hardware.
Wat servotronic precies is weet ik nog steeds niet. Van wat ik heb kunnen vinden is dat alleen maar snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, maar volgens mij heeft dat helemaal geen andere hardware.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
Bedankt! Logisch dat het past als je een rechte stabi vervangt door een andere rechte. Maar ik vind het wel vreemd dat er origineel een rechte stabi onder zat in combinatie met AFS.
Mooi ook, die smerige oude onderdelen op de woonkamer vloer.
Mooi ook, die smerige oude onderdelen op de woonkamer vloer.
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
AFS is geen elektrisch stuurhuis he. Heeft gewoon een stuurbekrachtigingspomp met leidingen.Marc Sierra schreef: ↑21 feb 2022, 14:32 Bedankt! Logisch dat het past als je een rechte stabi vervangt door een andere rechte. Maar ik vind het wel vreemd dat er origineel een rechte stabi onder zat in combinatie met AFS.
-
Online
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
Epas motor/stekker schijnt wat krap te zitten bij sommige dikke stabi's, dat is wat ik gelezen heb. Zoals je op de laatste foto kunt zien heeft de originele stabi een verdunning in het midden. Deze heeft de e93 m3 stabi ook, is de stugste oem stabi.
Turner motorsport had een overzichtje van de procentuele verschillen tussen de 3 verschillende oem front arb's. Ze hebben het offline gehaald, maar het is nog te vinden.
Edit, test:
Turner motorsport had een overzichtje van de procentuele verschillen tussen de 3 verschillende oem front arb's. Ze hebben het offline gehaald, maar het is nog te vinden.
Edit, test:
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
Ik vind het vooral vreemd vanwege deze opmerking in de H&R catalogus:matthyssie schreef: ↑21 feb 2022, 15:08AFS is geen elektrisch stuurhuis he. Heeft gewoon een stuurbekrachtigingspomp met leidingen.Marc Sierra schreef: ↑21 feb 2022, 14:32 Bedankt! Logisch dat het past als je een rechte stabi vervangt door een andere rechte. Maar ik vind het wel vreemd dat er origineel een rechte stabi onder zat in combinatie met AFS.
"only for cars without active steering, only cars with a straight front bar, without middle-crank"
Maar misschien zijn auto's met elektrische stuurbekrachtiging wel een groter probleem dan met AFS. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het andersom was.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
Nog geen tijd gehad om filmpje van Assen te editen. Inmiddels heb ik de 130i 16 maanden. In de tussentijd een kleine 10k mee gereden.
The Goodride banden op de achteras heb ik op Assen versleten Er zitten nu Pirelli P Zero Nero GT banden uit 2016 op. Glijden ook prima op het droog. De Pirelli's roken veel meer in de drift, vind ik leuker .In de regen nog niet mee gereden. Ondanks dat het banden zijn uit 2016 merk je echt wel meer comfort. Auto is stiller, rijdt veel fijner op een A-merk band.
Na Assen merkte is dat het druklager meer lawaai begon te maken. Sinds aankoop maakte ie al wel wat geluid als je stationair draaide, maar het werd erger. Vorige week hebben ze bij TEG alles vervangen, koppeling en vliegwiel. Hoopte erop dat het vliegwiel nog wel even mee kon aangezien deze "pas" 130k oud was, maar zat ook speling op.
Verder nog updates op de planning? Ik vind hem wel bijna tegen perfectie aan zitten. Op Assen merkte ik dat de achterkant nog wel iets "harder" kan. Op de vooras hebben ik de M3 draagarmen. Op de achterkant passen deze ook. Die rubbers in de armen zijn net iets harder.
Voor de looks (vind hem net iets te hoog staan, vooral achter omdat ik geen achterbank meer heb) en voor iets meer comfort zou ik nog een schroefset willen. Maar dat heeft op dit moment geen hoge prio. Lekker genieten van deze fantastische bak!
The Goodride banden op de achteras heb ik op Assen versleten Er zitten nu Pirelli P Zero Nero GT banden uit 2016 op. Glijden ook prima op het droog. De Pirelli's roken veel meer in de drift, vind ik leuker .In de regen nog niet mee gereden. Ondanks dat het banden zijn uit 2016 merk je echt wel meer comfort. Auto is stiller, rijdt veel fijner op een A-merk band.
Na Assen merkte is dat het druklager meer lawaai begon te maken. Sinds aankoop maakte ie al wel wat geluid als je stationair draaide, maar het werd erger. Vorige week hebben ze bij TEG alles vervangen, koppeling en vliegwiel. Hoopte erop dat het vliegwiel nog wel even mee kon aangezien deze "pas" 130k oud was, maar zat ook speling op.
Verder nog updates op de planning? Ik vind hem wel bijna tegen perfectie aan zitten. Op Assen merkte ik dat de achterkant nog wel iets "harder" kan. Op de vooras hebben ik de M3 draagarmen. Op de achterkant passen deze ook. Die rubbers in de armen zijn net iets harder.
Voor de looks (vind hem net iets te hoog staan, vooral achter omdat ik geen achterbank meer heb) en voor iets meer comfort zou ik nog een schroefset willen. Maar dat heeft op dit moment geen hoge prio. Lekker genieten van deze fantastische bak!
-
- Berichten: 51353
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Leuk man! Dank voor de info en foto's!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Indd heel gave bak, mooie post weer!
Ik heb op de z4 ook p-zero nero banden rondom, vind het een fijne band!
Ik heb op de z4 ook p-zero nero banden rondom, vind het een fijne band!
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Thanks!
Vanmiddag ging het regenen, dus wilde ff de banden testen, maar op een gegeven moment ging de hele kerstboom aan op het dashboard.
Al snel werd via de 130i app groep duidelijk dat het waarschijnlijk de PDC module was die achterin de kofferbak ligt. Na het verwijderen van alle bekleding zag ik al snel aan de linkerkant en rechterkant een plas water. De PDC module en Keyless entry module zitten aan de rechterkant. Deze lagen in het water. Linkerkant zit de versterker, maar die hangt in de lucht, dus die was niet "beschadigd".
Een nieuwe PDC module is al geregeld tegen een passagierslap op de Ring. De Keyless entry module ziet er beter uit, deze is droog gefohned en laat ik nog een nachtje drogen. Gelukkig lijkt het makkelijk te fixen.
Maar de vraag is hoe dit komt? Ik denk door de achterlichten, maar hoor ook schuifdak? Weet iemand of het een bekend probleem is van de 1-serie. Ga morgen anders gewoon met de tuinslang proberen om te kijken waar het vandaan komt
Vanmiddag ging het regenen, dus wilde ff de banden testen, maar op een gegeven moment ging de hele kerstboom aan op het dashboard.
Al snel werd via de 130i app groep duidelijk dat het waarschijnlijk de PDC module was die achterin de kofferbak ligt. Na het verwijderen van alle bekleding zag ik al snel aan de linkerkant en rechterkant een plas water. De PDC module en Keyless entry module zitten aan de rechterkant. Deze lagen in het water. Linkerkant zit de versterker, maar die hangt in de lucht, dus die was niet "beschadigd".
Een nieuwe PDC module is al geregeld tegen een passagierslap op de Ring. De Keyless entry module ziet er beter uit, deze is droog gefohned en laat ik nog een nachtje drogen. Gelukkig lijkt het makkelijk te fixen.
Maar de vraag is hoe dit komt? Ik denk door de achterlichten, maar hoor ook schuifdak? Weet iemand of het een bekend probleem is van de 1-serie. Ga morgen anders gewoon met de tuinslang proberen om te kijken waar het vandaan komt
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Komt via de achterlichten verwacht ik. Bij het schuifdak is een issue bij de E91 maar volgens mij niet bij de E87. Toen jouw auto van mij was heb ik dat eens gecheckt maar toen was alles nog kurkdroog. Wel heb ik de voorste afvoertjes vh schuifdak verstopt gehad, daardoor kwam water via de hemel en de A-stijl bij je voeten terecht. Heb toen de hemel losgehaald en de slangetjes uitgeblazen, daarna was het goed. Je zou dit even kunnen checken. Als je het schuifdak een stukje open doet (zodat die windvanger naar beneden blijft) kun je er met een flesje of gietertje wat water ingooien.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Ja dat verwacht ik ook. Ik heb zelf de achterlichten vorig jaar vervangen. Maar goeie tip van het schuifdak, ga dat morgen ff testen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Misschien met achterlichten vervangen een rubber of pakking niet helemaal lekker terug gezet? Of te hard aangedraaid waardoor er spanning ontstaat en ook kan gaan kieren. (Is bij e89 achterlichten wel een issue)
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Blijf het een mooi compact "bommetje" vinden zo'n 130i, helemaal met wat leuke mods.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat
Zoals jij de auto gebruikt zou ik als eerste de rubbers + PU inserts die je in het achterste subframe hebt vervangen door aluminium bussen of anders volledig PU. Op de achteras schijnt vooral de arm voor de afstelling van de sporing een zacht rubber te hebben. Maar dat is dan ook weer de enige arm van de M3 die niet past omdat de lengte anders is.StefanW schreef: ↑09 apr 2022, 11:59 Verder nog updates op de planning? Ik vind hem wel bijna tegen perfectie aan zitten. Op Assen merkte ik dat de achterkant nog wel iets "harder" kan. Op de vooras hebben ik de M3 draagarmen. Op de achterkant passen deze ook. Die rubbers in de armen zijn net iets harder.
Voor de looks (vind hem net iets te hoog staan, vooral achter omdat ik geen achterbank meer heb) en voor iets meer comfort zou ik nog een schroefset willen. Maar dat heeft op dit moment geen hoge prio. Lekker genieten van deze fantastische bak!
Waarom zou je voor meer comfort een schroefset willen? Ik vind de B12 op mijn E90 best goed qua comfort en ik zou niet verwachten dat het met een schroefset beter zal gaan worden.
Ik vind je 130i wel echt een heel gaaf apparaat en wat je er allemaal mee doet is nog mooier!
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Ik merkte op Assen een minimale speling achterin. Het is wel beetje mierenne*ken, want merkte het alleen in de lange doordraaier naar links 3e versnelling driften (tweede foto hierboven). Alsof een rubber zich verdraaid ofzo, op de openbare weg merk ik het niet. Laatst op de brug nog laten controleren, maargeen speling gevonden.
Als ik die m3 armen achter pak, dan pak ik die ene arm ook mee. Ook weer ff fris, dan is alles weer fris.
De vraag is ook hoever je gaat. Kan alles wel vervangen voor harde rubbers, maar dan wordt de drivebility op de openbare weg minder. Ik merk door de aanpassingen aan de voorkant dat er een hele lichte trilling in het stuur op de snelweg zit. Maar die vind ik nog oke / te doen.
Voor mij heeft een schroefset meerdere voordelen; de looks, kan hem nog verder afstellen met camber, directer sturen en meer comfort. Ik heb toch een beetje spijt van de B12 set. Voor huis/tuin/keuken gebruik is ie wel prima, maar toen ik de auto kocht dacht ik nooit dat ik zo ver zou gaan als ik nu gegaan ben. Op een goeie klinkerweg stuiter ik uit de auto. Het is niet te doen. Mijn 106 is op dezelfde klinkerweg veeeeel comfortabeler, terwijl die veel meer hardcore is. Klinkt heel onlogisch, ook omdat de wielbasis van een 106 korter is.
Op dit moment heb ik niet de behoefte om met de 130i op de Ring te rijden, omdat het onderstel veels te soft is. Ik zou mij moeten inhouden. Met een goede schroefset zou ik ook nog eens rondjes kunnen pakken op de Ring en dat ik er plezier mee heb.
Maar we praten echt over de puntjes op i. De 130i is echt al een geweldige auto. Uitlaat is 2000km ingebrand. Met het mooie weer en raam open is het eigenlijk asociaal. Klinkt echt hard, maar de klank is wel super.
Als ik die m3 armen achter pak, dan pak ik die ene arm ook mee. Ook weer ff fris, dan is alles weer fris.
De vraag is ook hoever je gaat. Kan alles wel vervangen voor harde rubbers, maar dan wordt de drivebility op de openbare weg minder. Ik merk door de aanpassingen aan de voorkant dat er een hele lichte trilling in het stuur op de snelweg zit. Maar die vind ik nog oke / te doen.
Voor mij heeft een schroefset meerdere voordelen; de looks, kan hem nog verder afstellen met camber, directer sturen en meer comfort. Ik heb toch een beetje spijt van de B12 set. Voor huis/tuin/keuken gebruik is ie wel prima, maar toen ik de auto kocht dacht ik nooit dat ik zo ver zou gaan als ik nu gegaan ben. Op een goeie klinkerweg stuiter ik uit de auto. Het is niet te doen. Mijn 106 is op dezelfde klinkerweg veeeeel comfortabeler, terwijl die veel meer hardcore is. Klinkt heel onlogisch, ook omdat de wielbasis van een 106 korter is.
Op dit moment heb ik niet de behoefte om met de 130i op de Ring te rijden, omdat het onderstel veels te soft is. Ik zou mij moeten inhouden. Met een goede schroefset zou ik ook nog eens rondjes kunnen pakken op de Ring en dat ik er plezier mee heb.
Maar we praten echt over de puntjes op i. De 130i is echt al een geweldige auto. Uitlaat is 2000km ingebrand. Met het mooie weer en raam open is het eigenlijk asociaal. Klinkt echt hard, maar de klank is wel super.
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Dat wordt een KW Clubsport setje
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's BMW 130i LCi
haha ja, dat is het ultieme setje. Als de bitcion de 100k aantikt, koop ik hem
- Jeroen
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Stefan's BMW 130i LCi
StefanW schreef: ↑09 apr 2022, 19:13 Thanks!
Vanmiddag ging het regenen, dus wilde ff de banden testen, maar op een gegeven moment ging de hele kerstboom aan op het dashboard.
Maar de vraag is hoe dit komt? Ik denk door de achterlichten, maar hoor ook schuifdak? Weet iemand of het een bekend probleem is van de 1-serie. Ga morgen anders gewoon met de tuinslang proberen om te kijken waar het vandaan komt
Is een typisch E87 kwaaltje helaas. Komt vaker voor. Gelukkig heb je het goed kunnen oplossen. Wbt een Bilstein B12 setje: topspul, maar het staat er om bekend dat veel rijders het iets te zacht vinden voor het circuit. Toch is het voor het geld echt een prima set.