Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Pfoe dat is aardig wat geld, 20k bovenop aanschafprijs. Dilemma of je dan niet gelijk voor een betere auto had kunnen kiezen maar ook daar had je waarschijnlijk dan flink in geïnvesteerd..
-
Online
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Er is geen betere auto
-
Online
- Berichten: 3888
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Man Maths!
- StefanW
- Berichten: 1845
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2 & 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Twee weken geleden weer op TT Assen gereden.
Helaas bleef het bij 1 sessie. Ik begon met een te lage bandenspanning en reed de linker voorband kapot. Doordat de auto zo veel stil staat was de bandenspanning rondom zacht (1.9-2.0bar). Dacht dat dit niet erg was (en slechte voorbereiding), maar een straatband kan er niet tegen.
Al met al toch wel weer veel plezier gehad! Om de auto niet teveel stress te geven probeerde ik met lichte overstuur te rijden i.p.v elke keer vol dwars te gaan.
Volgende week worden de banden rondom vervangen. Op de vooras lagen de Bridgestone Potenza's Sport. Opzich een prima band. Ik heb er 8.000km mee gereden, waarvan 15 rondjes ring, 20min Nurburgring GP en 100min Assen. De Michelin PS4 is een betere band, maar zat ook in een hogere prijsklasse. Ik heb nog gebruikte banden liggen. Op de vooras komen Michelin PS4 en achter weer de Pirelli P Zero Nero GT (dot2016). De Pirelli band is lekker voorspelbaar en gaat gecontroleerd dwars.
Een paar sfeer plaatjes:
Op het circuit voel ik toch nog wat speling in de auto. Het is niet heel erg, maar je voelt hem soms een beetje "zwabberen". Je zou alle rubbers kunnen vervangen voor powerflex, maar dan gaat het comfort wel flink achteruit. Ik denk dat het onderstel met een kwalitatieve schroefset echt een stuk zal verbeteren. Volgend jaar wil ik het motorblok van de 106 gaan aanpakken, maar denk toch dat ik "tussendoor" toch ga overstappen naar een schroefset op de 130i. Het is ook de bedoeling om volgend jaar op Papenburg te gaan rijden.
En de slotnoot; het blijft gewoon een geweldige auto, elke keer heb ik zoveel plezier van de ritjes. De Laptorr uitlaat blijft gewoon kippenvel! Voor andere 130i eigenaren; de YEN staat echt een heel stuk lager dan vorig jaar. De uitlaat kost daardoor nu 250 euro minder.
Helaas bleef het bij 1 sessie. Ik begon met een te lage bandenspanning en reed de linker voorband kapot. Doordat de auto zo veel stil staat was de bandenspanning rondom zacht (1.9-2.0bar). Dacht dat dit niet erg was (en slechte voorbereiding), maar een straatband kan er niet tegen.
Al met al toch wel weer veel plezier gehad! Om de auto niet teveel stress te geven probeerde ik met lichte overstuur te rijden i.p.v elke keer vol dwars te gaan.
Volgende week worden de banden rondom vervangen. Op de vooras lagen de Bridgestone Potenza's Sport. Opzich een prima band. Ik heb er 8.000km mee gereden, waarvan 15 rondjes ring, 20min Nurburgring GP en 100min Assen. De Michelin PS4 is een betere band, maar zat ook in een hogere prijsklasse. Ik heb nog gebruikte banden liggen. Op de vooras komen Michelin PS4 en achter weer de Pirelli P Zero Nero GT (dot2016). De Pirelli band is lekker voorspelbaar en gaat gecontroleerd dwars.
Een paar sfeer plaatjes:
Op het circuit voel ik toch nog wat speling in de auto. Het is niet heel erg, maar je voelt hem soms een beetje "zwabberen". Je zou alle rubbers kunnen vervangen voor powerflex, maar dan gaat het comfort wel flink achteruit. Ik denk dat het onderstel met een kwalitatieve schroefset echt een stuk zal verbeteren. Volgend jaar wil ik het motorblok van de 106 gaan aanpakken, maar denk toch dat ik "tussendoor" toch ga overstappen naar een schroefset op de 130i. Het is ook de bedoeling om volgend jaar op Papenburg te gaan rijden.
En de slotnoot; het blijft gewoon een geweldige auto, elke keer heb ik zoveel plezier van de ritjes. De Laptorr uitlaat blijft gewoon kippenvel! Voor andere 130i eigenaren; de YEN staat echt een heel stuk lager dan vorig jaar. De uitlaat kost daardoor nu 250 euro minder.
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Goede platen!
Al een idee welk onderstel? Is genoeg moois te krijgen in ieder geval
Al een idee welk onderstel? Is genoeg moois te krijgen in ieder geval
- StefanW
- Berichten: 1845
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2 & 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Thanks!
Ik zit sterk te denken aan de AST 5100 set met camber platen. Ik rij met de AST 4100 op mijn 106 en ben er zeer tevreden over. De jongens van AST (Nederlands bedrijf) zijn aardige gasten, verstand van zaken en geven een goede service. Alternatief zou een KW Clubsport V3 zijn. Het valt me wel op dat alles een stuk duurder is geworden. Ook als je kijkt naar mijn huidige B12 set, gekocht voor 600 euro destijds. Gaat nu weg voor bijna 800 euro.
Heb heel even de ST XTA overwogen. ST is het goedkopere zusje van KW. Het scheelt echt de helft. Maar ik heb de auto opgebouwd met kwalitatieve onderdelen, zou zonde zijn om geld te besparen op een schroefset. Als ik geen circuit reed, dan was het een leuk alternatief.
Ik zit sterk te denken aan de AST 5100 set met camber platen. Ik rij met de AST 4100 op mijn 106 en ben er zeer tevreden over. De jongens van AST (Nederlands bedrijf) zijn aardige gasten, verstand van zaken en geven een goede service. Alternatief zou een KW Clubsport V3 zijn. Het valt me wel op dat alles een stuk duurder is geworden. Ook als je kijkt naar mijn huidige B12 set, gekocht voor 600 euro destijds. Gaat nu weg voor bijna 800 euro.
Heb heel even de ST XTA overwogen. ST is het goedkopere zusje van KW. Het scheelt echt de helft. Maar ik heb de auto opgebouwd met kwalitatieve onderdelen, zou zonde zijn om geld te besparen op een schroefset. Als ik geen circuit reed, dan was het een leuk alternatief.
-
- Berichten: 39925
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Weet niet of dat nog zo is maar mijn AST set die ik op de E36 had moesten de dempers vrij snel een revisie hebben vond ik toen.
- Jeroen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Bilstein B12 is idd duurder geworden zeg! Blij dat ik dat vorig jaar heb gedaan, scheelt toch weer.
- Rolf205
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Zooooww, die voorband heb je goed over de rand gehad!
Mooie velgen btw..
Met de 205jes heb ik zowel ST als Bilstein spul en ik blijf toch wel een Bilstein fan.
Mooie velgen btw..
Met de 205jes heb ik zowel ST als Bilstein spul en ik blijf toch wel een Bilstein fan.
-
- Berichten: 5347
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Al die ''made to order'' achtige dempers gaan kapot op straat. KW heeft dat overigens wel vrij goed voor elkaar volgens mij. Ik had zelf een KW V3 op de Z3 coupe maar dat vond ik echt niks. Wat je ook deed de auto wilde niet insturen. Na lang onderzoeken geef ik de progressieve achterveren de schuld. Ondanks dat een KW V3 clubsport vrij stug is heeft die, als het goed is tenminste, wel de goede lineaire veren. Wel een punt van aandacht is dat je bij KW de rebound en compression apart kan instellen. Dat is niet persee een voordeel, zoveel stelmogelijkheden.
Nu zit er een custom Bilstein onderstel onder van Madeno. In mijn set zitten custom valving en de bleed van de stelknoppen is ook custom made. Niet goedkoop overigens, wel goed.
- StefanW
- Berichten: 1845
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2 & 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Ja, wat is snel? De set op mijn 106 kocht ik en volgens de oude eigenaar was deze gereviseerd en nooit meer gemonteerd geweest. Ik heb er 250 rondjes ring mee gereden. Dan klinkt een revisie wel snel, maar de vraag is natuurlijk of ie echt nieuw nieuw was. Revisie van de schroefset was trouwens nog geen 400 euro. Bij een 106 is het wel alleen de voorzijde.
Ik hoorde dat Intrax fantastisch spul is, maar snel toe is aan revisie. Zo blijf je altijd veel verhalen en meningen hebben.
-
- Berichten: 39925
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Stefan's BMW 130i LCi
De eibach pro street s die ik daarna had heb ik jaren mee gereden en nooit iets aan hoeven doen. Niet zoveel Insta mogelijkheden behalve de hoogte maar voor mij was het een prima onderstel kon er alles mee doen
-
- Berichten: 5347
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Stefan's BMW 130i LCi
StefanW schreef: ↑28 nov 2022, 09:26Ja, wat is snel? De set op mijn 106 kocht ik en volgens de oude eigenaar was deze gereviseerd en nooit meer gemonteerd geweest. Ik heb er 250 rondjes ring mee gereden. Dan klinkt een revisie wel snel, maar de vraag is natuurlijk of ie echt nieuw nieuw was. Revisie van de schroefset was trouwens nog geen 400 euro. Bij een 106 is het wel alleen de voorzijde.
Ik hoorde dat Intrax fantastisch spul is, maar snel toe is aan revisie. Zo blijf je altijd veel verhalen en meningen hebben.
wat voor onderstel heb je onder de 106?
na 250 rondjes een revisie vind ik echt heel snel hoor. Althans, volgens mij klap je niet ieder rondje op de curbs?
- StefanW
- Berichten: 1845
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2 & 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi
AST 4100 met camber plates. Dit is een oudere set, nieuw niet meer leverbaar. Op de ring pak ik weinig curbs inderdaad. Je rijdt zo een velg krom op die hoge curbs. Op Assen moest ik destijds voor mijn eu licentie wel over de curbs vliegen en dat vond ik echt zonde van mijn auto haha. Echt loskomen met je wielen.
Denk dat de karusel een grote boosdoener is. Deze heeft al een achteras opgegeten. Ik neem de karusel ook vaak bovenlangs als het geen snel rondje wordt om de auto te sparen.
Denk dat de karusel een grote boosdoener is. Deze heeft al een achteras opgegeten. Ik neem de karusel ook vaak bovenlangs als het geen snel rondje wordt om de auto te sparen.
-
- Berichten: 5347
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Ja curbs en inderdaad ook de karusel zijn funest voor een schroefset. Is ook meteen de verklaring waarom die schroefsets met een setup die niet voor straat is (of tuv gekeurd) best snel stuk gaan op de openbare weg. Je hebt gewoon veel meer last van lompe dwarsriggels, klinkers, enzovoorts.
- yorick
- Berichten: 983
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Mijn intrax rsa set heeft 600 rondjes NS gedaan en een aantal trackdays. Heb het 1 keer laten reviseren en dat was meer omdat het er allemaal toch onderuit was.
Heb mijn set goed kunnen vergelijken met de ast set van een vriend onder dezelfde auto. Vind intrax beter sturen en het gaat langer mee. Dit is wel 10 jaar geleden, misschien dat ast inmiddels betere sets maakt.
Heb mijn set goed kunnen vergelijken met de ast set van een vriend onder dezelfde auto. Vind intrax beter sturen en het gaat langer mee. Dit is wel 10 jaar geleden, misschien dat ast inmiddels betere sets maakt.
- Emiel
- Berichten: 3959
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Ik zou in ieder geval iets kopen wat in Nederland onderhouden kan worden.
Ben het kotsbeu die dingen op te moeten sturen naar het buitenland. Ik ga Madeno klant worden zoals het er nu naar uit ziet. Ohlins of Nitrons.
Misschien alsnog intrax.
Maar wel NL onderhoud.
Ben het kotsbeu die dingen op te moeten sturen naar het buitenland. Ik ga Madeno klant worden zoals het er nu naar uit ziet. Ohlins of Nitrons.
Misschien alsnog intrax.
Maar wel NL onderhoud.
- StefanW
- Berichten: 1845
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2 & 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Wat HSR ook zegt; Ik rij ook veel op straat met 106, de heen en terugweg zijn elke keer weer 700km.
Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur. Mooiste zijn de schroefsets met de externe reservoirs. Deze zijn helaas boven mijn budget.
Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur. Mooiste zijn de schroefsets met de externe reservoirs. Deze zijn helaas boven mijn budget.
-
Online
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Wat gaat er 'stuk' aan schroefsets?
Is het niet zo dat de duurdere sets voorzien zijn van keerringen met een laag losbreek moment (stiction)? En daardoor sneller slijten of last hebben van vervuiling?
En wat kan een custom set wat een goeie aftermarket set niet kan? Zo afwijkend is de 130i niet tov standaard toch, qua gewicht bijvoorbeeld.
Is het niet zo dat de duurdere sets voorzien zijn van keerringen met een laag losbreek moment (stiction)? En daardoor sneller slijten of last hebben van vervuiling?
En wat kan een custom set wat een goeie aftermarket set niet kan? Zo afwijkend is de 130i niet tov standaard toch, qua gewicht bijvoorbeeld.
- Opa
- Berichten: 6461
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Ik heb toentertijd onder m'n Impreza GTT ook jaren(denk een jaar of 8) met een AST schroefset gereden.....beviel mij prima, zowel op de openbare weg als op circuit.
Vond de instellingen van hardheid wel handig hiervoor, op circuit altijd een heel aantal klikjes harder met droog weer en net voordat ik weer terug naar huis reed zette ik 'm weer wat zachter.
Auto was op die manier redelijk geschikt voor trackdays, Time Attack en zo, maar we gingen er ook met onze 2 dochters mee naar Zuid-Frankrijk op vakantie.
Heb die set ook nooit laten reviseren.
Vond de instellingen van hardheid wel handig hiervoor, op circuit altijd een heel aantal klikjes harder met droog weer en net voordat ik weer terug naar huis reed zette ik 'm weer wat zachter.
Auto was op die manier redelijk geschikt voor trackdays, Time Attack en zo, maar we gingen er ook met onze 2 dochters mee naar Zuid-Frankrijk op vakantie.
Heb die set ook nooit laten reviseren.
- Jules
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Gaat leuk dwars op droog
- StefanW
- Berichten: 1845
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2 & 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi
haha, 2e versnelling werk gaat makkelijk Wat vond je van het geluid?
Verder geen updates over de auto. Binnenkort even startmotor laten vervangen. Ook wel een bekend dingetje bij een 130i. Merk dat ie moeite krijgt, voordat ik straks keertje ergens sta en dat ie echt dood is. Na de laatste wasbeurt nog ff paar foto's geschoten:
Oja, rij al een jaar zonder naafkapjes...dat boeit me niet
Schroefset wordt nog even uitgesteld. Dit jaar ga ik flink in de 106 investeren, zal dat topic even updaten.
- matthyssie
- Berichten: 6094
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Ach, altijd bovenaan een heuvel parkeren dan krijg je 'm altijd aangeduwd
- Jules
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Klinkt ook goed inderdaad!StefanW schreef: ↑20 mar 2023, 17:48haha, 2e versnelling werk gaat makkelijk Wat vond je van het geluid?
Verder geen updates over de auto. Binnenkort even startmotor laten vervangen. Ook wel een bekend dingetje bij een 130i. Merk dat ie moeite krijgt, voordat ik straks keertje ergens sta en dat ie echt dood is. Na de laatste wasbeurt nog ff paar foto's geschoten:
Oja, rij al een jaar zonder naafkapjes...dat boeit me niet
Schroefset wordt nog even uitgesteld. Dit jaar ga ik flink in de 106 investeren, zal dat topic even updaten.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Stefan's BMW 130i LCi
Geluid is echt mega. Jan Willem noemde het romig en dat lijkt de juiste benaming. Wel grappig dat de ID3 het naar de 100 redelijk bijhoud hoewel het klinkt alsof er bij jou 500pk onder de kap ligt.
Maar echt een mooie auto in het echt.
Maar echt een mooie auto in het echt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten