Stefan's BMW 130i LCi / Papenburg P15

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
BartMS
Berichten: 506
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door BartMS » 11 apr 2022, 14:15

StefanW schreef: 11 apr 2022, 13:33 De vraag is ook hoever je gaat. Kan alles wel vervangen voor harde rubbers, maar dan wordt de drivebility op de openbare weg minder. Ik merk door de aanpassingen aan de voorkant dat er een hele lichte trilling in het stuur op de snelweg zit. Maar die vind ik nog oke / te doen.
Die trilling heb ik ook maar die had ik ook al voor de aanpassingen, ik heb bijna alles nieuw nu van het onderstel. Ik verwacht zelf of dat m'n spoorstangen lichte speling hebben of dat er misschien wat vuil op het aanlegvlak van de remschijf op het fusee zit of remschijf velg.

Binnenkort was ik van plan de remmen rondom toch te vernieuwen dus dan kunnen we dat straks ook uitsluiten en dan blijft bij mij enkel nog de spoorstang aan de voorkant over die oud is.....

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2687
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Mark 320iS » 11 apr 2022, 14:20

B12 is idd te soft voor het circuit, auto danst dan veel te veel. Mocht je er vanaf willen moet je me tzt maar ff en seintje geven, mogelijk heb ik wel interesse.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 11 apr 2022, 14:46

Jeroen schreef: 11 apr 2022, 14:15 Is een typisch E87 kwaaltje helaas. Komt vaker voor. Gelukkig heb je het goed kunnen oplossen. Wbt een Bilstein B12 setje: topspul, maar het staat er om bekend dat veel rijders het iets te zacht vinden voor het circuit. Toch is het voor het geld echt een prima set.
Ik ben er nog niet achter. Schuifdak is het niet. Ga deze week nog even de achterlichten los halen, als je de tuinslang op de achterkant houdt lijkt het niet via de achterlichten te komen, maar misschien beter om ze even los te halen.
BartMS schreef: 11 apr 2022, 14:15 Die trilling heb ik ook maar die had ik ook al voor de aanpassingen, ik heb bijna alles nieuw nu van het onderstel. Ik verwacht zelf of dat m'n spoorstangen lichte speling hebben of dat er misschien wat vuil op het aanlegvlak van de remschijf op het fusee zit of remschijf velg.

Binnenkort was ik van plan de remmen rondom toch te vernieuwen dus dan kunnen we dat straks ook uitsluiten en dan blijft bij mij enkel nog de spoorstang aan de voorkant over die oud is.....
Toen ik de auto kocht had ik het niet. Echt gelijk na de aanpassingen kwam het. Bij mij komt het echt van de m3 armen of hr swaybar. Daarna met de OZ's op Michelin's bleef het, ook met de nieuwe Bridgestone banden, nog 2x gebalanceerd, dus komt echt van de mods.
Mark 320iS schreef: 11 apr 2022, 14:20 B12 is idd te soft voor het circuit, auto danst dan veel te veel. Mocht je er vanaf willen moet je me tzt maar ff en seintje geven, mogelijk heb ik wel interesse.
Oke, ik laat je het weten.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Marc Sierra » 11 apr 2022, 15:01

StefanW schreef: 11 apr 2022, 13:33 Ik merkte op Assen een minimale speling achterin. Het is wel beetje mierenne*ken, want merkte het alleen in de lange doordraaier naar links 3e versnelling driften (tweede foto hierboven). Alsof een rubber zich verdraaid ofzo, op de openbare weg merk ik het niet. Laatst op de brug nog laten controleren, maargeen speling gevonden.
Als ik die m3 armen achter pak, dan pak ik die ene arm ook mee. Ook weer ff fris, dan is alles weer fris.

De vraag is ook hoever je gaat. Kan alles wel vervangen voor harde rubbers, maar dan wordt de drivebility op de openbare weg minder. Ik merk door de aanpassingen aan de voorkant dat er een hele lichte trilling in het stuur op de snelweg zit. Maar die vind ik nog oke / te doen.
Toen ik op mijn E90 de M3 draagarmen aan de voorkant gemonteerd had kon ik ook wel echt merken dat het minder comfortabel geworden was, dus ik denk dat het daardoor komt. De M3 arm die haaks op het wielen staat heeft bij het subframe een kogel ipv een rubber, dus dat geeft meteen een hoop extra trillingen door.
StefanW schreef: 11 apr 2022, 13:33 Voor mij heeft een schroefset meerdere voordelen; de looks, kan hem nog verder afstellen met camber, directer sturen en meer comfort. Ik heb toch een beetje spijt van de B12 set. Voor huis/tuin/keuken gebruik is ie wel prima, maar toen ik de auto kocht dacht ik nooit dat ik zo ver zou gaan als ik nu gegaan ben. Op een goeie klinkerweg stuiter ik uit de auto. Het is niet te doen. Mijn 106 is op dezelfde klinkerweg veeeeel comfortabeler, terwijl die veel meer hardcore is. Klinkt heel onlogisch, ook omdat de wielbasis van een 106 korter is.
Op dit moment heb ik niet de behoefte om met de 130i op de Ring te rijden, omdat het onderstel veels te soft is. Ik zou mij moeten inhouden. Met een goede schroefset zou ik ook nog eens rondjes kunnen pakken op de Ring en dat ik er plezier mee heb.
Het wordt wel vaker gezegd dat een hoge kwaliteit demper meer comfort geeft terwijl deze de auto toch beter onder controle houdt. In die zin is de Bilstein B8 demper natuurlijk ook niet echt een dure demper. Ik vraag me af hoe een setje Ohlins R&T zou bevallen voor de openbare weg, of dat dan toch comfortabeler is dan de Bilstein B12 set, terwijl de veren toch een stuk stijver zullen zijn.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Jan Terwolde » 11 apr 2022, 21:27

Hierbij in het juiste topic :bag: :

Maar bij de 130i kun je prima clubsport gaan toch? Als dit onderstel (wat al de tussenweg zou zijn) niet comfortabel is kun je ook gewoon wat heftigers gaan en een rolkooi er in. achterbank is er toch al uit.

Mijn bilstein b16 bevallen ook prima als daily en de ohlins road and track van Theo waren nog comfortabeler zonder in te leveren op het circuit.

Als je eens met de f20 op de b16 wil rijden laat het maar horen. Set zit er reeds +-60 ronden ring en 100.000km onder en nog super!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 12 apr 2022, 20:58

Jazeker KW clubsport is geweldig, maar is gelijk een investering van 2800 euro zonder montage.
Rolkooi erin is niet de bedoeling. Zelfs een Clubsport kooi vind ik weer zonde van 't gewicht dat je erin stopt.

BartMS
Berichten: 506
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door BartMS » 13 apr 2022, 11:33

StefanW schreef: 11 apr 2022, 14:46
Toen ik de auto kocht had ik het niet. Echt gelijk na de aanpassingen kwam het. Bij mij komt het echt van de m3 armen of hr swaybar. Daarna met de OZ's op Michelin's bleef het, ook met de nieuwe Bridgestone banden, nog 2x gebalanceerd, dus komt echt van de mods.
Als de overige rubbers stijver worden kan de speling op een ander rubber meer trilling doorgeven. Dus dat je het hebt na je M3 armen & H&R Swaybar kan alsnog betekenen dat je speling op een stuurkogel hebt of op andere draagarmen oid. Ben benieuwd of je het gevonden krijgt.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 30 apr 2022, 20:41

@BartMS: ik vind het niet erg, ik laat er niet naar kijken. Ik vind de trilling minimaal om verder in de duiken.

Zoals in mijn 106 topic te lezen was ben ik met het paasweekend met de 130i naar de Ring geweest. Was eigenlijk niet de bedoeling, maar de auto kan best wat rondjes doen met de upgrades. De laatste keer was vorig jaar in september. Sindsdien waren de remblokken ge-upgraded naar Endless en waren de achterbanden vervangen van el cheapo Goodride naar gebruikte Pirelli P Zero Nero GT's.

Afbeelding

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb mij echt vermaakt in de 130i. Ondanks dat ik op straatbanden reed kon ik de gang er wel goed in houden. Het LSD moest flink werken.

https://youtube.com/shorts/tMiVuqeKJl4?feature=share

De remmen waren ge-wel-dig! 15 rondjes op de Ring gereden en een sessie op de GP strecke gedaan. De GP strecke staat bekend dat het funest is voor je remmen. Ze blijven geweldig remmen. De banden deden het goed, maar je rijdt ze wel aan gort. Bij de voorbanden zijn de stukken eruit. Ik denk een combi van te weinig camber (-1.2) en het zachte onderstel (carrosserie raakt band in lange doordraaiers).
Achterbanden zijn wel netjes afgesleten. Deze zijn nu perfect voor openbare weg glijden :mrgreen:
Slijtage is in de BMW wel een stuk hoger dan in de lichte 106.

Bridgestone Potenza Sport, prima bandje hoor.
Afbeelding

Pirelli P Zero Nero GT dot 2016, verrassend goed!
Afbeelding

Het was een erg druk weekend. Veel geel en verkeer op de baan. Twee rondjes wel kunnen doorrijden en rond de 8:30 btg gereden. Ik heb echt een stuk meer plezier gehad dan in september met de el cheapo achterbanden. Toen was er niet mee te rijden. Nu kon ik echt bepaalde secties full sent gaan.

Ik blijf erbij; een schroefsetje met een beetje camber en setje Nankang AR1's en je hebt echt een snelle ringtool!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Emiel » 01 mei 2022, 10:48

StefanW schreef: 30 apr 2022, 20:41

Ik blijf erbij; een schroefsetje met een beetje camber en setje Nankang AR1's en je hebt echt een snelle ringtool!

Was voor mij dezelfde eindconclusie bij de 130i, moet echt 2-3k euro’s aan schokdempers onder, instelbaar.

En kuipstoelen, die miste ik enorm.

Zodra nieuw huis er is ga ik kijken wat wijsheid is, kan zomaar nieuwe 130i worden maar 330i sluit ik ook niet uit. Circuit auto met kenteken.
(Halve) kooi, 5/6 punts, kuipen, etc.
Laatst gewijzigd door Emiel op 01 mei 2022, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2687
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Stefan's BMW 130i LCi / ringweekend

Bericht door Mark 320iS » 01 mei 2022, 11:15

Lekker man! Ja een beetje extra camber heb je wel nodig en bilstein b12 (?) is hem ook net niet op het circuit. Je bandjes zien er inderdaad uit alsof ze flink langs de randjes van de wielkasten geslepen hebben.

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Stefan's BMW 130i LCi / ringweekend

Bericht door Martin* » 01 mei 2022, 11:43

Gave foto en leuk filmpje. Als je het geld er voor over hebt dan zou ik zeker investeren in een goede schroefset zoals de KW Clubsport. Kost een paar centen, maar je krijgt er een andere auto voor terug.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stefan's BMW 130i LCi / ringweekend

Bericht door TLRS » 01 mei 2022, 19:56

Even wat anders.. goudkleurige velgen + remstof = brons kleurig? Staat goed in elk geval :df:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi / ringweekend

Bericht door StefanW » 30 mei 2022, 21:01

Vandaag eindelijk eens tijd gehad om het filmpje van Assen te bewerken. Beter laat dan nooit.
Bijna droge baan, Bridgestone Potenza Sport op de vooras en Goodride op de achteras. Gegarandeerd plezier :df:
Geen tijden gemeten, jammer, want was voor mij gevoel nog redelijk snel.

Ojaa, kreeg later wel de zwarte vlag, het is niet de bedoeling om te driften op Assen.
Heb hem in 4k geschoten, kwaliteit ff omhoog zetten :)



Na deze dag waren de achterbanden op :mrgreen:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door Knot » 30 mei 2022, 21:07

Hij gaat lekker! Auto is ook lekker communicatief.

Jammer dat het eigenlijk niet mag, het is er een perfecte baan voor met veel uitloop.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door StefanW » 30 mei 2022, 21:17

Ja, auto stuurt geweldig. Moet wel zeggen dat ik enorm moest wennen aan de AFS besturing, met 100km/h+ driften reageert het stuur op een millimeter sturen, moet daar iets meer rust pakken. En heb het idee dat de complete stuuruitslag door het AFS minder is. Met mijn oude 130i had ik net een iets grotere drifthoek.

Assen is heerlijk circuit om ff de hoonigan uit te hangen. Ze laten ook wel veel toe, ik moest er vanaf, omdat ik onder geel zat te driften, superstom en begrijpelijk dat ik een zwarte vlag kreeg.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door jos_br » 30 mei 2022, 21:31

Gaaf om te zien!!

Jos.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door Emiel » 30 mei 2022, 21:44

Leuk filmpje Stefan! Lekker bakkie is het.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26607
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door Martijn_bmw » 30 mei 2022, 22:03

Heel gaaf om te zien :df:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door Marc Sierra » 30 mei 2022, 23:07

Heerlijk filmpje! :df:

Welke Goodride banden gebruik je eigenlijk? Is dat de vervanger voor de Achilles?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door StefanW » 30 mei 2022, 23:34

Thanks mannen!

Goodride SA57 banden, ze hebben meer grip dan de Achilles. Ik heb 2 maandjes op de Achilles gereden, maar ik vond ze TE spectaculair. Grip level 0. Op klaverbladen door de bocht cruisen en dan plotseling uitbreken...

Dit was met Achilles achter:



Rij nu alweer tijdje op Pirelli's (dot 2016), maar vind A-merk band toch fijner. Krijg ze in de regen ook heel makkelijk in de drift. Maar comfort is veel beter en je kan een bocht sportief nemen zonder dat ie altijd maar uitbreekt.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door Knot » 31 mei 2022, 09:19

Had je wel de ATR sport 2 dan? Ik vond dat je er (zeker op droog) nog best mee kon sturen, op de M5 van Fabian ging het ook nog best acceptabel volgens mij.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2687
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door Mark 320iS » 31 mei 2022, 09:22

Lekker hoor!

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door beske » 31 mei 2022, 09:41

Gaat lekker! Die drifts op Assen vallen ook niet meer in de "oeps, brak hij me nou toch opeens uit" smoes :lol:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door StefanW » 31 mei 2022, 09:59

Knot schreef: 31 mei 2022, 09:19 Had je wel de ATR sport 2 dan? Ik vond dat je er (zeker op droog) nog best mee kon sturen, op de M5 van Fabian ging het ook nog best acceptabel volgens mij.
Jazeker, waren wel gebruikt, de oude banden van Thijs. Hoorde dat als ze een paar keer goed warm gestookt zijn dat de werking minder wordt, dat was wel zo :D Op droog was het nog enigzins oke, maar in de regen leek je op sneeuw te rijden.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi / sideways Assen

Bericht door StefanW » 01 jun 2022, 09:40

Afgelopen zaterdag regende het sinds lange tijd weer in het weekend, dus gelijk de auto gepakt. Ik had nog niet in de regen gereden met de Pirelli P Zero Nero GT achterbanden. Prima band in de regen.

Uitlaat klinkt iets luider doordat de isolatie nog steeds uit de kofferbak is vanwege de waterlekkage.


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ADV, dutch79, Luco en 6 gasten