Stefan's BMW 130i LCi / Papenburg P15

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door MVB » 21 feb 2022, 09:11

StefanW schreef: 19 feb 2022, 23:08
MVB schreef: 19 feb 2022, 12:52 Klinkt irl echt fantastisch mooi skeef ook wel 👌🏻
Thanks!! Heb je toevallig filmpjes van buiten? Was jij diegene die naar me toe kwam en zei "is dit de best klinkende 130i"?
Ja klopt dat was ik, heb wel een filmpje van beroerde kwaliteit, was vermakelijke om je rond te zien glijden :thumbup:



Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door Marc Sierra » 21 feb 2022, 09:40

Mooi filmpje weer en die auto is echt een mooi stuk speelgoed! :blink:

Wat ik me wel af zat te vragen, aangezien ik me de laatste tijd aardig verdiept heb ik de stabilisatorstangen voor een E8x/E9x... Ik keek eens terug naar het begin van dit topic en dit is dus een 130i LCI met AFS (dat is toch de actieve sturing?). Voor zover ik het begrepen had heeft de 130i LCI altijd elektrische stuurbekrachtiging, wat de combinatie met de voorste H&R stabilisatorstang al problematisch maakt, maar daarnaast zou de H&R stang al helemaal niet passen in combinatie met AFS. Hoe kan het dan dat je de voorste H&R stabilisatorstang er onder hebt weten te krijgen? :?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5999
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door matthyssie » 21 feb 2022, 10:04

AFS is een combi tussen een elektrisch en een hydraulisch systeem, is dus weer een ander stuurhuis.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door Jan Terwolde » 21 feb 2022, 10:39

Heerlijk dat rond glijden! Gaat mooi soepel inderdaad.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door Marc Sierra » 21 feb 2022, 11:41

matthyssie schreef: 21 feb 2022, 10:04 AFS is een combi tussen een elektrisch en een hydraulisch systeem, is dus weer een ander stuurhuis.
Dat zal inderdaad zo zijn. Maar in het H&R poduct catalogus staat er specifiek alleen rechte stabi's:
"only for cars without active steering, only cars with a straight front bar, without middle-crank"

Dus ik ben erg benieuwd hoe ze dan op deze 130i wel passen. :hmmm:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door StefanW » 21 feb 2022, 12:33

MVB schreef: 19 feb 2022, 12:52 Klinkt irl echt fantastisch mooi skeef ook wel 👌🏻
Thanks voor video! :D
Marc Sierra schreef: 21 feb 2022, 11:41
matthyssie schreef: 21 feb 2022, 10:04 AFS is een combi tussen een elektrisch en een hydraulisch systeem, is dus weer een ander stuurhuis.
Dat zal inderdaad zo zijn. Maar in het H&R poduct catalogus staat er specifiek alleen rechte stabi's:
"only for cars without active steering, only cars with a straight front bar, without middle-crank"

Dus ik ben erg benieuwd hoe ze dan op deze 130i wel passen. :hmmm:
Ik heb het even nagekeken. Ik heb de H&R stabi's in Duitsland besteld op basis van 130i e81, heb mijn chassisnummer niet doorgegeven. Blijkbaar is het dan met geluk goed gegaan, want alles zit er netjes onder.

Volgens mij bedoelen ze servotronic? Dat heb ik niet.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door Marc Sierra » 21 feb 2022, 12:44

Voor zover ik weet is er maar 1 set van H&R en die zou niet moeten passen. Heb je misschien foto's van hoe het precies zit in het midden, vlakbij het stuurhuis? En of de H&R stabi inderdaad gewoon recht is? De originele stabi zou dat niet moeten zijn. Heb je die nog liggen?

Wat servotronic precies is weet ik nog steeds niet. Van wat ik heb kunnen vinden is dat alleen maar snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, maar volgens mij heeft dat helemaal geen andere hardware.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door StefanW » 21 feb 2022, 14:01

Ja, zelfde vorm

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door Marc Sierra » 21 feb 2022, 14:32

Bedankt! Logisch dat het past als je een rechte stabi vervangt door een andere rechte. :blink: Maar ik vind het wel vreemd dat er origineel een rechte stabi onder zat in combinatie met AFS.

Mooi ook, die smerige oude onderdelen op de woonkamer vloer. :lol:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5999
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door matthyssie » 21 feb 2022, 15:08

Marc Sierra schreef: 21 feb 2022, 14:32 Bedankt! Logisch dat het past als je een rechte stabi vervangt door een andere rechte. :blink: Maar ik vind het wel vreemd dat er origineel een rechte stabi onder zat in combinatie met AFS.
AFS is geen elektrisch stuurhuis he. Heeft gewoon een stuurbekrachtigingspomp met leidingen.

TLRS
Berichten: 2911
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door TLRS » 21 feb 2022, 17:17

Epas motor/stekker schijnt wat krap te zitten bij sommige dikke stabi's, dat is wat ik gelezen heb. Zoals je op de laatste foto kunt zien heeft de originele stabi een verdunning in het midden. Deze heeft de e93 m3 stabi ook, is de stugste oem stabi.

Turner motorsport had een overzichtje van de procentuele verschillen tussen de 3 verschillende oem front arb's. Ze hebben het offline gehaald, maar het is nog te vinden.

Edit, test:
Turner motorsport stabi comparison.jpg
Turner motorsport stabi comparison.jpg (87.12 KiB) 2730 keer bekeken

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door Marc Sierra » 21 feb 2022, 17:27

matthyssie schreef: 21 feb 2022, 15:08
Marc Sierra schreef: 21 feb 2022, 14:32 Bedankt! Logisch dat het past als je een rechte stabi vervangt door een andere rechte. :blink: Maar ik vind het wel vreemd dat er origineel een rechte stabi onder zat in combinatie met AFS.
AFS is geen elektrisch stuurhuis he. Heeft gewoon een stuurbekrachtigingspomp met leidingen.
Ik vind het vooral vreemd vanwege deze opmerking in de H&R catalogus:
"only for cars without active steering, only cars with a straight front bar, without middle-crank"

Maar misschien zijn auto's met elektrische stuurbekrachtiging wel een groter probleem dan met AFS. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het andersom was.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door StefanW » 09 apr 2022, 11:59

Nog geen tijd gehad om filmpje van Assen te editen. Inmiddels heb ik de 130i 16 maanden. In de tussentijd een kleine 10k mee gereden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

The Goodride banden op de achteras heb ik op Assen versleten :mrgreen: Er zitten nu Pirelli P Zero Nero GT banden uit 2016 op. Glijden ook prima op het droog. De Pirelli's roken veel meer in de drift, vind ik leuker :D .In de regen nog niet mee gereden. Ondanks dat het banden zijn uit 2016 merk je echt wel meer comfort. Auto is stiller, rijdt veel fijner op een A-merk band.

Na Assen merkte is dat het druklager meer lawaai begon te maken. Sinds aankoop maakte ie al wel wat geluid als je stationair draaide, maar het werd erger. Vorige week hebben ze bij TEG alles vervangen, koppeling en vliegwiel. Hoopte erop dat het vliegwiel nog wel even mee kon aangezien deze "pas" 130k oud was, maar zat ook speling op.

Afbeelding
Afbeelding

Verder nog updates op de planning? Ik vind hem wel bijna tegen perfectie aan zitten. Op Assen merkte ik dat de achterkant nog wel iets "harder" kan. Op de vooras hebben ik de M3 draagarmen. Op de achterkant passen deze ook. Die rubbers in de armen zijn net iets harder.
Voor de looks (vind hem net iets te hoog staan, vooral achter omdat ik geen achterbank meer heb) en voor iets meer comfort zou ik nog een schroefset willen. Maar dat heeft op dit moment geen hoge prio. Lekker genieten van deze fantastische bak!

Afbeelding

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Robin » 09 apr 2022, 12:15

Leuk man! Dank voor de info en foto's!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Martijn_bmw » 09 apr 2022, 13:36

Indd heel gave bak, mooie post weer!
Ik heb op de z4 ook p-zero nero banden rondom, vind het een fijne band!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 09 apr 2022, 19:13

Thanks!

Vanmiddag ging het regenen, dus wilde ff de banden testen, maar op een gegeven moment ging de hele kerstboom aan op het dashboard.

Afbeelding

Al snel werd via de 130i app groep duidelijk dat het waarschijnlijk de PDC module was die achterin de kofferbak ligt. Na het verwijderen van alle bekleding zag ik al snel aan de linkerkant en rechterkant een plas water. De PDC module en Keyless entry module zitten aan de rechterkant. Deze lagen in het water. Linkerkant zit de versterker, maar die hangt in de lucht, dus die was niet "beschadigd".

Een nieuwe PDC module is al geregeld tegen een passagierslap op de Ring. De Keyless entry module ziet er beter uit, deze is droog gefohned en laat ik nog een nachtje drogen. Gelukkig lijkt het makkelijk te fixen.

Maar de vraag is hoe dit komt? Ik denk door de achterlichten, maar hoor ook schuifdak? Weet iemand of het een bekend probleem is van de 1-serie. Ga morgen anders gewoon met de tuinslang proberen om te kijken waar het vandaan komt :mrgreen:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5999
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door matthyssie » 09 apr 2022, 19:24

Komt via de achterlichten verwacht ik. Bij het schuifdak is een issue bij de E91 maar volgens mij niet bij de E87. Toen jouw auto van mij was heb ik dat eens gecheckt maar toen was alles nog kurkdroog. Wel heb ik de voorste afvoertjes vh schuifdak verstopt gehad, daardoor kwam water via de hemel en de A-stijl bij je voeten terecht. Heb toen de hemel losgehaald en de slangetjes uitgeblazen, daarna was het goed. Je zou dit even kunnen checken. Als je het schuifdak een stukje open doet (zodat die windvanger naar beneden blijft) kun je er met een flesje of gietertje wat water ingooien.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 09 apr 2022, 19:34

Ja dat verwacht ik ook. Ik heb zelf de achterlichten vorig jaar vervangen. Maar goeie tip van het schuifdak, ga dat morgen ff testen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Martijn_bmw » 09 apr 2022, 20:01

Misschien met achterlichten vervangen een rubber of pakking niet helemaal lekker terug gezet? Of te hard aangedraaid waardoor er spanning ontstaat en ook kan gaan kieren. (Is bij e89 achterlichten wel een issue)

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door PeterM » 09 apr 2022, 20:26

Blijf het een mooi compact "bommetje" vinden zo'n 130i, helemaal met wat leuke mods.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's BMW 130i LCi | Laptorr uitlaat

Bericht door Marc Sierra » 11 apr 2022, 11:54

StefanW schreef: 09 apr 2022, 11:59 Verder nog updates op de planning? Ik vind hem wel bijna tegen perfectie aan zitten. Op Assen merkte ik dat de achterkant nog wel iets "harder" kan. Op de vooras hebben ik de M3 draagarmen. Op de achterkant passen deze ook. Die rubbers in de armen zijn net iets harder.
Voor de looks (vind hem net iets te hoog staan, vooral achter omdat ik geen achterbank meer heb) en voor iets meer comfort zou ik nog een schroefset willen. Maar dat heeft op dit moment geen hoge prio. Lekker genieten van deze fantastische bak!
Zoals jij de auto gebruikt zou ik als eerste de rubbers + PU inserts die je in het achterste subframe hebt vervangen door aluminium bussen of anders volledig PU. Op de achteras schijnt vooral de arm voor de afstelling van de sporing een zacht rubber te hebben. Maar dat is dan ook weer de enige arm van de M3 die niet past omdat de lengte anders is.

Waarom zou je voor meer comfort een schroefset willen? Ik vind de B12 op mijn E90 best goed qua comfort en ik zou niet verwachten dat het met een schroefset beter zal gaan worden.

Ik vind je 130i wel echt een heel gaaf apparaat en wat je er allemaal mee doet is nog mooier! :df:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 11 apr 2022, 13:33

Ik merkte op Assen een minimale speling achterin. Het is wel beetje mierenne*ken, want merkte het alleen in de lange doordraaier naar links 3e versnelling driften (tweede foto hierboven). Alsof een rubber zich verdraaid ofzo, op de openbare weg merk ik het niet. Laatst op de brug nog laten controleren, maargeen speling gevonden.
Als ik die m3 armen achter pak, dan pak ik die ene arm ook mee. Ook weer ff fris, dan is alles weer fris.

De vraag is ook hoever je gaat. Kan alles wel vervangen voor harde rubbers, maar dan wordt de drivebility op de openbare weg minder. Ik merk door de aanpassingen aan de voorkant dat er een hele lichte trilling in het stuur op de snelweg zit. Maar die vind ik nog oke / te doen.

Voor mij heeft een schroefset meerdere voordelen; de looks, kan hem nog verder afstellen met camber, directer sturen en meer comfort. Ik heb toch een beetje spijt van de B12 set. Voor huis/tuin/keuken gebruik is ie wel prima, maar toen ik de auto kocht dacht ik nooit dat ik zo ver zou gaan als ik nu gegaan ben. Op een goeie klinkerweg stuiter ik uit de auto. Het is niet te doen. Mijn 106 is op dezelfde klinkerweg veeeeel comfortabeler, terwijl die veel meer hardcore is. Klinkt heel onlogisch, ook omdat de wielbasis van een 106 korter is.
Op dit moment heb ik niet de behoefte om met de 130i op de Ring te rijden, omdat het onderstel veels te soft is. Ik zou mij moeten inhouden. Met een goede schroefset zou ik ook nog eens rondjes kunnen pakken op de Ring en dat ik er plezier mee heb.

Maar we praten echt over de puntjes op i. De 130i is echt al een geweldige auto. Uitlaat is 2000km ingebrand. Met het mooie weer en raam open is het eigenlijk asociaal. Klinkt echt hard, maar de klank is wel super.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5999
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door matthyssie » 11 apr 2022, 13:49

Dat wordt een KW Clubsport setje :)

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 11 apr 2022, 13:53

haha ja, dat is het ultieme setje. Als de bitcion de 100k aantikt, koop ik hem :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Jeroen » 11 apr 2022, 13:59

StefanW schreef: 09 apr 2022, 19:13 Thanks!

Vanmiddag ging het regenen, dus wilde ff de banden testen, maar op een gegeven moment ging de hele kerstboom aan op het dashboard.

Maar de vraag is hoe dit komt? Ik denk door de achterlichten, maar hoor ook schuifdak? Weet iemand of het een bekend probleem is van de 1-serie. Ga morgen anders gewoon met de tuinslang proberen om te kijken waar het vandaan komt :mrgreen:

Is een typisch E87 kwaaltje helaas. Komt vaker voor. Gelukkig heb je het goed kunnen oplossen. Wbt een Bilstein B12 setje: topspul, maar het staat er om bekend dat veel rijders het iets te zacht vinden voor het circuit. Toch is het voor het geld echt een prima set.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], ArjanS, bleu_dust, Darudevampire, Fedmas, Godspeed, Jaws, Kadett, Martijn 327i, Roy RS, Ti-Tourist (Erik) en 40 gasten