Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Robin » 14 okt 2023, 10:37

Mooi verhaal JP. Heb je meer foto's.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door JP » 14 okt 2023, 10:40

Thomasss schreef: 14 okt 2023, 08:48 Hebben we al een filmpje gehad van die knalpijp? :)
Ik ben aan het kijken hoe ik dit het beste op kan nemen zodat het goed op beeld komt. Op dit filmpje vind ik het geluid van de camera achterop niet geweldig.



Zoals bij 0:21 (eerste versnelling >3k touren, niet doorschakelen) of 1:40min. Nu is dit een compilatie waar je de pops opwekt, maar als je gewoon :ongeveer als: rijdt, is dit niet zo aso :tooth:
sitechris schreef: 14 okt 2023, 09:59 Grootste irritatie van de haptische knoppen bij VW is dat je bij stevig sturen onbedoeld de stuurverwarming nog wel eens aanzet. Het is overigens niet voor niets dat VW weer gewone knopjes op het stuur gaat invoeren. Waarom iets moeilijker maken als het ook makkelijker kan. Maar ik snap dat het went en uiteindelijk klein leed is. Zeker als de auto verder top rijdt.
Kijk dat is het ook, ik rij nog steeds te rustig :coffee: :lollerdelol:
Knot schreef: 14 okt 2023, 08:57 (...) mag van mij een inch kleiner.
Dat hoor ik vaker :ken ik jou:
Robin schreef: 14 okt 2023, 10:37 Mooi verhaal JP. Heb je meer foto's.
Ik zal 'm eerst eens onder die laag saharazand uit moeten halen...... :hungry:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Martijn_bmw » 14 okt 2023, 13:03

Leuk verhaal JP! Echt een mooie auto heb je hiermee :df:

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Martin* » 14 okt 2023, 19:57

Net setje winterbanden.
De Clubsport samen met de R is toch wel de uitvoering die je wilt hebben van de Golf 8.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door JP » 16 okt 2023, 10:13

JP schreef: 14 okt 2023, 00:54 (...)
Onder de motorkap is bezuinigd op de motorkap-openhoud-cylinders en moet je weer die oude stok gebruiken. Aj als dat het enige is? Oh nee, in veel modellen is de motorafdekking zoals deze wegbezuinigd. Ik ben nog niet onder de kap gedoken om te kijken of ik die heb, al lees ik ook van duitsers dat je dit kan eisen. Misschien was het wel een deel wat niet leverbaar was ten tijde van corona. Dat gebeurde met meer delen, maar ook bij andere merken.
(...)
Tijdens een bandenschopmomentje dit weekend maar eens de voorklep geopend, en inderdaad heeft deze ook geen motorafdekking. Nu zag ik al op fora dat Duitsers dit massaal bij de dealer gingen claimen. Nu weet ik ook enigszins de reden. Er is een tijd geweest dat er een terugroepactie is geweest, de 10H5. De afdekkingen moesten verwijderd worden ivm smeltgevaar. Hierna zullen ze affabriek niet meer verbouwd zijn geworden.
Scherm­afbeelding 2023-10-16 om 10.09.22.png
Scherm­afbeelding 2023-10-16 om 10.09.22.png (229.66 KiB) 3224 keer bekeken
Nu is er Feldaktion 10H9, dan mogen de auto's terug voor een verbeterde versie met asbest of zo :coffee:
Binnenkort maar eens de vraag uitzetten bij de dealer.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Rnd » 16 okt 2023, 12:56

Ik ben benieuwd wat de dealer en de importeur gaan zeggen.

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Martin* » 16 okt 2023, 21:46

Je kunt een gasveer monteren voor de motorkap ipv de huidige stang.

https://24tuned.com/product/motor-hardw ... ubsport-r/

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door JP » 16 okt 2023, 22:24

Wat een geld en wat ik begrijp komt de klep dan iets lager te hangen waardoor de man van de Wegenwacht zijn hoofd stoot..... :coffee:
Nee alle gekheid op een stokje.... zo'n relatief zware klep die aan 1 kant aan een zuiger hangt te leunen. Geen idee of de scharnierpunten dit zo leuk vinden.

Rnd schreef: 16 okt 2023, 12:56 Ik ben benieuwd wat de dealer en de importeur gaan zeggen.
Ik zal kijken of ze in Duitsland servicegerichter zijn. De kans dat PON meewerkt is kleiner dan dat ik de nobelprijs voor de literatuur ga winnen.... :coffee:

Online
KoenM
Berichten: 1767
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door KoenM » 17 okt 2023, 07:51

De A3 heeft wel een gasveer, dus het lijkt me dat het moet kunnen? Niet gevraagd of de man van de ANWB de kap te laag vond :hmmm:

Online
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3044
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Ferdi » 17 okt 2023, 10:17

Voor veel auto's zijn wel setjes te vinden.
Ik heb de stang ook ingewisseld voor een paar gasveren, kwamen netjes met een bracket en dan ziet het er net zo uit alsof het zo uit de fabriek kwam.

Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Richardt. » 17 okt 2023, 10:46

Nu vind ik een stangetje ook wat armoedig op dergelijke auto's. Aan de andere kant, lekker belangrijk. Hoe vaak hebben jullie de motorkap open?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door EvdP » 17 okt 2023, 11:14

Ik heb een set gekocht op AliExpress. Moet ze alleen nog monteren.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Bram » 17 okt 2023, 11:33

Richardt. schreef: 17 okt 2023, 10:46 Nu vind ik een stangetje ook wat armoedig op dergelijke auto's. Aan de andere kant, lekker belangrijk. Hoe vaak hebben jullie de motorkap open?
Nou bij een VAG aardig vaak toch?

Allemaal aan de Twingo!

Online
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3044
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Ferdi » 17 okt 2023, 13:54

Richardt. schreef: 17 okt 2023, 10:46 Nu vind ik een stangetje ook wat armoedig op dergelijke auto's. Aan de andere kant, lekker belangrijk. Hoe vaak hebben jullie de motorkap open?
Bij sommige klussen zit die stang net in de weg.
Dat was voor mij de belangrijkste reden eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door JP » 23 okt 2023, 23:17

Ik kwam vanavond door België en nadat ik de auto maar weer eens volgedruppeld heb aan de pomp wou ik vlotjes wegrijden toen ik aan de overkant van de pomp een handgeschilderd bord zag staan tegen geluidsoverlast..... "grote knalpijp, kleine piemel?" Ik was verbaasd hoe ze dat nou konden weten ? :coffee:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Martijn_bmw » 24 okt 2023, 08:17

JP schreef: 23 okt 2023, 23:17 Ik kwam vanavond door België en nadat ik de auto maar weer eens volgedruppeld heb aan de pomp wou ik vlotjes wegrijden toen ik aan de overkant van de pomp een handgeschilderd bord zag staan tegen geluidsoverlast..... "grote knalpijp, kleine piemel?" Ik was verbaasd hoe ze dat nou konden weten ? :coffee:
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Dimitri » 24 okt 2023, 09:14

JP schreef: 23 okt 2023, 23:17 Ik kwam vanavond door België en nadat ik de auto maar weer eens volgedruppeld heb aan de pomp wou ik vlotjes wegrijden toen ik aan de overkant van de pomp een handgeschilderd bord zag staan tegen geluidsoverlast..... "grote knalpijp, kleine piemel?" Ik was verbaasd hoe ze dat nou konden weten ? :coffee:
Benieuwd of zo'n bord werkt.. Of juist averechts. Ik zou even terugschakelen bij zo'n bord. :df:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door JP » 24 okt 2023, 09:41

Dan doen we niet :angel:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door JP » 11 nov 2023, 15:20

Vandaag, ondanks werk èn mannengriep, moest meneer Huisman toch even boodschappen doen om te voorkomen dat zijn BMI meer zakt dan de crypto. Met een omweg langs de kelderberging, waar ik overigens niet heel vaak kom, stap ik even binnen voor een flesje raam-Ajax. In mijn ooghoek van -3.25 ontwaar ik plotseling beweging in een berging waar dit normaal niet vaak voor komt. Als ik verder in mijn vis-tas kijk, kijkt me de achterneef van Micky aan en ik kan je schrijven dat ik absoluut niet houd van alles wat klein, snel en uit de categorie ongedierte komt. Mijn ocd-opruimwoede had blijkbaar de berging vergeten en daar lagen nog de kruimels van wat eerst een pak koekjes was, en ik vind alles goed en aardig maar don't touch mijn koekjes !! Dus voor ik naar de lokale Appie verlos met mijn €100 in een draagtas aan boodschappen, moet er eerst nog langs het munitiedepot van de Nato in Brunssum......ik bedoel, de Boerenbond voor een diervriendelijke oplossing. Ik verwacht een setje met lokaas en wat stickers om ze de uitgang te wijzen inclusief een bordje met mijn huisregels, maar blijkbaar hadden ze ook nog iets waardoor ze van in hun hersenen spontaan gingen bloeden en ze daarna van binnenuit helemaal verkrumpelen. Sorry Marianne.
Verblijd met mijn aankomende dierenwereld-exorcisme, ga ik verder richting huis maar helaas wil meneer de Golf niet helemaal meewerken. Ik krijg een waarschuwing op het dashboard en durf niet verder te rijden. In mijn broekzak speur ik naar mijn Wegenwachtlidmaatschapskaart en begin te bellen. Ja het is druk in de regio en ze verwachten 2u wachttijd. Om het verbruik niet te hoog te laten worden laat ik de motor uit en begin rondjes te lopen. Wat zou het kunnen zijn? Als ik na 2.5u de langverwachte Abdul aan zie komen spring ik 'm van blijdschap in zijn armen. Zo, heeft die nu ook een hernia.
"Meneer, wat zijn de problemen".
Ja zeg ik "kalknagels, winderigheid en frummel wil ook niet meer zo vaak omhoog".
"De auto......bedoel ik.....?"
Oh, ja hij geeft iets geels aan en toen moest ik meteen aan jullie denken.
Met een hengst onder het stuur slingeren we de motorkap open je ziet 'm denken...."wat een pauper, geen openhoudzuigertjes".
In goed gedrag help ik de man om het stangetje rechtop te zetten zodat hij arbotechnisch iso 9001 zijn werk kan doen.
Met een norse blik kijkt hij me aan en zegt "ik zie het al"......In schrik duurt dit moment minuten, want alle scenario's en vag-problemen zie ik als een flits aan me voorbij trekken, zo richting een wit licht (maar dat was uiteindelijk lijn 57 van Arriva)

Ruitensproeiervloeistof was na 3500km plots alweer op :coffee:

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Martin* » 11 nov 2023, 17:30

Haha…mooi verhaal JP.
Gelukkig niks aan de hand. Wel de volgende keer goed kijken welk geel lampje er gaat branden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Arthur » 11 nov 2023, 17:35

:tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Martijn_bmw » 11 nov 2023, 20:03

Hahah geweldig geschreven weer JP en gelukkig niks aan de hand :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door JP » 21 nov 2023, 20:11

"heb ik soms honing aan mijn reedt?"

Inmiddels heb ik de Golf in dik 2 maanden al van 14 naar 18k gereden. Voor mijn gevoel weinig snoepritjes al worden de ritjes ww (woon-werk en woon-winkel) vaak iets ruimer genomen. De korte stukjes icm met veel stoppen om uit de grote stad te kunnen komen zijn killing voor het verbruik. Gelukkig kun je met 50 al in zijn 7 gaan tuffen om dit nog een beetje te kunnen drukken. Ik herken het verbruik van de 325i destijds. De vorige GTi (230pk) deed een 1:14, maar deze 300pk zit tegen de 1:12. Gelukkig kan ik een stukje richting Tongeren die "rooie" makkelijk aftanken voor nu €1.769 de liter '98'.
Wat me bij alle voorgaande GTi's al opviel heeft deze helemaal, de bumperklevers zitten zowat dagelijks op mijn achterbank. Blijkbaar moet je met zo'n auto altijd te hard rijden, want zelfs de 1.0e'tjes willen die 300paarden vooruit duwen. Laatst werd ik nog rechts ingehaald door zo'n truttenschudder. Verder is het wel een nekkendraaier, want hij valt wel op. Zal niet alleen door de rijstijl komen maar vooral de kleur.
Je rijdt alleen een rooie als je liefhebber bent....:tooth:

De bedieningen van het stuur, de sliders, de haptische knoppen maar ook het touchscreen multimedia moet je handigheid in krijgen, maar absoluut niet omslachtig. Je kan wel 30 knoppen maken op de middenconsole om alles met 1 knop en binnen 1.2sec in te stellen, maar alles zit nu eenmaal in apps en mappen onderverdeeld. Zo willen we het toch ook op onze telefoons, smartwatch, ipad en Satisfyer? Temperatuurverstelling is gewoon een tiptoets, of je tipt op "klima" (naast alarmlichten) en je komt in het menu waar je alles meteen kan instellen van stuurwielverwarming, temperaturen. De draadloze Airplay is wel fijn, het draadloos gsm opladen gebruik ik niet. Iphone in een Otterbox daar krijgt die zijn kWh niet doorheen gestraald.
Start-stop-knop staat gewoon in een slide-down menu en dat menu kun je blijkbaar nog zelf indelen. Heb me er niet zo in verdiept.

De laatste weken zijn er wat buitjes gevallen en voorheen had je bij een Golf of eender hatchback al na 5 minuten rijden een vieze achterkant. Ik weet niet wat ze verandert hebben maar deze gooit veel minder water op de achterklep, of je moet misschien harder rijden.....

Helaas gaat de vuurtoren volgende maand wel even uit logeren bij de Oosterburen. Een terugkerende storing in het stuur, emergency en travel assist. Een bekend Golf 8 probleem wat veelal resulteert in een nieuw stuur. Mmm....lekker schone nieuwe stiksels :coffee:
Vanwege de fabrieksgarantie had de lokale VW-dealer ook gekund maar a) daar hebben we niet zo'n geweldige ervaringen mee, b) Duitsland is niet heel ver, en we hebben er een goede contactpersoon.

Volgend jaar komt de Golf 8.5....dus ik heb nog 2 jaar voordat díe jonggebruikt op het toneel verschijnen. Misschien zit daar wel nog een 2-serie coupe tussen.....ik wil toch eens dat premium gevoel ervaren...... :beer:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door JP » 20 dec 2023, 09:49

"5.4liter op 100km"

Vanmorgen de Eddy naar de duitse kwaliteitsdealer mogen brengen. Hij blijft daar eventjes voor wat tlc in de vorm van soft of hardware.
Het dagelijkse gepingel van "emergency assist" en "travel assist" ben ik wel een beetje klaar mee. Uiteindelijk wel het enige negatieve wat ik kan schrijven over die rooie rakker. Of we moeten het hebben over fabrieksgarantie, waar dit euvel onder gaat vallen, maar dat je dan nog de vervangauto moet betalen. Nu hadden ze me een DSG T-Roc 1.5 gereserveerd voor €49 per dag, maar toen ik aangaf dat ik over het talent handschakelen beschik, kreeg ik een nieuwe Polo 1.0 R-line mee voor €29. Scheelt toch weer tientjes en die 1.0 verbruikt gewoon liters minder dan die onzuinige 1.5
Dan rij je opeens van 300pk DSG-7 naar 95pk 5-traps handbak. Dat valt me wel tegen, handbak tegenwoordig kan ik nog mee leven, maar 5 gangen, hoe ouderwets is dat? Een 6 zou nóg meer kunnen besparen op duitse snelweg-kruissnelheid. Polo'tje is flink compleet en geen straf om tegenaan te kijken. Interieur is strak en vind de gebruikte materialen niet cheap-ass uit zien. Dingetje heeft bijna alle opties die mijn gingerbread ook heeft. Rijden doet die ook goed, vind 'm best stil op de snelweg, alleen de 16" winterbandjes daar zwabbert die wel een beetje door, en ja de stuurbekrachtiging is echt gemaakt om met 2 vingers te sturen, zo licht. Aftanken voor het uitleveren doen ze niet meer, je krijgt digitaal de meterstand bij benadering en tank maar wat je wegrijdt. Straks stiekem maar 4 liter bijvullen ipv de 5 die ik na 100km de atmosfeer heb ingeblazen.

Met de serviceberater nog even een rondje showroom gedaan, hij viel over de prijzen die ze tegenwoordig voor een Golluf durven te vragen. Ik zeg 'm nog, ja en dan tel je er 20-25% bij en je hebt de Nederlandse prijs. Even gaan vergapen bij een "R" 333 met evenveel paardjes op de voorwielen. "siebenundsiebzig euro !' zegt die. Ja "schön, aber in Holland mindest €90tausend". Hij kon er niet bij en begon terug te rekenen naar D-Mark. "Ja das umrechnen darfen du nicht mehr", zoiets zei ik. Hij begon te lachen, das eis was gebrochen, zijn dag was om 0800u al gemaakt die die gekke 'Ollander..... :)

Voor €7 duwen ze de auto na de beurt door de krasstraat, heb maar vriendelijk bedankt, want ja.....toch weer €7 :coffee:
Wel altijd netjes dat ez eventjes een rondje langs de auto maken om krassen uit te sluiten voordat die naar binnen gaat. Zelfs met een zaklampje aangetoond dat alle 4 de velgen nog geen "bordstein" hebben gezien en of ze dat graag zo zouden houden. Ze gingen hun best doen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Volkswagen Golf VIII GTi Clubsport '45'

Bericht door Knot » 20 dec 2023, 23:46

Flink bespaard, ben trots op je! 😎

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, EvdP, Joël D., SlowCo, wackywim, WillemBoer en 60 gasten