Volgende mijlpaal, auto heeft nu 67387km ervaring op de klok, normaliter rijd ik een 15kkm per jaar, nu 11kkm in nog geen 6 maanden.
Mijn collega vroeg zaterdag nog, "heb je de GTi nog?" 'Ja zeker', hij vond het lang, althans voor mijn doen dan. Nu een 22maanden in het bezit, waarbij ik 32kkm gereden heb. Gemiddeld verbruik schat ik op een 7liter op 100km. Ja ik hoef nooit anderen uit de blubber te trekken.
Een oud zeer was dat de Duitse verkoper nog snel zijn spoorverbreding had gedemonteerd, en juist door de Eibach Pro-kit komen die voorwielen aardig naar binnen, al die maanden dus al een doorn in het oog. Achter had ik al 15mm verbreders gestoken om die originele VW-velgen met et51 een beetje naar buiten te duwen. Tijdens de uiteindelijke montage voor, zaterdag jl. leek het alsof het vlees op de nog affabriek remblokjes dunner was dan het spek op de ribben van de gemiddelde koukleum in zijn ongeïsoleerd vrijstaande jaren 30 woning.
Hypochondrisch als ik ben dacht ik dat 'ie wat minder afremde, al had ik met al die techniek aan boord toch wel een soort indicatie/sensor/app verwacht die je kon uitlezen in de boordcomputer, zodat dat je je helemaal moet bukken om een wiel te demonteren en te kijken naar de stand van de zaken. Boordcomputer gaf wél aan dat de volgende oliebeurt alweer over een 3500km mag gaan plaatsvinden.
Ja dan combineren we dit wel even. kost je wel weer een ±200 m3 aardgas......maar ja wie mooi wil zijn door op tijd stil te komen die heeft dat nodig. Kan die weer 5 jaar vooruit. In het voorjaar had ik de vorige winterset verkocht aan een Amsterdammer. Die kwam er nog helemaal voor naar het zuiden. Hoor wie klopt daar? het is de volgende winter. Ebay-kleinanzeigen maar volgen voor een setje 18" Bergamo's.
Een type wat VW affabriek leverde met of Sottozero's of Blizzak's. We houden de oosterburen nog even in de gaten. Ongebruikte setjes vind je nog onder de €1k. Het oorspronkelijke plan om na import de auto te voorzien van een trekhaak, is inmiddels al lang en diep verzopen. Er is maar weinig wat ik ook zo niet vervoerd krijg.
De laatste maanden functioneerde de GTi ook nog eens als pakezel, doordat ik vaak ben gaan vissen voor een rustmoment. De gemeente was blij met elke dag hun sponsoren met €9,- aan parkeerkosten
Hoedenplank eruit en de in oneven delen achterbank helemaal plat. Vandaag dan ook nog maar eens de vislucht kunnen elimineren in de auto. Je weet nooit wanneer een auto verkocht wordt, dus moet die er ook altijd in topstaat uitzien, al liet die me vorige week toch een beetje semi in de steek. Keyless entry en ik zat achter het stuur, maar de keyless start was de sleutelbatterij te leeg voor. Ja, waar in huis haal je dan lastminute een nieuwe cr2025 batterij uit. Achter de VanGoch maar eens in de kluis gekeken voor de reservesleutel, maar die had zichzelf ook al ontspannen. Ja, dan sta je mooi, thuis. Toen moest ik wel de Micra (K14) nemen....moest ik weer wennen aan die handbakellende.
Net de GTi mogen ophalen, en wat blijkt, ik kreeg een
van de monteur, remmen zijn nog 3x dikker dan knotnorm. Het was te merken, dat ze niet het winstbejag van de glazen stealers hanteren, want wat niet nodig is, raden ze af. Alleen even het nakijken en (de)monteren van de wielen werd een half uurtje arbeid geteld. ja dat is dan €29,50 ex btw. Was de oliewissel voor die 6 liter, met filter en randmateriaal een resterende €150,-. Nu rijdt die tenminste weer wat lekkerder, althans vers bloed voelt toch alsof de auto je bedankt. Daarom ben ik ook zo zuinig op de auto, want wie anders rijdt er zo zuinig en al 67kkm met de originele remblokjes in een op papier potente auto.....
Oh ja, en als de remblokjes echt op zijn, dan krijg je een melding. Wat een techniek !