BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 apr 2023, 23:09

Zoals je op de foto hieronder kan zien, moest ik om de luchtinlaat voor de dynamo heen, rechts van de carterpan.
20230430_123804.jpg
20230430_123804.jpg (329.11 KiB) 3236 keer bekeken
Het uitmeten en symmetrisch maken van de deze armen heeft best wel wat werk gekost. Aangezien de schaarbrug nooit 100% horizontaal omhoog gaat, kon ik niet naar de vloer meten om te kijken of de 'armen' even hoog uitkwamen. Ook wil ik dat de carterbeschermplaat ongeveer 5 mm vrij is tot de carter om trillingen en directe impact te voorkomen op de carter. Ik heb dus een kruislazer geforceerd vastgezet en afgesteld en op deze manier de juiste aftekeningen gemaakt en nagemeten. Zoals op de 2e foto hieronder te zien is, heeft dat perfect opgepakt. Ik heb een witte plank gepakt als referentie voor de carterbeschermplaat.
20230430_123828.jpg
20230430_123828.jpg (403.47 KiB) 3236 keer bekeken
20230430_123912.jpg
20230430_123912.jpg (227.7 KiB) 3236 keer bekeken
Hier een totaaloverzicht van de beugels.
20230430_124024.jpg
20230430_124024.jpg (334.45 KiB) 3236 keer bekeken
In de foto hieronder heb ik aangegeven op welke punten in de carterbeschermplaat wil vastmaken aan het chassis. 1 draagarm-oor moet ik nog vervangen voor een M3. Tevens dient deze beschermplaat dus ook als versteviging, wat ook wel een X-brace wordt genoemd. Bij E46 M-onderstel is dit een aluminium plaat.
20230430_124024(2).jpg
20230430_124024(2).jpg (340.91 KiB) 3236 keer bekeken

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2814
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door e30touring1990 » 01 mei 2023, 09:11

goed bezig :) je maakt er een ingrijpende klus van, zit stiekem meer werk in dan je aanvankelijk zou denken met zoiets als dit.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 01 mei 2023, 09:22

e30touring1990 schreef: 01 mei 2023, 09:11 goed bezig :) je maakt er een ingrijpende klus van, zit stiekem meer werk in dan je aanvankelijk zou denken met zoiets als dit.
Dat is zeker waar! Ik zal aan het eind van het project nog een opsomming maken met de dingen die ik met een zelfde soort project de volgende keer anders zou aanpakken.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 10 mei 2023, 21:29

Ik heb het ontwerp nog iets verfijnd en aangepast en de RVS plaat meegegeven aan een vriend die deze kan kanten op zijn werk. De exacte vorm slijp ik later pas uit als ik hem gepast en gemonteerd heb.

Het ontwerp maak ik overigens in Autodesk Fusion 360. Dit is een gratis programma als je hier een prive account voor aanmaakt en kan je deze vrijblijvend gebruiken; uiteraard niet voor commercieel gebruik.
Carterbeschermplaat.jpg
Carterbeschermplaat.jpg (127.4 KiB) 2792 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 21 mei 2023, 20:00

Afgelopen week heb heb ik de RVS plaat laten buigen aan de hand van het ontwerp, en pastte nagenoeg perfect! :tooth:

Vandaag de handen uit de mouwen gestoken en aan het lassen, slijpen en boren gegaan om de plaat te bevestigen.
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.07.jpg
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.07.jpg (256.88 KiB) 2285 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.07 (3).jpg
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.07 (3).jpg (224.09 KiB) 2285 keer bekeken
Zoals je ziet is de speling perfect! :D
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.07 (2).jpg
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.07 (2).jpg (247.07 KiB) 2285 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 21 mei 2023, 20:04

Daarna de plaat op maat geslepen zodat deze de juiste vorm krijgt. Dit bespaard ook weer wat onnodig gewicht.
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.07 (4).jpg
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.07 (4).jpg (332.54 KiB) 2280 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.08.jpg
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.08.jpg (249.15 KiB) 2280 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.08 (1).jpg
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.08 (1).jpg (276.29 KiB) 2280 keer bekeken
De volgende stap is om RVS schuin afgeslepen busjes te maken en deze op de plaat te lassen zodat ik ook de draagarm aan de plaat kan vastmaken. Dit is puur voor meer stijfheid in de ophanging, aangezien de mogelijkheid er toch voor is. Ik had er alleen vandaag geen zin meer in dus dat komt wel weer een andere keer. :blink:
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.08 (2).jpg
WhatsApp Image 2023-05-21 at 19.12.08 (2).jpg (202.98 KiB) 2280 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26781
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn_bmw » 21 mei 2023, 20:06

Netjes! :)

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 21 mei 2023, 20:10

Martijn_bmw schreef: 21 mei 2023, 20:06 Netjes! :)
:thnx:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 10 mei 2024, 21:10

Lang geleden dat ik weer een update heb geplaatst sinds de vorige post, maar ik heb wel alles bijgehouden en de foto's bewaard van de afgelopen maanden. Ik zal naast dit topic nog enkele andere topics maken van andere projecten waar ik ook mee bezig ben voor anderen en voor mijzelf. Hier volgen weer een aantal updates.

Om verder te gaan waar ik gebleven was: Ik heb na het maken van de cater-beschermplaat toch mijn bedenkingen gehad over het uitlaatsysteem, omdat deze volledig van RVS en star is. Dit betekend dat het RVS tijdens het groeien doordat de uitlaat warm wordt kan gaan scheuren. Om dit voor te zijn heb ik besloten er RVS flexibele stukken in te lassen.
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.26.jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.26.jpg (323.7 KiB) 481 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27 (1).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27 (1).jpg (778.29 KiB) 481 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27 (3).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27 (3).jpg (280.91 KiB) 481 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27.jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27.jpg (282.75 KiB) 481 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 10 mei 2024, 21:34

Nu vond ik het wel eens tijd om de auto te testen. Hiervoor heb ik een plekje gehuurd bij Driftsport.nl op Lelystad om een dagje te driften. Normaal ga ik met de S15, maar met de e46 voor het eerst sinds de ombouw even tot het uiterste gooien vindt ik wel prettig op een gecontroleerde omgeving.

De driftdag ging aardig goed. Ik moet zeggen dat het wel even wennen was om weer met een behoorlijk gewicht als auto driften (c.a. 1400kg) en met een auto die ik nog niet goed ken met de nieuwe setup.

Al met al de driftdag ging goed. Het enige wat mij nog zorgen baarde is dat als de motor goed warm was, de oliedruk naar 0,4 a 0,5 bar zakte. Als ik wat gas gaf kwam hij weer naar boven, maar ik was er niet heel gerust op. Ik heb het goed in de gaten gehouden om motorschade te voorkomen. Ook hoorde ik de hydraulische klepstoters nog steeds tikken. Wellicht zitten er een aantal vastgeplakt of is simpelweg de olie te dun.

Thuis weer aan de slag gegaan en de carterplaat er eens vanaf getrokken. Als allereerst zag ik de sludge... Eigenlijk wel begrijpelijk aangezien hij lang heeft stilgestaan. Vervolgens wilde ik de oliedrukveer controleren (de veer die de oliedruk regelt) of dat ik deze niet te slap heb gemaakt met het bewerken van de pomp. Toen ik de boutjes van de pomp los haalde merkte ik het meteen; speling op het T-stuk waar de veer in zit die naar het blok gaat. Blijkt dat ik de verkeerde o-ring heb gebruikt; een die niet olie bestendig was. Deze heeft het begeven en zorgde voor het drukverlies.
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.14.49 (1).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.14.49 (1).jpg (996.1 KiB) 457 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.14.48.jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.14.48.jpg (220.8 KiB) 457 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 10 mei 2024, 21:41

Na het opmeten van het cilindergat en de piston heb ik op de site van ERIKS berekend welke Viton (oliebestendige) ringen ik moet gaan gebruiken. Hiervoor moest ik natuurlijk wel de kamers op de piston groter draaien omdat ik een dikkere o-ring nodig had. Dit had ik berekend door een Viton 75 shore te gebruiken, waarbij ik een compressie wilde rond de 20%. Ik heb de kamer diameter van de piston elke keer veranderd, net zo land tot ik een goede waarde kreeg. Zo kwam ik uit op een nominale compressie van min. 21,4%. Op deze maat heb ik de kamer groter uitgedraaid. Na de aanpassing zat de piston veel steviger in de cilinderkamer. Tijd om weer eens te testen!
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.35.23.jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.35.23.jpg (219.16 KiB) 455 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.32.32.jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.32.32.jpg (304 KiB) 455 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.32.31.jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.32.31.jpg (224.62 KiB) 455 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.32.31 (2).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.32.31 (2).jpg (745.66 KiB) 455 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.32.31 (1).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 21.32.31 (1).jpg (304.97 KiB) 455 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 10 mei 2024, 22:05

Nou, daar gingen we dan, voor de 2e keer naar Lelystad om de auto opnieuw te testen... Wat een dag was dat. Om te beginnen zijn we bijna geschaard op de snelweg, waar ik 85 reed. Nu achteraf weet ik ook waarom:

- De trekauto had niet genoeg power om de aanhanger uit een schaarpositie te trekken. (Ja deze auto mag 1700kg trekken, de aanhanger is 350(!)kg, dus kan het net op papier) Maar eigenlijk is het nét aan...
- De bandenspanning van de trailer was te laag (3.5 Bar i.p.v. 4 bar)
- de aanhanger was verkeerd geladen, omdat ik na het kogeldrukwegen bij vertrek onderweg de auto op de trailer heb volgetankt (60L) en dit zit achter de aanhanger assen. Toen niet bij stilgestaan helaas...

Toen de aanhanger ging scharen heb ik het laatste redmiddel ingezet: de auto vol in de ankers als de aanhanger recht achter de auto komt om de hydraulische rem in te zetten. Toen stonden we stil met 8 rokende banden :duh: Vervolgens heel voorzichtig de weg voortgezet met 70km/u. Helaas na c.a. 15 minuten kregen we ook nog een klapband bij de aanhangwagen... Dit kwam waarschijnlijk door de te lage bandendruk. Hierdoor beschadigd de wang van de band waarna hij klapt.

Hier stond de sleepdienst en Rijkswaterstaat ook even te kijken hoe we dit gingen oplossen. Een auto met trailer op een flatbed krijgen is ook een heel gedoe en wellicht niet veilig. De beste man heeft gevraagd of dat de E46 reed. Dus ik zei 'ja, maar hij staat er niet voor niets op, hij heeft momenteel geen geldig kenteken'. Waarna de man antwoorde dat ik maar beter de auto kon afladen en 2 afslagen zonder kenteken achter hem aan mocht rijden, terwijl hij de trailer mee nam op zijn flatbed. Gelukkig kon een vriend die mee was mijn auto er ook achteraan rijden. Zo zijn we dus als een soort konvooi met een auto zonder platen over de snelweg gereden naar de eerste carpoolplaats.

Omdat de rijkswaterstaat én wegenwacht geen reservebandje bij hadden én er op zondag geen enkele garage open is, hebben we een vriend gebeld die ook naar Lelystad onderweg was met zijn driftauto of hij na het afladen met zijn trailer onze auto wilde komen ophalen op een carpoolplaats waar wij heen zijn gesleept. Door het kapotte wiel en het wiel op dezelfde as er af te halen hebben we er een enkelasser van gemaakt waardoor de trailer weer achter de auto kon, maar dan zonder E46 er op. Onze vriend was inmiddels aangekomen met zijn trailer om de E46 verder te vervoeren naar Lelystad.
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.29.jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.29.jpg (366.84 KiB) 445 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.26 (1).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.26 (1).jpg (330.79 KiB) 445 keer bekeken
uiteindelijk waren we 2 uur later dan gepland aangekomen en waren de anderen al aan het glijden. Maar wij hadden nog steeds goede moet, we waren er inmiddels wel gekomen. Maar na het eerste proefrondje normaal rijden om de baan te zien begon de auto moeilijker te sturen. Wat bleek, er zat een schroef in de voorband, en die was plat... 3x raden wat we niet bij hadden: andere voorbanden.

Gelukkig zoeken we altijd oplossingen dus hebben we de breedset achterbanden met een setje spacers op de vooras gezet zodat deze nog nét vrij liep van de schokdemper. Met volledig insturen schuurde de band een beetje in de modderkuipen, maar dat interesseerde niet. We konden alsnog gaan driften!
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27 (2).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27 (2).jpg (329.95 KiB) 445 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27 (5).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27 (5).jpg (376.96 KiB) 445 keer bekeken
En het aller belangrijkste van de dag, de oliedruk bleef perfect! op stationair met warme motor heb ik hem niet onder de 1,5 bar gezien!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 10 mei 2024, 22:13

Een week na de driftdag heb ik de auto weer kunnen ophalen omdat ik de auto uiteraard niet terug vervoerd kreeg zonder nieuwe banden. Ik heb er dan ook gelijk 4 nieuwe extra load banden onder gezet, ook vanwege de noodstop die ik heb gehad.

Thuis heb ik alles nog even nagelopen en was de auto prima in orde. De dikkere olie en het repareren van de oliepomp heeft wonderen verricht voor de motor. Deze liep veel soepeler, feller, en geen getik meer in het blok.

Nu kan ik mij meer focussen op randzaken om de auto klaar te krijgen. Zo heb ik nog even snel de voorste koplamp gerepareerd. Hier was het armpje van de sensor af gebroken en heb ik ook een hitteschild gemaakt voor de ABS pomp, aangezien het daar wel flink heet werd. De originele kap paste daar niet meer, dus moest ik er uiteindelijk toch een zelf maken.
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (5).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (5).jpg (321.56 KiB) 442 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (4).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (4).jpg (942.43 KiB) 442 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27 (4).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.27 (4).jpg (272.06 KiB) 442 keer bekeken

Online
SlowCo
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door SlowCo » 10 mei 2024, 22:24

Wat een belevenissen en werk weer. Leest en kijkt lekker weg voor ons maar zal wel af en toe wat gevloek opgeleverd hebben...

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 10 mei 2024, 22:25

Aangezien ik nu meer aan de kleine dingetjes en het uiterlijk kan gaan besteden heb ik goed nagedacht over wat ik wil: Een M3 replica bumperset, maar nog nét aftermarket genoeg zodat er aan te zien is dat het niet origineel is. Ik heb namelijk geen M3, en zal het ook nooit worden. Dus ik ben begonnen...
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (7).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (7).jpg (300.33 KiB) 436 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (2).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (2).jpg (282.17 KiB) 436 keer bekeken
Het kale metaal door het boren van de gaten eerst in de verf gezet tegen het roesten.
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28.jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28.jpg (262.03 KiB) 436 keer bekeken
Daarna op de blindklinkmoeren vloeibare pakking gesmeerd, zodat de afdichting tussen de blindklinkmoer en het metaal geseald (waterdicht) is. Dit ook om roest te voorkomen.
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (3).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (3).jpg (328.12 KiB) 436 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.29 (1).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.29 (1).jpg (323.99 KiB) 436 keer bekeken
Het plan is dus om een echte aluminium M3 motorkap, M3 voorschermen, M3 voorbumper en M3 achterbumper op de auto te zetten.
De achterscherm wil ik niet gaan verlassen, dat vindt ik een te grote uitgave en erg veel werk. De auto wil ik proberen dit jaar nog te laten omkeuren. Daarom heb ik besloten polyester overfenders te nemen, maar wel op de OEM M3 maatvoering. Hierdoor is het bumperpakket toch nog een beetje aftermarket, en zien mensen dat het niet origineel is, maar custom.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 10 mei 2024, 22:40

Hieronder zie je bijvoorbeeld hoeveel breder de wielkast van de M3 is, ten opzichte van een standaard wielkast; 1,5cm per kant. Om een originele M3 bumper te monteren moeten ook de bumperbeugels aan de zijkanten van de auto worden vervangen. Het viel mij op dat die van de M3 vele malen kleiner zijn dan een normale bumpersteun.
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.29 (2).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.29 (2).jpg (247.14 KiB) 432 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (8).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (8).jpg (301.54 KiB) 432 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (1).jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.28 (1).jpg (265.21 KiB) 432 keer bekeken
Na het monteren van de achterbumper en de eerste overfender zag ik dat de achterbumper iets naar beneden steekt. Het blijkt dat mijn M3 demper schuin omhoog hangt met de pijpen, waarvoor deze strak tegen de bumper aan zit. Niet alleen kan hierdoor de bumper smelten bij een hoge uitlaat temperatuur, maar daardoor wijkt ook de bumper van de fender en sluit dit niet mooi aan.

Ook merkte is ook dat de breedte tussen de bumper en de fender nét niet overeen komt. En dat terwijl de schermen een hele goede pasvorm hebben. Ik heb hier weinig voor hoeven aan te passen of weg te schuren om de pasvorm goed te krijgen.

Ik heb nu 2 opties: de M3 bumpersteunen iets modificeren zodat de achterbumper iets verder naar buiten komt, of de afstandsrand van het polyester scherm iets af te schuren zodat deze dichter op de carrosserie komt. Ik ga eerst proberen dit weekend de andere kant er op te monteren incl. het hele verhaald met het tankklepje om te kijken hoe het scherm daar valt.

Uiteraard zal ik over een tijdje als alles pas gemaakt is ook de wielkasten moeten gaan uitslijpen en de wielen verder naar buiten brengen, als is hier niet heel voor nodig. Voor nu even de laatste post. Ik ga ondertussen weer gestaag verder met de auto en hoop binnenkort weer eens een update te plaatsen.
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.30.jpg
WhatsApp Image 2024-05-10 at 20.58.30.jpg (305.7 KiB) 432 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 10 mei 2024, 22:44

SlowCo schreef: 10 mei 2024, 22:24 Wat een belevenissen en werk weer. Leest en kijkt lekker weg voor ons maar zal wel af en toe wat gevloek opgeleverd hebben...
Belevenissen zeker, en met gevloek schiet je niet veel op al helpt het soms wel om wat stoom af te blazen :tooth: Uiteindelijk helpt het meer om de situatie te accepteren en te kijken hoe het is op te lossen.
Fijn dat je het leuk vindt om te lezen en kijken, dankjewel!

Eric Z
Berichten: 3981
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Eric Z » 10 mei 2024, 23:06

Leuk weer een update, CSL achterklep ontbreekt nog in de lijst van m3 delen :angel:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7044
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Fabian » 10 mei 2024, 23:25

Wat een verhalen, leuk om te lezen!

Maar ehhh, de bandenspanning van deze banden bij deze trailer is max 3bar (koud). Of je moet er hele andere banden op hebben zitten…. Ik denk eerder een klapband door de slinger en daardoor de wang beschadigd, en de combinatie van een veel te hoge bandenspanning.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 11 mei 2024, 08:09

Eric Z schreef: 10 mei 2024, 23:06 Leuk weer een update, CSL achterklep ontbreekt nog in de lijst van m3 delen :angel:
Ik heb momenteel een CSL polyester lip op de achterklep zitten, en is al gespoten. Ik hoop ooit nog geld te hebben voor een echte CSL klep, dat zou hem inderdaad wel afmaken, maar poh, wat een prijzen...

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 11 mei 2024, 08:11

Fabian schreef: 10 mei 2024, 23:25 Wat een verhalen, leuk om te lezen!

Maar ehhh, de bandenspanning van deze banden bij deze trailer is max 3bar (koud). Of je moet er hele andere banden op hebben zitten…. Ik denk eerder een klapband door de slinger en daardoor de wang beschadigd, en de combinatie van een veel te hoge bandenspanning.
Ik heb er inderdaad andere banden onder zitten. Als ik het niet vergeet zal ik er een foto van maken en uitschrijven wat er nu onder zit. Extra tips, uitleg en discussie is altijd welkom.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7044
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Fabian » 11 mei 2024, 09:47

Dan ben ik wel benieuwd welke banden, ik kon weinig anders vinden in deze maat. De originele hebben een bepaalde zachtheid in de wang die wel behulpzaam is volgens mij.

Ik reed deze aanhanger eerst ook met een Megane station GT ervoor, dat was het net niet. Mocht inderdaad 1700kg trekken, maar de aanhanger woog met de m5 erop 1890kg. Hij moest exact uitgebelanceerd zijn, en een volle tank was inderdaad uit den boze als pendule achterop. Een antislinger koppeling bood veel uitkomst, maar optimaal was het zeker niet.

Gebruikersavatar
Bjeffindividual
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Bjeffindividual » 11 mei 2024, 16:00

Ik had exact dezelfde aanhanger met ook een e46 erop. Door het lage eigengewicht vond ik zelfs met een bus ervoor de combinatie nooit heel stabiel. Pas met 40kg extra kogeldruk werd het veilig om 90/100 te rijden.

mark323ti
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door mark323ti » 11 mei 2024, 17:02

Fabian schreef: 10 mei 2024, 23:25 Wat een verhalen, leuk om te lezen!

Maar ehhh, de bandenspanning van deze banden bij deze trailer is max 3bar (koud). Of je moet er hele andere banden op hebben zitten…. Ik denk eerder een klapband door de slinger en daardoor de wang beschadigd, en de combinatie van een veel te hoge bandenspanning.
Zoiets lijkt mij ook.
Hoe oud waren de banden van de trailer? Zie regelmatig banden die rond 10 jaar oud zijn op aanhangers. Wordt op bezuinigd of zelden naar gekeken.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 11 mei 2024, 22:53

Fabian schreef: 11 mei 2024, 09:47 Dan ben ik wel benieuwd welke banden, ik kon weinig anders vinden in deze maat. De originele hebben een bepaalde zachtheid in de wang die wel behulpzaam is volgens mij.

Ik reed deze aanhanger eerst ook met een Megane station GT ervoor, dat was het net niet. Mocht inderdaad 1700kg trekken, maar de aanhanger woog met de m5 erop 1890kg. Hij moest exact uitgebelanceerd zijn, en een volle tank was inderdaad uit den boze als pendule achterop. Een antislinger koppeling bood veel uitkomst, maar optimaal was het zeker niet.
Wat is een antislinger koppeling? Ik heb daar nog nooit van gehoord, maar ben wel geïnteresseerd. Heb je er een foto van?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Bing [Bot], Bombadil, frank de jonge, Jan-BMW-Suzuki, JdBn, jos_br, KoenM, MarcH, matthyssie, tomgtr en 8 gasten