BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 28 mar 2021, 12:27

TLRS schreef: 27 mar 2021, 00:18 Uiteindelijk is een stabi een veer tegen rijhoogteverschil links en rechts. En dat is afhankelijk van de massa, de hoogte van het massazwaartepunt en de kracht (bochtensnelheid).
Het zwaartepunt is wel lager geworden, omdat het subframe is gezakt, en er extra gewicht is bijgekomen aan onderstel zoals remmerij, aandrijflijn en Sperdifferentieel.
TLRS schreef: 27 mar 2021, 00:18 De vraag is hoeveel het v8 blok procentueel ongeveer afwijkt van origineel, op die twee gebieden. En eventueel andere aanpassingen in het vooronder die noemenswaardig invloed hebben op gewicht(sverdeling). Of waar je juist mee kunt compenseren.
Het motorblok (droog) is iets zwaarder:
- M52B25TUB 165kg en 175kg
- M60B40 175kg en 203 kg

Dit is nog zonder alle (extra) vloeistoffen, 6bak, en dergelijken. Dus voor een echt procentueel verschil te meten zou ik de auto moeten uitwegen, in vergelijking met een standaard M52B25TUB. En het uitwegen is een probleem, aangezien de auto niet rijdbaar is. Zou het erg zijn om dit te schatten? Ik denk dat ik mij namelijk veel meer moet focussen met het vergelijk van de torsiekrachten qua armen en diameters, en dan met deze informatie nét iets stijver uit te laten voeren. Uiteraard laat ik extra gaten maken voor het verstellen.
TLRS schreef: 27 mar 2021, 00:18 Verder kun je je nog afvragen waar je persoonlijke voorkeur ligt qua anti roll eigenschappen. En wat past bij waar je het liefst of het vaakst rijdt.
Ik rijd met deze auto eigenlijk alleen op de wegen, niet op circuits.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 28 mar 2021, 12:32

TLRS schreef: 26 mar 2021, 23:42 Zou eerst informeren of ze wel holle stabi's kunnen maken. Bij mijn weten zijn de originele e8x/e9x ///M stabi's hol, verder ben ik het nergens tegen gekomen.
Ik heb begrepen dat ze Viod holle stabi's maakt van naadloos getrokken verenstaal buis. Diameter, wanddiktes etc. kan ik zelf aangeven.
TLRS schreef: 26 mar 2021, 23:42 Verder lijkt het me verstandig wat te zoeken naar gegevens van andere stabi's. Zo zwerft er ergens iets rond waarbij de verschillende e9x ///M stabi's met elkaar zijn vergeleken met stijfheids percentages erbij. Beetje van dat soort info zoeken, denk dat je er al iets meer gevoel bij krijgt wat het moet worden. Ah, gevonden: klik. Zoals je kunt zien zijn sommige stabi's dunner in het midden.

Zou niet durven zeggen of Madeno hier verstand van heeft. Maar als ik daar zou werken, dan zou ik in elk geval interesse hebben in je vraagstuk. Dus met wat geluk kun je daar ook iets wijzer worden.
Ik ben al veel bezig met info aan het vergaren betreft stabistangen e.d. Ik hoop komende week een wanddikte meter te kunnen lenen van mijn werk om de M3 stang te meten. Dan heb ik in ieder geval in de basis al een goed referentiepunt.

Betreft Madeno, ik ken het bedrijf niet, maar daar ga ik contact mee opnemen als ik zelf al aardig wat heb ingelezen en uitgevogeld. Ik denk dat ze liever iemand helpen die zich er in heeft geïnteresseerd dan iets in de schoot te werpen. Daarnaast vindt ik het zelf ook stik interessant.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 28 mar 2021, 12:39

yorick schreef: 27 mar 2021, 18:37 Bij een kleinere arm en gelijkblijvende kracht neemt de torsie toch af? Zou hem idd ook verstelbaar maken. En de M3 stabi als uitgangspunt nemen.

Misschien dat er uiteindelijk toch ook nog een coilover set op moet ivm de rijhoogte. Statisch heb je nu hoogte gewonnen, maar het is de vraag wat dat rijdend is. In dat geval kun je ook altijd spelen met veersterktes.
Nee, hoe korter de 'arm' des te meer het momentum toeneemt. Net als een dopsleutel en een breaker-bar. Door de langere arm, heb je minder kracht nodig om de moer los/vast te maken. Dus als de arm korter wordt, kan de torsieveer slapper worden uitgevoerd om hetzelfde momentum te bereiken als met de lange arm.

Coiloverset is iets voor latere zorg. Je kan er veel mee spelen, maar voor nu zou dat een extra variabele zijn waar ik dan rekening mee moet houden. Mocht de nieuwe stabi alsnog te slap of te sterk zijn door een verkeerde berekening, dan kan ik hier eens over na gaan denken, afhankelijk van het aantal % afwijking en er mee te winnen is.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 28 mar 2021, 12:40

Milka schreef: 27 mar 2021, 19:38 man man man wat een project en knap wat je allemaal zelf uitzoekt en maakt :thumbup:
Thanks! Je moet wat in deze tijd om jezelf een beetje bezig te houden toch? :tong:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 28 mar 2021, 12:53

Gisteren eindelijk weer bezig geweest, dus dit keer weer foto's! Vrijdagmiddag heb ik mijn aircoslangen op de post gedaan naar Mijdrecht, en met aangename verassing werd ik zaterdag ochtend gebeld dat ik ze kon komen ophalen! :hungry: Dus zo ongeduldig als ik was ben ik gelijk de auto in gestapt, en kon ik na het monteren van de slangen (wat overigens echt een ramp was omdat het allemaal zo dicht op elkaar zit) het front weer monteren. Het monteren van het front was weer essentieel om verder te kunnen om dingen aan te pakken zoals bedrading, de gerepareerde radiateur bevestigen en vullen, en het nieuwe K&N luchtfilter te passen.

Helaas wist ik al met de koop van het nieuwe K&N luchtfilter dat ik een soort 'spacer-ring' nodig zou hebben om van 89mm inlaatbuis naar de 96mm luchtfilteraansluiting te gaan. Ik heb nog veel gezocht op het internet, maar daar was niet zo snel een verloopje voor te vinden, dus ben ik zelf maar weer aan de beun gegaan om van EPDM een mooi randje op de buis te lijmen. Dit was net genoeg om het filter netjes luchtdicht aan te sluiten op de inlaatbuis.

Mocht ik aan het eind van het hele traject nog wat zin en tijd over hebben, dan ga ik nog een airbox maken die over het luchtfilter heen zit, en aan de OEM airscoop bevestigd kan worden. Voor nu blaast hij in ieder geval koude rijwind richting het luchtfilter.
IMG_20210327_162630.jpg
IMG_20210327_162630.jpg (785.04 KiB) 12603 keer bekeken
IMG_20210327_214708.jpg
IMG_20210327_214708.jpg (452.11 KiB) 12603 keer bekeken
IMG_20210327_203638.jpg
IMG_20210327_203638.jpg (363.29 KiB) 12603 keer bekeken
IMG_20210327_214216.jpg
IMG_20210327_214216.jpg (529.58 KiB) 12603 keer bekeken
IMG_20210327_214848.jpg
IMG_20210327_214848.jpg (540.39 KiB) 12603 keer bekeken
IMG_20210327_214931.jpg
IMG_20210327_214931.jpg (474.57 KiB) 12603 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 28 mar 2021, 13:07

Ik heb ook nog een belangrijk vraag: Welke motorolie is aan te raden?

Er staat origineel 5W40 voorgeschreven, en als 2e 10W40. De motor heeft net iets meer dan 200.000km gelopen. Nu hoorde ik van yorick dat hij zweert bij 5W60 volsynthetisch van Castrol, maar kan eigenlijk alleen Castrol Edge 5W50 vinden. Zoals al eerder gezegd ben ik wel van plan om af en toe open te trappen, maar geen circuitgebruik. Wat zijn jullie bevindingen en aanbevelingen?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 28 mar 2021, 13:48

Ik heb er Castrol 5W40 in zitten. M60 wordt hier goed ingetrapt maar geen circuitgebruik ook.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Niels » 29 mar 2021, 00:31

Voor straat gebruik zou ik me dan gewoon houden aan de 5W40. Gewoon een goed merk pakken als Motul, Mobil1, Castrol, Shell etc.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 mar 2021, 20:21

Qua motorolie heb ik nog wat research gedaan naar verschillende additieven, en na een aantal websites en fora verder heb ik deze link gevonden: https://www.gerritspeek.nl/auto/gs-autos_olie.html

Voor dit blok staat er 5W30 en 5W40 aangeschreven. Aangezien de motor al 200.000km heeft gelopen, ga ik voor de 5W40. Aan de hand van de bovenstaande link heb ik gekozen voor Liqui Moly 5W40 zoals op de foto hieronder. Gekozen wegens de additieven die er in zitten, namelijk ACEA A3/B4. ''A3/B4 staat nog wat meer anti-slijtageadditieven toe, noodzakelijk om het product geschikt te maken voor direct ingespoten snellopende personenautodiesels'' De LL-98 (wordt dacht ik niet meer in NL verkocht, daar is nu de LL-01 en LL-04 voor gekomen, maar is juist zeer geschikt voor oudere auto's. LL staat voor ''Long-Life''. En uiteraard een volsynthetische olie.
Liqui Moly 5W40.jpg
Liqui Moly 5W40.jpg (108.33 KiB) 12225 keer bekeken
Gewoon besteld via Autodoc, dus zal hooguit 2 weekjes moeten wachten, maar heb er geen haast mee. Genoeg andere dingen om uit te zoeken :tooth:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 mar 2021, 20:54

Ik heb gisteren de BMW dealer gebeld en gevraagd of zij aan gegevens kunnen komen van de originele M3 stabistangen. Helaas konden zij mij niet helpen. Dus dan maar zelf aan de slag. Onder het mom van 'niet destructief onderzoek' mocht ik van mijn werkgever vanmiddag een wanddiktemeter lenen om de wanddikte van de stabistang te meten. Wat blijkt? Het is een massief stalen staaf van 24mm dik. De .54mm is hoogst waarschijnlijk de verflaag die er op zit.
IMG_20210329_153010.jpg
IMG_20210329_153010.jpg (513.05 KiB) 12197 keer bekeken
IMG_20210329_153139.jpg
IMG_20210329_153139.jpg (515.08 KiB) 12197 keer bekeken
Om een beetje dieper op de materie van stabilisatorstangen in te gaan heb ik de volgende links gevonden:

https://www.e46fanatics.com/threads/swa ... ia.372138/

https://forums.m3cutters.co.uk/threads/ ... ed.127037/

Dit gaat over de verhouding (ratio) van de stijfheid van de stabistang van de voorkant ten opzichte van de stabistang aan de achterkant. Het gaat hierbij dus om de verschillende verhoudingen van complete sets die worden aangeboden, waarvan ik uitga dat elke set dezelfde soort materiaal heeft gebruikt, en dat alle sets dezelfde afmetingen hanteren. Let er op dat de berekening dus als volgt werkt: ''Because stiffness increases by the ratio of fourth power - so the proper relationship is not 27/24 but rather (27x27x27x27)/(24x24x24x24), more commonly written as (27^4)/(24^4)''

Dit is dus nog iets waar ik goed rekening mee moet houden. Mocht ik dus de stang dunner of dikker maken vanwege de 'arm' die korter zal moeten worden, heeft dit dus direct effect op het onderstuur en overstuur verhaal zoals in de link uitgelegd. Dus als de stabistang dunner wordt, moet deze voor de achterkant dus eigenlijk ook dunner worden als de ratio niet meer gunstig uitpakt... :duh:

Ik hoop dat ik snel wat tijd hebt om een mal van PVC te maken, maar dan moet ik eerst de nieuwe montageplek van de stabistang klaar maken.

Online
TLRS
Berichten: 2913
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 30 mar 2021, 01:14

Onder/overstuur is ook veren/bumpstops, gewichtsverdeling, demping, bandenmaat en wielstanden. Dus don't worry!?

Door hem afstelbaar te maken heb je een plan B. Kan zo snel niet verzinnen hoe je een stabi in het midden kan afdraaien in diameter.. maar dat zou heel misschien nog een plan C kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Andry » 30 mar 2021, 14:14

:thumbup: Helemaal goed, alles zo zelf uitvogelen!

Online
TLRS
Berichten: 2913
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 30 mar 2021, 21:05

Hier nog een lijstje van stabi merken:

Eibach
Whiteline
H&R
Ultra Racing
ECS
Afe
Dinan
KW
UUC
Hotchkis

Voor het e8x chassis variëren de achter stabi's van 11 of 12mm dikte tot 29mm. Als de range voor de e46 ook zo breed is, zit er vast iets bij dat matched met je voorstabi!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 31 mar 2021, 21:09

TLRS schreef: 30 mar 2021, 21:05 Voor het e8x chassis variëren de achter stabi's van 11 of 12mm dikte tot 29mm. Als de range voor de e46 ook zo breed is, zit er vast iets bij dat matched met je voorstabi!
Ik ga hier komend weekend mee verder als het lukt, en moet er echt weer even goed voor gaan zitten. Dit alles is niet in 1 dag uit te zoeken, en zal hier af en toe een update over geven, maar alvast erg bedankt voor het mee denken! Ik neem alles mee in het 'stabi-plan'.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Marc Sierra » 02 apr 2021, 19:32

Ik ben een keertje gaan zoeken wat de bijdrage van de stabilisatorstang ten opzichte van de veren nou ongeveer is. Misschien dat je aan onderstaande formule wat hebt om verschillende stabilisatorstangen te vergelijken.

Afbeelding

Afbeelding

Naast de eerder genoemde zaken heeft de hoogte van het rolcenter ook invloed op de onderstuur/overstuur balans. En zo ook natuurlijk de rubbers van de wielophanging (bv. al die waar de stabilisatorstang in hangt). Het geheel uitrekenen zal erg lastig zijn. En meestal kan je met een stabilisatorstang juist een beetje finetunen. Ik merkte bij mijn auto al een verschil tussen een 20 mm en 21 mm dikke stabilisatorstang op de achteras. Maar aangezien de diameter met de 4e macht in de stijfheid zit is die ene mm ook al meteen een verschil van 21.5% in stijfheid.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 05 apr 2021, 19:58

Eindelijk aan het eerste deel van de berekening toegekomen, en had het model van Marc Sierra ook al eens voorbij zien komen, maar destijds helaas niet opgeslagen, dus alsnog bedankt voor het delen. :thumbup:

Met de volgende berekening ga ik de torsiestijfheid van de originele M3 stabilisatorstang berekenen, zodat als ik het PVC proefmodel klaar heb kan berekenen welke diameter massief of wanddikte nodig heb om een gelijkwaardige kracht te krijgen. Mijn doel voor nu is dus om tot een stabilisatorstang te komen in de nieuwe vorm, met dezelfde 'eigenschappen' als de OEM M3 stabilisatorstang. Ik ga dus expres niet sterker of zwakker, omdat dan de verhouding met de stabilisatorstang aan de achterkant niet goed is. Uiteindelijk, als ik nog gegevens kan vinden van alle merken die TLRS heeft voorgedragen kan vinden, kan ik nog eens kijken of ik alleen een achter stabilisatorstang los kan kopen, en dan mijn huidige ontwerp en berekening vanaf de 'nieuwe stadaard' waarde weer opnieuw berekenen.

Ik heb de berekening uitgevoerd volgens de volgende website:

https://balancemotorsport.co.uk/suspens ... -roll-bars
Berekening Stabistang OEM e46 M3.jpg
Berekening Stabistang OEM e46 M3.jpg (83.7 KiB) 10264 keer bekeken
247.7944 pound force/inch = 4.425104 Kilogram/millimeter

Het volgende proefstuk is dus met de nog te maken PVC versie dezelfde maten opnemen, en dan met de diktes en wanddiktes gaan spelen. Al heb ik stiekem al wel wat gerommeld met de digitale wanddiktes, en het blijkt dus dat als ik van een massieve as naar een pijp ga met een wanddikte van 2mm, dat de torsiestijfheid al wordt gehalveerd. Hier is dus ontzettend veel mee te halen, een goed teken.
Berekening Stabistang OEM e46 M3 2.jpg
Berekening Stabistang OEM e46 M3 2.jpg (84.05 KiB) 10264 keer bekeken
Ik heb ook nog wat informatie opgezocht betreft de wanddiktes en de krachten die er op werken, en is zeker interessant om na te lezen:

https://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopi ... 0&start=15

Kortste samenvatting:
''...bij die formaat buizen dus danig weinig verschilde dat je beter voor hol kon gaan ivm gewichts besparing.'' (30 - 50mm buizen)
''Nadeel van een dunwandige as is de dunne wand, deze kan eerder blijvend vervormen, maar dat staat los van de buigstijfheid.''

Ondertussen helaas geen fysiek werk aan de auto kunnen verrichten, en daarom alvast verder gegaan aan het bedradingsschema uitpluizen. Helaas er achter gekomen dat de auto waar de motor uit komt precies weer een apart gevalletje is met een 484 DME in plaats van een 404 DME. Kort gezegd zit er EWS op de DME van de motor, en ook op de E46. Gelukkig heb ik een EWS immulator gekregen van een vriend waarmee we dit kunnen gaan omzeilen.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 05 apr 2021, 22:21

Er is ook nog een zeldzaam tussenmodel...namelijk een 484 ecu zonder EWS. Uitschrijven van EWS in deze ECU’s kan volgens mij, maar je kunt er ook gewoon een 404 op prikken.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 05 apr 2021, 22:24

RJK schreef: 05 apr 2021, 22:21 Er is ook nog een zeldzaam tussenmodel...namelijk een 484 ecu zonder EWS. Uitschrijven van EWS in deze ECU’s kan volgens mij, maar je kunt er ook gewoon een 404 op prikken.
Dat zeldzame tussenmodel heb ik helaas niet :mrgreen:
404 er op prikken kan, maar dat gaat weer een paar mijer kosten, en ik heb een immulator liggen, dus dat is alleen een klein beetje extra werk.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 05 apr 2021, 23:21

Ik wist niet van het bestaan totdat ik het uit mijn e38 donor trok :)

484 heeft ook het voordeel dat je deze kan uitlezen.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 07 apr 2021, 22:06

Vandaag weer een stukje verder gekomen. Aangezien het even mooi weer moet zijn om de garage weer wat op te ruimen en de auto netjes op de brug te zetten ben ik verder gegaan aan de elektronica. Ik heb een 25-aderige kabel getrokken van de plek waar de originele E46 DME heeft gezeten naar de andere kant (accubak van de 4-pitter) waar nu de DME gaat komen. Hier moeten aardig wat signalen omgeleid worden naar de DME, dus ben ik bezig geweest om een proefopstelling te maken. Simpelweg met kroonsteentjes, welke er uiteraard weer tussenuit gaan als alles werkt. Het lijkt een bende, maar door alles op volgorde te coderen en noteren is dit best goed te doen. De bestuurderskant, waar de E46 kabelboom zit, is nu volledig aangesloten, en voor de andere kant, waar de magie gaat plaatsvinden ga ik later aansluiten. Waarom? omdat ik uiteraard eerst nog de pinouts en schema's naast elkaar moet leggen. Daar ben ik deze week ook wel zoet mee, en dat gaat de goede kant op.
IMG_20210406_210524.jpg
IMG_20210406_210524.jpg (472.21 KiB) 9539 keer bekeken
IMG_20210407_174808.jpg
IMG_20210407_174808.jpg (478.96 KiB) 9539 keer bekeken
IMG_20210407_214847.jpg
IMG_20210407_214847.jpg (476.86 KiB) 9539 keer bekeken
Vervolgens nog een EWS immulator gekregen van een vriend, en deze in de printplaat van de M60 484 DME gesoldeerd. Nu hopen dat dit goed zit aangesloten, en dan uitprogrammeren als de spanning er op gaat.
IMG_20210407_192714.jpg
IMG_20210407_192714.jpg (562.24 KiB) 9539 keer bekeken
IMG_20210407_202544.jpg
IMG_20210407_202544.jpg (541.31 KiB) 9539 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 18 apr 2021, 21:24

Afgelopen week ben ik zeker 4 dagen bezig geweest met de ECU en bedrading om in de ECU te geraken. Ik moet contact kunnen maken met de ECU om de EWS code uit te lezen. Deze code is nodig om de ECU vrij te geven. Helaas heb ik dit niet voor elkaar gekregen na vele verschillende manieren en pogingen.
Nu heb ik van een kennis een 404 ECU (EWS vrij) mogen lenen om te kijken of de motor hier wel mee start. En starten deed hij! :tooth: Wat een geweld komt daar uit zeg, zeker zonder spruitstukken. Ik heb er een filmpje van, en hoop dat dit op de site werkt:



Ik ben ontzettend blij dat hij startte, dit is weer een mijlpaal verder. Nu verder met alle signalen testen, verder aansluiten en de bedrading netjes wegwerken. De makkelijkste kant (bestuurderskant heb ik vandaag kunnen doen, dat was veel doorlussen en afschermen. De komende week ga ik de meest moeilijke kant doen, aangezien daar ook de relais en ECU in de nieuwe ECU bak moeten komen en ik dus rekening moet houden met de kabellengtes.

Testopstelling:
IMG_20210407_174808.jpg
IMG_20210407_174808.jpg (478.96 KiB) 6166 keer bekeken
Bedrading netjes weggewerkt:
IMG_20210418_173925.jpg
IMG_20210418_173925.jpg (509.28 KiB) 6166 keer bekeken
Nu ik vrijwel zeker weet dat mijn ECU kapot is, heb ik de vraag of jullie, of iemand die jullie kennen, misschien nog een 404 ECU beschikbaar heeft. Deze 404 ECU is niet van mij, en ben dus per direct op zoek naar een zelfde soort, liefst met een zilveren sticker er op. Ze zijn er met zilveren stickers, maar ook met zwarte stickers. Dit heeft te maken met een toekomstige chip op maat.

Foto van de 404 ECU met zilveren sticker en artikelnummer:
IMG-20210417-WA0015.jpg
IMG-20210417-WA0015.jpg (664.89 KiB) 6166 keer bekeken
Nog een klein detail en vraag, ik zoek nog een e46 M3 oor zoals hieronder op de foto voor de bestuurderskant. Heeft iemand die toevallig nog liggen of zal ik die nieuw moeten bestellen?
IMG_20210413_172846.jpg
IMG_20210413_172846.jpg (357.48 KiB) 6166 keer bekeken
Zoals te zien is, is dit een 'standaard' oor.
IMG_20210413_172849.jpg
IMG_20210413_172849.jpg (299.59 KiB) 6166 keer bekeken

Online
TLRS
Berichten: 2913
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 18 apr 2021, 22:01

Gefeliciteerd met de eerste start!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 apr 2021, 21:51

Afgelopen week heb ik een 404 ECU besteld, en ook gelijk met een andere chip er los bij. Deze moet ik zelf even omsteken, maar dit is zo gebeurd. De chip is qua fuel-map etc iets anders ingesteld, waardoor er motor iets beter reageert aangezien ik nu een handbak heb in plaats van een automaatbak, en de rev limiter wordt iets verlegd naar 7000 rpm, dit alles voor een redelijk schappelijke prijs, ik zal er alleen even op moeten wachten aangezien het is opgestuurd.

Afgelopen week ben ik ook weer lekker aan de knutsel geweest aangezien het RVS binnen is gekomen voor de uitlaat. Jullie zullen waarschijnlijk wel denken dat ik aardig van de hak op de tak ga, en dat klopt. Ik was bezig met ideeen en voorbereidingen voor de stabistang, welke op pauze staat, omdat de vorm en plaatsing invloed heeft icm de te maken uitlaat. Daarna naar de elektronica gegaan om de auto te starten. Deze start nu, en wil graag alle signalen in orde maken en meten, maar dan zal ook regelmatig de motor moeten lopen, en dat geeft nogal een kabaal zonder uitlaat in een rustige achtertuin midden in de woonwijk :tooth:
Aangezien het RVS voor de uitlaat binnen was gekomen, ga ik nu dus weer verder met de uitlaat. Als deze zit kan ik weer verder met de signalen en tijdens het maken van de downpipe ook gelijk kijken naar de exacte plaatsing van de stabistang. We willen natuurlijk wel dat het allemaal gaat passen.

Dussssssss Hieronder in deze post en de 2 volgende de foto's van de 1e header/ uitlaatspruitstuk. Ik ben maar met de moeilijkste begonnen, gezien de stuurstang, de krappe ruimte, de remleidingen en brandstofleidingen en de ontstekingsvolgorde / uitlaatflow. Voor een eerste keer een uitlaatspruitstuk maken vind ik hem aardig gelukt en ben er wel trots op. Ik merkte achteraf wel dat ik nét te weinig backinggas/formeergas heb gebruikt (te weinig flow) aan de binnenkant, maar zo leren we weer wat. De plaat is van links naar midden 1mm krom getrokken en van het midden naar rechts weer 1mm terug. Niet slecht, al ga ik hem wel nog even over een vlakke schuurband halen. Ik heb hem niet eens ingespannen gehad, maar heel erg gelet op de volgorde van lasrupsen leggen (gelijke warmte-inbreng). Hopelijk heb ik dit weekend nog wat tijd om de downpipe af te maken.
IMG_20210426_214437.jpg
IMG_20210426_214437.jpg (484.23 KiB) 2386 keer bekeken
IMG_20210426_214504.jpg
IMG_20210426_214504.jpg (427.96 KiB) 2386 keer bekeken
IMG_20210427_121821.jpg
IMG_20210427_121821.jpg (381.7 KiB) 2386 keer bekeken
IMG_20210427_122231.jpg
IMG_20210427_122231.jpg (358.23 KiB) 2386 keer bekeken
IMG_20210427_125501.jpg
IMG_20210427_125501.jpg (395.03 KiB) 2386 keer bekeken
IMG_20210427_153537.jpg
IMG_20210427_153537.jpg (444.37 KiB) 2386 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 apr 2021, 21:52

IMG_20210427_214737.jpg
IMG_20210427_214737.jpg (467.7 KiB) 2385 keer bekeken
IMG_20210427_214748.jpg
IMG_20210427_214748.jpg (480.63 KiB) 2385 keer bekeken
IMG_20210427_214815.jpg
IMG_20210427_214815.jpg (340.79 KiB) 2385 keer bekeken
IMG_20210427_214828.jpg
IMG_20210427_214828.jpg (427.16 KiB) 2385 keer bekeken
IMG_20210427_214841.jpg
IMG_20210427_214841.jpg (445.63 KiB) 2385 keer bekeken
IMG_20210427_214905.jpg
IMG_20210427_214905.jpg (326.89 KiB) 2385 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 apr 2021, 21:54

IMG_20210427_214927.jpg
IMG_20210427_214927.jpg (243.07 KiB) 2384 keer bekeken
IMG_20210427_215411_1.jpg
IMG_20210427_215411_1.jpg (697.98 KiB) 2384 keer bekeken
IMG_20210427_215432.jpg
IMG_20210427_215432.jpg (632.8 KiB) 2384 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, IdB, Jlijp, nickdoesburg, Peter-Paul, Roy RS, SlowCo, Wors en 54 gasten