BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 nov 2020, 22:26

Hallo allemaal,

Na een aantal jaren inactiviteit op dit forum, vind ik het toch wel weer eens leuk om wat met jullie te delen om reacties te horen en ideeën te bespreken.

Ik ben rond augustus 2020 begonnen aan een nieuw project, welke mijn volgende daily moet worden. Deze e46 323Ci is altijd mijn daily geweest en heb er jaren plezier van gehad. Ondertussen staat er al meer dan 355.000km op het klokje.

Persoonlijk vindt ik de E46 erg fijn rijden vanwege het comfort en de luxe van toen, met nog een tikje echt ouderwets BMW weggevoel. Toch zocht ik wel iets met meer vermogen, tot er op dat moment een E38 740 op mijn pad kwam. Na een spoedvergadering met mij, ik en mijzelf heb ik mij overtuigd om een swap uit te voeren om de M60B40 uit de 7-serie te halen en in mijn e46 te bouwen...met behoud van alle luxe zoals airco, cruisecontrol en rijcomfort. Het moet tenslotte een daily worden. Na enig onderzoek blijkt dat ik (tot ik voor zover heb gevonden) de eerste ben die een m60B40 in een E46 ga swappen in Nederland. Zo niet, hoor ik dat graag. Er is ook bijzonder weinig over soortgelijke swaps te vinden voor E46, wat de uitdaging voor mij alleen maar leuker maakt.

Waarom een M60B40?

- Ik wilde een OEM BMW blok in mijn BMW omdat ik een auto wil creeren die uniek is, maar als een 'niet-kenner' onder de motorkap zou kijken, zou denken dat het origineel is.
- M60B40 is een gangbaar blok, dus veel informatie over te vinden.
- Sterk en degelijk blok (ondanks het loslopen van de oliepompbouten).
- 169 pk / 245 Nm < 286 pk / 400Nm.
- V8 klinkt wel erg porno.

Waarom niet gelijk een M62B44 (4.4L V8) of een S62B50 (M5 V8 5.0L) ?
- M60B40 heeft krukassensor op de krukaspoelie zitten en niet op de bak zoals M62 / S62. En dat is best wel gedoe...
- M60 heeft geen EWS (elektronische startblokkering)
- M62B44 en S62 blokken zijn schaarser, en dus duurder in aanschaf. Anders kan ik net zo goed gelijk een M3 kopen. Laat ik dat geld nou net niet op de plank hebben liggen :tooth:

Deze build wil ik netjes, maar wel met een zo laag mogelijk budget gaan uitvoeren, zonder verlies van kwaliteit. De auto wil ik uiteindelijk ook laten omkeuren in Lelystad bij het RDW, omdat de auto (2000) van na 1997 maand 6 is.

Dit is de auto waar het allemaal mee gaat gebeuren:
E46 voor swap.jpg
E46 voor swap.jpg (145.26 KiB) 7233 keer bekeken
Zoals eerder aangegeven ben ik al een paar maanden op weg, en zal dus in etappes van een aantal berichten deze week updates geven over de voortgang van de afgelopen maanden, vanaf de start van de swap.

Reacties en vragen hoor ik graag. Veel lees en kijkplezier!

Groetjes Nico

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Eric Z » 29 nov 2020, 22:47

Ben benieuwd naar de komende posts. Zeker met allemaal werkende elektronica lijkt mij nogal een uitdaging!

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 29 nov 2020, 22:48

Mooie e46 en gaaf plan.. headers zijn standaard volgens mij ruk van die blokken? Dus zal wel 300pk plus worden.. mooie waardes voor een betrouwbare, dagelijkse kar :df:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 nov 2020, 22:53

Oke daar gaan we dan...

Het begon uiteraard met het er uit lepelen van de M60B40 uit de BMW E38 7-serie:
IMG_20200909_215746.jpg
IMG_20200909_215746.jpg (652.47 KiB) 7207 keer bekeken
IMG_20200912_154500.jpg
IMG_20200912_154500.jpg (709.58 KiB) 7207 keer bekeken
IMG_20200914_172101.jpg
IMG_20200914_172101.jpg (776.99 KiB) 7207 keer bekeken
Voor deze ombouw maak ik gebruik van de KingElelements ombouwkit, zodat ik de carterpan niet zelf hoeft te maken, maar de rest waarschijnlijk wel. De ''ombouwset die wordt aangeboden op de meeste websites worden aangeboden als zijnde passend voor alle 3-series, maar aangezien ik dit ook ben gaan uitzoeken aan de hand van foto's blijkt dit alleen voor de e36 is gemaakt. Maar het niet hoeven te maken van de carterpan scheelt al aardig wat hoofdpijn, aangezien de oliepomp naar voren verplaatst moet worden. Verdere uitleg hierover volgt.
IMG_20200923_161301.jpg
IMG_20200923_161301.jpg (485.74 KiB) 7207 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 nov 2020, 22:56

Eric Z schreef: 29 nov 2020, 22:47 Ben benieuwd naar de komende posts. Zeker met allemaal werkende elektronica lijkt mij nogal een uitdaging!
Zeker, de bedrading wordt nog een uitdaging, en ik ga mij er hard voor maken om het werkend en communicerend te krijgen met de e46. Desnoods doormiddel van een custom IC die waardes omrekent, maar het doel blijft om het werkend te gaan krijgen.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door HSR » 29 nov 2020, 22:58

Leuk topic!

Wat voor een scharnierbrug is dat? Ziet er interessant uit. Wekt genoeg vertrouwen om er ook daadwerkelijk onder te sleutelen?

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door jessedehaan » 29 nov 2020, 23:09

E46 + M60 = Droom 👍🏻

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 nov 2020, 23:14

Dan gaan we maar gelijk verder, zoals eerder verteld moet ik de oliepomp gaan verplaatsen. Dit moet omdat bij de e46 op de plek van de toekomstige oliepomp het subframe zit. Aangezien het subframe niet makkelijk te verplaatsen is, moet de oliepomp naar voren, over het subframe heen gebouwd worden. Gelukkig voor mij was de handleiding van de carterpan 'redelijk' te volgen om het blok aan te passen.

Voor het aanpassen van het blok heb ik de carterpan gedemonteerd en vond daar de oliepomp...met het welbekende euvel van de loslopende bouten...

Maar liefst 7 (!) van de bouten waren al losgelopen, waarvan er 4 onderin de carter lagen, en dus ook tussen de carter en het olieaanzuigfilter zijn vast komen te zitten :duh:

Oliepomp verwijderd, en vervolgens de oliepomp moeten aanpassen. Aangezien de pomp naar voren wordt geplaatst, wordt de as met de mandrel omgedraaid in het huis, en moet ik nog het een en ander van de oliepomp behuizing affrezen, omdat het anders niet in de nieuwe carterpan past :tooth:
IMG_20200918_193947.jpg
IMG_20200918_193947.jpg (529.48 KiB) 7193 keer bekeken
IMG_20200918_213603.jpg
IMG_20200918_213603.jpg (468.24 KiB) 7193 keer bekeken
IMG_20200926_171109.jpg
IMG_20200926_171109.jpg (463.1 KiB) 7193 keer bekeken
Dit keer gelijk met LocTite de bouten vastzetten tegen het loslopen :tong:
IMG_20200926_172426_1.jpg
IMG_20200926_172426_1.jpg (646.65 KiB) 7193 keer bekeken
En hier het eindresultaat van de verbouwde pomp. Zoals je misschien kan zien op de foto, hoort het tandwiel eigenlijk aan de rechterkant van de pomp te zitten, waar deze nu aan de linkerkant zit. En ja, dit is helemaal uitgemeten en komt erg precies. Het T-stuk wat ook te zien is op de foto, is de oliedrukregelaar. Ook deze is aangepast aangezien deze origineel in het oliepomphuis zit, en nu extern in het T-stuk zit. Dit is gedaan omdat deze wel naar de originele aansluiting onderin het blok moet gaan, aangezien de pomp verplaatst wordt.
IMG_20200926_180534.jpg
IMG_20200926_180534.jpg (509.19 KiB) 7193 keer bekeken
IMG_20200927_180623.jpg
IMG_20200927_180623.jpg (705.07 KiB) 7193 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 nov 2020, 23:18

HSR schreef: 29 nov 2020, 22:58 Leuk topic!

Wat voor een scharnierbrug is dat? Ziet er interessant uit. Wekt genoeg vertrouwen om er ook daadwerkelijk onder te sleutelen?
Dankje! Dat is een 2.5T inbouwbrug van Toolmania. Ik vindt het zeker veilig genoeg en is zeer stabiel. Werkt erg prettig er ook nog eens op 230V.
Het nadeel is alleen dat hij vanaf de vloer 1.70m hoog gaat, al heb ik deze zelf naar de maximale hydraulische slag gezet naar 1,81m. Alsnog net iets te laag voor mij, aangezien ik 1,91m ben, maar beter dan op bokken. Grootste voordeel vindt ik dat ik de garage multifunctioneel kan gebruiken en er geen palen in de weg staan. Had overigens ook niet gekund met een puntdak.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 nov 2020, 23:26

Lekker een beetje kliederen met vloeibare pakking:
IMG_20200930_204435.jpg
IMG_20200930_204435.jpg (670.65 KiB) 7159 keer bekeken
Vervolgens het carterpannetjes er op geplakt
IMG_20200930_210455.jpg
IMG_20200930_210455.jpg (552.37 KiB) 7159 keer bekeken
IMG_20200930_210815.jpg
IMG_20200930_210815.jpg (882.85 KiB) 7159 keer bekeken
en ten slotte de pomp gemonteerd. (Zie hier ook de beschadiging waar een bout tussen het aanzuigfilter en de carterpan heeft klem gezeten)
IMG_20200930_212048.jpg
IMG_20200930_212048.jpg (832.74 KiB) 7159 keer bekeken
IMG_20200930_213206.jpg
IMG_20200930_213206.jpg (476.94 KiB) 7159 keer bekeken
Dekseltje dicht, en klaar is het plaatsen van de carterpan! (Het bewerken van de motor en pomp heeft overigens veel tijd gekost omdat ik echt niet alle bewerkingen laat zien, daar ben ik veel te lui voor :blink: )
IMG_20200930_214910.jpg
IMG_20200930_214910.jpg (547.21 KiB) 7159 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 nov 2020, 23:29

TLRS schreef: 29 nov 2020, 22:48 Mooie e46 en gaaf plan.. headers zijn standaard volgens mij ruk van die blokken? Dus zal wel 300pk plus worden.. mooie waardes voor een betrouwbare, dagelijkse kar :df:
Op het punt van de headers ben ik nu bijna aangekomen, en dat gaat nog even wat hoofdpijn opleveren... :gek: Het zal uiteindelijk wel lukken, maar met de posts ik daar vanzelf. Nog even geduld, ik kan niet alles vanavond posten ben ik bang :coffee:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 nov 2020, 23:37

Aangezien alles nu toch open ligt...ofwel ik er nu makkelijk bij kom, vervang ik ook gelijk alle inlaat en koelwaterpakkingen.
IMG_20201002_235038.jpg
IMG_20201002_235038.jpg (964.11 KiB) 7152 keer bekeken
Maar ook niet te vergeten de kruk-as keeringen, aangezien ik daar dadelijk niet meer zo snel bij kan komen mochten ze toch gaan lekken. De motor was wel helemaal lekvrij voor het demonteren, werkte goed, 220.000km gereden met een automaatbak er achter, dus dit blok is net ingelopen. Ik heb overigens ook nog een maandje in de 740 gereden voordat ik het blok heb gedemonteerd. :mrgreen: Ik kon het niet laten.
IMG_20200930_200041.jpg
IMG_20200930_200041.jpg (746.8 KiB) 7152 keer bekeken
Bijlagen
IMG_20200930_200054.jpg
IMG_20200930_200054.jpg (824.74 KiB) 7152 keer bekeken

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door bartb » 29 nov 2020, 23:54

Gave build, ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Gebruikersavatar
Schnor
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 jan 2013, 21:17

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Schnor » 30 nov 2020, 00:33

Gaaf! Ga je ook de automaatbak hergebruiken? Ik heb zelf een e38 m60b40 automaat en een e30 m60b40 6v hand dus ik ben benieuwd naar deze bouw.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door EvdP » 30 nov 2020, 07:59

Leuk topic! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn_bmw » 30 nov 2020, 08:03

Gaaf! Altijd mooi die custom builds die hier worden gepost :)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 30 nov 2020, 08:49

Lekker bezig en leuk weer zo'n blokje open te zien liggen, heerlijk bekend allemaal!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 10:29

Schnor schreef: 30 nov 2020, 00:33 Gaaf! Ga je ook de automaatbak hergebruiken? Ik heb zelf een e38 m60b40 automaat en een e30 m60b40 6v hand dus ik ben benieuwd naar deze bouw.
Nee, automaatbak had me erg leuk geleken, maar ik vindt de oude bakken te traag schakelen voor wat ik wil rijden. Dan zou ik een nieuwere moeten gebruiken zoals een M3 DSG bak, maar daar heb ik simpelweg de tijd en het geld niet voor op dit moment. Lijkt mij ook een leuke uitdaging, maar meer als extra optie.

Voor nu heb ik gekozen voor een E39 M5 handbak, oftewel met 6 versnellingen. Reden? Omdat ik dan in z'n 6 lekker rustig en laag in toeren kan rijden icm woon-werkverkeer. Daarnaast kan deze het vermogen goed handelen, en ook als nog het gekke idee krijg om dit blok zou gaan stroken naar 5.0L, zodat ik het vermogen krijg van een M5 (S62) Dus laten we het houden op voorbereidend werk :hungry:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Knot » 30 nov 2020, 11:24

Lekker bezig zeg... arme 7 series, allemaal donor.

Bizar van die 7 bouten trouwens!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 11:29

Nu de carterpan zit, kunnen de aanbouwdelen er op. Ik ben begonnen met de krukaspoelie, aangezien deze door de nieuwe carterpan niet gaat passen. Omdat de oliepomp verder naar voren is gekomen, kom ik in de knoei met de opstaande rand van de krukaspoelie, welke ik moet verwijderen om alles te laten passen.

Zoals je ziet zit de poelie tegen de carterpan aan:
IMG_20201004_212722.jpg
IMG_20201004_212722.jpg (672.43 KiB) 6900 keer bekeken
Dus even opspannen in de draaibank
IMG_20201005_124040.jpg
IMG_20201005_124040.jpg (626.65 KiB) 6900 keer bekeken
Afdraaien van de rand. Ook met veel meten, aangezien ik wel genoeg ''vlees'' moet overhouden op de poelie zelf.
IMG_20201006_200736.jpg
IMG_20201006_200736.jpg (351.69 KiB) 6900 keer bekeken
Hier is te zien dat ik al een flink stuk van de rand heb afgedraaid, maar dit was nog niet voldoende.
IMG_20201006_214036.jpg
IMG_20201006_214036.jpg (558.57 KiB) 6900 keer bekeken
Zie hier de nieuwe speling :whistle:
IMG_20201013_085054.jpg
IMG_20201013_085054.jpg (243.77 KiB) 6900 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Sideways op 30 nov 2020, 11:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 11:31

[quote=Knot post_id=1468584 time=1606731857 user_id=16

Bizar van die 7 bouten trouwens!
[/quote]

Ja, bekend euvel van de M60 motoren, maar ben blij dat ik er net optijd bij was. De meeste komen los vanaf de 180.000km heb ik mij laten vertellen.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 11:32

En heel belangrijk om niet te vergeten; de krukaspoelie moet opnieuw gebalanceerd worden! Hier de oude balanceerplaatjes:
IMG_20201005_185445.jpg
IMG_20201005_185445.jpg (402.95 KiB) 6896 keer bekeken
En uiteindelijk de geblanceerde poelie:
IMG_20201104_202514.jpg
IMG_20201104_202514.jpg (445.16 KiB) 6896 keer bekeken

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door 328Ti » 30 nov 2020, 11:40

HSR schreef: 29 nov 2020, 22:58 Leuk topic!

Wat voor een scharnierbrug is dat? Ziet er interessant uit. Wekt genoeg vertrouwen om er ook daadwerkelijk onder te sleutelen?
Lijkt me een toolmania. Ik ben ook benieuwd hoe hier thuis gaat werken. Zelf gekozen voor een wolftools schaar

Ontopic; gaaf project! Ga ik zeker volgen. Wat ga je doen met de e38? Wellicht interesse in het interieur en overige

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 11:53

Nu de krukaspoelie op zn plek zit kunnen we verder met de volgende aanbouwdelen; De motorsteunen. In de ''Swap-kit'' van Kingelements zaten ook custom motorsteunen, welke ik ga proberen te passen.

Maar ik had al snel door dat dit niet zomaar gaat. Zoals misschien de BMW kenners al wisten, zit de airco-pomp-beugel verwerkt in de rechter motorsteun, en de olieleidingingen naar het externe oliefilterhuis verwerkt in de linker motorsteun.... :stom:

Dit is uiteraard niet meegenomen in de ombouw kit, want tja, wie wil er nou zijn airco behouden als je een V8 in een 3-serie gaat lepelen? :swinging:

Dus dan komt het neer op wat ik het liefst doe: alles customizen en werkend maken! Zie hier de OEM motorsteun met airco-pomp-beugel:
IMG_20200924_095948.jpg
IMG_20200924_095948.jpg (577.62 KiB) 6876 keer bekeken
Die gaan we gelijk kapot zagen
IMG_20200924_100450.jpg
IMG_20200924_100450.jpg (532.76 KiB) 6876 keer bekeken
IMG_20200924_124811.jpg
IMG_20200924_124811.jpg (479.63 KiB) 6876 keer bekeken
Dan houden we dit hompje over:
IMG_20200924_125622.jpg
IMG_20200924_125622.jpg (734.47 KiB) 6876 keer bekeken
En hier zie je ongeveer wat de bedoeling wordt:
IMG_20200924_093802.jpg
IMG_20200924_093802.jpg (441.39 KiB) 6876 keer bekeken
De nieuwe motorsteun bevestigingsplaat komt overeen met de oude motorsteun bevestiging, maar zal door het hoogteverschil niet gaan passen. Dat wordt frezen: --> volgende post

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 11:54

328Ti schreef: 30 nov 2020, 11:40
HSR schreef: 29 nov 2020, 22:58 Leuk topic!

Wat voor een scharnierbrug is dat? Ziet er interessant uit. Wekt genoeg vertrouwen om er ook daadwerkelijk onder te sleutelen?
Lijkt me een toolmania. Ik ben ook benieuwd hoe hier thuis gaat werken. Zelf gekozen voor een wolftools schaar

Ontopic; gaaf project! Ga ik zeker volgen. Wat ga je doen met de e38? Wellicht interesse in het interieur en overige
De e38 is al verkocht en staat ergens in het noorden van het land voor onderdelen. Deze man heeft er meer staan, en als je wilt kan ik je via pb zijn nummer geven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, daNpy, Godspeed, Joël D., MartijnGizmo, ParaChris en 70 gasten