BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Vanreijmersdal » 01 mei 2021, 06:50

Dat ziet er netjes uit voor een eerste keer, lekker bezig!

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Mrton » 01 mei 2021, 14:00

Mooi man!

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door PeterM » 01 mei 2021, 20:00

Mooi geworden!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 01 mei 2021, 20:50

Bedankt allen voor de goede reacties! Ik heb vanmiddag de 1e downpipe afgemaakt tot aan de V-band. Na de V-band zal ik nog een flink deel naar de katalysator moeten maken, maar eerst ga ik binnenkort aan de andere manifold beginnen.

Dit keer met iets meer backinggas/formeergas gebruikt, en met resultaat: een mooie afgevlakte doorlassing.
Voordat er vragen komen over de hitte en dat het dicht bij koppelingsslang/stuurstang en draagarm-oor zit, ik zit overal minimaal 15mm vanaf, en ga zeker nog dingen aanpassen als in omleiden en hittewering aanbrengen. De uitlaat ga ik tot de katalysators in de heatwrap zetten, de stuurstang en het oor met hittewerende stickerfolie beplakken, en de leidingen nog omleggen zodat deze niet in de buurt kunnen komen van de uitlaat. Ik ben er nog lang niet.
IMG_20210501_172057.jpg
IMG_20210501_172057.jpg (456.13 KiB) 7275 keer bekeken
IMG_20210501_172204.jpg
IMG_20210501_172204.jpg (287.98 KiB) 7275 keer bekeken
IMG_20210501_173003.jpg
IMG_20210501_173003.jpg (763.11 KiB) 7275 keer bekeken
IMG_20210501_173027.jpg
IMG_20210501_173027.jpg (516.58 KiB) 7275 keer bekeken
IMG_20210501_173122.jpg
IMG_20210501_173122.jpg (593.97 KiB) 7275 keer bekeken

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 01 mei 2021, 20:53

Netjes hoor, ziet er prima uit! Wel grappig zijn jou spruitstuk flenzen. Al jaren geleden heb ik zelf flenzen laten snijden voor een M60 project, had toen zelf de CAD tekening gemaakt daarvoor. De jouwe lijken wel een kopie!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 01 mei 2021, 20:55

RJK schreef: 01 mei 2021, 20:53 Netjes hoor, ziet er prima uit! Wel grappig zijn jou spruitstuk flenzen. Al jaren geleden heb ik zelf flenzen laten snijden voor een M60 project, had toen zelf de CAD tekening gemaakt daarvoor. De jouwe lijken wel een kopie!
Ik kan je verzekeren dat het geen kopie is, maar het zal ongetwijfeld aardig overeenkomen :tooth:

ArnovanMelis
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2021, 19:17
Auto: bmw 328 e46 , Skyline R33

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door ArnovanMelis » 07 mei 2021, 19:19

erg gaaf project ! heb me aangemeld zodat ik het kan volgen :thumbup:

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Gijzert » 10 mei 2021, 07:40

ArnovanMelis schreef: 07 mei 2021, 19:19 erg gaaf project ! heb me aangemeld zodat ik het kan volgen :thumbup:
Welkom.
We zijn ook benieuwd naar je eigen auto's. Mag je gerust wat meer over vertellen.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 05 jun 2021, 14:06

Het is weer even geleden sinds ik weer een update heb geplaatst, en dat helaas ook niet zonder reden. In de tussentijd heb ik een pittig auto-ongeluk gehad met mijn 'nieuwe' S15. Wonder boven wonder mankeert mijn passagier en ik niets, mede dankzij de airbags en gordels. Auto is total-loss. Maar dat is een ander verhaal.

Ik heb sinds de laatste update eerst nog het andere spruitstuk gemaakt. Ik ben er niet trots op omdat de vorm en flow mij niet erg aanstaat, maar hier had ik nog minder ruimte dan als aan de andere kant. Mede omdat de aircoleidingen en de startmotor in de weg zitten, en ik heel veel rekening moest houden met de manier van monteren en de bevestigingsmoeren. Zoals te zien is staat de rechter uitlaatpijp meer naar onderen gericht. Dit is puur omdat ik anders niet de moer op de draadeindje kreeg of uberhaubt aangedraaid. De passing overal was zo nauw dat ik telkens de motor 1cm omhoog moest tillen van de motorsteun om het spruitstuk op zijn plek te kunnen manuvreren.
IMG_20210526_164853.jpg
IMG_20210526_164853.jpg (519.39 KiB) 3859 keer bekeken
De downpipes en uitmeten waar ze samen komen.
IMG_20210527_173754.jpg
IMG_20210527_173754.jpg (903.61 KiB) 3859 keer bekeken
1 pijp verlaagt zodat deze de draagarm niet raakt als de auto maximaal is uitgeveerd.
IMG_20210602_140159.jpg
IMG_20210602_140159.jpg (335.62 KiB) 3859 keer bekeken
Verhoging gemaakt naar de racekats zodat deze niet onder de bodem uitsteken.
IMG_20210604_105943.jpg
IMG_20210604_105943.jpg (325.93 KiB) 3859 keer bekeken
Ik heb gekozen voor een H-pipe om deze redenen:
X-pipe = meer vermogen, harder en scheller geluid.
H-pipte = meer koppel, zachter en zwaarder geluid.

Aangezien het een daily wordt en alleen de OEM M3 demper wil gebruiken heb ik wat berekend:
S54B32 (e46 M3) heeft 6 cilinders, 3,2L inhoud. 3,2/6 = 0,53L per cilinder.
M60B40 (E38 740i) heeft 8 cilinders, 4,0L inhoud. 4,0/8 = 0,5L per cilinder.
Meer inhoud per cilinder is grotere boem, dus meer geluid.
De OEM demper dempt dus meer dan genoeg voor de V8. Aangezien ik hem toch liever nét iets stiller wil hebben dan een stock M3 heb ik voor de zekerheid gekozen voor de H-pipe, omdat de auto toch bij Lelystad gekeurd gaat worden.
IMG_20210604_105927.jpg
IMG_20210604_105927.jpg (457.8 KiB) 3859 keer bekeken
En hier een overzicht van de complete (2x) 2,5'' RVS uitlaatlijn. Gemakkelijk te demonteren d.m.v. de V-bands.
IMG_20210604_140745.jpg
IMG_20210604_140745.jpg (712.24 KiB) 3859 keer bekeken
Ik hoop dit weekend de remmen te kunnen ontluchten en lekvrij te maken, dan kan ik daarna de auto voor het eerst naar buiten rijden en mij zorgen gaan maken over de motorkoeling.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 23 jun 2021, 21:59

Tijd voor weer wat updates, want dat heb ik weer laten verslonzen. Als eerst de iets meer technische dingetjes: Ik ben al flink bezig geweest om de kabelboom netjes te maken zodat binnenkort de motorkap dicht kan en eventueel indien nodig de auto weer buiten kan staan. In een van de vorige posts is de kabelboom te zien toen deze tijdelijk was aangesloten. Deze heb ik nu al iets meer gefatsoeneerd. uiteraard moet ik er ook nog een mooie ECU box voor maken / zoeken. Ik zat te denken aan die van de E34, heeft iemand daar ervaring mee of nog iets in de aanbieding?
IMG_20210623_182458.jpg
IMG_20210623_182458.jpg (386.86 KiB) 3428 keer bekeken
IMG_20210623_182501.jpg
IMG_20210623_182501.jpg (426.22 KiB) 3428 keer bekeken
Vervolgens nog gekeken of ik wat meuk zou installeren om de stuuruitslag te kunnen vergroten, aangezien ik ook wel eens wat bochtjes zou willen pakken, maar ik zou ze dan eerst iets moeten bijwerken. Daarnaast denk ik ook niet dat het bevorderlijk is voor de RDW keuring, en zal het stuurgedrag wat nerveuzer worden gok ik zo. Ik wacht er dus nog maar even mee. Projectje om te proberen voor later na de keuring.
IMG_20210623_150502.jpg
IMG_20210623_150502.jpg (349.67 KiB) 3428 keer bekeken
IMG_20210623_150458.jpg
IMG_20210623_150458.jpg (616.96 KiB) 3428 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 23 jun 2021, 22:07

Daarna ook al wat meer aan de optische dingen begonnen. Dit waren kleine klusjes die ik op een avondje makkelijk kon doen, dus wisselde hier de grotere klussen mee af. Als eerst EINDELIJK het rotte zijscherm vervangen. Dat was best wel nodig...
IMG_20210616_155424.jpg
IMG_20210616_155424.jpg (708.17 KiB) 3424 keer bekeken
IMG_20210616_155418.jpg
IMG_20210616_155418.jpg (525.61 KiB) 3424 keer bekeken
Voorbumper ook weer gemonteerd, al moet ik nog wel wat extra binnenkappen vastzetten en een onderplaat maken.
IMG_20210616_171324.jpg
IMG_20210616_171324.jpg (569.13 KiB) 3424 keer bekeken
Kofferbak ook weer in elkaar gezet, lip er af gehaald, want een nieuwe spoiler is onderweg. Helaas weer een levertijd van 3-4 weken dus dat wordt weer wachten...
IMG_20210620_111619.jpg
IMG_20210620_111619.jpg (444.83 KiB) 3424 keer bekeken
Pookje vervangen, helaas zonder M-logo, maar dan matcht het in ieder geval netjes met de versnellingsbak :tong:
IMG_20210623_141112.jpg
IMG_20210623_141112.jpg (277.42 KiB) 3424 keer bekeken
En als kers op de taart heb ik dan ook eindelijk een prachtig M3 stuur kunnen bemachtigen voor een mooie prijs. Leder verkeerd nagenoeg in nieuwstaat, dus heeel erg blij mee.
IMG-20210604-WA0037.jpg
IMG-20210604-WA0037.jpg (337.19 KiB) 3424 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 23 jun 2021, 22:13

En als laatste update van vandaag; Ik heb vandaag de motorkapsluitingen gemaakt en de kap er (tijdelijk) op gezet. Ik heb de Aerocatch imi gebruikt omdat ik deze polyster M3 motorkap wil gaan gebruiken. De M3 motorkap heeft een bolling in het midden van de kap, welke ook erg goed uitkomt met mijn motorblok. Daarnaast vind ik het optisch ook erg mooi. Ik heb gekozen voor de polyster variant vanwege het budget dat ik aan deze build wilde spenderen. €260,- polyster nieuw vs. €800,- 2e hands alu. beide zonder overspuiten. Uiteraard is de pasvorm daar ook naar, maar ach. misschien komt dat later nog als er budget over is.
IMG_20210623_170505.jpg
IMG_20210623_170505.jpg (247.06 KiB) 3419 keer bekeken
IMG_20210623_170443.jpg
IMG_20210623_170443.jpg (439.61 KiB) 3419 keer bekeken
IMG_20210623_170530.jpg
IMG_20210623_170530.jpg (443.09 KiB) 3419 keer bekeken
IMG_20210623_170540.jpg
IMG_20210623_170540.jpg (400.34 KiB) 3419 keer bekeken
Zoals te zien is moet ik hem nog aan alle kanten bijwerken en bijstellen, maar dat komt binnenkort wel. Het begint in ieder geval weer een beetje op een auto te lijken :hungry:

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 24 jun 2021, 06:40

Flink bezig geweest..!

Hsp
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Hsp » 24 jun 2021, 09:42

Gaaf hoor, erg knap dat je echt alles zelf er in bouwt, dus ook de kabelboom en dergelijke. Dat zijn toch dingen waar ik me liever niet aan brand.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 06 aug 2021, 17:16

Hoi allemaal, eindelijk weer een update! Helaas kwam ik er door prive-omstandigeheden niet aan toe, maar ik heb nu lekker 3 weken vakantie, dus ik kan weer aan de bak!

Vorig weekend ben ik weer een flinke stap verder gekomen, ik heb de bevestigingsplaten voor de stabilisatorstangbeugel (leuk voor galgje) op het chassis gelast. Hier zag ik al een tijdje tegenop omdat ik het staal weer moest ontdoen van het tectiel, alles schoonmaken, afdekken, laskar klaarmaken, en maar hopen dat ik een goeie manier / plek heb gevonden om deze plaat te monteren. Geen idee of ik het al eerder heb laten zien, maar ik heb 10mm dik stalen platen laten lasersnijden met de vorm van de beugels. Door deze dikte aan het chassis vast te lassen zal het chassis of de plaat in ieder geval niet zo snel vervormen door de krachten die er op kunnen komen.

Hieronder dan de foto's:

Eerst de 'bult' naar binnen gedrukt zodat deze niet in de weg zit. Ik heb ervoor gekozen om deze bult naar binnen te drukken in plaats van weg te slijpen om de stevigheid in het chassis te houden. De bult zit dus nu gewoon de andere kant op.
IMG_20210731_133352.jpg
IMG_20210731_133352.jpg (370.91 KiB) 2625 keer bekeken
Het eerste plaatje gelast, helaas met wat randinkarteling. Na opnieuw afstellen ging het al beter.
IMG_20210731_133158.jpg
IMG_20210731_133158.jpg (734 KiB) 2625 keer bekeken
IMG_20210731_133210.jpg
IMG_20210731_133210.jpg (401.06 KiB) 2625 keer bekeken
IMG_20210731_143145.jpg
IMG_20210731_143145.jpg (367.36 KiB) 2625 keer bekeken
Als laatst in de primer gezet, en inmiddels zit ook de tectiel er weer overheen.
IMG_20210731_144545.jpg
IMG_20210731_144545.jpg (302.37 KiB) 2625 keer bekeken
Hopelijk komende week weer een update!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Marc Sierra » 07 aug 2021, 13:56

Mooi werk weer! Ga je uiteindelijk nog die stabilisatorstang laten maken? En heb je ook een idee wat zo iets eigenlijk kost?

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 18 aug 2021, 09:27

Marc Sierra schreef: 07 aug 2021, 13:56 Mooi werk weer! Ga je uiteindelijk nog die stabilisatorstang laten maken? En heb je ook een idee wat zo iets eigenlijk kost?
Ik ga eerst proberen een stabilisatorstang zelf te maken. Puur uit eigen interesse en in de hoop het zo het budget zo laag mogelijk te houden. Al zou ik €100,- aan materiaal kwijt zijn met een paar mislukte versies, is dat toch al gauw €500,- bespaard...

Ik heb weer een paar kleine updates, die volgen hieronder:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 18 aug 2021, 09:42

De motorkap wilde ik aan de binnenkant extra verstevigen omdat ik heb gemerkt dat ik de powerdome erg makkelijk kan induwen. Ook als je op verschillende plekken op de motorkap een beetje druk uitoefent duw je deze erg gemakkelijk in. Mijn ervaring is dat als je wat harder rijd dan toegestaan dat de polyester motorkappen kunnen gaan vervormen, wobbelen, klapperen etc. Om dit te voorkomen heb ik wat polyester geshopt, een paar tutorials gekeken, en de kap verstevigd.

De motorkap bestaat uit 2 polyester delen die op elkaar zitten gekit. Dit geeft de kap extra stevigheid. Maar aangezien deze met enkele klodders kit vast zit, heeft dit nog niet de gewenste stijfheid. Daarom heb ik elke rand/holle ruimte afgewerkt met een matje.

Hieronder kan je goed zien wat het verschil is met en zonder mat.
IMG_20210817_105322.jpg
IMG_20210817_105322.jpg (370.87 KiB) 2230 keer bekeken
IMG_20210817_120304.jpg
IMG_20210817_120304.jpg (496.2 KiB) 2230 keer bekeken
IMG_20210817_120317.jpg
IMG_20210817_120317.jpg (386.83 KiB) 2230 keer bekeken
IMG_20210817_120325.jpg
IMG_20210817_120325.jpg (410.17 KiB) 2230 keer bekeken
IMG_20210817_120332.jpg
IMG_20210817_120332.jpg (360.2 KiB) 2230 keer bekeken
Het verschil is stijfheid is echt gigantisch. Ik kan de dome niet meer indrukken, en ook met optillen van de motorkap voel je duidelijk verschil in de stijfheid.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 18 aug 2021, 09:50

Ook nog bezig geweest aan de kofferbaklip. Hier heb ik een Maxton CSL lip voor gekocht. Prijs is goed te doen en pasvorm is echt perfect! Hier ben ik zeer tevreden over. Deze ga ik er op kitten en daarna de hele klep opnieuw spuiten. Waarom plaklip? Omdat de toekomstige overfenders in dezelfde stijl zullen zijn.
IMG_20210816_155333.jpg
IMG_20210816_155333.jpg (430.83 KiB) 2224 keer bekeken
IMG_20210816_155336.jpg
IMG_20210816_155336.jpg (426.98 KiB) 2224 keer bekeken
IMG_20210817_120149.jpg
IMG_20210817_120149.jpg (410.09 KiB) 2224 keer bekeken
Tevens doe ik dit met een jonge carosseriebewerker zodat hij zijn vakgebied kan beoefenen en ik weer wat extra tips en tricks kan leren. Ik ben immers ook geen specialist.
IMG_20210817_144236.jpg
IMG_20210817_144236.jpg (386.31 KiB) 2224 keer bekeken
De spuitplamuur zit er alvast op, helaas is de v-snaar van de compressor versleten, dus konden we niet meer verder met schuren. Dit zal eind deze week weer kunnen.
IMG_20210817_173735.jpg
IMG_20210817_173735.jpg (571.87 KiB) 2224 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 18 aug 2021, 09:59

Daarna ook EINDELIJK de mal gemaakt voor de stabilisatorstang! Gemaakt van PVC buis, snel makkelijk en goedkoop. Vervolgens alle verbindingen in elkaar gelijmd. Ik heb toch nog een verstelling er in gemaakt, en ik hoop dat dit werkt. We gaan het zien.
IMG_20210817_194252.jpg
IMG_20210817_194252.jpg (308.3 KiB) 2214 keer bekeken
IMG_20210817_194301.jpg
IMG_20210817_194301.jpg (333.43 KiB) 2214 keer bekeken
IMG_20210817_194654.jpg
IMG_20210817_194654.jpg (367.39 KiB) 2214 keer bekeken
IMG_20210817_194724.jpg
IMG_20210817_194724.jpg (430.24 KiB) 2214 keer bekeken
IMG_20210817_194736.jpg
IMG_20210817_194736.jpg (434.08 KiB) 2214 keer bekeken
IMG_20210817_203007.jpg
IMG_20210817_203007.jpg (881.7 KiB) 2214 keer bekeken
Zometeen het staal ophalen, en als er nog ruimte is, proberen te buigen...

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Jan Terwolde » 18 aug 2021, 10:02

Heerlijk zo'n csl spoiler, graag mooie foto's van het eindresultaat! Overweeg zelf ook wel zo één.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door e30touring1990 » 18 aug 2021, 10:08

Netjes zo die motorkap versteviging! ja alleen een plaat met een paar klodders lijm oid dat geeft niet zoveel stijfheid.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2021, 10:28

Slim gedaan met die pvc pijp! En weer mooie updates :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Marc Sierra » 18 aug 2021, 10:46

Sideways schreef: 18 aug 2021, 09:59 Daarna ook EINDELIJK de mal gemaakt voor de stabilisatorstang! Gemaakt van PVC buis, snel makkelijk en goedkoop. Vervolgens alle verbindingen in elkaar gelijmd. Ik heb toch nog een verstelling er in gemaakt, en ik hoop dat dit werkt. We gaan het zien.
Ik zou gewoon deze eronder houden, werkt perfect denk ik. :tooth: Wel echt super gaaf wat je allemaal zelf doet! Ik ben erg benieuwd hoe je die stabilisatorstang denkt te gaan buigen. :duh:
Ik ga eerst proberen een stabilisatorstang zelf te maken. Puur uit eigen interesse en in de hoop het zo het budget zo laag mogelijk te houden. Al zou ik €100,- aan materiaal kwijt zijn met een paar mislukte versies, is dat toch al gauw €500,- bespaard...
Bedoel je hiermee te zeggen dat eentje laten maken rond de 600 euro kost?

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 18 aug 2021, 11:03

Ik ga eerst proberen een stabilisatorstang zelf te maken. Puur uit eigen interesse en in de hoop het zo het budget zo laag mogelijk te houden. Al zou ik €100,- aan materiaal kwijt zijn met een paar mislukte versies, is dat toch al gauw €500,- bespaard...
Bedoel je hiermee te zeggen dat eentje laten maken rond de 600 euro kost?
[/quote]

Klopt helemaal, ik heb een offerte opgevraagd bij VIODveren en die kunnen aan de hand van een mal (zoals ik heb gemaakt) of tekening een stang of buis buigen, en de eindstukken plat persen en vervolgens coaten. Als ik het goed heb was het een all-in prijs van ~€650,-

Helaas kon de beste man mij niet vertellen wat de stijfheid van het materiaal of de chemische samenstelling is. Dus feitelijk weet ik dan nog niet hoe stijf dat de stang wordt. (Zie eerdere berekeningen). Vandaar dat ik het nu eerst zelf ga proberen en we zien wel of het werkt :tong:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], ArjanS, Mark 320iS, Peter-Paul, Robbert92, wackywim en 62 gasten