Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door smiley » 21 nov 2021, 11:53

JagOnTrack schreef: 08 nov 2021, 08:57 Wat is een normaal (minimaal) budget voor een brave huisvader (😇) die 2-3 keer per jaar op en circuit wil rijden?
Daar is moeilijk een formule op los te laten, door de variabelen wel of geen kenteken, wel of geen rechterhandjes en groter gewicht vaak een hogere running costs geeft.
Ook de keuze vrij rijden sessies, of een halve/hele trackday maakt nogal wat uit.
In mijn geval heb ik een kenteken auto, licht en doe ik hele trackdays. Ik rond het dan af op zo'n 1000 per dag (verz, belasting, trackday, benzine en slijtage)

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 21 nov 2021, 20:53

smiley schreef: 21 nov 2021, 11:53
JagOnTrack schreef: 08 nov 2021, 08:57 Wat is een normaal (minimaal) budget voor een brave huisvader (😇) die 2-3 keer per jaar op en circuit wil rijden?
Daar is moeilijk een formule op los te laten, door de variabelen wel of geen kenteken, wel of geen rechterhandjes en groter gewicht vaak een hogere running costs geeft.
Ook de keuze vrij rijden sessies, of een halve/hele trackday maakt nogal wat uit.
In mijn geval heb ik een kenteken auto, licht en doe ik hele trackdays. Ik rond het dan af op zo'n 1000 per dag (verz, belasting, trackday, benzine en slijtage)
Dank je,
Bij nu een zware auto, niet zo goedkoop in onderdelen en belasting. Wel fijne verzekering erop op de weg.
Ik doe alles zelf. (dat is de hobby, het rijden is een plus)
Ik wil nog een keer vrijrijden als test, want heb niets aan een hele dag op circuit als ie steeds na 2 rondjes stopt met remmen.
Ik zou halve trackdagen willen rijden denk ik.
Eerst nog gewoon met de huidige 5G-tronic bak..
Dan zo,n 6-700 per halve trackday denk ik (zonder de vaste lasten)

Dan na de eerste schade is de keus voor ombouw/vermagering makkelijker gemaakt;-).
Screenshot_20211101-205926.jpg
Screenshot_20211101-205926.jpg (585.19 KiB) 2963 keer bekeken
Bijlagen
Screenshot_20211101-205926.jpg
Screenshot_20211101-205926.jpg (585.19 KiB) 2963 keer bekeken

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door smiley » 21 nov 2021, 21:56

Inderdaad eerst je remmen zo krijgen dat je er met een goed gevoel je 20 min mee kunt doen.
Niet ergens een rustig plekje om de remmen te stressen op de openbare weg/industrieterrein?

Mocht je er op een gegeven moment aan toe zijn aan een halve dag, kun je je gedrag ook aanpassen.
De eerste 2 rondjes zijn inlap. Dan een paar rondjes lekker zetten, en de pits in om er lucht uit te laten (ie de banden worden te warm)
Dan kun je er nog een rondje of 5 in lekker vol tegenaan, en daarna afhankelijk van je olie en water temp 1 of 2 cooldown laps.
Dan terug in de pits je bandentemp weer meten.
Dat vermindert onnodige slijtage terwijl je grip optimaal houd.
(Dit is mijn routine. Misschien dat de jag het anders wil)

Leuke hobby he :df:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door RJK » 22 nov 2021, 01:38

Zit er een temperatuurmeter in die bak? Geen idee hoe het bij de JAG zit, maar de temperatuur van de automaat van m’n Corvette C5 (al even geleden verkocht) werd op CPZ al na een rondje of vijf/zes kritisch hoog.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 22 nov 2021, 08:31

[quote=smiley post
De eerste 2 rondjes zijn inlap. Dan een paar rondjes lekker zetten, en de pits in om er lucht uit te laten (ie de banden worden te warm)
Dan kun je er nog een rondje of 5 in lekker vol tegenaan, en daarna afhankelijk van je olie en water temp 1 of 2 cooldown laps.
Dan terug in de pits je bandentemp weer meten.
Dat vermindert onnodige slijtage terwijl je grip optimaal houd.
(Dit is mijn routine. Misschien dat de jag het anders wil)

Leuke hobby he :df:
[/quote]
Ja zoiets lijkt me wel wat ja😎..
Maar op een rustige weg remmen testen is nogal een dingetje...Het gaat pas mis na meerdere malen van 190-50...
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 22 nov 2021, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 22 nov 2021, 08:38

RJK schreef: 22 nov 2021, 01:38 Zit er een temperatuurmeter in die bak? Geen idee hoe het bij de JAG zit, maar de temperatuur van de automaat van m’n Corvette C5 (al even geleden verkocht) werd op CPZ al na een rondje of vijf/zes kritisch hoog.
Zou inderdaad kunnen dat ie te warm zal worden. Zit wel een sensor in de bak, kan ik niet uitlezen maar display in dashboard geeft het aan als de boel te heet is volgens mij. (nog niet gezien)
Er zit wel een oliekoeler aan de bak. Er is veel ruimte voor een grotere koeler.
Ik heb al een bijna passende handbak liggen maar de ombouw is electronisch gezien lastig..

Een andere optie is (ook lastig) de 5G-Tronic een standalone Transmissie computer geven, dan snel flippergedrag uit de nu trage electronische automaat..https://ofgear.dk/

Eerst maar een goed kunnen remmen🤣

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door E36-italia » 22 nov 2021, 08:57

JagOnTrack schreef: 22 nov 2021, 08:31 Het gaat pas mis na meerdere malen van 190-50...
met die vertragingen in combinatie met het gewicht van jouw jaaaaaag... moet het hard werken om het te vertragen.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je al koelslangen (zoiets als dit: https://www.chargertech.nl/universeel/s ... -feed.html) van je voorbumper naar het hart van je voorste remschijven?

De OEM versie (als je die nog hebt) waaien een beetje lucht in een generieke richting van het wiel ... niet bepaald gericht zeg maar.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 22 nov 2021, 16:27

[quote=E36-italia post_id=1536828 time=1637567859 us..
[/quote]

met die vertragingen in combinatie met het gewicht van jouw jaaaaaag... moet het hard werken om het te vertragen.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je al koelslangen (zoiets als dit: https://www.chargertech.nl/universeel/s ... -feed.html) van je voorbumper naar het hart van je voorste remschijven?

De OEM versie (als je die nog hebt) waaien een beetje lucht in een generieke richting van het wiel ... niet bepaald gericht zeg maar.
[/quote]
Dank je,
koelslangen was ik mee bezig voor bezoekje Zandvoort. Bleek lastig want onvoldoende ruimte (liep aan) maar ga binnenkort een nieuwe poging wagen..
Het is tobben zonder brug..

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door E36-italia » 23 nov 2021, 15:12

JagOnTrack schreef: 22 nov 2021, 16:27 Bleek lastig want onvoldoende ruimte (liep aan) maar ga binnenkort een nieuwe poging wagen..
Het is tobben zonder brug..
Wanneer lopen ze aan? (pas bij 90% van je stuur uitslag? Dan zou ik persoonlijk mij daar niet druk om maken, als je zoveel hoek nodig hebt op het circuit ging er iets fout ;-) )

Er zijn veel meer mensen die hele gave autos bouwen zonder brug hoor, maar dat maakt het wel wat makkelijker dat wel :blink:

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door E36-italia » 23 nov 2021, 15:13

JagOnTrack schreef: 22 nov 2021, 16:27 Het is tobben zonder brug..
Goede grote krik en 6tons as-steunen voor sinterklaas vragen ;-)
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -assteunen

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door smiley » 23 nov 2021, 18:29

De remblokken zijn ook nog een tandje op te schalen.
De EBC RP-X zouden ook voor jouw auto te koop moeten zijn.
Dedicated raceblokken met een frictierate van 0.55
Maar misschien heb je zelf al iets van een ander merk gevonden wat agressiever is dan de yellowstuff?

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 24 nov 2021, 08:28

E36-italia schreef: 23 nov 2021, 15:12
JagOnTrack schreef: 22 nov 2021, 16:27 Bleek lastig want onvoldoende ruimte (liep aan) maar ga binnenkort een nieuwe poging wagen..
Het is tobben zonder brug..
Wanneer lopen ze aan? (pas bij 90% van je stuur uitslag? Dan zou ik persoonlijk mij daar niet druk om maken, als je zoveel hoek nodig hebt op het circuit ging er iets fout ;-) )

Er zijn veel meer mensen die hele gave autos bouwen zonder brug hoor, maar dat maakt het wel wat makkelijker dat wel :blink:
De slangen die ik bestelde waren 90mm(!) en te star.
Ik wil binnenkort opnieuw kijken hoeveel ruimte er is maar dan moet de auto op zijn wielen staan (op een brug, heb anders wel oprijbruggetjes)

Maar weet bijna zeker dat het lastig is de ideale route voor koelslangen te vinden. Zitten wel perfecte inlaat gaten in de bumper al..maar daarachter teveel meuk...😂.

Ik speel met de gedachte on bij Ali twee 60mm ducted fans te bestellen.. Dan 20cm slang naar de centers van de schijf en de fan op de onderkant van de schokbreker beugelen..
(zit een nu nog beperkt gat in dustplate waar de lucht dan in mot)

Heeft iemand hier al zoiets met ducted fans geprobeerd?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door daNpy » 24 nov 2021, 08:33

Maar weet bijna zeker dat het lastig is de ideale route voor koelslangen te vinden. Zitten wel perfecte inlaat gaten in de bumper al..maar daarachter teveel meuk..
Alles wat niet nodig is op het circuit kan er af :P

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 24 nov 2021, 08:37

smiley schreef: 23 nov 2021, 18:29 De remblokken zijn ook nog een tandje op te schalen.
De EBC RP-X zouden ook voor jouw auto te koop moeten zijn.
Dedicated raceblokken met een frictierate van 0.55
Maar misschien heb je zelf al iets van een ander merk gevonden wat agressiever is dan de yellowstuff?
Yellowstuf lijkt me goed genoeg. Achter nog opschalen inderdaad (nu goedkope blokken).
Maar de vertraging was al best prima, alleen na 2-3 rondjes te heet en krijg je de bibbers, letterlijk en figuurlijk😱.
Na afkoelen remvertraging weer prima.
Ik hoop dat de standaard brake fluid de oorzaak was maar of dat zo is...? Die was vers en had al een droog kookpunt van 265C.

Niet veel voortgang nu. Krijg de brugleiding onder de Brembo's niet los. Wil niets slopen. Speciaal sleuteltje gekocht intussen maar geen succes nog. Ik denk dat ik de klauwen maar verwijder en ze gewoon omkeer om alle standaard en oud resten van remvloeistof te verwijderen. Dan ook zuigers even bekijken enzo. Gangbaarheid van de blokken in de klauwen al bekeken, is prima..

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door E36-italia » 24 nov 2021, 11:42

daNpy schreef: 24 nov 2021, 08:33 Alles wat niet nodig is op het circuit kan er af :P
idd, al het overtollige gewicht er uit halen scheelt ook in de levensduur & performance van je remmen ;-)

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 24 nov 2021, 16:45

E36-italia schreef: 24 nov 2021, 11:42
daNpy schreef: 24 nov 2021, 08:33 Alles wat niet nodig is op het circuit kan er af :P
idd, al het overtollige gewicht er uit halen scheelt ook in de levensduur & performance van je remmen ;-)
Ja, maar dan geen weg meer terug natuurlijk...🤣

detwijfelaar

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door daNpy » 24 nov 2021, 17:04

Demonteren != afslijpen ;)

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 24 nov 2021, 18:49

daNpy schreef: 24 nov 2021, 17:04 Demonteren != afslijpen ;)
Als de acceptatie (scrap) er eenmaal is, is het wel een droomklus🤩..

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door smiley » 24 nov 2021, 18:51

Heb je de achterbank en stoelen er al uit gehad om te wegen?

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 24 nov 2021, 19:09

Stoelen wel eruit getilt maar niet gewogen.
Waren loodzwaar ik schat 22-23kg.
Het zijn P997 Gt3 stoelen geloof ik, met grijze harde shells aan de achterkant.
Veel beter dan de zitzakken die in de meeste XK8en zitten, dat wel.(koste de vorige eigenaar ook best wat duiten)
Zou ze graag voor goed bedrag verkopen..😂..
Achterbank is niet zwaar.
Toch kan er best veel gewicht verwijderd worden denk ik.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door smiley » 24 nov 2021, 19:24

Zou 1200 haalbaar zijn?

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 24 nov 2021, 19:42

smiley schreef: 24 nov 2021, 19:24 Zou 1200 haalbaar zijn?
Dat denk ik niet eigenlijk...
Wat weegt een leegeplukte M2/3/4?
(niet dat ik pretendeer zulk een rondetijden te kunnen halen overigens 😉)
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 24 nov 2021, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door TLRS » 24 nov 2021, 19:44

JagOnTrack schreef: 24 nov 2021, 08:37 Krijg de brugleiding onder de Brembo's niet los. Wil niets slopen. Speciaal sleuteltje gekocht intussen maar geen succes nog. Ik denk dat ik de klauwen maar verwijder en ze gewoon omkeer om alle standaard en oud resten van remvloeistof te verwijderen.
Misschien heb ik iets gemist, maar is er een reden om die brugleiding te demonteren?

Wat betreft passende velgen, de ene 18" velg biedt meer ruimte dan de andere. Binnen diameter verschilt wel eens. En de ruimte voor de klauw richting de spaken ook, for what it's worth.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 24 nov 2021, 19:54

Dank vwb velgadvies.
Brugleiding wilde ik verwijderen om bezinksel/drab eruit te laten.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door TLRS » 24 nov 2021, 20:26

Misschien weet het internet het zeker, maar het lijkt me aannemelijk dat de brugleiding de enige verbinding is tussen beide remklauwhelften. Dan zou verse remvloeistof vanaf de pomp de ene helft in komen, achterlangs de zuigers, onderlangs via de brugleiding, omhoog langs de andere zuigers zo naar de ontluchtingsnippel gaan. In dat geval is de kans groot dat alles goed mee spoelt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten