Daihatsu Cuore 1.0 Premium [Jaartje door...]
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Daihatsu Cuore 1.0 Premium [Jaartje door...]
Nou, daar is ie dan hoor, voor de puristen onder ons, de Daihatsu Cuore 1.0 Premium. De kids noemen hem "Broemer".
Wist na 2 jaar in de (voor mij) perfecte 120i van gekheid niet wat ik moest kopen, plan van een cabrio maar de G29 Z4 blijft mij nog te hoog in prijs hangen, nagenoeg de nieuwprijs (na korting) vragen omdat je dan direct kan rijden en je seizoen niet voorbij is, mij niet gezien. Of een 1M van tegen de 40k, een late 130i van tegen de 20k, die prijzengekte doe ik niet aan mee in ieder geval. Toch was het met deze weersomstandigheden wel behelpen met 1 auto, 1 motorfiets en 1 motorscooter en 3 fietsen.
Heb echt een hoop kleine autotjes op een rij gezet maar deze wint het op essentiele punten.
- 740kg wat neerkomt op 16 euro MRB per maand
- degelijk blokje wat ook in de aygo/c1/107 zit (volgens mij verschilt het niks onderling), 69pk/94nm
- veel meer binnenruimte dan de rest vanwege de hoge zit en verschuifbare achterbank
- prijs een stuk scherper dan een aygo/up
Nog even gekeken naar de 6e generatie (L251 van 2003-2007) maar een hoop rommel, onderhoudsgeschiedenis incompleet, roest. Toch maar voor een paar honderd euro meer de 7e generatie genomen (L276, 2007-2012). Wat ik beslist niet wilde was een Cuore zonder toerenteller, die tellerbak zou ik niet mee kunnen leven en 9 van de 10 hebben die dus (alle trend en zelfs premium uitvoeringen soms ook nog). Markt goed in de gaten houden en het is dat deze in de buurt van kantoor stond want normaal had ik bij ontbreken van interieurfoto's doorgeklikt, via de app even opgevraagd en goed verhaal erbij en meteen afgesproken.
Afgelopen vrijdag was het in een uurtje klaar, vrouwtje van 69 die nog bij de tijd was en een Kia Venga over kon nemen voor weinig van een bekende. Had de Cuore nieuw gekocht in 2008 en altijd bij dealer en servicepunt jaarlijks onderhouden. Was even wennen in een handbak maar ik kon het gelukkig nog, paar centen eraf en klap erop en overschrijven.
Eigenlijk heeft hij alles van luxe wat je gewend bent NIET.... geen 8traps sportautomaat, geen lederen bekleding, geen multifunctioneel stuurwiel, geen stoelverwarming, geen lichtmetalen wielen, geen bandenspanningssysteem, geen trekhaak, geen M pakket, geen xenon, geen LED, geen adaptieve bochtenverlichting, geen automatisch inschakelende verlichting, geen gasveer onder de motorkap, geen turbo, geen tractiecontrole, geen dsc, geen achterwielaandrijving, geen sportremsysteem, geen sportonderstel, geen schijfremmen achter, geen HiFi, geen Harman/kardon, geen DAB, geen speedlimit info, geen zwarte hemel, geen iDrive, geen mp3, geen navigatie, geen spraakbesturing, geen airco, geen climate control, geen electrische ramen achter, geen lendensteunverstelling, geen schuifdak, geen alarm, geen raamtint, geen automatisch dimmende binnenspiegel, geen armsteun, geen regensensor, geen cruisecontrol..........
Wat heeft ie dan wel, de "Premium" uitvoering:
Elektrisch verstelbare buitenspiegels
Elektrische ramen voor, achter handbediend
Centrale portiervergrendeling met afstandbediening
Boardcomputer
Toerenteller
In hoogte verstelbare bestuurders stoel
Radio/CD speler met klok (zonder MP3, zonder achterspeakers)
Verstelbare achterbank, zitting en leuning verstelbaar onafhankelijk van elkaar in 8 standen!
2 plafond lampjes met vertraging, voor en midden plus 2 leeslampjes
Radio cd speler, zonder mp3 functie zit ook de tijdsaanduiding in
Tassenhaak naast dashboard kastje
Kortom, rijden voor de puristen onder ons, lekker zelf schakelen met een koppeling die je met gevoel moet bedienen, een redelijk soepel schakelende 5bak die de 1 liter 3 cylinder bij 100km/u 2500 toeren laat draaien. Moet zeggen, het blokje klinkt leuk, heb dit veel liever dan al die 4 cylinders en tot de 100 is het nog best vlot omdat het ding natuurlijk niks weegt. Dempers hebben wat tijd nodig voor het ding stil ligt, wegligging is extreem op onderstuur afgesteld al voel je hem op nat al vroeg aankomen om daarna met lichte wielspin de rotonde af te rijden. Snelweg viel me reuze mee, je voelt de wind en overig zwaar verkeer wat voorbij komt wel maar kon er prima een stuk 140/150 mee doen. Ritje woon/werk vanochtend met 50/60/80 wegen deed hij bij rustig rijden 4.1/100km dus met een beetje moeite is 1 op 25 haalbaar op de BC. Tanken ook een lachtertje, gisteravond ging het lampje aan, ging er 25,65 liter in, daar zou je dus 600km ver mee moeten kunnen komen.
De zondagmiddag het ding dus om te beginnen van binnen maar eens aangepakt, elk paneel, hoekje, vakje, roostertje stoffen/stofzuigen/boenen om in ieder geval in een frisse auto te zitten.
Even geen Z4 of 125i cabrio dus nog maar heb hier evengoed lol mee zo een koekblik (en je houdt een hoop centen op de bank), plus als het echt hondenweer is laat je die cabrio ook liever in de garage staan en pak je de cuore alsnog.
Paar kleine dingetjes moet ik nog even naar op zoek (wat borgclipjes voor plastic delen, dopje ruitensproeierreservoir, klemmetje zonneklep, wissertje achter) en als ik een keetje een set origineel 14inch lichtmetaal tegenkom van de premium/cup uitvoering zet ik die er graag op. Voor nu nog 4mm voor en 5,5mm achter te gaan, na de winter even omwisselen en je kunt het makkelijk halen tot de volgende apk in september.
Wist na 2 jaar in de (voor mij) perfecte 120i van gekheid niet wat ik moest kopen, plan van een cabrio maar de G29 Z4 blijft mij nog te hoog in prijs hangen, nagenoeg de nieuwprijs (na korting) vragen omdat je dan direct kan rijden en je seizoen niet voorbij is, mij niet gezien. Of een 1M van tegen de 40k, een late 130i van tegen de 20k, die prijzengekte doe ik niet aan mee in ieder geval. Toch was het met deze weersomstandigheden wel behelpen met 1 auto, 1 motorfiets en 1 motorscooter en 3 fietsen.
Heb echt een hoop kleine autotjes op een rij gezet maar deze wint het op essentiele punten.
- 740kg wat neerkomt op 16 euro MRB per maand
- degelijk blokje wat ook in de aygo/c1/107 zit (volgens mij verschilt het niks onderling), 69pk/94nm
- veel meer binnenruimte dan de rest vanwege de hoge zit en verschuifbare achterbank
- prijs een stuk scherper dan een aygo/up
Nog even gekeken naar de 6e generatie (L251 van 2003-2007) maar een hoop rommel, onderhoudsgeschiedenis incompleet, roest. Toch maar voor een paar honderd euro meer de 7e generatie genomen (L276, 2007-2012). Wat ik beslist niet wilde was een Cuore zonder toerenteller, die tellerbak zou ik niet mee kunnen leven en 9 van de 10 hebben die dus (alle trend en zelfs premium uitvoeringen soms ook nog). Markt goed in de gaten houden en het is dat deze in de buurt van kantoor stond want normaal had ik bij ontbreken van interieurfoto's doorgeklikt, via de app even opgevraagd en goed verhaal erbij en meteen afgesproken.
Afgelopen vrijdag was het in een uurtje klaar, vrouwtje van 69 die nog bij de tijd was en een Kia Venga over kon nemen voor weinig van een bekende. Had de Cuore nieuw gekocht in 2008 en altijd bij dealer en servicepunt jaarlijks onderhouden. Was even wennen in een handbak maar ik kon het gelukkig nog, paar centen eraf en klap erop en overschrijven.
Eigenlijk heeft hij alles van luxe wat je gewend bent NIET.... geen 8traps sportautomaat, geen lederen bekleding, geen multifunctioneel stuurwiel, geen stoelverwarming, geen lichtmetalen wielen, geen bandenspanningssysteem, geen trekhaak, geen M pakket, geen xenon, geen LED, geen adaptieve bochtenverlichting, geen automatisch inschakelende verlichting, geen gasveer onder de motorkap, geen turbo, geen tractiecontrole, geen dsc, geen achterwielaandrijving, geen sportremsysteem, geen sportonderstel, geen schijfremmen achter, geen HiFi, geen Harman/kardon, geen DAB, geen speedlimit info, geen zwarte hemel, geen iDrive, geen mp3, geen navigatie, geen spraakbesturing, geen airco, geen climate control, geen electrische ramen achter, geen lendensteunverstelling, geen schuifdak, geen alarm, geen raamtint, geen automatisch dimmende binnenspiegel, geen armsteun, geen regensensor, geen cruisecontrol..........
Wat heeft ie dan wel, de "Premium" uitvoering:
Elektrisch verstelbare buitenspiegels
Elektrische ramen voor, achter handbediend
Centrale portiervergrendeling met afstandbediening
Boardcomputer
Toerenteller
In hoogte verstelbare bestuurders stoel
Radio/CD speler met klok (zonder MP3, zonder achterspeakers)
Verstelbare achterbank, zitting en leuning verstelbaar onafhankelijk van elkaar in 8 standen!
2 plafond lampjes met vertraging, voor en midden plus 2 leeslampjes
Radio cd speler, zonder mp3 functie zit ook de tijdsaanduiding in
Tassenhaak naast dashboard kastje
Kortom, rijden voor de puristen onder ons, lekker zelf schakelen met een koppeling die je met gevoel moet bedienen, een redelijk soepel schakelende 5bak die de 1 liter 3 cylinder bij 100km/u 2500 toeren laat draaien. Moet zeggen, het blokje klinkt leuk, heb dit veel liever dan al die 4 cylinders en tot de 100 is het nog best vlot omdat het ding natuurlijk niks weegt. Dempers hebben wat tijd nodig voor het ding stil ligt, wegligging is extreem op onderstuur afgesteld al voel je hem op nat al vroeg aankomen om daarna met lichte wielspin de rotonde af te rijden. Snelweg viel me reuze mee, je voelt de wind en overig zwaar verkeer wat voorbij komt wel maar kon er prima een stuk 140/150 mee doen. Ritje woon/werk vanochtend met 50/60/80 wegen deed hij bij rustig rijden 4.1/100km dus met een beetje moeite is 1 op 25 haalbaar op de BC. Tanken ook een lachtertje, gisteravond ging het lampje aan, ging er 25,65 liter in, daar zou je dus 600km ver mee moeten kunnen komen.
De zondagmiddag het ding dus om te beginnen van binnen maar eens aangepakt, elk paneel, hoekje, vakje, roostertje stoffen/stofzuigen/boenen om in ieder geval in een frisse auto te zitten.
Even geen Z4 of 125i cabrio dus nog maar heb hier evengoed lol mee zo een koekblik (en je houdt een hoop centen op de bank), plus als het echt hondenweer is laat je die cabrio ook liever in de garage staan en pak je de cuore alsnog.
Paar kleine dingetjes moet ik nog even naar op zoek (wat borgclipjes voor plastic delen, dopje ruitensproeierreservoir, klemmetje zonneklep, wissertje achter) en als ik een keetje een set origineel 14inch lichtmetaal tegenkom van de premium/cup uitvoering zet ik die er graag op. Voor nu nog 4mm voor en 5,5mm achter te gaan, na de winter even omwisselen en je kunt het makkelijk halen tot de volgende apk in september.
- Bijlagen
-
- Cuore_linksvoor.jpg (482.92 KiB) 5175 keer bekeken
-
- Cuore_rechtsachter.jpg (454.24 KiB) 5175 keer bekeken
-
- Cuore_tellerbak.jpg (292.17 KiB) 5175 keer bekeken
-
- Cuore_interieur.jpg (307.81 KiB) 5175 keer bekeken
-
- Cuore_stoelen.jpg (415.9 KiB) 5175 keer bekeken
-
- Cuore_achterbank.jpg (284.86 KiB) 5175 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Knot op 29 aug 2023, 23:07, 22 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Broemer
Ook dat instappen, hoe ver alle 4 de deuren open kunnen, geniaal wie dat heeft bedacht!
- Bijlagen
-
- Cuore_deuren.jpg (431.12 KiB) 5157 keer bekeken
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Broemer
Dat lukt jou?
Leuke auto Rody. Te makkelijk om te zeggen dat het kut auto's zijn, met zulke extreem lage runningcosts en vaak ook nog rete betrouwbaar juist prima A-naar-B-vervoer. Heb zelf ook zo'n soort autootje er bij (oude Toyota weliswaar) maar kan erg genieten van zo'n auto zoals 'ie is.
Wel benieuwd wat je halen gaat qua verbruik.
- Bram
- Berichten: 15859
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Broemer
Hebben we hier nou 48 uur op moeten wachten
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Broemer
En je krijg ook nog een "normaal" wiel mee ipv die spuitbussen wat ze er tegenwoordig overal bij doen.
- Bijlagen
-
- Cuore_thuiskomer.jpg (329 KiB) 5145 keer bekeken
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Broemer
Banden zijn DOT 4810 dus al 10 jaar oud, zien er nog prima uit verder, vrouwtje heeft er heel rustig elke dag 50km woon/werk mee gereden dus die stap van 137 naar 150.000km moeten ze wel vol kunnen houden hoor.
Haha, tsja, voor mij is elke auto waar je tijd en moeite in steekt om de juiste te vinden iets waar ik lol in/mee heb. Al die te dure dikke auto's, zoals gezegd, ze stikken er maar lekker in.
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Broemer
Dikke bak!
Heb je al handrembochten geoefend
Heb je al handrembochten geoefend
-
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Broemer
Gefeliciteerd! Prima vervoersmiddel
-
Online
- Berichten: 4644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Broemer
Rijd prima zo n cuore. Tot je een rotonde vlot wilt pakken. Heb zelf 2 jaar in een blauwe premium gereden. Let alleen op of de airco leiding niet verroest is. Was een dingetje bij de eerste lichting.
Ding heeft vrij lange overbrenging, de 4de en 5de versnelling zijn langer dan die van een Aygo. Je rijdt 120 bij 3k rpm. Dus inhalen betekend eigenlijk altijd terugschakelen naar 4 terwijl mijn Yaris toen met zelfde 1.0 blok en 200kg zwaarder ik alles wel in 5 kon doen (3600rpm bij 120).
Ding heeft vrij lange overbrenging, de 4de en 5de versnelling zijn langer dan die van een Aygo. Je rijdt 120 bij 3k rpm. Dus inhalen betekend eigenlijk altijd terugschakelen naar 4 terwijl mijn Yaris toen met zelfde 1.0 blok en 200kg zwaarder ik alles wel in 5 kon doen (3600rpm bij 120).
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Broemer
Mooi ding hoor
- JP
- Berichten: 31203
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Broemer
Volgens mij kun jij nog heel enthousiast een lang slaapverwekkend verhaal schrijven over het breien van een bruine trui.....
- Martijn_bmw
- Berichten: 26696
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Broemer
Leuk geschreven en opgesteld topic start!
En weer zorgvuldig uitgezocht, prima vervoer om er straks bij te houden voor die paar euro en nu tenminste droog naar het werk ipv in die schijt regen...
( ik moet zaterdag verhuizen, zie er nu al tegenop met alleen maar regen voorspeld. )
En weer zorgvuldig uitgezocht, prima vervoer om er straks bij te houden voor die paar euro en nu tenminste droog naar het werk ipv in die schijt regen...
( ik moet zaterdag verhuizen, zie er nu al tegenop met alleen maar regen voorspeld. )
- Paskal
- Berichten: 3673
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Broemer
Zie de lol van budget-rijden ook wel in zoals destijds met mijn V70 classic van 750€, maar kom op zeg dit is toch wel heel ernstig. Hoop dat je er geen ongeluk mee krijgt want dat lijkt me met zo'n karretje geen pretje.
Ik kan er met mijn pet echt niet bij dat je als autoliefhebber in zo'n koekblik rond gaat rijden
Maaaar het belangrijkste is dat jij er blij mee bent en dat is volgens mij wel het geval
Ik kan er met mijn pet echt niet bij dat je als autoliefhebber in zo'n koekblik rond gaat rijden
Maaaar het belangrijkste is dat jij er blij mee bent en dat is volgens mij wel het geval
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Broemer
De nieuwe holy grail.
Wie heeft de goedkoopste auto op DF TCO
Wie heeft de goedkoopste auto op DF TCO
- Fasteddie2
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 29 okt 2008, 17:22
Re: Broemer
Kolere, wat een bak !
-
- Berichten: 18530
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Broemer
Ok!
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Broemer
Wat kosten nieuwe bandjes op zo’n hok? 250 euro? verkeerde zuinigheid imho.Knot schreef: ↑05 okt 2020, 22:04Banden zijn DOT 4810 dus al 10 jaar oud, zien er nog prima uit verder, vrouwtje heeft er heel rustig elke dag 50km woon/werk mee gereden dus die stap van 137 naar 150.000km moeten ze wel vol kunnen houden hoor.
Haha, tsja, voor mij is elke auto waar je tijd en moeite in steekt om de juiste te vinden iets waar ik lol in/mee heb. Al die te dure dikke auto's, zoals gezegd, ze stikken er maar lekker in.
- Opa
- Berichten: 6213
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Broemer
Dit is inderdaad echt zo'n bejaardenhok....als je het op de openbare weg tegenkomt dan hoop je zelfs in je vrachtwaggel dat je er niet achter komt te rijden op een weg waar je niet in mag halen.
Zo onderhand denk ik dat wij die hebben....Cinquecento Sporting uit 1998 die we ongeveer 11 jaar geleden gekocht hebben en wel gewoon wat onderhoud aan hebben gehad, maar zeker niet overdreven veel.
Ding weegt 710 kg en kost qua verzekering ook geen drol, we hebben 'm dus al ruim 11 jaar en toevallig staat ie nu bij de garage voor de APK en hoop dat ie zonder veel kleerscheuren daar weer doorheen komt, want het gele gevaar rijdt nog steeds prima.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Broemer
Ik zei het in een ander draadje al, maar je moet dit helemaal niet zien als auto. Meer als overdekte scooter. Koop je een knappe scooter voor dit geld, denk het niet? Lekker warm en droog overal heen kunnen met zo laag mogelijke kosten, aankomend voorjaar weer wat leuks erbij.
- 964aircooled
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
- Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station
Re: Broemer
Pff heb ik hier 10x voor op f5 gedrukt.
De hele straat staat hier vol met dat soort hokken.
Die nieuwe banden zou ik zsm bestellen.
De hele straat staat hier vol met dat soort hokken.
Die nieuwe banden zou ik zsm bestellen.
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Broemer
Haha knot-bestel-gvd-nieuwe-banden-reacties incoming
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Broemer
https://www.bandenleader.nl/auto-band/v ... 75t-756355
160 piek en montagekosten dus idd een ruime 200 euro, hij gaat er niet heel veel grip extra van krijgen en waarom zou je banden met 4 en bijna 6mm weggooien, zien er prima uit. De Michelin Primacy's van de CT200 uit 2014 zien er 10x zo erg uit op de wangen. Zat er Wanli oid onder had ik ze er wel afgegooid maar dit is zonde. Het is een boodschappending in basis he, geen trackday apparaat.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Broemer
Ik plan het zo met dubbele rotondes etc dat ik juist achter die vrachtwagen kom, scheelt onwijs in verbruik
Maar er zit gelukkig geen bejaarde in he, stoplicht ben je 9 van de 10x als eerste weg tenzij er echt knap spul naast staat. Elke 1.6tdi pak je bij groen licht.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Broemer
Als het toch budget moet, wat heb je dan aan zo een zware V70? hoge vaste lasten, hoog brandstofverbruik, hoge banden en remmenslijtage, misschien als snelwegcruiser maar daar koop ik gewoon een knappe auto voor ipv een 750 euro boot. De Cuore is in basis om niet nat te regenen in het dorp dus dat doet hij als de beste. Dat ik m afentoe meepak voor een ritje naar werk moet kunnen, zit niet eens snelweg tussen.Paskal schreef: ↑05 okt 2020, 22:38 Zie de lol van budget-rijden ook wel in zoals destijds met mijn V70 classic van 750€, maar kom op zeg dit is toch wel heel ernstig. Hoop dat je er geen ongeluk mee krijgt want dat lijkt me met zo'n karretje geen pretje.
Ik kan er met mijn pet echt niet bij dat je als autoliefhebber in zo'n koekblik rond gaat rijden
Vraag me af wat erger is, met 40/50 in de cuore een tik van een auto of vrachtwagen krijgen in de bebouwde kom of op de fiets met je been/arm/hoofd eronder komen te liggen, want dat is hoe het anders gaat in weer en wind.
Misschien doet een 2008 Cuore met botsproeven niet eens onder voor bijvoorbeeld een 1985 E30 oid (wat heel DF dan wel geweldig vind). Half nederland rijdt in aygo/c1/107/108/cuore etc. Dit ding nodigt ook niet echt uit om gek te doen waar ik met de 120i vaak zat 200+ aantikte op de B-wegen, die klap tegen een boom overleef je wellicht ook niet, kan je m beter met 80 in een klein hok pakken misschien zelfs.
Conclusie : bejaarden zijn op sommige vlakken best slimme mensen eigenlijk
Laatst gewijzigd door Knot op 06 okt 2020, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten