Mini JCW GP

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Mini JCW GP

Bericht door sitechris » 04 sep 2020, 17:47

Ik heb er serieus naar gekeken en even serieus overwogen. Ben fan van dit soort auto's. Contact met dealer gehad en kreeg meer dan prima inruilbod op de SEAT en heb er er daarna ook even in proefgereden. Leuke en aparte auto die je een heel speciaal gevoel geeft, maar uiteindelijk toch besloten om het niet te doen. De auto is te nerveus voor me. Qua stugheid is het al pittig. In Nederland kan het net, maar in de Eifel (op minder asfalt) kan het eigenlijk al niet. Grootste uitdaging is dat de auto best wel onrustig is in het stuur. Bochtuit (en ook rechtuit) best veel torque steer en op hoge snelheid (heb ff in Duitsland rondje gereden) ben je constant aan het corrigeren. Dit is een auto waarbij je beide handjes aan het stuur moet hebben. Met wat temperatuur in de banden kwam de auto wel echt tot leven en heeft hij enorm veel tractie. Maar ik blijf het teveel een handjevol vinden. Als ik hiermee naar de Eifel ga ben ik al kapot voordat ik lekker kan sturen. Dat schiet gewoon niet op. En daarna moet het gevecht nog gaan beginnen. Mijn SEAT Leon CUPRA R ga ik hier niet op inruilen. Die is scherp als het mag, maar comfortabel en praktisch als het moet.

De MINI voelt wel serieus snel aan, snelheidsbeleving is heel intens. Geluid is vooral bij lage toeren echt heel goed, bij hoge toeren wordt het wel wat minder en is het net wat te nep.

Begrijp me niet verkeerd. Dit is echt wel een gave auto. Er zit echt wel karakter in en voor de liefhebbers van uiterlijk vertoon, je hebt bizar veel bekijks in dat ding. Interieur is ook gewoon leuk en met speciale elementen. Enige waar ik niet aan kan wennen zijn die opgeplakte zijskirts. Maar hoe leuk ook, dit is echt een derde auto. Die je alleen pakt voor het circuit of voor een speciale rit.
Laatst gewijzigd door sitechris op 28 feb 2021, 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.

DFJEF
Berichten: 847
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Mini JCW GP

Bericht door DFJEF » 05 sep 2020, 09:13

Dat je in iets speciaals rijdt, is een feit. Over het algemeen zijn MINI's tegen het onacceptabele hard qua onderstel. De "normale" JCW heeft hier al last van. Het adaptieve onderstel staat nooit in de hardste stand, omdat dat eigenlijk geen rijden is. Veel andere auto's bewijzen, dat dat ook anders kan.

Vreemd dat ze onder de GP niet standaard de JCW Pro uitlaat hebben gehangen. Misschien vanwege de huidige (milieu) regels en OPF niet mogelijk. Maar die kleppenuitlaat is eigenlijk een must. Die bezorgt je elke keer weer een dikke grijns op je gezicht. :D

Maar ik kan me voorstellen, dat het als dagelijkse auto een te vermoeiend apparaat is.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Mini JCW GP

Bericht door sitechris » 05 sep 2020, 10:06

De uitlaat is op zich best heftig. Als je auto start klinkt het heel serieus en het is gewoon een luid ding. Alleen klinkt er bij hogere toeren net wat teveel speakersound het interieur binnen. En het geluid klinkt dan tikje nep. In filmpje van Autoblog hoor je dat wel goed.


DFJEF
Berichten: 847
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Mini JCW GP

Bericht door DFJEF » 05 sep 2020, 10:24

sitechris schreef: 05 sep 2020, 10:06 De uitlaat is op zich best heftig. Als je auto start klinkt het heel serieus en het is gewoon een luid ding.
Ik heb de GP nog niet "live" gehoord, dus dan lijkt het dat ze dat dan toch goed gedaan hebben, ondanks de OPF.
De normale JCW klinkt gewoon te tam. De Pro uitlaat geeft 'm zoveel meer karakter. :headbang:
sitechris schreef: 05 sep 2020, 10:06 Alleen klinkt er bij hogere toeren net wat teveel speakersound het interieur binnen. En het geluid klinkt dan tikje nep. In filmpje van Autoblog hoor je dat wel goed.
Dat is dan weer jammer........ :roll:

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Mini JCW GP

Bericht door Tom » 12 sep 2020, 11:34

Filmpje van Henry Catchpole net pas gekeken.
Een auto hoeft niet perfect te zijn, maar al die fake rommel (fake luchthapper, fake aero, fake spoiler, fake strut-bar en dan lees ik hierboven ook erg aanwezig fake uitlaatgeluid via speakers) is wel echt een afknapper. Dat een gewone MINI een beetje lifestyle-isch is snapt iedereen en is prima. Maar een limited edition sportief model volhangen met nep spul. Laat maar dan :)
Ik vind de eerste nieuwe MINI nog het gaafst, zeker de GP.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Mini JCW GP

Bericht door sitechris » 28 feb 2021, 15:54

sitechris schreef: 04 sep 2020, 17:47 Ik heb er serieus naar gekeken en even serieus overwogen. Ben fan van dit soort auto's. Contact met dealer gehad en kreeg meer dan prima inruilbod op de SEAT en heb er er daarna ook even in proefgereden. Leuke en aparte auto die je een heel speciaal gevoel geeft, maar uiteindelijk toch besloten om het niet te doen. De auto is te nerveus voor me. Qua stugheid is het al pittig. In Nederland kan het net, maar in de Eifel (op minder asfalt) kan het eigenlijk al niet. Grootste uitdaging is dat de auto best wel onrustig is in het stuur. Bochtuit (en ook rechtuit) best veel torque steer en op hoge snelheid (heb ff in Duitsland rondje gereden) ben je constant aan het corrigeren. Dit is een auto waarbij je beide handjes aan het stuur moet hebben. Met wat temperatuur in de banden kwam de auto wel echt tot leven en heeft hij enorm veel tractie. Maar ik blijf het teveel een handjevol vinden. Als ik hiermee naar de Eifel ga ben ik al kapot voordat ik lekker kan sturen. Dat schiet gewoon niet op. En daarna moet het gevecht nog gaan beginnen. Mijn SEAT Leon CUPRA R ga ik hier niet op inruilen. Die is scherp als het mag, maar comfortabel en praktisch als het moet.

De MINI voelt wel serieus snel aan, snelheidsbeleving is heel intens. Geluid is vooral bij lage toeren echt heel goed, bij hoge toeren wordt het wel wat minder en is het net wat te nep.

Begrijp me niet verkeerd. Dit is echt wel een gave auto. Er zit echt wel karakter in en voor de liefhebbers van uiterlijk vertoon, je hebt bizar veel bekijks in dat ding. Interieur is ook gewoon leuk en met speciale elementen. Enige waar ik niet aan kan wennen zijn die opgeplakte zijskirts. Maar hoe leuk ook, dit is echt een derde auto. Die je alleen pakt voor het circuit of voor een speciale rit.
Voor de liefhebbers, hier de wat meer uitgebreide review.

https://driveaholic.nl/rijtest-mini-joh ... s-gp-2020/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2062
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Mini JCW GP

Bericht door frankie » 28 feb 2021, 17:38

Van 100 naar 200 km/h in 2,7 seconden is wel serieus snel :tooth:

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Mini JCW GP

Bericht door sitechris » 28 feb 2021, 18:47

Shit, dat is een typootje. Dat moest natuurlijk 80-120 zijn. Meteen maar even aangepast ;). Tnx voor doorgeven.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Mini JCW GP

Bericht door RS-Ron » 04 mar 2021, 18:14

Heb nooit echt veel gehad met de F56 Mini. Vind hem erg braaf smoelen en deze GP zou ik met deze wielkastverbreders niet in de garage willen.

Maar voor veel minder geld (staat te koop voor 17K) zou ik bijv. wel in zoiets als dit willen rijden............

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paar lekkere stoelen, grote remmen en 273 PK heb je lekker stadsautootje (zit sport-automaat in)

Gr Ron

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Mini JCW GP

Bericht door Kadett » 04 mar 2021, 18:17

Mini, moet handbak zijn, punt! :) Nou ja, FWD moet handbak zijn :D

Denk met plezier terug aan een maat van mij die een 'echte' Mini had uit 19xx met een 1.4 16v conversie bij Ben van Leeuwen vandaan. Wat een kart was dat zeg en als de olie op temperatuur was lekker schakelen en knallen.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Mini JCW GP

Bericht door RS-Ron » 04 mar 2021, 18:37

Tja je kan het wel twee keer neerzetten maar ik vind een fatsoenlijke automaat met flippers aan het stuur een meerwaarde, ook in een Mini. :tooth: Ik druk wel op een paar knopjes om de hooligan uit te hangen als ik dat wil. Vind het ook wel prettig als ie enigszins normaal en comfortabel kan rijden.

Gr Ron

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Mini JCW GP

Bericht door matthyssie » 04 mar 2021, 18:58

+1, zou een F56 altijd met automaat pakken.

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Mini JCW GP

Bericht door Kadett » 04 mar 2021, 19:51

Ieder zijn ding, hoop het nog lang te kunnen uitstellen. Laat mij maar roeren in een versnellingsbak.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Mini JCW GP

Bericht door JP » 04 mar 2021, 20:10

Die oudere generatie is niet meer van het roeren....

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Mini JCW GP

Bericht door RS-Ron » 04 mar 2021, 21:52

JP schreef: 04 mar 2021, 20:10 Die oudere generatie is niet meer van het roeren....
Moet eerlijk bekennen dat ik voor daily woon-werkverkeer idd een beetje schakellui begin te worden :oops: Afgelopen weekend in de Alfa viel het me wel op dat een pook rechtstreeks in de bak wel erg goed schakelt ivm al die stangetjes/kabel-schakelmechanismes......... in 1968 wisten ze nog echte schakelbare te maken.

Gr Ron

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Mini JCW GP

Bericht door allen » 05 mar 2021, 00:13

M’n. broertje heeft een Cooper S met handbak. Zou nooit mijn keuze zijn. Maar dan omdat ik de bak tikkie teveel naar achteren vind staan. Schakelt niet zo prettig.
Clubman Works en. Cooper S met automaat gereden. Een van de weinige wagens waarvan ik echt een automaat zou kiezen.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Mini JCW GP

Bericht door sitechris » 05 mar 2021, 08:35

Bij Mini Cooper zou ik ook voor automaat kiezen. Sowieso omdat de handbak automatisch tussengas geeft bij terugschakelen (wil ik zelf doen) en ook omdat de bakverhoudingen heel erg lang zijn. Automaat past net ff beter bij het driecilinder motortje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 64 gasten