Begonnen op mijn 18e met een rode 1994 Peugeot 106 1.3 Rallye, toen 128k gelopen. Was in 2004. Jaartje mee gereden. Niet helemaal origineel maarja, toen in die tijd kon je daar nog mee weg komen.

Daarna een 2000 MG F met 21.000km tijdens mijn studententijd gehad. Lang gestudeerd dus heb de auto tot 2014 gehad, verkocht met 45.000km. Altijd probleemloos, stuurde goed, lekker geluid en deed het goed bij mijn vriendinnetjes.

Toen naar het buitenland verhuisd en geen auto’s nodig gehad. Bleef uiteraard wel kriebelen dus tussendoor wel in NL auto’s gekocht om te stallen tot een eventuele terugkomst. Leuk me leuk om mijn eerste auto ‘voor later’ te bewaren dus een Rallye bleef kriebelen. Een witte 106 1.3 Rallye gekocht. Van 2e eigenaar, 89k gelopen.. Wit is de ‘holy grail’ kleur voor een Rallye dus dit was precies wat ik zocht. Wel echt een project. Motor was stuk gelopen en roest in motorruimte en kofferbak. In Juni 2014 gekocht voor 575 euro. Gratis kunnen stallen met een trucje in de parkeergarage onder mijn oude studentencomplex.

Was eigenlijk iets teveel werk voor mij en het leek er niet op dat ik snel zou terugkomen naar NL. Waarde was inmiddels aardig gestegen dus in oktober 2017 auto verkocht aan een youngtimerhandelaar voor 2250 euro.

Begon wat meer te verdienen en te sparen, stallingsruimte was voor mij gratis en onbeperkt beschikbaar dus in oktober 2015 er een 1994 Buick Park Avenue 3.8 bij gezet. Gekocht van 1e eigenaar, pensionado komkommerteler uit het Westland. Altijd binnen gestaan en 63.000km gelopen. Echt een auto van een oud mannetje: altijd bij dealer onderhouden, overal kleedjes ter bescherming zoals in dashboardkastje, kofferbak en achterbank. Auto is dan ook als nieuw. Vroeger als klein jongetje stond er een nieuwe bij mij in de wijk waar ik elke dag langs liep. Moest ik ooit nog eens hebben dus. Ga ik later meer over vertellen.

Nu ik weer Rallye-loos was, begon het weer te kriebelen en op jacht naar een goede witte s1 106 1.3, lage km-stand en roestvrij. In NL ga je dat niet meer vinden dus gaan zoeken in de Italië waar er relatief veel verkocht waren. In maart 2018 kocht ik mijn 3e Rallye. Een 1995 s1 Rallye van de tweede eigenaar Giulio (sinds 1997), een 40 jarige Italiaanse mechanisch ingenieur voor Fiat. De 1e eigenaar was een collega van z'n vader. De auto heeft 90k gelopen, is origineel op verlaging na, altijd garage gestald geweest en de Giulio heeft altijd stoelhoezen gebruikt dus de bekleding is nog als nieuw. Ben hem zelf gaan ophalen in Perugia (vlakke en droge regio). 3 dagen doorgebracht met Giulio en zijn familie en daarna in 3 dagen relaxt terug gereden via de Alpen. Zal ik later nog wat meer over vertellen.

Begin 2018 terug gegaan naar NL dus ik kon eindelijk weer bezig met mijn hobby. Buick volledig onder handen genomen om hem helemaal top te krijgen, witte s1 Rallye in de stalling gezet waar hij nu nog steeds staat en toen kwam Corona dus ik had een project nodig. Ben normaliter allergisch voor hoge km-standen maar zag een goede deal. Zwarte s2 106 Rallye 1.6 met 232k gelopen. Zeer schappelijke vraagprijs maar dat was omdat de auto een nieuwe achteras nodig heeft en er een probleem zou zijn met de koppakking volgens de eigenaar. Verder zag hij er cosmetisch niet uit. Vale lak, veel deukjes, handgeschilderde velgen, vies interieur en veel ontbrekende emblemen, kapjes, dopjes etc. Precies wat ik zocht.

Ik kwam inmiddels met al mijn auto’s bij de DF hofleverancier ‘The Engineer’s Garage’ dus de s2 mocht eerst daarnaartoe voor een grote beurt, algehele check en diagnose van het temp. probleem. Bleek slechts de thermostaat te zijn dus easy fix. Verder nieuwe remschijven, kleppendekselpakking en wat slangetjes etc. Achteras laten reviseren bij Leeuwenservice en de auto was technisch weer helemaal goed. Toen vele, vele uren bezig geweest met het interieur. Helemaal gestript, alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt, vloerkleed en bekleding met extractor gedaan. Nieuw stuur, nieuwe pedaalrubbers, originele radio erin, missende delen gemonteerd. Interieur klaar en weer superfris, bijna nieuw. Geen tetanusprik meer nodig als je een rondje wilt sturen.

Daarna rondom laten uitdeuken, +50 deuken eruit. Vervolgens zelf begonnen met buitenkant. Nieuwe kentekenplaten, ruitenwisserarm en Peugeot emblemen, velgen schuren en spuiten, nieuwe naafkapjes, plastics en rubbers gevoed, met de Rupes gehele auto gepolijst en daarna de Rallye stickers geplakt. Waxlaag erover en klaar.

Nu bezig met laatste finishing touches. Er komt nog een nieuwe uitlaat onder en helaas roest elke NL'se 106 dus er wordt momenteel wordt er wat laswerk in kofferbak en in de voorste wielkast gedaan(was al gedaan door een vorige eigenaar maar lelijk afgewerkt dus moet overnieuw). Dan nog B-stijl stickers en nog wat kleine dingetjes hier en daar. Daarna mag hij door naar een volgende eigenaar. Ik heb aan 1 Rallye genoeg en heb wel weer zin in een nieuw projectje!