Hoe groot is de kans op een crash?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Jan148
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2020, 10:50

Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Jan148 » 08 jun 2020, 21:56

Hallo allemaal,

Nieuw hier, en het is misschien een domme vraag, maar ik ga ze toch stellen :tong:
Binnenkort komt er hier naast de bedrijfswagen heel waarschijnlijk een Mazda mx-5 bij :blink:. Het lijkt mij dan ook heel tof om daarmee af en toe aan track days deel te nemen.
Maar nu vraag ik me af hoe groot de kans op een crash is. Deze mx-5 gaat immers ook gewoon een daily driver zijn (aangezien we binnenkort allebei met de auto naar het werk zullen moeten, waar dat nu nog met het openbaar vervoer kan). Dat wil ook zeggen dat we een relatief nieuwe mx-5 gaan kopen, we zitten te denken aan een uit 2018 of 2019, en die zijn niet goedkoop. Crashen willen we daarmee dus absoluut niet doen.

De kans op een crash is er natuurlijk altijd, maar het zou mij bij een track day vooral gaan om fun hebben en niet per se om de auto tot het alleruiterste te drijven en om de allerbeste rondetijd neer te zetten.

Maar hoe zien jullie dat, is de kans op een crash al al bij klein, of is dat eerder iets dat elke track rijder wel eens meemaakt? Wat zijn de ervaringen van ervaren track rijders daarmee?

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door HJ2 » 08 jun 2020, 22:05

Ik zou dan alleen het circuit op gaan met andere mensen die ook zuinig zijn op hun speeltje.
Ik heb een mooie wagen kortgereden zien worden tijdens mijn circuit training wegens besparing op het onderhoud van de remmen van de achterligger. (speculatie he? Ik heb verder geen technisch onderzoek uitgevoerd) Ik ben in mijn eigen wagen daarna niet meer gaan spelen.
Zoek je trackdays dus een beetje zorgvuldig uit ;-)
Succes!

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door smiley » 08 jun 2020, 22:55

Ik denk dat het een HEEL HEEL erg slecht idee is om met een (relatief) dure daily trackdagen te gaan rijden.
Niet alleen vanwege de kans op schade, maar ook vanwege de bovenmatige last die je op de auto doet.
Al aan extra circuitdekking gedacht als je toch doorzet? https://circuitverzekeringen.nl/trackday-p1

Misschien dat coureur voor een uur ook iets voor je is?
https://coureurvooreenuur.driving-fun.com

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Bombadil » 08 jun 2020, 23:29

Waarom koop je geen aparte circuitauto? Voor mijn part een 106 ralley. Dan is de schade bij een crash (naast medisch) enkel de aanschafprijs.


Of huren zoals Smiley zegt. Dan kan je uitzoeken of het wat voor je is. Kan ook bij de Ring.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door bartb » 08 jun 2020, 23:53

Het is opzich geen gek idee om dat met je auto te doen. Maar je moet in je achterhoofd houden dat de kans bestaat dat je hem afschrijft. Of dat dat gebeurt door iemand anders.
Wil je daar geen last van hebben dan is bovenstaand (verzekering) wellicht een optie.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door MParallel » 09 jun 2020, 00:29

Als je maar lang genoeg trackdays doet wordt de kans vanzelf een keer 100%.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Jan Terwolde » 09 jun 2020, 00:41

een wat oudere mx5 is ook een goed idee zodat je niet te veel op het spel zet. Als je bijvoorbeeld 20k als budget voor de auto hebt. zou ik voor één voor op het circuit niet meer als de helft uitgeven. En nee de kans op afschrijven is ook weer niet zo groot. ikzelf zou het alleen klote vinden als je eerst weer moet gaan sparen om een vervanger te kopen. Anders gewoon vervangen en weer gas er op!

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Kadett » 09 jun 2020, 03:35

Ik weet niet hoelang je bent, maar boven de 1,85 en lang bovenlijf en de ND is al gauw te krap. Aangezien je hem als daily wilt gebruiken zou ik eerder voor de NC met PRHT gaan, ietsje zwaarder dan met stoffen kap maar als daily beter bestand tegen de weersinvloeden, tenzij je de MX5 droog kan stallen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Paskal » 09 jun 2020, 08:47

Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om met een dure daily regelmatig het circuit op te gaan, tenzij je dermate kapitaalkrachtig bent dat je in geval van een crash een week later een vergelijkbare auto hebt staan. De kans dat je een keer aan de beurt komt (al dan niet door eigen schuld) wordt uiteraard groter naarmate je vaker op het circuit te vinden bent.
Als je regelmatig op het circuit wil rijden en bv 20k te besteden hebt, zou ik eerder een daily van 15k kopen en 5k aan iets voor op het circuit besteden of iets huren voor circuitgebruik.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door jacobt » 09 jun 2020, 09:10

Iedereen maakt de afweging op zijn eigen manier.
Ik zou het net zo doen als jij van plan bent.
De daily die je kunt kopen voor je max budget, en daar dan af en toe een trackday mee doen.

Zoek je trackdays goed uit, en kijk goed om je heen op zo'n dag.
Op een trackday (noem geen organisatie) een paar jaar geleden reed er een idoot rond met een Bmw M3 op full slicks die dacht dat ie Max Verstappen was, op het rechte stuk vlak voor de Tarzan schoot hij er rechtdoor af, als ik niet te vroeg naar rechts was gegaan had hij achterin de Porsche gezeten.

Er zijn ook trackdays waar cowboys voortijdig van de baan worden gehaald, en waar duidelijke inhaal regels worden afgesproken en ook streng gehandhaafd wordt (daar gaat het wel eens mis). Op dat soort dagen kan er gewoon heel weinig mis gaan als je jezelf ook kunt beheersen. Dan kocht ik liever niet een 2e trackday auto en stop ik dat budget in de daily voor goeie remmen, upgrade onderstel en lichte wielen. Daar heb je dan dagelijks plezier van.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Alexander » 09 jun 2020, 10:14

als ik lees 'af en toe' dan zal het in de praktijk 1x -2x per jaar zijn niet?
Lekker wat huren voor die 1x - 2x per jaar, zat aanbieders.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Knot » 09 jun 2020, 10:19

Is ieder voor zich he, met E36's van zeg waarde 5k vond ik het voor mezelf prima, ik kan die kosten hebben. Rij ik de 120i plat kan ik die 25k kosten ook wel hebben maar het valt wel wat minder fijn.

Kans op een crash met een ander vind ik vrij klein, zeker als je wat meer ervaring hebt (ook met driftdagen, daar leer je wel hoe je om spinnende auto's heen moet sturen als je er een beetje aanleg voor hebt). Enige momentjes van mij waren oude remvloeistof en pedaal op de grond, dat is je eigen fout en met driften (pendelen) een foutje gemaakt en de neus in de vangrail gezet.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door daNpy » 09 jun 2020, 10:30

Bombadil schreef: 08 jun 2020, 23:29 Waarom koop je geen aparte circuitauto? Voor mijn part een 106 ralley. Dan is de schade bij een crash (naast medisch) enkel de aanschafprijs.
Haha. Als dat zo was reden er veel meer mensen trackdays. Bij de aanschaf begint de bodemloze put pas :goodnight:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door daNpy » 09 jun 2020, 10:32

Alexander schreef: 09 jun 2020, 10:14 als ik lees 'af en toe' dan zal het in de praktijk 1x -2x per jaar zijn niet?
Lekker wat huren voor die 1x - 2x per jaar, zat aanbieders.
Lijkt me ook een goede tip.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Eric Z » 09 jun 2020, 10:38

daNpy schreef: 09 jun 2020, 10:30
Bombadil schreef: 08 jun 2020, 23:29 Waarom koop je geen aparte circuitauto? Voor mijn part een 106 ralley. Dan is de schade bij een crash (naast medisch) enkel de aanschafprijs.
Haha. Als dat zo was reden er veel meer mensen trackdays. Bij de aanschaf begint de bodemloze put pas :goodnight:
Auto is goedkoper dan de modificaties inderdaad. Als je eenmaal begint...

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door jacobt » 09 jun 2020, 10:42

Alexander schreef: 09 jun 2020, 10:14 als ik lees 'af en toe' dan zal het in de praktijk 1x -2x per jaar zijn niet?
Lekker wat huren voor die 1x - 2x per jaar, zat aanbieders.
Dit is veruit het verstandigste denk ik.
Maar persoonlijk vind ik er niet veel aan.
Het circuit rijden met eigen auto vind ik leuk om ook de eigen ontwikkeling aan de auto te voelen. Alle upgrades uit proberen aan je auto geeft ook veel plezier .
Dus dat is ook even net wat wil je.
Alleen knalhard rondstampen is de huur auto het beste en zeker het goedkoopste .

bleu_dust
Berichten: 160
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door bleu_dust » 09 jun 2020, 11:20

Het is niet de vraag of het gebeurt maar wanneer het gebeurt. IMO eerst ervaring opdoen in een wat goedkopere racer. Dan is een foutje meer of minder ook niet zo erg. Van daaruit kan je altijd nog een sneller/duurder trackday speeltje halen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door allen » 09 jun 2020, 11:27

Onzin, in de tijd dat ik nog op trackdays kwam nooit schade gereden. En ik ben echt geen Df God. Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Hielke » 09 jun 2020, 11:44

allen schreef: 09 jun 2020, 11:27 Onzin, in de tijd dat ik nog op trackdays kwam nooit schade gereden. En ik ben echt geen Df God. Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.
Denk ik ook. Kun je leuk sturen, anticipeer je goed, en weet je je aanvalsdrift te beteugelen (mijn makke) dan kun je heel veel trackday km's rijden zonder gedoe. Maar het risico op schade is natuurlijk vele malen groter dan op de openbare weg (weggezet naar gereden km's). Soms kom je een dwaas of een Coronel tegen die even niet zit op te letten en dan zit jij met een pak schade. Schade die door niemand vergoed wordt.

Zelf heb ik wel jaren gekend dat ik jaarlijks iets van 5 uren (nog heel bescheiden natuurlijk) trackday aan het rijden was. Ik heb zegge en schrijve één keer een hele lichte spatbordschade gereden. In de Audi S ging een mede Alfist net voor de linkerknik subiet van helemaal links naar helemaal rechts de baan over. Vond die pipo bij het naderen al een vreemde rijstijl hebben waardoor ik zelf al helemaal rechts was gaan rijden. Ook die dingen kun je tijdens trackdays meemaken.

Moet ergens op video nog een moment met een rijder hebben staan die na de Hugenholtz op relatief laag tempo, en net voor m'n neus, schuin van rechts naar links de baan oversteekt. Met kunstgrepen wist ik een aanrijding te vermijden. Ben eventjes achter 'm blijven rijden en heb 'm in die tijd niet een enkele keer zien spiegelen. Z'n auto was ruim voor het einde van de dag plat. Of ie daarbij een andere ongelukkige in z'n onvermijdelijke val heeft meegenomen weet ik niet.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door jacobt » 09 jun 2020, 11:59

Ik heb ook nooit schade gehad en al best veel gereden , 10 jaar lang 2x per jaar gemiddeld.
Wat je hierboven ook leest, er zitten soms clowns tussen maar als je wat ervaring krijgt leer je ze ook herkennen en kun je uit de buurt blijven. Ik laat ze meestal gewoon voorbij en ga eventueel zelf ff de pits in als ze te lang voor me rijden.
Met gezond verstand en een beetje zelfkennis is het prima te doen.
Moet daarbij wel zeggen dat de toeristenfahrt op de Nordschleife mij nog nooit een heel comfortabel gevoel hebben gegeven, maar alle andere banen gewoon prima te doen.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Mark 320iS » 09 jun 2020, 12:26

Je hebt het inderdaad voor een groot gedeelte zelf in de hand. Rij je altijd overal volledig op de limiet van je eigen kunnen, dan moet je er rekening mee houden dat je er een keer vanaf gaat. Idem met snellere deelnemers, laat je iedereen voorbij met veel ruimte of maak je minder plaats? Ook zo met de langzameren, prik je hem er overal tussen of wacht je tot een recht stuk? etc. etc.

Heel veel heeft ook te maken met ervaring. Naarmate je vaker gaat leer je zaken beter inschatten. Ook de gedurende de dag leer je auto's kennen en weet je hoe mensen zich gedragen (muv. huurauto's waar veel gewisseld wordt).

Als eerste trackday zou je, als je risico's zoveel mogelijk wilt beperken, een keer enkel een middag kunnen boeken (die sessies zijn altijd wat rustiger) op een ruim circuit met veel uitloop mogelijkheden, denk aan Spa bijv., in de ochtend zou je dan wat bij mensen kunnen meerijden zodat je daar al wat ervaring opdoet.

In de jaren dat ik trackdays rijd heb ik nog nooit schade gereden. Ook wel eens eraf gegaan, maar dat was dan op stukken waar ik wist dat het kon. Op andere stukken houd je wat meer marge, ik wil er bijvoorbeeld bovenop in Eau Rouge écht niet vanaf gaan, dus daar houd ik dan bewust een beetje marge. Uiteraard ook wel mijn momentjes gehad, op Zolder wel eens 20cm voor de muur tot stiltstand gekomen, anders had ik ook een probleem gehad.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door daNpy » 09 jun 2020, 12:58

Het beste is om je tracktool bij aanschaf als afgeschreven/verloren te zien. Dan heb je later minder pijn, als het lukt dan hé.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Shakes » 09 jun 2020, 13:02

als je de vraag stelt moet je het niet doen.

Je gaat altijd een keer iets tegenkomen tenzij je op tijd stopt. Ik zou lekker wat huren of een oude MX5/E36 oid halen en dan iets goedkopers dan een vrijwel nieuwe Mazda aanschaffen.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Mark 320iS » 09 jun 2020, 13:14

Huren is ook niet alles, énorm eigen risico waarvoor je moet tekenen. Het is vooral gemakkelijker, maar financieel zeker niet minder risicovol.

Jan148
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2020, 10:50

Re: Hoe groot is de kans op een crash?

Bericht door Jan148 » 09 jun 2020, 13:20

Hmm veel verschillende meningen hier. Bedankt voor alle input! Ik ga maar eens onderzoeken wat de risico's met huren zijn en dan zien we wel verder :)
Maar ondertussen blijven jullie meningen natuurlijk heel welkom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten