Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Zandvoort 03-10 ]

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [ombouw P5]

Bericht door R.Wiggel » 24 okt 2022, 20:09

Chaert-RS schreef: 24 okt 2022, 17:42 Prachtige RS! Hoe heb je dat afdekplaatje van de CAE shifter zo in carbonlook gekregen? Die van mij werd als kaal stuk metaal geleverd.
Had het weleens vaker gezien bij RS’en met CAE shifter en daarom overlegd met Kirfel of dit mogelijk was, zij hebben een carbon exemplaar geregeld, Ik durf niet te zeggen waar ze die vandaan hebben.

Het carbon matcht mooi met de carbon interieurlijst daarom ging mijn voorkeur er ook naar uit.
StefanW schreef: 24 okt 2022, 19:09 Schitterende built!
Thanx ! We lopen elkaar vast nog eens tegen het lijf bij de Ring, wil jouw Rallye ook eens in het echt zien :thumbup:

Gebruikersavatar
Chaert-RS
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2018, 19:05
Auto: Renault Megane RS Cup

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [ombouw P5]

Bericht door Chaert-RS » 27 okt 2022, 10:23

R.Wiggel schreef: 24 okt 2022, 20:09
Chaert-RS schreef: 24 okt 2022, 17:42 Prachtige RS! Hoe heb je dat afdekplaatje van de CAE shifter zo in carbonlook gekregen? Die van mij werd als kaal stuk metaal geleverd.
Had het weleens vaker gezien bij RS’en met CAE shifter en daarom overlegd met Kirfel of dit mogelijk was, zij hebben een carbon exemplaar geregeld, Ik durf niet te zeggen waar ze die vandaan hebben.

Het carbon matcht mooi met de carbon interieurlijst daarom ging mijn voorkeur er ook naar uit.
Dan zoek ik even verder, misschien dat ik met een folie/wrap een eind kom. Ziet er inderdaad strak uit!

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [ombouw P5]

Bericht door R.Wiggel » 29 okt 2022, 13:24

Eerste 2 trackdays staan gepland met de Megane, 9 November Zolder en 21 november Zandvoort onveilig maken ! :df:

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [ombouw P5]

Bericht door R.Wiggel » 08 nov 2022, 10:26

Nog wat kleine mods gedaan aan de RS.
Aangezien alle accenten op de auto zwart zijn (spiegels, front, diffuser etc.) en ik ook de logo's naar hoogglans zwart heb veranderd stoorde ik me nog meer aan de grijze deur grepen.
De deurgrepen zijn wel origineel in hoogglans zwart geleverd maar alleen als de optie keyless entry niet aangevinkt was.

Ik heb nu 'best of both worlds': keyless én hoogglans zwarte deurgrepen :D

Afbeelding

Om het front nog wat agressiever te laten ogen een lip gemonteerd, veel gezocht naar verschillende mogelijkheden maar las van de meeste jongens met een spoiler en ander / lager onderstel dat het snel gebeurd was met een lip op het circuit.
Daarom gekozen voor een rubberen lip, die is flexibel en kan dus wel tegen een stootje zonder doormidden te breken.

Afbeelding

Ook een Sabelt sleepoog gemonteerd, hiervoor heb ik het front iets aan moeten passen zodat het originele sleepoog kapje alsnog over de lus heen kan.

Afbeelding

Gisteren de auto bij de wrapper neergezet.
Na contact met verschillende partijen en een aantal ontwerpen die wij het 'net niet' vonden nu tot een heel gave livery gekomen.
Erg benieuwd hoe dat er in de praktijk uit gaat zien.

Afbeelding

Vanmiddag halen we hem weer op, en dan op naar Circuit Zolder waar we de auto eindelijk eens echt gaan proberen :df:

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 523
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [ombouw P5]

Bericht door Rolf205 » 08 nov 2022, 11:27

Ik ben ook wel benieuwd naar de livery...
Eerlijk gezegd vind ik het zo een plaatje en had ik denk niet eens over een livery nagedacht. (beetje zoals mayo op biefstuk... :peace: )

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door R.Wiggel » 10 nov 2022, 22:03

Dinsdag avond de auto opgehaald bij Textline h'wijk, net op tijd waarvoor alle credits naar het team van Textline die hun uiterste best hebben gedaan en zonder pardon tot 19 uur s avonds doorgingen om de auto toch nog op tijd af te krijgen.

Ik was erg benieuwd hoe het ontwerp uit zou pakken in de praktijk maar toen we binnenliepen zag ik al gelijk, dit is top.
Niet ieders smaak wellicht, het ontwerp is bestwel in your face maar voor een tracktool helemaal de 'race car look' zoals ik voor ogen had, en de auto is zo ook een mooi reclameobject voor ons bedrijf.
Afbeelding

Het ontwerp hebben we trouwens afgekeken van de Megane RS Trophy V6, zoals je hem ook in Gran Turismo vindt.
Afbeelding

De reden dat 'ie écht af moest zijn dinsdag was omdat we die avond naar Zolder in België zijn vertrokken waar we woensdag met de RS het circuit op zijn geweest voor de eerste keer.
Afbeelding

's ochtends hebben we een cursus gevolgd die gegeven werdt door een hele prettige instructeur.
Aangezien wij nog nooit trackdays hebben gereden wel nuttig om de basis te leren over hoe je te gedragen, en om een professional te laten analyseren hoe je rijdt en wat daar allemaal te leren valt.
Na de briefing en theorieles over lijnen rijden, zitpositie, techniek etc. begonnen met pace car laps te rijden om de rijlijnen door te krijgen, en wat een gaaf circuit is Zolder ik had me er veel minder bij voorgesteld.

Na de pace car laps was het tijd voor de instructor laps, rijden met instructeur naast je.
Toen was het wel over met rustig rondjes maken en werden we flink aan het werk gezet.
Michel (de insrtructeur) had naar mijn idee al binnen 2 bochten door waar de rempunten lagen en wat de potentie van de auto was want het klonk vooral gas, gas gas, nog lang niet remmen, NU remmen, harder remmen, insturen, gas, VOL GAS :D
Hij was ook erg te spreken over de auto, 'voel dan hoe goed de balans van die auto is' klonk het als we met 160 de kanaalbocht uit kwamen, ja dat voel ik :lollerdelol:

Erg veel geleerd in een ochtendje over de potentie van de auto en van mezelf en vooral heel veel schik gehad.
Als we weer een strakke, snelle ronde reden zat Michel juichend naast me in de auto, echt gaaf en motiverend.
's middags ook nog van 14-16 uur een sessie gereden, dus al met al veel rijtijd gehad.

En dan over de auto, niet normaal wat gaat dat hard...
Balans is echt prachtig, auto is zo enorm stabiel.
De Nankang AR-1's zijn in no time op temperatuur en de grip is super, bandenspanning liep wel flink op, begonnen op 2.1 bar en na een aantal snelle laps stonden ze op 2.6. Uiteindelijk voor op 2.2 gehouden en achter op den duur nog iets verhoogt naar 2.4 om de achterkant wat levendiger te maken.
CAE shifter komt op het circuit pas echt tot z'n recht, super lekker mechanisch gevoel met schakelen, doet ook veel voor de beleving.

Totaalpakket van de auto klopt nu gewoon en je merkt dat hij nu capabel is voor dit soort dingen.
Remmen ook erg over te spreken, remkracht is mega en ook goed doseerbaar.
1 keer had ik het idee dat ze te warm werden, nu staat Zolder er ook wel bekend om erg zwaar te zijn voor de remmen.
Daarom wellicht gelijk maar nadenken over remkoeling, al kan ik de flapjes onder de bumper eerst eens weghalen om te kijken of dat iets oplevert.
Ook merkte ik dat Pole Positions echt geen overbodige luxe zijn, je schuift in de originele kuipstoelen nog te veel.

Ook van mederijders veel positieve reacties op de auto gehad, veel die je even aanspreken en vragen over de auto, wat die stickers allemaal betekenen op de zijkant etc. :)
Al met al een zeer positieve eerste ervaring met Trackday rijden en de Megane RS zoals hij nu is, kan niet wachten om de 21e weer het circuit op te gaan :df:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door Barend » 10 nov 2022, 22:30

Heel gaaf! Zo’n Megane RS blijft een brute machine en met de livery zo is het zeker leuk reclame rijden op trackdays.

looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door looney16v » 10 nov 2022, 22:43

Damn
Die livery heeft goed uitgepakt zeg!

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 523
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door Rolf205 » 11 nov 2022, 08:55

Dat is goed gelukt!
Met zo'n topauto voor het eerst het circuit op ben je nu wel gelijk verpest he ;-) De lat heb je gelijk heel hoog gelegd en menig andere auto waar je in rijdt, valt nu gauw tegen...

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3282
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door Martijn M » 11 nov 2022, 09:19

Livery ziet er goed uit! Leuk verslag :df:
Denk inderdaad dat met een tracktool vaste kuipen een mega upgrade zijn, het geeft veel meer rust in de auto met sturen, je hoeft jezelf niet meer vast te houden want dat wordt voor je gedaan.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door Knot » 11 nov 2022, 09:29

Auto ziet er gaaf uit zo zeg, goed gelukt!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door JP » 11 nov 2022, 09:57

Mooi geheel zo met die livery :thumbup:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door StefanW » 11 nov 2022, 10:10

Livery is heel geslaagd! Leuk verslag!

Heel goed dat je zo'n dikke auto laat bouwen en gelijk een instructeur neemt, vaak zie je dat er een auto gebouwd wordt en daarna doen "ze" maar wat. Petje af! :clap:

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door R.Wiggel » 11 nov 2022, 10:25

Rolf205 schreef: 11 nov 2022, 08:55 Dat is goed gelukt!
Met zo'n topauto voor het eerst het circuit op ben je nu wel gelijk verpest he ;-) De lat heb je gelijk heel hoog gelegd en menig andere auto waar je in rijdt, valt nu gauw tegen...
Klopt dat viel wel gelijk op, het gemak waarmee je met de auto nu al hard rond gaat (zelfs met een onervaren rijder als ik achter het stuur) Waar je menig auto op de baan ziet ondersturen in krappe bochten en overhellen in snelle bochten blijft de Megane super stabiel en beheersbaar.
Tijdje achter een Fiesta ST cup auto gezeten maar die kon ik tot mijn verbazing zelfs passeren, zal wel een vrouw achter het stuur gezeten hebben :coffee:
https://youtu.be/xHso7LdV3-c

Hier ook nog een filmpje met een M2, die zat een hele tijd achter me tijdens de instructie laps.
Ik ging naar rechts om hem vlot te laten passeren maar de instructeur zei wat doe je gas erop die gaan we voor blijven :shock:
Dat lukte nog ook een aantal ronden met flink wat tips en aanwijzingen van de instructeur, op rechte stukken liep de M2 snel in maar vooral met uit accelereren in bochten liepen wij bij hem weg.

Na het rechte stuk remmen, insturen voor eerste linker bocht hoor je de M2 ondersturen maar blijft de Megane maar grip houden en kun je erg vroeg op het gas.
https://youtube.com/shorts/rDhdgxG9F-w?feature=share

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door R.Wiggel » 11 nov 2022, 10:39

Knot schreef: 11 nov 2022, 09:29 Auto ziet er gaaf uit zo zeg, goed gelukt!
Bedankt! Je herkent hem in ieder geval gelijk nu, rijden zoveel gele RS'en vooral bij de Ring daar val je niet meer mee op :D

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door R.Wiggel » 11 nov 2022, 10:42

StefanW schreef: 11 nov 2022, 10:10 Livery is heel geslaagd! Leuk verslag!

Heel goed dat je zo'n dikke auto laat bouwen en gelijk een instructeur neemt, vaak zie je dat er een auto gebouwd wordt en daarna doen "ze" maar wat. Petje af! :clap:
Ja dat hebben we gelijk tegen elkaar gezegd, direct een instructeur nemen anders doe je maar wat en maak je brokken of leer je jezelf dingen verkeerd aan.
Je rijdt al zoveel beter na 2 uur met een instructeur gereden te hebben, en gaat met een hele andere insteek de baan over.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door Mark 320iS » 11 nov 2022, 10:44

Auto ziet er gaaf uit, mooi! Zolder is een beetje mijn 'thuiscircuit' (ik woon daar 30 min vandaan) en inderdaad een leuk baantje en verschikkelijk zwaar op de remmen. Remkoeling en echt goede blokken schelen dan wel flink. Geniet ervan!

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door R.Wiggel » 17 nov 2022, 21:34

Vandaag zijn de Recaro Pole Positions en Sabelt 6-punt gordels ingebouwd, een wereld van verschil tov de originele kuipstoelen.
Hier gaan we veel schik van hebben op het circuit. Merk gelijk al dat je meer contact met de auto en met de weg hebt.

Ook is de zitpositie beter omdat ik nu lager kan zitten en er is meer ruimte voor je helm, ik stootte met de CS stoelen telkens tegen de stoel aan namelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Nu houden we even op met modificeren, de auto is nu bijna helemaal zoals we hem willen.
We willen de AR-1’s oprijden en op de Autec’s dan volgend jaar PS4’s oid leggen voor in de regen en dan een setje Protracks of Motec’s in 9x17 met daarop 255/235. Maar dat komt later :)

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door R.Wiggel » 25 nov 2022, 16:15

Kreeg van een fotograaf nog wat mooie foto's toegestuurd van de Megane op Circuit Zolder, auto knalt er lekker uit met de livery.

Ook hebben we Maandag nog een Trackday op Zandvoort gedaan, helaas was de baan het grootste deel van de dag nat maar toch weer veel geleerd en de auto beter leren kennen.
De Recaro Pole Positions zijn ook een enorme verrijking in combinatie met de Sabelt 6-punt gordels.
Moet zeggen dat ik ook erg positief verrast ben wat een leuke reacties en aanspraak je krijgt.
Leuke gesprekken in de pitstraat, mensen die je even aanspreken, praatje maken en vragen naar de specs van de auto en eens komen kijken wat er toch allemaal voor teksten op de zijkant staan, erg leuk.

Heel blij met hoe de auto nu is, telkens als je hem ziet staan kriebelt het weer om te gaan rijden :df:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeeldingmafiway

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6214
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door Opa » 25 nov 2022, 16:50

De 2e en de 4e zijn mooie actiefoto's. :D

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door StefanW » 25 nov 2022, 20:00

Hele dikke foto's Rick!

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door R.Wiggel » 14 dec 2022, 10:52

De E46 staat te koop.

In 2023 hoop ik te gaan trouwen en dan zal de E46 dus meer als vervoermiddel ipv gelegenheidscruiser gebruikt moeten worden en dat zie ik niet zitten. Alle potentieel te raken stoeprandjes, vallende boodschappen op de lak en winkelwagens die tot stilstand komen tegen de carrosserie kunnen me nu al zwetend doen wakker worden.
Het is een mooi exemplaar en ik zou graag willen dat hij ook mooi bewaard blijft.

Daarom staat 'ie nu te koop, en mag hij voor het juiste bedrag weg.
Ik denk dat er dan een E90 (LCI) sedan voor in de plaats komt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door Arthur » 14 dec 2022, 11:49

Je kunt overdrijven natuurlijk, maar gelukkig omzeilen die karretjes een (nette) E90 LCI altijd ;)

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door R.Wiggel » 26 jan 2023, 13:39

Nou.. de BMW 330ci is verkocht en vandaag opgehaald door z'n nieuwe eigenaar.

Ik had de auto te koop gezet met de gedachte gaat hij weg dan is het goed, als er niemand op af komt ook prima.
Het verbaasde me hoeveel reacties ik kreeg, ik heb de auto alleen op autoscout aangeboden en toch binnen een week ruim 25 reacties (waarvan enkele uiteraard 'wat ies laagste plijs' waren).
Niet alleen uit Nederland maar ook uit Duitsland, Frankrijk, Italie en Polen.
Uiteindelijk ben ik blij dat hij nu weer naar een volgende liefhebber is gegaan, in Nederland.
Een monteur bij BMW waarvan ik inschat dat hij de auto goed zal behandelen.

Natuurlijk blijft het een echte BMW want toen we zaterdag na de proefrit weer de straat inreden schoot de temperatuurmeter ineens flink naar rechts en toen we onder de motorkap keken lag de koelvloeistof wijd en zijd verspreid.
Gelijk dacht ik, thermostaat?, waterpomp?, koelvin? maar het bleek het koelvloeistof reservoir te zijn die lekte door een o-ing aan de onderkant.
Wel vervelend want natuurlijk had de nieuwe eigenaar de auto gelijk mee willen nemen, dat ging even niet.
Misschien was het toeval, misschien een laatste poging van de auto om aan te geven het hem niet zinde dat hij van eigenaar zou wisselen, wie zal het zeggen :hmmm

De auto Maandag op de trailer naar de garage gebracht waar een nieuw reservoir gemonteerd is, problem solved :thumbup:
Afbeelding

Vandaag is de auto opgehaald.
Wel een beetje een raar gevoel als je hem dan definitief de straat uit ziet rijden, wat een fantastische auto was dit.

Afbeeldinggratis uploaden
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Rick's E46 330ci & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool [Trackday Zolder]

Bericht door EvdP » 26 jan 2023, 13:42

Op zich niet raar dat er veel belangstelling voor is, hoeveel "frisse" staan er tegenwoordig te koop?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten