Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Zandvoort 03-10 ]

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yannik Schmidt
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Contacteer:

Re: Rick's E46 330ci (verkocht) & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool

Bericht door Yannik Schmidt » 27 sep 2023, 10:00

R.Wiggel schreef: 17 mar 2023, 15:58 Woensdag de eerste Trackday van dit jaar gehad op Zolder.

Echt heerlijk om de Megane weer de sporen te kunnen geven.
Het had dinsdag nacht nog wat geregend dus 's ochtends was het wat nat op de baan maar dat droogde snel op toen het zonnetje om de hoek kwam kijken.
Verder een fantastisch mooie dag gehad. Droog asfalt, zonnetje erbij en een mooie hoeveelheid auto's op het circuit.
Op wat rode vlaggen na door C1's die in de vangrail / op hun dak in de grindbak lagen ongestoord rondjes kunnen maken en het tempo zat er lekker in.
Remmen krijgen het wel zwaar te verduren, en worden na wat snelle ronden echt te warm.
Het is wel algemeen bekend dat Zolder killing is voor de remmen dus ik wacht even af hoe het op Zandvoort en op de Ring gaat, anders kijken of remkoeling een verschil gaat maken.
Zolder is echt een machtig circuit, ik had altijd mega lol om daar te rijden. Het is inderdaad wel echt materiaal-moord met een Megane, de snelheden zijn toch misschien net wat te hoog, haha. Ik heb altijd maar 1-2 uurtjes daar gereden en dan weer naar huis.

Remkoeling zul je met een M3RS op de meeste GP's wel nodig hebben, op de Nordschleife kom je ook wel zonder uit. Helaas is stock de ventilatie gewoon 0 in de wielkasten, dus een beetje luchttoevoer om de warme lucht weg te duwen is niet mis.

Op de Nordschleife gaat een Megane 3 RS ook zeker rap. Leuk dat je van sim naar realiteit kunt ervaren. Ik vind Assetto Corsa wel enorm goed om voortebereiden op de Nordschleife, maar de g-krachten en hoogteverschillen kun je simpelweg niet simuleren, haha. Dat is dan ook wel vaak het meest indrukwekkende.

Leuke auto verder! Mooie setup ook, daar ga je nog veel lol mee beleven.

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Nürburgring trip ]

Bericht door R.Wiggel » 28 sep 2023, 09:29

Ik heb tot nog toe altijd volledige dagen gereden op Zolder, is niet echt om de hoek bij ons :)
Je merkt wel dat de banden en remmen het zwaar te verduren krijgen en na wat snelle laps echt te warm worden.

Op de Cup-S zit remkoeling, op de NS heb ik het verschil tussen de gele Cup zonder remkoeling en de grijze mét remkoeling niet gemerkt.
Wellicht dat ik het op Zandvoort wel ga merken.

Sim rijden scheelt echt wel is mijn ervaring, je weet wat er komt omdat je toch veel baankennis op doet.
Uiteraard is de beleving van de realiteit er niet in AC, en de reset knop ook niet..

Gebruikersavatar
Yannik Schmidt
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Contacteer:

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Nürburgring trip ]

Bericht door Yannik Schmidt » 28 sep 2023, 09:33

R.Wiggel schreef: 28 sep 2023, 09:29 Ik heb tot nog toe altijd volledige dagen gereden op Zolder, is niet echt om de hoek bij ons :)
Je merkt wel dat de banden en remmen het zwaar te verduren krijgen en na wat snelle laps echt te warm worden.

Op de Cup-S zit remkoeling, op de NS heb ik het verschil tussen de gele Cup zonder remkoeling en de grijze mét remkoeling niet gemerkt.
Wellicht dat ik het op Zandvoort wel ga merken.

Sim rijden scheelt echt wel is mijn ervaring, je weet wat er komt omdat je toch veel baankennis op doet.
Uiteraard is de beleving van de realiteit er niet in AC, en de reset knop ook niet..
Ah ja, als je natuurlijk een eindje moet rijden dan is een hele dag wel logisch. Maar idd wat je zegt, het materiaal komt ergens wel aan de grenzen op zo'n kleiner GP circuit. Met een Clio RS al weer wat minder, simpelweg omdat de snelheden voor de remzones een stukje lager zijn, en de auto wat minder weegt. Maar hoe dan ook, erg leuk circuit.

Die remkoeling zul je op de meeste GP-circuit's wel merken... ofja, het doel is natuurlijk dat je niets merkt, dan weet je dat het goed zit. :)
Op de Nordschleife merkte ik ook weinig tot geen verschil, heb het puur er op gezet voor als ik eens naar een GP circuit ga, maar anders plak ik 't meestal wel aan de binnenzijde af.

Ik rij zelf ook veel Sim, ofja, in de winter vooral. Het is inderdaad de baankennis die dan meteen second-nature voelt, je bent niet totaal verrast door de layout van het circuit. Assetto Corsa is ook wel een mega goede driving sim, het voelt voor mij erg natuurlijk om in Assetto Corsa te rijden in vergelijking met in het echt.

Ik speel nog in de winter wel eens ACC om wat GT3 league racing te doen, maar Assetto Corsa blijft voor mij wel altijd de king qua driving sim.

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Zandvoort 03-10 ]

Bericht door R.Wiggel » 06 okt 2023, 13:30

Afgelopen dinsdag een mooie wisselvallige dag gehad op Zandvoort.
In totaal 4 sessie's van een half uur gereden.
De eerste sessie begon grotendeels droog, mooi weer even het gevoel kunnen krijgen met de auto en het circuit.
De 2e sessie begon het flink te regenen waardoor elke ronde de grip minder werd wel erg leerzaam om telkens de grip grens weer te vinden, wel spannend op AR1's..
De 3e sessie begon nat maar terwijl we reden droogde de baan snel op waardoor elke ronde juist weer iets harder kon.
De 4e sessie was de baan volledig opgedroogd en kon het gas er helemaal op.
Echt een top dag met opvallend genoeg geen enkele crash of baansluiting ondanks de regen.
IMG_5131.JPG
IMG_5131.JPG (86.26 KiB) 1255 keer bekeken
IMG_5133.JPG
IMG_5133.JPG (71.69 KiB) 1255 keer bekeken
IMG_5132.JPG
IMG_5132.JPG (70.88 KiB) 1255 keer bekeken
Nu gaan de auto's de winterslaap in, en moeten we weer even geduld hebben tot volgend jaar.

Wel hebben we besloten 1 van de 2 Megane's te gaan verkopen.
In de praktijk gebruiken we de auto's 4/5 keer per jaar.
En het is zonde om dan 2 auto's te hebben stilstaan het meeste van de tijd.
Dus mocht er nog iemand op zoek zijn naar een volledig geprepareerde Megane RS Cup-S Tracktool.. :D
https://www.rijdersauto.nl/aanbod/renau ... n-wiechers

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten