Pascal's 135i -> F80 M3
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Leuk verslag weer om te lezen! Hoeveel was je kwijt voor dat coderen? Ik wil dat denk ik ook laten doen aangezien ik een schroefset heb en de edc nog niet uitgeprogrammeerd is werken mijn M1 en M2 nu niet!
- veejay
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Leuk dat je nog van alles kan aanpassen achteraf, alsof je weer een nieuwe/andere auto hebt . Veel plezier.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Rond de 150 euro was ik kwijt! EDC uitcoderen zal wel iets goedkoper zijn. Ah 69 dollar: https://bimmer-remote.com/products/edc- ... 80-f82-f83
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Afgelopen weekend naar Bremen gereden. Gewoon zomaar, voor een mooie wandeling een biertje en natuurlijk om de auto te testen.
Het was een mooie dag in Bremen, we hebben de auto nog even goed uitgelaten. Bij 266 op de teller en 261 op GPS zit blijkbaar nog de begrenzer. 20 minuten hard gereden (180 ongeveer) denk ik en gelijk het gemiddelde verbruik van 9,6 liter naar 10,4 liter getrokken op 100 kilometer. Gaat snel
De achterste stabilisatorstang laten monteren is nog wat geregel. Zit er dus nog niet op. Weinig garages in het noorden hebben ervaring met F80's. Niemand leek echt te popelen om hem te monteren. Uiteindelijk heb ik Martinistad in Groningen gevraagd en die waren heel relaxt en zeggen 3,5 uur nodig te hebben. Dus zij gaan hem monteren en kan er direct een nieuwe APK op. De auto is alweer 7 jaar
Op de weg terug naar huis tikten we de 70.000 kilometerstand aan, dus de eerste 5.000 kilometer hebben we er nu bijgezet.
Wat plaatjes:
IMG_0801 by pascal , on Flickr
IMG_0805 by pascal , on Flickr
IMG_0808 by pascal , on Flickr
IMG_0840 by pascal , on Flickr
IMG_0844 by pascal , on Flickr
Het was een mooie dag in Bremen, we hebben de auto nog even goed uitgelaten. Bij 266 op de teller en 261 op GPS zit blijkbaar nog de begrenzer. 20 minuten hard gereden (180 ongeveer) denk ik en gelijk het gemiddelde verbruik van 9,6 liter naar 10,4 liter getrokken op 100 kilometer. Gaat snel
De achterste stabilisatorstang laten monteren is nog wat geregel. Zit er dus nog niet op. Weinig garages in het noorden hebben ervaring met F80's. Niemand leek echt te popelen om hem te monteren. Uiteindelijk heb ik Martinistad in Groningen gevraagd en die waren heel relaxt en zeggen 3,5 uur nodig te hebben. Dus zij gaan hem monteren en kan er direct een nieuwe APK op. De auto is alweer 7 jaar
Op de weg terug naar huis tikten we de 70.000 kilometerstand aan, dus de eerste 5.000 kilometer hebben we er nu bijgezet.
Wat plaatjes:
IMG_0801 by pascal , on Flickr
IMG_0805 by pascal , on Flickr
IMG_0808 by pascal , on Flickr
IMG_0840 by pascal , on Flickr
IMG_0844 by pascal , on Flickr
Laatst gewijzigd door Passiewassie op 26 jul 2022, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn M
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Wat is t toch een dikke lel in deze spec, best onopvallend.
Goede schnitzel ook
Goede schnitzel ook
-
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Biertje halen in Bremen, goede aktie.
- Bram
- Berichten: 15874
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Bremen top stad. Auto is ook leuk trouwens
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Wat komt er voor andere achterste stabilisatorstang onder en wat verwacht je daar precies van?Passiewassie schreef: ↑26 jul 2022, 08:36 De achterste stabilisatorstang laten monteren is nog wat geregel.
Toen de M3 nog mooi was!
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Het is de dikkere stabilisatorstang van de M3 competition en de M3 CS. De demper calibratie is nu afgestemd op de flink dikkere achterste stang. Dus ik verwacht dat na montage de stuur respons nog een stuk verbeterd. De CS stabilisatorstang is 25.26mm, de standaard 22.9mm.Marc Sierra schreef: ↑26 jul 2022, 10:41Wat komt er voor andere achterste stabilisatorstang onder en wat verwacht je daar precies van?Passiewassie schreef: ↑26 jul 2022, 08:36 De achterste stabilisatorstang laten monteren is nog wat geregel.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Dat is best een verschil in diameter en zou betekenen dat de Competition/CS stabilisatorstang zo'n 40% stijver zou zijn dan de originele. Heb je met die stabilisatorstang het onderstel compleet hetzelfde als de Competition/CS? Of ben je zelf verbeteringen aan het selecteren? Met de nieuwe stabilisatorstang zou hij wat scherper in moeten sturen en zou de kont ook wat sneller om moeten komen.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Duitsland altijd goed, zeker als de auto even zijn benen kan laten strekken en dat de bestuurder weet dat er een pot bier en een schnitzel bij de finish staan.
Verbruik bij hoge snelheden is natuurlijk navenant, maar rond de 10 liter bij dat soort snelheden valt eigenlijk nog reuze mee.
Verbruik bij hoge snelheden is natuurlijk navenant, maar rond de 10 liter bij dat soort snelheden valt eigenlijk nog reuze mee.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Klopt!Marc Sierra schreef: ↑26 jul 2022, 12:16 Dat is best een verschil in diameter en zou betekenen dat de Competition/CS stabilisatorstang zo'n 40% stijver zou zijn dan de originele. Heb je met die stabilisatorstang het onderstel compleet hetzelfde als de Competition/CS? Of ben je zelf verbeteringen aan het selecteren? Met de nieuwe stabilisatorstang zou hij wat scherper in moeten sturen en zou de kont ook wat sneller om moeten komen.
Na montage van de stabi achter is de hele aandrijflijn en onderstel identiek aan de CS. Dit was wel het doel inderdaad. Sturen als een CS voor de prijs van een civic Alleen de remmerij doen we niet, want de CS heeft standaard carbon keramische schijven. De staaltjes remmen prima en zijn een stuk goedkoper om te wisselen.
Leuk detail is dat de M3's van het eerste bouwjaar nog een magnesium carter hebben. Dit is maar een paar maandjes geweest. De CS heeft deze ook. Ook heeft deze M3 ook nog een carbonnen aandrijfas. De latere f80 M3's hebben allemaal partikelfilters én een stalen aandrijfas. Deze is dunner en biedt ruimte voor de partikelfilters. En ook direct een stuk zwaarder.
De CS heeft ook weer een carbonnen aandrijfas. Schijnbaar mag deze gemaakt worden zonder partikelfilters omdat de auto in gelimiteerde aantallen gemaakt wordt.
Dus eigenlijk heel gaaf dat we hem zo qua onderstel, software en sturen helemaal CS kunnen retrofitten met originele onderdelen. Nu ontbreken alleen nog de CUP 2's op M763 velgen.
Zo'n Schnitzel en een halve liter Paulaner Weizen.. Heerlijk!DFJEF schreef: ↑26 jul 2022, 12:33 Duitsland altijd goed, zeker als de auto even zijn benen kan laten strekken en dat de bestuurder weet dat er een pot bier en een schnitzel bij de finish staan.
Verbruik bij hoge snelheden is natuurlijk navenant, maar rond de 10 liter bij dat soort snelheden valt eigenlijk nog reuze mee.
Laatst gewijzigd door Passiewassie op 26 jul 2022, 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Gaaf om hem zo te upgraden naar precies de spec zoals je hem wil hebben!
Toen de F80 nieuw was las ik reviews waarin stond dat hij nogal gemeen kon uitbreken en vrij moeilijk te rijden was. Maar het lijkt alsof ze dat er uit hebben weten te halen bij de latere versies. De F80 blijft een super gave auto, die mogen ze zo voor de deur komen zetten hier.
Toen de F80 nieuw was las ik reviews waarin stond dat hij nogal gemeen kon uitbreken en vrij moeilijk te rijden was. Maar het lijkt alsof ze dat er uit hebben weten te halen bij de latere versies. De F80 blijft een super gave auto, die mogen ze zo voor de deur komen zetten hier.
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Geen rondjes ring doen, dan schiet je verbruik van 9,4 naar 12,5l/100km (en dat na al 3000km lang je gemiddelde verbruik bij te houden )Passiewassie schreef: ↑26 jul 2022, 08:36 Bij 266 op de teller en 261 op GPS zit blijkbaar nog de begrenzer. 20 minuten hard gereden (180 ongeveer) denk ik en gelijk het gemiddelde verbruik van 9,6 liter naar 10,4 liter getrokken op 100 kilometer. Gaat snel
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Dit komt door de dikke torque-spike die de S55 heeft, als je daar niet op berekend bent dan kan die inderdaad ineens een meter of 2 opzij stappen als je niet oplet!Marc Sierra schreef: ↑26 jul 2022, 15:35 Gaaf om hem zo te upgraden naar precies de spec zoals je hem wil hebben!
Toen de F80 nieuw was las ik reviews waarin stond dat hij nogal gemeen kon uitbreken en vrij moeilijk te rijden was. Maar het lijkt alsof ze dat er uit hebben weten te halen bij de latere versies. De F80 blijft een super gave auto, die mogen ze zo voor de deur komen zetten hier.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Wel herkenbaar, daar had mijn 330d ook een beetje last van nadat hij geremapt was. Een eerdere klant met dezelfde motor had gevraagd om een extra agressief gaspedaal, wat toen per ongelijk ook op mijn auto terecht gekomen was. Dat zorgde voor een verschil van ongeveer 200 Nm bij 17% verandering van de stand van het gaspedaal. Heb er in die tijd een keertje een driftdag mee gedaan, dat viel niet mee.Philipoo schreef: ↑27 jul 2022, 09:57Dit komt door de dikke torque-spike die de S55 heeft, als je daar niet op berekend bent dan kan die inderdaad ineens een meter of 2 opzij stappen als je niet oplet!Marc Sierra schreef: ↑26 jul 2022, 15:35 Gaaf om hem zo te upgraden naar precies de spec zoals je hem wil hebben!
Toen de F80 nieuw was las ik reviews waarin stond dat hij nogal gemeen kon uitbreken en vrij moeilijk te rijden was. Maar het lijkt alsof ze dat er uit hebben weten te halen bij de latere versies. De F80 blijft een super gave auto, die mogen ze zo voor de deur komen zetten hier.
- tomgtr
- Berichten: 10417
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Had een M4 en idd, ik ben er nooit echt bevriend mee geraakt. De keuze leek saai maar overdreven schreeuwerig of heel lomp op het griezelige af. Ging daarna naar een 991.1 GTS en die gaf onwaarschijnlijk veel meer vertrouwen. Toen wilde ik weer elk bochtig weggetje aanvallen.
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Zijn natuurlijk ook niet te vergelijken..tomgtr schreef: ↑27 jul 2022, 14:14 Had een M4 en idd, ik ben er nooit echt bevriend mee geraakt. De keuze leek saai maar overdreven schreeuwerig of heel lomp op het griezelige af. Ging daarna naar een 991.1 GTS en die gaf onwaarschijnlijk veel meer vertrouwen. Toen wilde ik weer elk bochtig weggetje aanvallen.
Ik vind de competition al een stuk verbetering over stock qua motormanagement, nu met mhd is het nog een stukje beter geworden imo! Maar het zal nooit een porsche worden qua sturen. Hoeft gelukkig ook niet
- tomgtr
- Berichten: 10417
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Het is idd een beetje wat je zoekt.Was een GTS4 en die was wellicht iets te goed als in reed bijna op rails. Drifter wordt een 911 nooit maar RWD maakt een 911 een stuk leuker. Maar ook dan geen auto om de gripgrens als hoofddoel op te zoeken.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Jullie hebben gelijk denk ik!
De M3 (en denk de M4 idem), zijn meer aan/uit machines. Wil nog wel een keer in een mooie Cayman een proefrit maken om te kijken hoe dat voelt. Je mist in deze M3 wel lage snelheid speelsheid. De M3 en de M4 zijn echt snelle jongens en super veel grip. Om de grens te vinden moet je het wel aardig dol maken en moet de tractiecontrole af. Dan zet hij rustig een stap opzij in de 3 of 4 als je er niet verdacht op bent. Je voelt de grens soms niet helemaal aankomen. Toch heb ik nooit het gevoel gehad dat hij met me aan de haal ging. Je vangt hem makkelijk op.
Toch ben ik wel van mening dat het schofterige "aan" karakter wel echt lekker is. Ik trok in Duitsland onder een tunnel door met een lichte bocht er in en dat ging met veel kabaal en met een hele mooie gecontroleerde drift in de 3. Nadeel is dat je in no-time veel te hard gaat.
Ook beweegt de auto met flinke snelheden door het stugge chassis toch aardig wat over het asfalt. Met 200 km/h een flauwe snelwegdoordraaier in waar een randje of hobbeltje in zit? Je gaat echt een stapje opzij en dat voelt soms wel heftig hoewel hij altijd de controle lijkt te houden.
Maarja, wel alle gemakken aan boord en veel instellingen om uit te kiezen om het naar smaak te maken. En ruimte voor 4 man aan boord. En wat zijn ze mooi Het zijn echt drukke auto's, daar doe je niet zoveel aan. Voor wie een M3 of M4 heeft kan ik de eerder gedane aanpassingen wel aanraden om dat scherpe randje er af te halen en wat lage(re) snelheid fun terug te krijgen.
De M3 (en denk de M4 idem), zijn meer aan/uit machines. Wil nog wel een keer in een mooie Cayman een proefrit maken om te kijken hoe dat voelt. Je mist in deze M3 wel lage snelheid speelsheid. De M3 en de M4 zijn echt snelle jongens en super veel grip. Om de grens te vinden moet je het wel aardig dol maken en moet de tractiecontrole af. Dan zet hij rustig een stap opzij in de 3 of 4 als je er niet verdacht op bent. Je voelt de grens soms niet helemaal aankomen. Toch heb ik nooit het gevoel gehad dat hij met me aan de haal ging. Je vangt hem makkelijk op.
Toch ben ik wel van mening dat het schofterige "aan" karakter wel echt lekker is. Ik trok in Duitsland onder een tunnel door met een lichte bocht er in en dat ging met veel kabaal en met een hele mooie gecontroleerde drift in de 3. Nadeel is dat je in no-time veel te hard gaat.
Ook beweegt de auto met flinke snelheden door het stugge chassis toch aardig wat over het asfalt. Met 200 km/h een flauwe snelwegdoordraaier in waar een randje of hobbeltje in zit? Je gaat echt een stapje opzij en dat voelt soms wel heftig hoewel hij altijd de controle lijkt te houden.
Maarja, wel alle gemakken aan boord en veel instellingen om uit te kiezen om het naar smaak te maken. En ruimte voor 4 man aan boord. En wat zijn ze mooi Het zijn echt drukke auto's, daar doe je niet zoveel aan. Voor wie een M3 of M4 heeft kan ik de eerder gedane aanpassingen wel aanraden om dat scherpe randje er af te halen en wat lage(re) snelheid fun terug te krijgen.
Laatst gewijzigd door Passiewassie op 27 jul 2022, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Je moet dan eigenlijk eens uit de jouwe een rondje in de mijne doen Pascal, dat is nog even een paar stappen verder!
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Mooie verhalen. Alleskunners die dingen. En dat kun je van weinig auto's zeggen hedentendage.
Pascal wat voor merk banden zit eronder nu?
Pascal wat voor merk banden zit eronder nu?
- tomgtr
- Berichten: 10417
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Gekke is dat ik ze steeds mooier ga vinden, maar dat kan ook door nieuwe model komen…
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], smiley en 89 gasten