Pascal's 135i -> F80 M3
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Ik vraag me toch sterk af hoe hard een chf nodig is.
Als je googelt lijkt het zo’n gigantisch klein percentage te zijn dat in de soep draait?
Als je googelt lijkt het zo’n gigantisch klein percentage te zijn dat in de soep draait?
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
even wat info via PB Philip.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Eens, wel een commercieel spelletje geweest in Amerika, aangezien daar de meeste "Failures" zijn geweest. Ze praten elkaar daar helemaal de kop gek. In Europa lees je er weinig over. Behalve Gijsbertsen die als een van de eersten hier in Nederland op de hype inspeelt. Ik zeg niet dat het nooit gebeurd, maar als ik kijk naar hoe men op de Nurburgring knalt met de S55's en nooit problemen met de crankhub zijn... ligt het misschien aan de gebruiker en de tunes.
Vaak lees je dat launch control + veelvuldig kickdown gebruik de boel los rammen. Dat gecombineerd met de Amerikaanse drang om altijd de snelste te willen zijn (veel pk's, hybrid turbo etc.) denk ik dat het hier met onze milde tunes wel goed komt. Ik schakel zelf altijd manueel of rijd beheerst in automatische stand. De crankhub doen kost denk ik snel 3000 euro en het blok moet helemaal open. Soms boren ze gaten in de krukas.. Daarmee kun je ook weer allemaal andere dingen fout doen die ook weer schade opleveren. Ik heb zelfs foto's gezien van metaalslijpsel wat het hele blok door ging omdat men de boel niet schoon had gemaakt na het werk.
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Ik denk dat ik een crankhub bolt capture plaat ga installeren. Prima zelf te doen, voorkomt een groot deel van het probleem, kost 200E en kan je prima zelf installeren!
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Launch control en kickdown icm een dikkere tune (koppel ipv pk's erop) zijn idd vaak de oorzaken.
Edit: En ja voor vele Bimmerpost en ander US gasten is '10s Quarter Mile' wel de Holy Grail
Edit: En ja voor vele Bimmerpost en ander US gasten is '10s Quarter Mile' wel de Holy Grail
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Nokkenas perikel geen idee of er coulance van toepassing is, wss niet indien de auto niet volledig bij dealerd in onderhoud is geweest. Maar het is wel een bekend probleem bij bmw.
Bij te lang doorrijden slijten de nokkenas en de geleiders, die dienen dan ook vervangen moeten worden.
Burn out en kickdown doe ik nooit btw
DCT schakelt in standje 3 super snel en agressief, kan me voorstellen dat er dan ook aardig wat kracht op de CH komt.
Bij te lang doorrijden slijten de nokkenas en de geleiders, die dienen dan ook vervangen moeten worden.
Burn out en kickdown doe ik nooit btw
DCT schakelt in standje 3 super snel en agressief, kan me voorstellen dat er dan ook aardig wat kracht op de CH komt.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Paar weken terug proefrit gemaakt in een f80 competition en ik verbaasde me ook over de gigantische klappen bij standje 3.WillemBoer schreef: ↑29 jul 2022, 19:03 Nokkenas perikel geen idee of er coulance van toepassing is, wss niet indien de auto niet volledig bij dealerd in onderhoud is geweest. Maar het is wel een bekend probleem bij bmw.
Bij te lang doorrijden slijten de nokkenas en de geleiders, die dienen dan ook vervangen moeten worden.
Burn out en kickdown doe ik nooit btw
DCT schakelt in standje 3 super snel en agressief, kan me voorstellen dat er dan ook aardig wat kracht op de CH komt.
Het was droog die dag maar denk dat je bij nat ook wheelspin hebt t/m de 3e versnelling?
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Klopt, gaat aardig hard. In de 3 idd wielspin bij overschakelen, ook bij warm en droog weer. De GTS versnellingsbak software is overigens veel soepeler. Die kun je er zo op zetten met MHD als het agressieve niet zo bevalt. Overigens schakelt de bak harder en sneller naarmate je het gaspedaal verder naar beneden hebt. Merk je vooral in stand 2 van de bak.Emilio schreef: ↑29 jul 2022, 19:30Paar weken terug proefrit gemaakt in een f80 competition en ik verbaasde me ook over de gigantische klappen bij standje 3.WillemBoer schreef: ↑29 jul 2022, 19:03 Nokkenas perikel geen idee of er coulance van toepassing is, wss niet indien de auto niet volledig bij dealerd in onderhoud is geweest. Maar het is wel een bekend probleem bij bmw.
Bij te lang doorrijden slijten de nokkenas en de geleiders, die dienen dan ook vervangen moeten worden.
Burn out en kickdown doe ik nooit btw
DCT schakelt in standje 3 super snel en agressief, kan me voorstellen dat er dan ook aardig wat kracht op de CH komt.
Het was droog die dag maar denk dat je bij nat ook wheelspin hebt t/m de 3e versnelling?
Net die van mij even koud gestart, maar klinkt gelukkig top, geen gerammel van de nokkenas te horen
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Ik met gewoon stock M4C op de snelweg stand 3, 7 terug naar 4 is wielspin op nat.Emilio schreef: ↑29 jul 2022, 19:30Paar weken terug proefrit gemaakt in een f80 competition en ik verbaasde me ook over de gigantische klappen bij standje 3.WillemBoer schreef: ↑29 jul 2022, 19:03 Nokkenas perikel geen idee of er coulance van toepassing is, wss niet indien de auto niet volledig bij dealerd in onderhoud is geweest. Maar het is wel een bekend probleem bij bmw.
Bij te lang doorrijden slijten de nokkenas en de geleiders, die dienen dan ook vervangen moeten worden.
Burn out en kickdown doe ik nooit btw
DCT schakelt in standje 3 super snel en agressief, kan me voorstellen dat er dan ook aardig wat kracht op de CH komt.
Het was droog die dag maar denk dat je bij nat ook wheelspin hebt t/m de 3e versnelling?
Van 2 naar 3 droog hoor je de banden ook piepen op in stand 3 omdat ie zo hard de versnelling in ramd. Best heftig eigenlijk, dat doen de nieuwe met ZF bak niet meer! Jammer! Die DCT gaat de geschiedenis boeken in vanaf nu…
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Had Erik op forum niet ook last van gehad?Passiewassie schreef: ↑29 jul 2022, 15:35Eens, wel een commercieel spelletje geweest in Amerika, aangezien daar de meeste "Failures" zijn geweest. Ze praten elkaar daar helemaal de kop gek. In Europa lees je er weinig over. Behalve Gijsbertsen die als een van de eersten hier in Nederland op de hype inspeelt. Ik zeg niet dat het nooit gebeurd, maar als ik kijk naar hoe men op de Nurburgring knalt met de S55's en nooit problemen met de crankhub zijn... ligt het misschien aan de gebruiker en de tunes.
Vaak lees je dat launch control + veelvuldig kickdown gebruik de boel los rammen. Dat gecombineerd met de Amerikaanse drang om altijd de snelste te willen zijn (veel pk's, hybrid turbo etc.) denk ik dat het hier met onze milde tunes wel goed komt. Ik schakel zelf altijd manueel of rijd beheerst in automatische stand. De crankhub doen kost denk ik snel 3000 euro en het blok moet helemaal open. Soms boren ze gaten in de krukas.. Daarmee kun je ook weer allemaal andere dingen fout doen die ook weer schade opleveren. Ik heb zelfs foto's gezien van metaalslijpsel wat het hele blok door ging omdat men de boel niet schoon had gemaakt na het werk.
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Ik weet niet of Erik hier nog zit, maar die had de ch beetje scheef, gelukkig geen noemenswaardige schade. Wel fixed.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Haal je dit er met een aankoopkeuring uit bij een auto?WillemBoer schreef: ↑28 jul 2022, 21:26Mijne is volledig stock, vind m standaard wel snel zat, kom nooit power tekort eigenlijk (en PS garantie) eerder grip… Competition zit in de praktijk toch al aan de 470-480pk, zo voelt het ook wel.Passiewassie schreef: ↑28 jul 2022, 10:53Moet zeggen dat ik na het goed uitlijnen en nu met de nieuwe software op het stuur etc. het stuurgevoel vele malen beter vind dan van m'n E82 135i. Er komt heel mooi gewicht in het stuur als je een beetje druk op de pootjes zet. Ook in de middenstand geeft hij genoeg informatie. Wél wil hij sneller naar links en naar rechts vanuit het midden. Hij wil niet zo graag strak rechtdoor en volgt behoorlijk imperfecties de weg. Dat is echt een gevolg van de standaard uitlijning van de M3 en M4, dat kun je er wel uit krijgen als je dat irritant vindt.WillemBoer schreef: ↑27 jul 2022, 20:21 Hoge snelheid (+200kmh) bochten in DL op smalle wegen is best spannend in een M4, te weinig stuurgevoel en veel te nerveus!
Ook is er op die snelheden gewoon teveel banden en wind geruis, E90 M3 was veel stiller en beter geïsoleerd.
De grens ligt idd erg ver, gaat echt makkelijk veel en veel te hard als je de grens opzoekt op de openbare weg, hoe harder je m op zn flikker geeft hoe leuker dat het wordt, vooral met TC uit op droog, bizar soms wat je er mee kan, en geen centje pijn, het is er allemaal op gemaakt.
Rustig rijden is er weinig beleving aan, dan voelt ie best log eigenlijk, motor komt pas echt los bij 2700tpm, daaronder vrij tam.
Zoals ik al zei, banden geluid op de 20 inch competition velgen… niet normaal, krijg gewoon last van mn oren op die grove open structuur asfalt wegen, wat een kabaal.
Je verhaal van de banden is wel heftig trouwens. Sinds ik active sound design uit heb is de auto echt heel stil in comfort. Stiller dan mijn E82 op snelheid. Je hoort wel meer de weg, maar dat is wel normaal met al die kogels in plaats van rubber in het onderstel. Storend vind ik het zelf niet.. draagt juist wel bij aan de beleving.
Ik heb er wel 19 inch onder... zijn je bandjes en druk wel ok?
De auto mist inderdaad wat beleving op lage snelheid. Ik mis mijn performance uitlaat op de N55 van m'n vorige auto. Die klonk echt heel mooi, ook als je halfgas en rustig reed. Met de standaard uitlaat op de M3 is hij te rustig op half gas. Hebben jullie nog origineel, akra of een performance uitlaat er onder? Zit zelf aan de laatste te denken.. die klinkt het meest rauw onder deellast volgens mij. Dat helpt al enorm voor de lage snelheid beleving.
De CP maakt al wat meer geluid dan de non CP, maar met kleppen gesloten klinkt het nergens naar… kleppen open en flink gas gaat wel hard genoeg naar mijn zin
Maar bij rustig rijden nog steeds te stil…
Banden staan op 2,4 bar rond gewoon, ik heb op de voor as nog wel de Michelin PS2 met Audi RS spec (dot 2017] liggen, misschien dat het daar aan ligt…
Uitlijnen is wel een goede tip, zal daar eens mee aan de slag gaan.
Let op bij de S55 komen tegenwoordig veel tikkende uitlaat nokkenassen voor, moet dan opnieuw uitgelijnd worden, er is een serie die vanuit de fabriek niet goed gemonteerd zijn… de mijne is daar ook voor terug geweest bij 30.000km, had een tik bij koude motor.
Aangezien het alleen bij koud te horen is?
Bij een aankoopkeuring is de auto natuurlijk meestal al warm..
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Denk het niet, de mijne moest ook een dag naar de dealer alleen voor de diagnose om de koude start te analyseren, ook hebben ze overlegd met de fabriek dmv een geluidsopname.
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
De auto waar jij naar kijkt heeft het vrijwel zeker ook, maar die íets tikkende nokkenas maakt geen reet uit. Eigenlijk alle 2016/2017 modellen hebben het.Emilio schreef: ↑30 jul 2022, 11:24Haal je dit er met een aankoopkeuring uit bij een auto?WillemBoer schreef: ↑28 jul 2022, 21:26Mijne is volledig stock, vind m standaard wel snel zat, kom nooit power tekort eigenlijk (en PS garantie) eerder grip… Competition zit in de praktijk toch al aan de 470-480pk, zo voelt het ook wel.Passiewassie schreef: ↑28 jul 2022, 10:53
Moet zeggen dat ik na het goed uitlijnen en nu met de nieuwe software op het stuur etc. het stuurgevoel vele malen beter vind dan van m'n E82 135i. Er komt heel mooi gewicht in het stuur als je een beetje druk op de pootjes zet. Ook in de middenstand geeft hij genoeg informatie. Wél wil hij sneller naar links en naar rechts vanuit het midden. Hij wil niet zo graag strak rechtdoor en volgt behoorlijk imperfecties de weg. Dat is echt een gevolg van de standaard uitlijning van de M3 en M4, dat kun je er wel uit krijgen als je dat irritant vindt.
Je verhaal van de banden is wel heftig trouwens. Sinds ik active sound design uit heb is de auto echt heel stil in comfort. Stiller dan mijn E82 op snelheid. Je hoort wel meer de weg, maar dat is wel normaal met al die kogels in plaats van rubber in het onderstel. Storend vind ik het zelf niet.. draagt juist wel bij aan de beleving.
Ik heb er wel 19 inch onder... zijn je bandjes en druk wel ok?
De auto mist inderdaad wat beleving op lage snelheid. Ik mis mijn performance uitlaat op de N55 van m'n vorige auto. Die klonk echt heel mooi, ook als je halfgas en rustig reed. Met de standaard uitlaat op de M3 is hij te rustig op half gas. Hebben jullie nog origineel, akra of een performance uitlaat er onder? Zit zelf aan de laatste te denken.. die klinkt het meest rauw onder deellast volgens mij. Dat helpt al enorm voor de lage snelheid beleving.
De CP maakt al wat meer geluid dan de non CP, maar met kleppen gesloten klinkt het nergens naar… kleppen open en flink gas gaat wel hard genoeg naar mijn zin
Maar bij rustig rijden nog steeds te stil…
Banden staan op 2,4 bar rond gewoon, ik heb op de voor as nog wel de Michelin PS2 met Audi RS spec (dot 2017] liggen, misschien dat het daar aan ligt…
Uitlijnen is wel een goede tip, zal daar eens mee aan de slag gaan.
Let op bij de S55 komen tegenwoordig veel tikkende uitlaat nokkenassen voor, moet dan opnieuw uitgelijnd worden, er is een serie die vanuit de fabriek niet goed gemonteerd zijn… de mijne is daar ook voor terug geweest bij 30.000km, had een tik bij koude motor.
Aangezien het alleen bij koud te horen is?
Bij een aankoopkeuring is de auto natuurlijk meestal al warm..
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
https://youtu.be/eaa4b0CX5-0
Kijk hier maar, na 25.000km al schade aan nokkenas en geleiders, niet goed.
Kijk hier maar, na 25.000km al schade aan nokkenas en geleiders, niet goed.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Vandaag is de auto naar de garage geweest voor het monteren van de achterste stabilisatorstang.
Allereerst even een goed woordje voor Martinistad in Groningen. Ik breng de auto niet vaak naar de merkgarage voor dit soort klussen omdat ik ze meestal zelf doe. Vooraf besproken wat er moest gebeuren en vanaf ontvangst, het belletje tussendoor om wat te checken, tot de leenauto: allemaal super geregeld. Wat ik mooi vind is dat ze alles wat los geweest is voorzien hebben van nieuw montagemateriaal. Alle bouten, lagers etc. (zelfs van de cardanas) is vervangen. En dat was allemaal niet eens zo gek duur. Tot slot van rekening kreeg ik nog een splinternieuwe X2 mee, wat ook wel een verassing was. Hebben ze niets voor gerekend. Dus de merkgarage van BMW heeft dikke punten verdiend.
De terugrit even een ommetje gemaakt. Je merkt direct dat de auto nu echt klopt. Het sturen is lichter en de auto is behoorlijk wat rustiger geworden bij accelereren en sturen in de bocht. Ook over slecht wegdek is de auto wat minder stuiterig geworden, kan niet helemaal verklaren waarom. Het voelt allemaal strakker aan, zonder crashy te worden. Van bocht naar bocht is de auto ook sneller weer in het gareel. Echt wat controle er bij gekregen. De oude stabi hadden ze terug in de auto gelegd en die bleek optisch stuk dunner. Er zat trouwens een sticker op met M2, op de nieuwe M3 en M4. Wel bijzonder terwijl het nummer inderdaad die van de M3 is. Verklaart wel het een en ander dat hij nu strakker stuurt.
Al met al, met alle wijzigingen aan het onderstel is de auto echt flink verbeterd. Het scherpe randje is eraf terwijl er meer vertrouwen en controle voor terug gekomen is. Misschien klinkt dat nu alsof het oude onderstel niet goed was, dat is natuurlijk niet zo. Toch is de ombouw naar de CS schokbrekers, stabi én programmering wel een goed merkbare verbetering. Het is niet subtiel. Echt blij mee. De auto voelt minder groot aan als je rijdt.
Echt van harte aanbevolen voor de Pre-LCI M3 en M4 rijders!
Als ik wat meer kilometers heb gereden rapporteer ik nog even weer opnieuw
Allereerst even een goed woordje voor Martinistad in Groningen. Ik breng de auto niet vaak naar de merkgarage voor dit soort klussen omdat ik ze meestal zelf doe. Vooraf besproken wat er moest gebeuren en vanaf ontvangst, het belletje tussendoor om wat te checken, tot de leenauto: allemaal super geregeld. Wat ik mooi vind is dat ze alles wat los geweest is voorzien hebben van nieuw montagemateriaal. Alle bouten, lagers etc. (zelfs van de cardanas) is vervangen. En dat was allemaal niet eens zo gek duur. Tot slot van rekening kreeg ik nog een splinternieuwe X2 mee, wat ook wel een verassing was. Hebben ze niets voor gerekend. Dus de merkgarage van BMW heeft dikke punten verdiend.
De terugrit even een ommetje gemaakt. Je merkt direct dat de auto nu echt klopt. Het sturen is lichter en de auto is behoorlijk wat rustiger geworden bij accelereren en sturen in de bocht. Ook over slecht wegdek is de auto wat minder stuiterig geworden, kan niet helemaal verklaren waarom. Het voelt allemaal strakker aan, zonder crashy te worden. Van bocht naar bocht is de auto ook sneller weer in het gareel. Echt wat controle er bij gekregen. De oude stabi hadden ze terug in de auto gelegd en die bleek optisch stuk dunner. Er zat trouwens een sticker op met M2, op de nieuwe M3 en M4. Wel bijzonder terwijl het nummer inderdaad die van de M3 is. Verklaart wel het een en ander dat hij nu strakker stuurt.
Al met al, met alle wijzigingen aan het onderstel is de auto echt flink verbeterd. Het scherpe randje is eraf terwijl er meer vertrouwen en controle voor terug gekomen is. Misschien klinkt dat nu alsof het oude onderstel niet goed was, dat is natuurlijk niet zo. Toch is de ombouw naar de CS schokbrekers, stabi én programmering wel een goed merkbare verbetering. Het is niet subtiel. Echt blij mee. De auto voelt minder groot aan als je rijdt.
Echt van harte aanbevolen voor de Pre-LCI M3 en M4 rijders!
Als ik wat meer kilometers heb gereden rapporteer ik nog even weer opnieuw
- Arthur
- Berichten: 39733
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Mooi dat het naar wens was. Wel willen we in het vervolg filmpjes van het verassen
Jaja, da’s flauw, ik weet het
Jaja, da’s flauw, ik weet het
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
- matthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Goed te lezen. Overigens heeft de M2 de dikste stabi's van de reeks (dus niet de F83 oid) als het goed is. Wellicht dat de vorige eigenaar de auto al had voorzien van M2 stabi's?
- mauritsklein
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:40
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Fijn om te lezen Pascal! Top mods.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Even opgezocht in realoem. De stabi die op mijn auto zat is de originele. De M2 en M2 comp hebben dezelfde stabi achter als de M3/M4 comp en CS.matthyssie schreef: ↑24 aug 2022, 12:21 Goed te lezen. Overigens heeft de M2 de dikste stabi's van de reeks (dus niet de F83 oid) als het goed is. Wellicht dat de vorige eigenaar de auto al had voorzien van M2 stabi's?
De nummers:
33552284764 OE M3 achter (hier staat dus een M2 sticker op)
33557853266 Comp/CS M3 achter
33557853266 pre-lci M2 stabi achter (n55)
33557853266 M2 comp stabi achter (s55)
- matthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Pascal's 135i -> F80 M3
Duidelijk!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Hans44, SAH, wjt, Wors, zegmaarboris en 90 gasten