Pascal's 135i -> F80 M3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 17 feb 2022, 12:29

Klopt, deze komt van Caspers, daar heb ik de 135i coupe ook ingeruild. Leuke zaak!

Stefan
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:27
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Stefan » 17 feb 2022, 12:57

Passiewassie schreef: 17 feb 2022, 09:29
Stefan schreef: 16 feb 2022, 18:05 Mooi plan, ik ben benieuwd wat je er straks van vind!

Evolve komt met eigen schokbrekers van Bilstein die ook zachter moeten zijn.
Wel tof wat Evolve allemaal doet. Hadden ze de nieuwe set aangekondigd in een van hun video's?
Ja volgens mij wel of ergens in de comments, ik weet niet meer in welke video.
Vorige week nog een aankondiging op Instagram: https://www.instagram.com/p/CZzfLhlKnBS ... _copy_link

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Arthur » 17 feb 2022, 13:14

Knot schreef: 17 feb 2022, 11:13 Flink wat troep op die doek nog zeg..... je zou zeggen dat eens per jaar schoonmaken meer dan voldoende is (een hoop maken het 1x schoon bij aanschaf en daarna nooit meer).
Sowieso nooit.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Oof » 12 mei 2022, 17:08

Passiewassie schreef: 04 feb 2022, 08:49 Het weer zit niet mee de laatste tijd. Dus eigenlijk maar weinig aan de auto gedaan en weinig gereden. Wél wat plannen gemaakt voor de auto en wat onderdelen gekocht!

Dat plan is de auto voorzien van het gehele M3 Clubsport onderstel. De M3 CS heeft namelijk een mix aan onderdelen van de normale M3, de competition en een specifieke CS schokbreker software calibratie.

De CS heeft de veren van een originele M3 en de schokbrekers van de competition (elektronisch geregeld). De voorste stabilisatorstang is van de originele M3, achter hebben ze gebruik gemaakt van de competition stabilisatorstang.

Ik heb een setje schokbrekers op de kop getikt van een vrijwel nieuwe M3 competition van productiejaar 2019. Deze gaan op de auto met de huidige veren. Daarna eerst de schokbreker calibratie en de andere CS software coderen zoals de MDM en tractiecontrole.

Wat wel tof is, is dat de competition schokbrekers met EDC een 20% groter afstelbereik hebben. Het doel van de aanpassing is een wat breder inzetbare auto te krijgen. De standaard M3 is eigenlijk in alle demper configuraties hard. Vooral op hoge snelheid doet de M3 nog wel eens een stapje opzij bij hobbeltjes in de weg. En gezien de lovende reviews van de M3 CS en zijn onderstel heb ik wel goede hoop dat dit de auto goed gaat doen :df:

Hieronder een vergelijking met tussen de originele en de competition schokbrekers:

Afbeelding
Info: https://f80.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1525983

Het setje schokbrekers wat ik nu klaar heb liggen moet ik nog combineren met wat nieuwe hardware. Stofkap van de voorste schokbreker is tijdens transport wat verfrommeld, dus dat komt er nieuw op bijvoorbeeld maar ook wat andere hardware voor montage. Fotootje:

Afbeelding20220203_172958 by pascal , on Flickr
Ik was heel erg benieuwd hoe ver je hier mee was.

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 25 mei 2022, 09:47

Goedemorgen,

Ik hoop er de komende weken mee te kunnen beginnen. Ben momenteel druk bezig met het huis. Door een werksport "vakman" die daklood verkeerd heeft aangebracht heb ik lekkage gehad over de hele lengte van het huis. Dat was een goed moment om ook de aardbeving schade aan te pakken, dus ik had in de weekenden niet veel puf meer voor de auto :mrgreen: Maar ben bijna klaar! Even wat rust in het hoofd, zodat ik ook echt kan genieten van knutselen aan de auto!

Ik heb wel veel klein materiaal besteld en ook een goede kabel gekocht om de auto straks op afstand CS dempers te kunnen laten programmeren.

Zodra ik begin meld ik me weer :beer:

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 08 jun 2022, 20:00

Afgelopen weekend gestart met wat onderhoud. Zoals Olie, filters en bougies. Aankomend weekend de remvloeistof nog en daarna aan de slag met het monteren van de CS schokdempers.

Wat foto's van de (behoorlijke) klus. Alles boven de motor loshalen was nogal wat werk:

AfbeeldingIMG_0449 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG_0452 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG_0463 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG_0461 by pascal , on Flickr

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Philipoo » 08 jun 2022, 20:24

Wat is een F80 toch een heerlijke auto!

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door WillemBoer » 08 jun 2022, 20:32

Het schijnt dat wanneer je een gehele software update doorvoert op de eerdere F8x de de auto ook flink verbeterd.

Alleen is de opbouw van het koppel bij lage toeren wat terug geschroefd om m wat voorspelbaarder te maken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 08 jun 2022, 20:44

Inderdaad behoorlijk slopen voor een paar bougies vervangen.. maar lekker als alles weer fris is!

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 03 jul 2022, 11:56

Ok, weer aardig vooruit gekomen.

Nadat ik vorig weekend nog de remolie heb vervangen heb ik dit weekend de M3 CS schokdempers kunnen monteren. Ik heb lang moeten zoeken naar het juiste gereedschap om de moer van de schokbreker van het toplager aan de voorkant lost te krijgen. Uiteindelijk een 12 kant 18mm bougiedop aangeschaft waar precies een 10mm dopje doorheen paste met een rateltje.

Wat foto's van het werk. Eerst dus de remolie:
AfbeeldingIMG_0505 by pascal , on Flickr

De dop waarmee ik uiteindelijk de boel los kon krijgen:
Afbeelding298F6372-91F3-43F1-AF7C-5BFBBCFF9DF1 by pascal , on Flickr

Vrijdagavond begonnen met de voorkant van de auto. Vooral het terugplaatsen van de schokbrekers was niet zo makkelijk. Door de druk die de veer geeft heb ik twee a drie keer de veer moeten centreren, zodat het rubber bovenop de veer (van de stofhoes) helemaal 100% zat. Ik ben een beetje perfectionistisch met dat soort dingen. Anders ga ik daar 's nachts over na denken :bag:

De complete set die op de auto moet:
AfbeeldingIMG_0626 by pascal , on Flickr

De vrijdagavond dit kunnen afronden:
AfbeeldingIMG_0630 by pascal , on Flickr

Oud vs. nieuw. De nieuwe demper is iets korter. Ja de bumpstop ligt er hier verkeerd om op, bij montage goed gegaan :mrgreen:
AfbeeldingIMG_0629 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG_0631 by pascal , on Flickr

En toen zaterdag de achterkant aangepakt:
AfbeeldingIMG_0640 by pascal , on Flickr

Ik moet zeggen dat het toch nog aardig wat tijd kostte om echt effe rustig en goed te doen. De voorkant ca. 3 uur en de achterkant 2,5 uur ongeveer. Tussendoor wat dingen opzoeken zoals bijvoorbeeld het aanhaalmoment meegerekend. Vooral de voorkant heeft me fysiek wel gesloopt, je bent toch met aardig wat gewicht aan het manouvreren de hele tijd.

Ik heb de achterste stabistang er nog niet onder, dat ga ik uitbesteden. Ook de voorste stabilisatorstangetjes kreeg ik niet snel los. Die moeten even lekker inweken in WD40, dan doe ik nog een poging.

We zijn er dus bijna en de auto kan geprogrammeerd worden met de M3 CS software.

Nog twee kleine dingen aangepast om de auto ook optisch wat naar smaak te maken. De sierlijsten en het achterklep logo in het zwart gemonteerd. Stuk beter vind ik:

AfbeeldingIMG_0641 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG_0656 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG_0555 by pascal , on Flickr

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martin* » 03 jul 2022, 12:09

Goed bezig! :thumbup:
Respect dat je deze klus zonder brug hebt gedaan. Opnieuw uitlijnen is nog wel nodig neem ik aan?

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 03 jul 2022, 12:15

Martin* schreef: 03 jul 2022, 12:09 Goed bezig! :thumbup:
Respect dat je deze klus zonder brug hebt gedaan. Opnieuw uitlijnen is nog wel nodig neem ik aan?
Zonder brug is het goed te doen, maar je voelt het wel de dag er na :D Ik heb niet aan de uitlijning gezeten, dus zou eigenlijk nog goed moeten zijn. Nadat het subframe los geweest is voor de stabistang achter gaat hij even weer heen voor het rechtzetten is het plan.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Godspeed » 03 jul 2022, 12:25

Passiewassie schreef: 03 jul 2022, 12:15
Martin* schreef: 03 jul 2022, 12:09 Goed bezig! :thumbup:
Respect dat je deze klus zonder brug hebt gedaan. Opnieuw uitlijnen is nog wel nodig neem ik aan?
Zonder brug is het goed te doen, maar je voelt het wel de dag er na :D Ik heb niet aan de uitlijning gezeten, dus zou eigenlijk nog goed moeten zijn. Nadat het subframe los geweest is voor de stabistang achter gaat hij even weer heen voor het rechtzetten is het plan.
Volgende keer beter met een garagekrik werken ipv zelf optillen dan :tooth:

Zonder gekheid, mokervette bak!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 03 jul 2022, 12:41

Mooie klus! En wat blijft die F80 toch een vette bak :df:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Philipoo » 03 jul 2022, 20:05

Wat een werk zo zonder brug! Competition zwart ipv chroom staat 'm goed. Goed bezig!

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 07 jul 2022, 10:44

Zondagmiddag toch nog wat energie gevonden om de vastzittende stabilisatorstangetjes te wisselen. Helaas liep het uit in een klus van twee uur.

De moer onderaan de stabilisatorstang wilde aan de linker voorzijde met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk heb ik de moer met een staalboor ingeboord en met een beiteltje losgetikt. De schroefdraad leek wel kapot. Misschien in het verleden eens los geweest. Want de andere kant was totaal niet gecorrodeerd en heb ik letterlijk in 15 minuten gewisseld. De moer zit ook erg dicht tegen het chassis aan, dus je kan er geen dop op zetten.

Ziet er nu weer spik en span uit met nieuw materiaal van Lemforder. Helaas geen foto meer gemaakt, was blij dat het weer klaar was.

AfbeeldingIMG_0677 by pascal , on Flickr

Morgen wordt de auto helemaal geflasht en komt er CS software op het differentieel, MDM/tractiecontrole en natuurlijk de schokbrekers!

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Oof » 07 jul 2022, 11:24

Ik volg dit project met veel plezier en leuk dat je allemaal zelf doet.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Robin » 07 jul 2022, 11:36

Top dit! Klasse Eins!

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martin* » 07 jul 2022, 11:39

Dus 2x lichamelijk gesloopt in totaal, maar het belangrijkste is dat het gelukt is!

Netjes! :clap:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Philipoo » 07 jul 2022, 12:04

Respect voor de precisie waarmee je dit uitvoert, super leuk om te zien!

Online
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Ferdi » 07 jul 2022, 21:00

Die manier zal ik eens onthouden, vorige week de boel bij de Pajero gewisseld en had de slijptol er maar in gezet.

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 10 jul 2022, 10:27

Bedankt heren! Leuk om te lezen dat jullie het ook met plezier volgen. Vind het voor mezelf ook altijd wel fijn om ergens weg te schrijven wat er allemaal aan onderhoud aan de auto uitgevoerd is. Dus win-win!

Vrijdag aan het einde van de middag is de auto gecodeerd. Dit is gedaan door https://bimmer-remote.com/. Wat software op de laptop gezet en toen kon Jakub via teamviewer het werk verder uitvoeren. Was eigenlijk snel gedaan. Denk een minuut of 20.

Jakub heeft alles ingesteld op CS. Normaliter flasht hij alles wat mogelijk is naar GTS, maar dat wilde ik niet, omdat het doel is om er een CS van te maken. Ook vind ik het zelf niet helemaal lekker als je een differentieel op GTS flasht, maar niet het overeenkomende onderstel onder de auto hebt. Nu zijn de hardware en de software perfect op elkaar afgestemd. Ik denk dat dat een beter resultaat geeft.

AfbeeldingIMG_0697 by pascal , on Flickr

Vrijdag een eerste stuk met de auto gereden. Een kort rondje, maar er vielen direct wat dingen op:

- De stuurbekrachtiging had ik een groter verschil verwacht. Online lees je dat het flashen van de stuurbekrachtiging naar CS er voor zorgt dat het stuur veel lichter wordt. Ik vond er niet zoveel verschil in zitten. Rond de middenstand heb je wel ineens weerstand, waar dat in het verleden een vaag gedeelte was. Ook lijkt het stuur wat meer weerstand te geven zodra je wat gewicht op de wielen hebt als je hard door de bocht gaat. Subtiel verschil. Klein beetje beter, maar was al niet verkeerd.

- De schokbrekers. Dat merk je wel! De auto is veel meer vergevensgezind geworden. Vooral harde randen in de weg zoals bruggen of een klinkerweg zijn een wereld van verschil. Ik denk dat het met name in de rebound instellingen zit, want de auto wordt veel rustiger stil gelegd. Hij komt lang zo hard niet meer omhoog na in veren. Voelt minder zenuwachtig. Ik denk dat alle rij-modi nu comfortabeler zijn geworden. Het verschil tussen comfort en sport plus is nu groter. Je hoeft niet meer aandachtig op de auto te letten om het verschil te merken. Gaat van soepel naar behoorlijk druk. Het is overigens niet zo dat de auto nu meer overhelt dan voorheen. Hij ligt nog steeds snaarstrak in de bocht.

- Remmerij. Misschien zit het tussen m'n oren, maar ik heb het idee dat de auto beter op remdruk reageert. De auto lijkt sneller te reageren op het rempedaal. Kan ook door de schokbreker configuratie komen. Voelt goed. Ik las wel dat de ABS ook aangepast wordt, misschien is dat het.

- MDM, differentieel en tractiecontrole. Ik heb de auto nog niet met tractiecontrole volledig aan gereden. Met de tractiecontrole uit rij ik nooit, meestal op MDM (half aan). Dit is een groot verschil. Voorheen was het maar de vraag of je een driftje kon maken als je in de twee een bocht uit reed. De ene keer gripte hij, de andere keer werd je een beetje beloond met een kont die een beetje schud bij uit accelereren. Ik had nu elke keer dat ik het probeerde een hele mooie gecontroleerde drift onder een grotere hoek dan voorheen. Echt veeeel leuker. Hij trekt ook beter door in de eerste drie versnellingen. De auto voelt veel sneller. Ik denk omdat je in MDM nu meer zelf je gas moet controleren. De tractiecontrole werkte zo subtiel, dat je niet voelde dat hij bezig was de auto af te remmen.

Gisteren verraste de auto me wel met MDM aan. Ik ben gewend om de auto een beetje te motiveren om de kont om te krijgen. Dat gecombineerd met de nieuwe settings zorgde er voor dat ik bijna achterste voren stond gisteren bij het oprijden van de snelweg. Even weer aan wennen. De auto laat je nu veel meer vrij.

Al met al ben ik er erg blij mee. Ten opzichte van de 135i coupe die ik had was de M3 de veel serieuze broer. Hard, snel, oneindig grip. Daardoor voor mij in sommige situaties minder leuk. Vooral omdat je niet zo goed met de auto kon spelen als je wat langzamer reed. Ook merkten we in Italië dat de auto eigenlijk te hard geveerd is om lang mee over de passen te rijden. Deze beide minpunten zijn wat mij betreft helemaal verholpen na de aanpassingen.

De stabilisatorstang achter zit er nog niet op. Dat ga ik proberen te laten doen in de komende weken.

Nu eerst maar eens een reisje plannen richting de Alpen :df:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 10 jul 2022, 10:42

Mooi verslag! En top dat de aanpassingen ook zo’n positief effect hebben, dan weet je dat al het werk niet voor niks is geweest :)

Stefan
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:27
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Stefan » 10 jul 2022, 13:48

Mooi dat het CS onderstel en software echt een positief verschil maakt. Bedankt voor het delen Pascal!

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door WillemBoer » 10 jul 2022, 14:50

Herken het wel, ik rijd veel met traction control off (indien droog dan) met mdm vind ik m juist onvoorspelbaarder, ene keer gaat ie opzij, en de andere keer grijpt ie veel te snel in, en je voelt dat ie links en recht bij regelt ofzo.

Op droog en warm is er zoveel grip dat je gewoon moet forceren om te spelen, maar dan besef je wel ineens hoe goed en snel die auto is, als je er voor gaat zitten (zeker met traction off) Grens ligt zover weg… eigenlijk gewoon te snel voor openbare weg…

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Ahrefs [Bot], beske, De fiscalist, Joost H., Mark 320iS, Ti-Tourist (Erik) en 44 gasten