Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door allen » 29 nov 2020, 10:42

Mocht je willen. Zoveel lampjes heb ik niet eens op HEEL de auto. :angel:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 29 nov 2020, 10:52

allen schreef: 29 nov 2020, 10:42 Mocht je willen. Zoveel lampjes heb ik niet eens op HEEL de auto. :angel:
En die Defender wordt een kilo of 12 zwaarder omdat al die lampjes natuurlijk vol met water staan......

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door allen » 29 nov 2020, 11:08

Daarom dus geen lampjes. Bedoelde Ferdi overigens jouw Alfa? Ik heb er geen...

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 28 feb 2021, 20:40

Weer behoorlijk wat kilometers verder, maar de Pajero is wat dat betreft een "saaie" Japanner, niets gesleuteld :)
Afgelopen week nog even goed gebruik gemaakt van het trekgewicht:

Afbeelding

Oude Fordson Dexta smalspoor tractor gehaald, 2.4 liter halvezescilinderdiesel :)
6 versnellingen vooruit, 2 achteruit. 32 pk en +/- 130 nm bij bijna geen toeren en een lsd tussen de achterwielen.
Gebouwd in 1960 in Antwerpen en qua bediening zo Engels als maar kan...

Goed rijdend mee genomen, zelfde dag nog een stotterend motorblok en geen vermogen meer :bag:
Uiteindelijk bleek het brandstofkraantje onder de tank waar een filter in zit zo ontzettend goor te zijn. Deze vervangen, 1 brandstofleiding vervangen die al eens vervangen was maar nu het nylon door naar buiten kwam.
Handpomp schoon gemaakt, nieuw brandstoffilter en de boel ontlucht en hij draait weer net zo goed als in 1960.

Is een opknapper, maar we gaan vorken maken voor op de voorhef en verder gaat er een mooie sleep achter zodat de Pajero daarin een beetje wordt ontzien.
Wil er ook nog een normale trekhaak + stroomvoorziening op knopen dat ik onze mestaanhanger ermee kan rijden.
Zal allemaal niet vreselijk hard gaan maar heb er nu al een hoop lol van.

Overigens nog voor het commentaar op de foto komt...die ik geplaatst heb is na het omkeren van het geheel op de aanhanger.
Stond eerst met z'n neus naar voren toe, maar doordat er dik 200 kilo contragewicht achterop hangt bleek ik al snel zo goed als geen kogeldruk te hebben :tooth:

Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Geertmans » 28 feb 2021, 20:57

Super handig zo’n trekkertje in de paardenbak!
Fordson Dexta had mn opa ook eind jaren ‘50 :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 28 feb 2021, 21:38

Wat weegt zo’n traktor nou? Ziet er uit als een grote en zware aanhanger vol zo :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 28 feb 2021, 22:41

Tractor zelf weegt 1515 kilo, maar dat is zonder het gewicht en de voorlader.
Grote gok is dat er 2ton op de aanhanger stond, misschien iets meer, misschien iets minder.
Kwam uiteindelijk meer op +/- max trekgewicht van de Pajero.
Grappig detail, op de heenweg met 100 km/h deed de combinatie 1 op 7, terug met 85 en max gewicht ook. Had verwacht dat het terug een groot zuipfeest zou worden maar dat viel nog best mee :)
Geertmans schreef: 28 feb 2021, 20:57 Super handig zo’n trekkertje in de paardenbak!
Fordson Dexta had mn opa ook eind jaren ‘50 :)
Gaaf! Die was toen wel 1e of hooguit 2e eigenaar?

Met de paarden is het zeker ideaal, vriendin wilde er eerst niet aan maar met de voorlader en grote balen hooi die gereden moeten worden is het ideaal.

Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Geertmans » 01 mar 2021, 00:09

Ferdi Gielen schreef: 28 feb 2021, 22:41
Geertmans schreef: 28 feb 2021, 20:57 Super handig zo’n trekkertje in de paardenbak!
Fordson Dexta had mn opa ook eind jaren ‘50 :)
Gaaf! Die was toen wel 1e of hooguit 2e eigenaar?
1e eigenaar idd, ik herinner me nog een mooie actiefoto waarbij er voor het eerst mee geploegd werd. Heel wat anders dan met een paard!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 01 mar 2021, 07:25

Dat zijn mooie platen!
Nu bijna niet meer voor te stellen, maar toen was het echt een enorme verandering.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 28 apr 2021, 20:30

Vorige week met de Pajero naar een keuringsstation geweest voor de apk, auto niet nagelopen en dat was dus afkeur op 2 kleine puntjes...
Mistlicht achter deed het niet meer en de rechter hoes van het stuurhuis was finaal doormidden, vrij recent gebeurd aangezien het mij nog niet op was gevallen.

Hoes was zo vervangen, aan alles te merken dat dit nog de originele was dus die heeft het net geen 3ton volgehouden.

Mistlicht achter dacht ik dat het mogelijk in de stekkerdoos zat, dag voor de apk kwam ik met de achterkant bodemvrijheid tekort en is de stekkerdoos over de grond geschuurd en dacht dat de schakelaar van het mistlicht mogelijk vast zat.
Bedrading daarvan los gemaakt, maar nog altijd geen licht...kwam wel netjes 12 volt op de draad naar de stekkerdoos, maar op de auto zelf kwam niets.
Andere stekkerdoos gehaald waar als een geluk een aparte draad náár het mistlicht op de auto op bleek te zitten, daar vandaan dus een nieuwe draad getrokken en maandag de auto af laten melden :)

Staat op het moment ook vaak stil, ook ik werk nu veel vanuit huis ondanks dat ik de dans wat langer ben ontsprongen.

Van de zomer staat er wat klein onderhoud gepland en dat lijkt het wel te zijn.

Verder gaat er wat aandacht naar die oude Dexta toe, komende week nog weer wat onderdelen bestellen en dan gaan we binnenkort rustig "los" op het oude ding :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 01 jun 2021, 21:02

Vanmiddag is Allen z'n natte droom uit gekomen, met een stuk Engelse techniek Japanse degelijkheid weer op gang helpen:

Afbeelding

Laatste tijd veel korte stukjes gemaakt door het thuiswerken en vermoedelijk al een slechte accu zorgden er vanmiddag voor dat de Pajero niets meer deed.
Zondag nog gebruikt en niets aan de hand. Na een tijdje de trekker eraan liep ie wel weer, maar verder dan 9 volt kwam het niet en zodra de radio en het centrale scherm aan sprongen werd dat weer 8 volt en vielen ze weer uit inclusief een batterij aan storingsmeldingen.
Nieuwe accu is besteld dus we kunnen eerdaags weer op pad.

Trekker is technisch zo'n beetje klaar (nu het optische gedeelte nog), dus het stokje wordt goed over gedragen zo :bag:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door JP » 01 jun 2021, 22:00

Om anderen geen valse hoop te geven had ik het verhaal een beetje verdraaid alsof de Paj de tractor had gevoed :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 01 jun 2021, 22:07

Ook dat is al een aantal keren gebeurd :mrgreen:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door allen » 02 jun 2021, 09:04

Gaaf! Dat zijn echte muds onder die Series LR van je!

Overigens zelf al een paar keer een Daihatsu, Toyota en Honda helpen starten. Hartstikke onbetrouwbaar die Aziatische rommel ( of slecht onderhoud van zo’n micro stadsautootje :sealed: )

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 02 jun 2021, 10:01

Voorlopig is de score 3-1 en met een nieuwe accu die onderweg is gok ik dat het bij die 1 blijft :tooth:

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door MartijnGizmo » 19 aug 2021, 16:03

Misschien had je ze al gezien, maar toch: Woody van The Skid Factory (sowieso wel leuk YT-kanaal) kocht ook een Pajero. Wat pech met hydrolock na een gescheurde intercooler, maar wel vermakelijke video's met onderhoud/upgrades:

Verse aankoop + kapot:


Motor vervangen:


Intercooler + tuning:


Kampeer-upgrades:


Offroad-upgrades:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 19 aug 2021, 18:15

Nee kende ik nog niet! :D
Binnenkort maar eens op het gemakje bekijken, dank voor de tip!

Mijn eigen Pajero blijft "saai", enige dat ik eraan heb gedaan is de beschermplaat voorop opnieuw spuiten sinds de vorige update.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door MartijnGizmo » 20 aug 2021, 11:34

In die laatste video komt fraai beschermplaat-spul aan bod! :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 21 aug 2021, 12:20

Ben benieuwd :)
Heb er nog geen tijd voor gehad, maar dat komt van de week zeker goed.

Zie in de titel van het filmpje daarvoor iets over dubbele accu, die heb ik dan al wel :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 05 sep 2021, 13:43

Mocht even duren, maar de filmpjes zijn bekeken :D
Staat vagelijk een mogelijke off road vakantie voor volgend jaar gepland en dan zitten er wel hele handige dingen tussen die deze gasten hebben gedaan. Sowieso een tof ding zoals de Pajero is geworden daar!

Mijn werk van laatst, beschermplaat van de intercooler was wel een beetje afgeleefd na 17 jaar en ruim 280.000 kilometer:

Afbeelding

En zo ziet ie er ondertussen alweer eventjes uit:

Afbeelding

Is dezelfde kleur geworden als de plastic delen aan de achterzijde dus dat heeft goed uitgepakt.

Verder vandaag weer een oliewissel gedaan, kunnen we er weer een klein jaar tegenaan.
Tijd terug een van de accu's moeten vervangen omdat ik door destijds thuiswerken de auto amper meer gebruikte en de accu het toen wel mooi vond.
Ondertussen van baan veranderd en rijd ik er weer dagelijks mee al zijn de kilometers flink verminderd.

Wil komend jaar mogelijk nog eens kijken voor een set Bilstein dempers onder de auto, schijnt ie aardig van te veranderen dus ben wel heel benieuwd.

Verder vooral nog bezig met de trekker, technisch is die bijna klaar.
Gisteren een neusje wezen halen die nog op is te knappen in tegenstelling tot degene die er nu op zit.

Zijn we daar allemaal niet mee bezig doen we aan een beetje greenlanen :df:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 11 jun 2022, 16:00

Dit topic maar eens wat afstoffen om tegengas te geven tegen alle nieuwe eco-mobielen :tooth:

De Bilstein set uit het laatste bericht is er nog niet en wordt denk ik een jaar doorgeschoven.
Dit jaar wat klein onderhoud gedaan, filter in de brandstoftank vervangen en nadat de auto in begon te houden het gewone brandstoffilter ook vervangen.
Was nog geen 30.000 kilometer oud, maar kennelijk zat er wat dwars...

Binnenkort vakantie en dan wil ik het inlaattraject uit elkaar halen, de EGR doet al een tijdje niet meer mee maar die heeft voor zover ik weet de meeste kilometers wel altijd gewerkt dus deze zal lekker vervuild zijn :bag:
Omdat dan praktisch alles al los moet om het kleppendeksel eraf te kunnen halen ga ik gelijk de kleppen stellen, bovenste kettinggeleider van de distributie vervangen en de kettingspanner.
Ik dacht net als veel mensen altijd dat de kleppen zelfstellend waren maar niets blijkt minder waar...

Verder de afgelopen tijd wat nieuwe youtube kanalen ontdekt dus er is inspiratie genoeg, wel jammer dat de markt voornamelijk via Australië is.
De bestelde kettingspanner en geleider zijn origineel Mitsubishi maar komen via Dubai omdat er in Nederland gewoonweg niet aan te komen is.

Vandaag een dingetje gedaan dat al een tijd in mijn hoofd aan het groeien was, standaard is de grille "chroom" en ik zag steeds meer voorbeelden van een zwarte grille en dat wilde ik ook wel.

Dus gingen we van:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding

Grille staat in wat lagen plastidip net als de zwarte kunststof delen in de grille welke in de loop van de tijd wat vergrijsd waren.

Verder begin dit jaar nog maar weer eens van baan veranderd, kwam een aanbod op mijn pad waar ik geen nee op kon zeggen.
Werk op dit moment nog veel thuis maar op als het goed is niet al te lange termijn betekend het weer kilometers maken.
Speciaal voor de eco-rijders: dat is dus met 1 op 10 op diesel :mrgreen:
Afgelopen tijd veel met aanhanger/trailer en dan doe je 1 op 6/7 en dat is het dan wel. In deze tijden naast de hoge wegenbelasting direct de nadelen van dit type auto maar ik zou hem er absoluut niet voor om willen ruilen.

Wat ik nog wel wil ruilen dit jaar zijn de remklauwen voor, de korte wielbasis heeft af fabriek kleinere voorremmen dan de langere broer met 2 in plaats van 4zuiger klauwen.
Ik heb die kleinere remmen in korte tijd al meermaals krom getrapt en de ervaring van mijn laatste Volvo leerde dat een maatje grotere remmen dat probleem wel op lost.
Past 1 op 1 op elkaar dus dat moet geen probleem zijn.

Verder nog altijd bezig met dat trekkergeval, in de kostbare vrije uurtjes is het ding al deels gespoten en hoop ik hem tijdens mijn vakantie klaar te hebben op dat gebied.
Komende winter nog eens naar de elektra kijken, die werkt wel, maar wel met Engelse gebruiksaanwijzing en dan zou alles goed moeten zijn en het ding nog heel wat jaren mee moeten kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Paskal » 12 jun 2022, 17:04

Leuke update Ferdi en goed tegengas gegeven tegen dat geneuzel over zuinig rijden en besparen wat hier soms de boventoon lijkt te voeren :thumbup:
Ik trek ons caravannetje over een paar dagen ook weer voor een maand naar Oostenrijk met de 3 liter diesel waarbij 1:6/7 ook de standaard is als je een beetje vaart wil maken.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Opa » 13 jun 2022, 01:20

Paskal schreef: 12 jun 2022, 17:04 dat geneuzel over zuinig rijden en besparen wat hier soms de boventoon lijkt te voeren :thumbup:
Dat neemt hier inderdaad steeds angstvalligere vormen aan. :shocking: :please: :wheelchair:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 13 jun 2022, 11:59

Daarom maar eens een beetje tegengas :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Arthur » 13 jun 2022, 12:11

Die plastidip is goed gelukt, had je de ringen van de mistlampen niet ook kunnen doen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jvb en 60 gasten