Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 26 sep 2022, 19:21

0,2km op 1L is gelijk aan 5L per kilometer toch aardig in de buurt :lol:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 26 sep 2022, 22:44

Volgende stap dus wordt 0,1 km in het scherm :mrgreen:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door JP » 27 sep 2022, 11:31

Het wordt winter, kun je eens proberen een 50tonner uit de greppel te hengelen…. :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 30 sep 2022, 11:54

Ik zie zeker kansen! :tooth:

Momenteel verbruikt de Pajero even niets...afgelopen woensdag kleppen gesteld en nog wat ander onderhoud gedaan toen de boel open lag.
Is leuk werken aan zo'n Japanner aangezien dingen op de meest onmogelijke plekken zitten bevestigd.
Na 2 uur sleutelen lag alles open:

Afbeelding

Het stellen van de kleppen is zo spannend niet, speling viel me 200% mee.
Ventilator eraf gehaald zodat je makkelijk bij de krukas komt en daar zie je ook duidelijk de TDC markering staan.
Had een tijd terug al de andere spullen besteld voor dit klusje, namelijk een nieuwe bovenste kettinggeleider en een nieuwe kettingspanner.

De geleider was geen overbodige luxe :whistle:
Afbeelding

Fors ingesleten en begonnen met afbrokkelen.
Ken wat verhalen dat het ding volledig verdwenen is en dan knapt de ketting met alle gevolgen van dien.
Spanner was ook niet meer nieuw, maar deed z'n ding nog wel.

Alles weer dicht gebouwd, motor gestart en toen hadden we lekkage :wtf:
5,5 uur bezig geweest en je ziet het pas als alles weer vast zit...woensdag alles weer los gehaald en het blijkt dat de kleppendekselpakking los was gekomen aan de achterzijde waar je dit gewoonweg niet ziet.
Wederom een nieuwe pakking besteld welke vandaag komt. Dit keer zorg ik dat ie met een klein beetje vloeibare pakking vast zit geplakt aan het deksel en het niet nogmaals kan gebeuren.
Morgen gaan we alles dan nogmaals terug plaatsen en dan zou het weer goed moeten zijn.

Wat me wel opviel is dat het blok wat stiller liep.
Sowieso is het met die geleider alles behalve verspilde moeite geweest, alleen jammer dat het 2 keer moet.

Had ook nog de gedachte het volledige inlaat traject schoon te gaan maken, maar daar zie ik vanaf.
Alles is wel wat vervuild maar niet zo erg als ik had verwacht. De EGR staat dicht en met een olie catchtank erbij komt er geen vervuiling meer bij.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 30 sep 2022, 20:04

Zo die geleider was wel klaar idd :lol: wel een lekker gevoel ook als alles weer fris is! :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door JP » 30 sep 2022, 20:20

Zie je niet vaak, zo'n open hart operatie bij een Japanner. Geen idee waar ik naar kijk, maar nu verbruikt die tenminste geen 1 liter per steenworp afstand. Hopelijk is ie weer snel up and running.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 01 okt 2022, 16:59

Moet ook niet te vaak gebeuren :)
In dit geval groot onderhoud wat vaak wordt vergeten.
Je kijkt hier tegen de distributieketting aan en de bovenkant van de kleppen.
Nog niet heel spannend en bij veel motoren redelijk gemakkelijk bereikbaar.

Gisteren de kleppendekselpakking vervangen en vast gezet met vloeibare pakking zodat hij niet nogmaals los kon komen.
Dat trucje werkte goed en vandaag in gestaag tempo alles weer op z'n plek kunnen zetten.
Ding gestart en.....wéér een motorstoring en olielekkage :bag:
Uiteindelijk bleek de motorstoring veroorzaakt te worden door een ogenschijnlijk loos slangetje.
Die was los gekomen bij de eerste demontage zonder dat ik het door had en daardoor dus dacht dat het ding loos was.
Met wat zoeken de aansluiting gevonden, teruggeplaatst en storing opgelost.
Vervolgens ding op de bokken gezet, beschermplaat los gehaald en van onderaf begonnen met schoonmaken.
Kwam er daardoor achter uit welke hoek het kwam zodat ik gerichter kon zoeken.
En wat blijkt? De nieuwe kettingspanner was de veroorzaker...via een comment op YouTube geleerd dat er op de oude een pakking van een halve millimeter dik zit en je die over moet plaatsen.
Zo gezegd en zo gedaan en volledig vrij van lekkages zoals we aan het avontuur begonnen :D

Was uiteindelijk meer moeite dan gedacht en dat het wat fout ging was jammer, maar het blok loopt stiller en beter dan voor alle inspanningen.
Over 100.000 kilometer de spanner weer wisselen en verder vind ik het wel even goed zo :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 14 dec 2022, 21:41

Ondertussen een paar duizend kilometer verder en is er geen druppel olie meer gelekt.
Kreeg een tijdje terug nog het compliment dat het blok wel erg lekker stond te draaien toen ik bij iemand in het dorp was om een aanhanger hout te halen. Beste man sleutelt nog wel eens aan oude tractoren, auto's en weet ik het wat en is leuk om dan een complimentje over je werk te krijgen.

Sinds het laatste werk aan de Pajero voornamelijk bezig geweest met stookhout halen en is er weinig gedaan.
Vervolgens een peesontsteking opgelopen aan mijn rechterpols en was het voorlopig echt rustig aan doen :bag:
Kwam goed uit want ik had net daarvoor spullen gehaald om de remklauwen voor te kunnen reviseren...nieuwe zuigers, rubbers en remslangen.
Volgend jaar wil ik de schijven en blokken achter vervangen en gebeurd achter ook direct hetzelfde kunstje met de klauwen zelf.
Proberen om dit weekend de remklauwen alsnog aan te pakken zodat alles weer fris is.
Van de week ook geleerd dat een enkeldins opbergvak in de nutteloze pasjeshouder past in het dashboard. Zo'n ding besteld en die gaan we er ook direct maar in
knutselen.
Oh en omdat het koud is heeft de achterruitverwarming besloten dat het mooi was :bag:
Vermoedelijk een kabelbreuk in de kabelboom in het scharnier van de achterdeur dus ook dat is nog een puntje om naar te kijken. Relais en zekeringen zijn goed en de spiegelverwarming werkt ook gewoon.
Afgelopen week 6 van de 7 dagen de trekhaak goed gebruikt en het is maar goed dat de dieselprijs wat is gezakt, keurige 1 op 8 gemiddeld gereden :mrgreen:

En last but not least aan het Engelse werkuig geknutseld.
Tijdje terug een kleine ultrasoonreiniger gekocht en de injectoren een badje gegeven.
Knapten ze aardig van op en inclusief een nieuwe pluskabel start het ding sneller en loopt ie ook wat mooier.

Afbeelding
Niet gek voor 62 jaar en uit de tijd dat de marge nog met een breinaald werd gemeten.

Liggen 2 "nieuwe" achterbanden klaar die erop kunnen en ik heb onlangs het ding omgepoold. De plus was nog de aarde en dat is nu de min geworden zoals we dat al de nodige jaren kennen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 08 jan 2023, 21:12

Week voor de kerst nog wat onderhoud aan de Pajero gedaan, had al een tijdje spullen klaarliggen om de remklauwen aan de voorzijde te reviseren maar door verschillende omstandigheden kwam het daar telkens niet van.
Uiteindelijk 1 klauw in die week gedaan aangezien er een kleine showstopper was :bag:

Afijn, klauw van de auto, voorzien van nieuwe rubbers en nieuwe zuigers, etc. en so far so good:
Afbeelding

Afbeelding

Voor de ingreep bleef 1 van de zuigers hangen, dus ik had een goede reden om het spul uit elkaar te halen.
Hierna begon de grote grap....bij het terugplaatsen brak ik de banjobout van de remleiding en dat is iets dat je op zaterdagmiddag om 14.30 niet perse moet doen :tooth:
Rondje gebeld, in het dorp niet te krijgen (zelfs de garage nam nog netjes 2 uur na sluitingstijd de telefoon op) en uiteindelijk een tip gekregen een halfuur verderop bij een automaterialenzaak die nog open was.
Die gebeld, zijn in hun voorraad gekeken, gemeten en daar zou een passende bout moeten zijn.
Ik gauw naar een buurman gelopen om te vragen of ik een auto kon lenen. Gebeurde toen de dame uiteraard 3,5 uur rijden verderop zat...
Uiteindelijk aangekomen bij de materialenzaak en vervolgens kwamen we tot de conclusie dat men verkeerd had gemeten en er dus niets passends te krijgen was. Nadat mijn gezicht genoeg zei heeft men nog tussen wat setjes remleidingen gezocht of daar eventueel een bout tussen zat, maar helaas...kon besteld worden maar dan was ie er dinsdag.
Ik balend terug naar huis toe en toen ik bijna thuis was schoot mij een winkel/werkplaats te binnen voor tuinmachines waar ik wel eens eerder iets onmogelijks gewoon uit het schap kon krijgen en daar eens langs gereden.
De eerste achter de balie zei direct nee, zijn collega dacht wat dieper na en nadat hij terug kwam uit de werkplaats had hij daar 2 passende bouten :D
Blij als een hond met...... naar huis toe en ondertussen was het half 5 geweest. Ding erin gedraaid, remklauw ontlucht en het verschil was zeker merkbaar met remmen! Kennelijk wen je eraan, maar blij dat deze klauw was gedaan.

Vervolgens 6 dagen verder loop ik einde van de ochtend met onze 2 honden (lees, hondjes) over straat en wordt een van de twee gegrepen door een ontsnapte herder van een van de buren verderop.....lang verhaal kort: hoop bijtwonden, gescheurde spier en blauwe plekken verder gaat het ondertussen weer goed met haar :)
Waarom plaats ik dit hier? Nou, op de terugweg hoorde ik een raar rammelend geluid aan de achterzijde van de auto waarvan ik dacht dat het een hitteschild was.
Uiteindelijk gekeken en het blijkt dat de pijp precies op de rand met de einddemper af is gescheurd :bag:
Hoorde eerder ook soms een klein rammeltje als de motor koud was en had er weinig aandacht aan geschonken vooralsnog....ritje naar de dierenarts heeft de kickdown z'n werk regelmatig gedaan en heeft dat kennelijk het laatste zetje gegeven.

Afbeelding

Nieuw is zo'n lijk niet meer te krijgen voor de korte wielbasis en die voor de lange wielbasis past niet.
Kwam op internet 1 gebruikte tegen waarvan ik voor 75% zeker wist dat hij zou passen, maar deze was ouder dan mijn auto is en de kans dat het weer zo gebeuren is dus aanwezig.
Tel daar bovenop dat de verbinding van het stuk pijp tussen de achteras en de bodem van de auto zit en ik daar weinig zin in had ben ik voor de optie gegaan om de demper weg te laten.
In geluid scheelt het amper, binnen de auto hoor je het verschil niet en buiten ietsje. De turbo en het roetfilter werken (te?) goed als demper :mrgreen:
Heb wat stukken pijp en een sierstuk klaar liggen. Gisteren dacht ik deze te plaatsen, maar nu was ik de l*l die verkeerd had gemeten en is er dus nog wat onderweg zodat ik het wel kan monteren. Uitlaat ziet er straks vanaf de achterzijde weer origineel uit en wat mij betreft is het prima zo.

Omdat de auto gisteren toch al in de schuur stond de andere remklauw aan de voorzijde los gehaald en ook deze van allemaal verse onderdelen voorzien.
Bij het verwijderen van de zuigers bleek er ook hier toch een wat vast te zitten.

Komende week/weekend de uitlaat fixen en dan is het voorlopig allemaal weer netjes voor elkaar.
Wil dit voorjaar de automaatbak, tussenbak en de differentiëlen van verse olie voorzien en het trucje van de remmen herhalen aan de achterzijde en hier direct nieuwe schijven en blokken plaatsen.
Maart of april kijken bij de APK of we door de nieuwe testmethode komen met de deeltjestester voor dieselauto's.
Ik dacht de dans te ontspringen vanwege de leeftijd van de auto maar de site van de RDW geeft helaas duidelijk aan bij mijn kenteken dat ook ik de klos ben.
Na 300.000+ kilometer en 16 jaar zou ik verbaasd zijn als ik door die test kom maar we gaan het zien....indien het een gevalletje niet wordt laat ik het roetfilter uitschrijven bij de RDW en zijn we van dat circus af.
Uiteindelijk zal het filter er dan ook tussenuit gaan als dat de uitkomst wordt.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door allen » 09 jan 2023, 11:56

Jij moet echt van sleutelen houden, anders had je vast een Defender gekocht................................................................ :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 09 jan 2023, 12:44

Vast aan het oefenen voor als ik ooit een Defender heb :mrgreen:
Dacht er gisteren nog aan, zo'n ding wil ik toch écht nog eens gehad hebben voordat we allemaal verplicht elektrisch rijden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 09 jan 2023, 13:30

allen schreef: 09 jan 2023, 11:56 Jij moet echt van sleutelen houden, anders had je vast een Defender gekocht................................................................ :tooth:
:lol: :lol:

Mooi geschreven stuk weer! blijf ik leuk vinden om te lezen zulke sleutel verhalen :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door JP » 09 jan 2023, 13:31

Een Defender moet je pas doen als je teveel vrije tijd hebt...... :coffee: of vrienden met een lier en trailer :df:

Alles goed gegaan met de hond ? Zal de relatie met de buurman geen goed doen, denk ik dan.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 09 jan 2023, 13:49

Ik heb een trekker en anders weet ik nog wel andere manieren om het ding weer thuis te krijgen :mrgreen:

Hond gaat gelukkig weer goed, na 2 weken met een kap en af en toe een verband om de poot ziet het er allemaal een stuk beter uit.
Poot rechtsvoor zat een lelijke diepe bijtwond in, rechter oor stuk (lees je kon er doorheen kijken...), diverse ondiepere bijtwonden in haar zij, rug dus blauw en een gescheurde spier bij haar linker achterpoot.
Kunnen gelukkig gewoon langs de plek lopen waar het gebeurde zonder dat er angst is en het gedrag naar andere honden lijkt vooralsnog niet veranderd.
Toen de herder eraan kwam gerend was zij direct op haar rug gaan liggen om zich over te geven, maar waar een andere hond dan stopt ging deze er juist vol voor.....Ondanks dat ik het beest aardig goed te pakken heb genomen bleef het door gaan en dat is iets waar ik nog wel mee zit want als het weer gebeurd is het echt foute boel.

Band met deze buurman was overigens al niet al te best :tooth:
Heeft een tijd vanalles gerookt en gedronken en daardoor nog wel eens rare uitspraken gedaan en vorig jaar heb ik met een andere hond van hun al in een sloot gelegen nadat ook die dacht dat hij wel even los kon gaan.
Daar was de buurvrouw toen bij en die durfde niet in te grijpen en daar lig je dan met 3 honden :bag:
Hopelijk was de rekening van de dierenarts een goede les om dit soort grappen in het vervolg volledig te voorkomen, want die is keurig netjes door ze betaald. Politie is ook op de hoogte dus het moet niet te vaak meer gebeuren.
Martijn_bmw schreef: 09 jan 2023, 13:30
allen schreef: 09 jan 2023, 11:56 Jij moet echt van sleutelen houden, anders had je vast een Defender gekocht................................................................ :tooth:
:lol: :lol:

Mooi geschreven stuk weer! blijf ik leuk vinden om te lezen zulke sleutel verhalen :thumbup:
Ik probeer er maar wat van te maken :tooth:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Opa » 09 jan 2023, 15:28

Lekker hondje heeft die buurman dan. :please:

Wij hebben al 4 Duitse Herders versleten en de 5e is inmiddels de 12 jaar gepasseerd en nog nooit gehad dat 1 van onze honden begon met knokken, dat gedrag heb ik nooit getolereerd.
Wel met onze 1e herder een paar keer gehad dat hij werd aangevallen door een nog grotere, sterkere en agressieve hond.

1e keer was een uit de kluiten gegroeide Bouvier, die had onze hond stevig in z'n nek te pakken en wilde niet los laten, ook niet toen z'n baasje op z'n kop zat te rammen en heel hard los aan het roepen was.....hij wilde pas los laten toen ik mijn maatje 43 vol in z'n ballen parkeerde. :protest:

Ook een Rottweiler op het strand(die agressief was, maar wel los liep :please: ) en een Leonberger bij m'n zwager op de laan(de honden gingen gewoon netjes met elkaar om, totdat we op het territorium van de Leonberger kwamen, toen kleunde ie er zonder waarschuwing plots vol in :duh: ), die beide honden heb ik bij hun achterpoten gepakt en netjes met de achterpoten aan hun baasjes over gedragen, zo van: "hou die maar even vast totdat ik en m'n hond een eind uit de buurt zijn".
Als je bij die achterpoten kunt komen is dat meest wel één van de beste oplossingen om vechtende honden uit elkaar te halen en ik heb gelukkig altijd nog wel zoveel overwicht op onze eigen honden dat ik die "af" kan commanderen, want je hebt ook nog grote kans dat je door je eigen hond gebeten wordt, want die bijt op zo'n moment naar alles wat ie ziet bewegen......is m'n vader vroeger met onze Spaniel(die door een herder werd aangevallen) overkomen en hij heeft toen een week in een mitella gelopen met z'n arm en hand.
Ook een kennis van mij werd door haar eigen hond gebeten toen ze hun eigen vechtende windhonden uit elkaar wilde halen......1 van de windhonden is toen door de andere 4 verscheurd, zij hadden toentertijd 5 windhonden en na dat geintje nog maar 4 en een arm waar ze nog knap lang last van heeft gehad.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 09 jan 2023, 15:31

Buurman zei direct "tja herdershonden he", ik ben zelf ook met een herder opgegroeid en heb op een boerderij gewerkt waar een Dobermann liep en beiden in en in lief die dit soort dingen ook nooit zouden doen.
Hier hebben we nog wel een gesprek over gehad maar ik vraag me af in hoeverre dat effect heeft

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Opa » 09 jan 2023, 15:37

Alle 5 de Duitse Herders die wij hebben gehad durf(de) ik zo los te laten op een kinderboerderij en wist ik dat er niets zou gebeuren, zowel niet bij de kinderen als bij de dieren. :wink:

Onze kleinzoon met onze huidige hond:

Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 09 jan 2023, 18:00

Schitterende platen! :)
Maar zo ben ik ook met een herder opgegroeid.
Die kon je inderdaad overal los laten en ik heb er als baby overheen gekropen en er heeft werkelijk nooit ook maar enig kwaad in de hond gezeten.
In die zin ben ik dan ook wel teleurgesteld in dit soort mensen dat je dit dus voor elkaar weet te krijgen en het helaas ook het "imago" van deze honden is omdat het door mensen zo wordt verpest.
De hond van mijn ouders waren mensen ook lovend over terwijl ze in eerste instantie bijna kwaad werden dat ze voor deze hond hadden gekozen.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Opa » 09 jan 2023, 19:14

Herders zijn van nature geen valse honden en natuurlijk zit er ook verschil in Herders onderling.
Wij hebben er vijf gehad en niet één was hetzelfde(qua karakter en gedrag) als een ander, maar sommigen kun je meer met elkaar vergelijken dan anderen, maar alle vijf onze Herders waren super sociaal, zowel tegenover mensen als tegenover andere dieren, zelfs katten. :tooth:

Meest hebben wij ook katten gehad, op een bepaald moment zelfs drie.....nu hebben we ook nog één poes(Cadeautje van m'n dochter :mrgreen: ) en als ik 's avonds laat de hond uit ga laten dan loopt de poes bijna altijd mee, de hond loopt dan ook los.
Ik denk dat die poes dan mee loopt om Yaro en mij in de gaten te houden. :lol:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 09 jan 2023, 21:15

Herder werd vroeger uit de mand gekeken door de kat :D
Mijn ouders hebben nu ook weer een hondje en daar loopt de kat ook alle rondes mee.
Komen ze een andere hond of kat tegen neemt de hond het daar op want het is "haar" kat.

Zou zelf ook nog wel weer een keer een herder willen, maar de dame heeft daar wat meer moeite mee.
Hebben nu al een aantal jaren 2 Griekse zwerfhonden.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Opa » 10 jan 2023, 00:23

Klinkt bekend, hier waren de katten ook meest de baas over de hond. :tooth:

Ach, welk merk hond het ook is, belangrijkste is als ze maar lief en sociaal zijn.....en natuurlijk je huis niet onder schijten, of zullen we dat onder asociaal scharen?! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 jan 2023, 09:01

Bij voorkeur laten ze dat inderdaad :mrgreen:

En niet te vergeten...dat het als het nodig is een keer hard woef zegt! :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 10 jan 2023, 10:53

Wauw heel mooie foto’s opa :D

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Opa » 10 jan 2023, 14:07

Ferdi schreef: 10 jan 2023, 09:01 En niet te vergeten...dat het als het nodig is een keer hard woef zegt! :)
Als het nodig is ja, dus niet te vaak. :wink:
Die van ons blaft gelukkig alleen als er iemand aan de deur staat. :)


Martijn_bmw schreef: 10 jan 2023, 10:53 Wauw heel mooie foto’s opa :D
Bedankt Martijn! :thumbup:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 jan 2023, 15:19

Hier horen we gepruttel als iemand achterlangs loopt en aan de deur wordt er inderdaad duidelijk gemaakt dat er een alarmsysteem aanwezig is :mrgreen:

Overigens is vandaag het passtuk voor de uitlaat gekomen, zal waarschijnlijk wel het weekend worden dat poging 2 plaats gaat vinden maar we kunnen in ieder geval verder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bob Gervais, Gijzert, Hsp, Jan-BMW-Suzuki, motormike, Roy RS, Wout309t, Yannik Schmidt en 41 gasten