Opbouw BMW e46 M3 tracktool
- 328Ti
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Sterkte met je herstel Peter, en mindset gaat je helpen. En, artsen zijn vaak voorzichtig om te positieve prognoses af te geven.
Lekker martelen in de garage, das t beste!
Lekker martelen in de garage, das t beste!
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Thanks!jessedehaan schreef: ↑24 mei 2023, 08:57 Poeh. Sterkte nog met het incasseren en revalideren. Fijn in elk geval om zoveel veerkracht en perspectief te zien. En weer veel mooi spul!
Zou PU nog een oplossing zijn voor de binnenkant/bovenste draagarm, iets stugger en geen kanteling? OEM is aardig soepel, althans, bij een oude loshangende draagarm. En de nodige draaiing zit we in de buitenste unibal. Ik moet zelf nog een keuze maken, vandaar.
Ik heb nog gekeken naar rubbers van hardrace, die lijken op de originele rubbers. Powerflex enz had ik een wat minder gevoel over. Heb toch maar voor OEM gekozen omdat bijvoorbeeld Custom Racetec ze ook gebruikt in een onderstel waarbij verder alles in de uniball's en massieve bussen zit. De originele rubbers zijn ook behoorlijk stug moet ik zeggen.
Ik weet dat ze beide een lock to lock van 3 hebben. Vandaar dat ik ook akkoord ben gegaan met het vervangen van de purple tag voor een yellow tag huis.
Thanks! Ik ook inderdaad, verschil schijnt ook minimaal te zijn. Yellow tag schijnt iets sportiever aan te voelen, maar of je daar in de praktijk iets van merkt...
Ja, precies. Dat klinkt logisch. Al zal dat in de bochten en over curbs bij drukverschillen mogelijk weer anders zijn. Ik ga eerst de OEM bussen maar proberen. Voelt alleen wel een beetje vreemd in een onderstel waarbij de rest volledig in de uniball's zit... Maar goed, ze zeggen niet voor niets, beter goed gejat dan slecht bedacht tochVanreijmersdal schreef: ↑25 mei 2023, 11:14 Ah, weer lekker aan de klus, goed bezig!
Ik had ook unibal in het subframe en daarbij kon de draagarm idd bewegen, maar zodra de auto maar iets op spanning met de veer stond, zat er praktisch geen beweging meer in.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
- Eeuwe
- Berichten: 4493
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Heb ik ooit ook ergens gelezen maar een ander zegt weer dat het niets uit maakt in de praktijk, waarheid zal ergens in het midden liggen. Feit is dat een yellow of een purple altijd een upgrade is tov het standaard huis, zeker in het geval van E36 en al helemaal tov. E30 huis.
Nog beter schijnt die silver tag van een bepaald type Z3 te zijn (nog eens 0,3 slag lock to lock korter) maar die zijn niet meer voor Christelijk geld te vinden en schijnen ook vaker stuk te gaan (lekken etc). Dus altijd purple of yellow pakken zou ik zeggen
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Weer even een kleine update. Het project heeft weer grotendeels stil gelegen omdat ik opnieuw ben geopereerd, daardoor was ik een aantal maanden even weer helemaal niet mobiel. Deze fase is gelukkig nu weer voorbij en ik ben weer wat mobieler en bezig met mijn herstel. Alle bussen en lagers e.d. zijn ondertussen in het onderstel geperst.
Hier wat foto's van het persen...
Binnenkort het onderstel maar eens in elkaar zetten op een paar bokjes. En dan verder met de remmen en aandrijfassen.
Ondertussen is wel duidelijk dat gezien de veranderde omstandigheden (ongeval en eigen bedrijf), het project niet heel hard gaat. Omdat ik volgende jaar, toch heel graag wil beginnen met circuit rijden, heb ik daar een oplossing voor bedacht. En dat is het aankopen van een circuit geprepareerde Clio RS. Ik vond de Clio RS altijd al een erg leuke auto om te zien, rijden goed en ze schijnen het ook erg goed te doen op het circuit. Dit en omdat de "running costs" relatief laag zijn, maakten dat ik al een tijdje rond keek.
Op een gegeven moment zag ik er eentje in Zweden te koop staan, die "nieuw" was opgebouwd voor het circuit, maar nooit gebruikt. Eigenlijk wat boven budget, maar goed. De knoop uiteindelijk doorgehakt en vorig weekend samen met een vriend de auto opgehaald. De auto is in erg nette staat (van binnen/buiten en onderen opnieuw gespoten). Wel zijn er nog wat kleine dingen die ik aan wil pakken/verbeteren en toevoegen. Maar dat zijn verder geen grote aanpassingen. Deze aanpassingen zal ik de komende winter doen, naast het verder bouwen aan de M3. En dan hoop ik na de winter zover te zijn hersteld dat ik de eerste rondjes op het circuit kan gaan maken
Hierbij nog wat foto's van de Clio.
Hier wat foto's van het persen...
Binnenkort het onderstel maar eens in elkaar zetten op een paar bokjes. En dan verder met de remmen en aandrijfassen.
Ondertussen is wel duidelijk dat gezien de veranderde omstandigheden (ongeval en eigen bedrijf), het project niet heel hard gaat. Omdat ik volgende jaar, toch heel graag wil beginnen met circuit rijden, heb ik daar een oplossing voor bedacht. En dat is het aankopen van een circuit geprepareerde Clio RS. Ik vond de Clio RS altijd al een erg leuke auto om te zien, rijden goed en ze schijnen het ook erg goed te doen op het circuit. Dit en omdat de "running costs" relatief laag zijn, maakten dat ik al een tijdje rond keek.
Op een gegeven moment zag ik er eentje in Zweden te koop staan, die "nieuw" was opgebouwd voor het circuit, maar nooit gebruikt. Eigenlijk wat boven budget, maar goed. De knoop uiteindelijk doorgehakt en vorig weekend samen met een vriend de auto opgehaald. De auto is in erg nette staat (van binnen/buiten en onderen opnieuw gespoten). Wel zijn er nog wat kleine dingen die ik aan wil pakken/verbeteren en toevoegen. Maar dat zijn verder geen grote aanpassingen. Deze aanpassingen zal ik de komende winter doen, naast het verder bouwen aan de M3. En dan hoop ik na de winter zover te zijn hersteld dat ik de eerste rondjes op het circuit kan gaan maken
Hierbij nog wat foto's van de Clio.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Mooie auto idd de Clio! Gefeliciteerd en alvast veel circuit plezier ermee gewenst
- Emiel
- Berichten: 3855
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Mooie aanschaf!
Hoop voor je dat herstel en mobiliteit genoeg is om fijn en pijnloos te kunnen circuit rijden volgend jaar. Zet hem op
Hoop voor je dat herstel en mobiliteit genoeg is om fijn en pijnloos te kunnen circuit rijden volgend jaar. Zet hem op
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3242
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Mooie Clio zeg! Ziet er uit alsof die conform Cup specificaties is opgebouwd, of is het een echte Cup?
Mocht je specifieke onderdelen nodig hebben zou je eens bij RS-Dynamics kunnen aankloppen, die hebben mij altijd super geholpen met de Megane.
Mocht je specifieke onderdelen nodig hebben zou je eens bij RS-Dynamics kunnen aankloppen, die hebben mij altijd super geholpen met de Megane.
-
Online
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Succes met je herstel, clio ziet er netjes en strak uit! met of zonder kenteken gekocht?
-
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
- Auto: Megane RS Tracktool
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Mooi opgebouwde Clio, ziet er professioneel uit.
Erg leuk materiaal voor op het circuit
Erg leuk materiaal voor op het circuit
- Estoque
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Matig van het ongeluk, verbluffend hoe je na zo’n klap weer van start gaat.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Thanks, kan niet wachten tot volgend jaar!Martijn_bmw schreef: ↑24 sep 2023, 13:16 Mooie auto idd de Clio! Gefeliciteerd en alvast veel circuit plezier ermee gewenst
Thanks, rijden moet wel lukken, nu hopen dat het lopen ook een beetje wil...
Het is geen echte cup, maar naar cup specs opgebouwd inderdaad. Bedankt voor de tip. Ik zag dat Veban-Motorsport ook veel met circuit clio's doet, heb je daar toevallig ook ervaring mee?
Thanks. Er zit een kenteken bij, ik ga er vrijdag mee naar de RDW om hem in te voeren.
Bedankt!
Het "kleine update" sloeg meer op de vorderingen met de M3
Bedankt, ik probeer positief te blijven en vooruit te kijken!
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3242
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Heb er zelf niet veel ervaring mee. Wel eens wat opgevraagd voor de Megane, de communicatie was slecht en de prijzen vond ik erg hoog voor (tweedehands) onderdelen die voornamelijk van Engelse sloopauto's komen. Van de onderhoudswerkzaamheden heb ik ook wel wat verhalen gehoord waardoor je mij er niet zult vinden voor onderdelen/onderhoud.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Oke, ik ben eigenlijk nog opzoek naar een uitgebreide webshop voor Clio RS onderdelen, maar ben ze alleen nog maar in de UK tegengekomen. En dat is niet echt interessant sinds de brexit. Het lijkt me dat er in Duitsland ook wel veel te krijgen moet zijn...Martijn M schreef: ↑26 sep 2023, 13:43Heb er zelf niet veel ervaring mee. Wel eens wat opgevraagd voor de Megane, de communicatie was slecht en de prijzen vond ik erg hoog voor (tweedehands) onderdelen die voornamelijk van Engelse sloopauto's komen. Van de onderhoudswerkzaamheden heb ik ook wel wat verhalen gehoord waardoor je mij er niet zult vinden voor onderdelen/onderhoud.
- Godspeed
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Onwijs gaaf die Clio! Bijzonder fraai ook in het wit. Daar ga je zeker veel plezier aan beleven
- Eeuwe
- Berichten: 4493
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Poeh, heel gaaf! Hier kun je je ook zeker wel mee vermaken En mocht je later dan overstappen in de E46 dan zou je ook heel goed weer heimwee naar de Clio kunnen krijgen, kan ik je uit enige ervaring vertellen . Veban heb ik mijn C3RS ook in onderhoud, ze hebben er enorm veel parts en kennis maar Henk kan wel eens wat bot reageren hoor ik her en der, zelf geen ervaring mee, ik kan goed met 'm en word er altijd super behandeld. RS-Dynamics ook leuke webshop, hebben mij al eens vlot geholpen met een fuseekogel, verliep ook buitengewoon goed, raad ik zeker aan. Nabij Valenciennes schijnt ook een goede te zitten die veel unieke parts heeft, maar daar heb ik zelf nog nooit wat besteld. Frankrijk biedt sowieso een groot scala aan parts en kennis.
En het grootste voordeel van de Clio RS tov. average BMW communitys vind ik dat je er niet struikelt over de tokkies.
En het grootste voordeel van de Clio RS tov. average BMW communitys vind ik dat je er niet struikelt over de tokkies.
- Yannik Schmidt
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
- Contacteer:
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
RS Dynamics is vrij specifiek en uitgebreid wat betreft Renault Sport en ook Clio RS, dat moet wel goedkomen.PeterM schreef: ↑26 sep 2023, 19:58Oke, ik ben eigenlijk nog opzoek naar een uitgebreide webshop voor Clio RS onderdelen, maar ben ze alleen nog maar in de UK tegengekomen. En dat is niet echt interessant sinds de brexit. Het lijkt me dat er in Duitsland ook wel veel te krijgen moet zijn...Martijn M schreef: ↑26 sep 2023, 13:43Heb er zelf niet veel ervaring mee. Wel eens wat opgevraagd voor de Megane, de communicatie was slecht en de prijzen vond ik erg hoog voor (tweedehands) onderdelen die voornamelijk van Engelse sloopauto's komen. Van de onderhoudswerkzaamheden heb ik ook wel wat verhalen gehoord waardoor je mij er niet zult vinden voor onderdelen/onderhoud.
Echt een onwijs dikke Clio die je daar hebt, heerlijk zo'n cup auto en dan ook nog met kenteken, echt geniaal. Zo dik dat ik zelfs een accountje heb aangemaakt om te commenten. Een bekende van me is laatst ook overgestapt van een Megane RS naar een Clio RS, en die zegt zo'n Clio RS voelt zich toch echt veel meer thuis op het circuit, eigenlijk. (Nordschleife specifiek dan). Wat kun je daar heerlijk mee vlammen, de balans is prachtig voor een FWD.
Veel plezier er mee! Hopelijk tot ooit.
Laatst gewijzigd door Yannik Schmidt op 27 sep 2023, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eeuwe
- Berichten: 4493
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
^ Heb zelf ook ervaring met de Megane RS, zelf een 2Trophy gehad maar ook geregeld in diverse 3's (cup) gereden. Met name de 3 is echt een fantastisch kanon maar wel anders dan de Clio. De Megane 3 RS zet echt wel even een paar serieuze stappen voorwaarts tov. de C3RS. Maar de beleving is minder (atmo FTW ) en de elektrische stuurbekrachtiging van de M3RS haalt ook een stukje beleving weg, die heb je met de C3RS echt meer. Maakt echt een ongekend verschil. Zo'n C3RS wring je lekker uit tot 7500rpm, icm. de short ratio gearbox is het echt heerlijk uitwringen geblazen. Op de Nederlandse (snel)wegen irriteer ik mij snel aan alles van de C3RS, maar op een bochterig circuit, de Ardennen of Franse binnenwegen ben je écht de baas met een C3RS. Echt een ongekend fantastisch concept. Mijne is volledig origineel (en dat blijft 'ie) maar met een aantal modificaties haal je echt het beste er uit. Kan mij daarom ook goed voorstellen dat Peter hier enorm lol mee gaat beleven, ondanks het geringe vermogen.
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Je weet dat een bedrijf uit de UK iemand uit de EU geen BTW in rekening hoeft te brengen? BTW betaal je dan wel in NL, maar die kun je tegen elkaar wegstrepen. Komt er wel nog wat importheffing van circa 4% overheen, dus dat valt best mee.PeterM schreef: ↑26 sep 2023, 19:58Oke, ik ben eigenlijk nog opzoek naar een uitgebreide webshop voor Clio RS onderdelen, maar ben ze alleen nog maar in de UK tegengekomen. En dat is niet echt interessant sinds de brexit. Het lijkt me dat er in Duitsland ook wel veel te krijgen moet zijn...Martijn M schreef: ↑26 sep 2023, 13:43Heb er zelf niet veel ervaring mee. Wel eens wat opgevraagd voor de Megane, de communicatie was slecht en de prijzen vond ik erg hoog voor (tweedehands) onderdelen die voornamelijk van Engelse sloopauto's komen. Van de onderhoudswerkzaamheden heb ik ook wel wat verhalen gehoord waardoor je mij er niet zult vinden voor onderdelen/onderhoud.
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Oh en mooie Clio trouwens! Succes me je herstel en het afbouwen van je M3!
- Yannik Schmidt
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
- Contacteer:
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ja precies dat zei die vriend ook. Een Megane 3 RS is op papier misschien de snellere en leukere auto, maar zo'n Clio 3 RS rijdt gewoon 10x leuker op circuit. Door de N/A motor veel meer balans en de sound spreekt voor zich. Plezier gaat toch altijd net een stapje boven performance, gok ik. Qua vermogen mis je ook eigenlijk niks met een Clio, op 9/10 circuits kom je daar prima mee uit, mits je niet naar Paul Ricard of zo gaat, haha. Ik had zelfs met een Twingo RS met maar 133pk op Spa echt enorm plezier.Eeuwe schreef: ↑27 sep 2023, 09:03 ^ Heb zelf ook ervaring met de Megane RS, zelf een 2Trophy gehad maar ook geregeld in diverse 3's (cup) gereden. Met name de 3 is echt een fantastisch kanon maar wel anders dan de Clio. De Megane 3 RS zet echt wel even een paar serieuze stappen voorwaarts tov. de C3RS. Maar de beleving is minder (atmo FTW ) en de elektrische stuurbekrachtiging van de M3RS haalt ook een stukje beleving weg, die heb je met de C3RS echt meer. Maakt echt een ongekend verschil. Zo'n C3RS wring je lekker uit tot 7500rpm, icm. de short ratio gearbox is het echt heerlijk uitwringen geblazen. Op de Nederlandse (snel)wegen irriteer ik mij snel aan alles van de C3RS, maar op een bochterig circuit, de Ardennen of Franse binnenwegen ben je écht de baas met een C3RS. Echt een ongekend fantastisch concept. Mijne is volledig origineel (en dat blijft 'ie) maar met een aantal modificaties haal je echt het beste er uit. Kan mij daarom ook goed voorstellen dat Peter hier enorm lol mee gaat beleven, ondanks het geringe vermogen.
- Franswa
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:54
- Auto: Megane 2RS & Clio 3RS
- Locatie: Regio 0485
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Een Clio 3RS is echt top, verder helemaal eens met wat Eeuwe schrijft. Nu is de mijne wel wat aangepast en maakt vooral heel veel meer geluid, dus het is gewoon een kutauto bij normaal gebruik. Ben zo enorm blij dat ze noice cancelling koptelefoons hebben uitgevonden! Maar wat een apparaat is dat als je er eens goed voor gaat zitten op bochtige wegen of een circuit. Dan vallen alle puzzelstukjes in elkaar en dan is het echt genieten.
Ga vrijdagmiddag weer richting de Nurburgring, inclusief lekkere route binnendoor over de prachtige Eifelwegen. Nu alweer zin in!
Ga vrijdagmiddag weer richting de Nurburgring, inclusief lekkere route binnendoor over de prachtige Eifelwegen. Nu alweer zin in!
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Hoop dat je herstel voorspoedig gaat Peter! Het is denk ik een verstandige keuze om iets te kopen wat je direct mee kan rijden. Is goed voor het moraal en we zien je vanzelf wel weer een keer met de m3 wanneer de tijd rijp is!
-
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
- Auto: Megane RS Tracktool
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Interessant.. moet toch eens met een Clio 3 gaan rijden dan.Yannik Schmidt schreef: ↑27 sep 2023, 09:40Ja precies dat zei die vriend ook. Een Megane 3 RS is op papier misschien de snellere en leukere auto, maar zo'n Clio 3 RS rijdt gewoon 10x leuker op circuit. Door de N/A motor veel meer balans en de sound spreekt voor zich. Plezier gaat toch altijd net een stapje boven performance, gok ik. Qua vermogen mis je ook eigenlijk niks met een Clio, op 9/10 circuits kom je daar prima mee uit, mits je niet naar Paul Ricard of zo gaat, haha. Ik had zelfs met een Twingo RS met maar 133pk op Spa echt enorm plezier.Eeuwe schreef: ↑27 sep 2023, 09:03 ^ Heb zelf ook ervaring met de Megane RS, zelf een 2Trophy gehad maar ook geregeld in diverse 3's (cup) gereden. Met name de 3 is echt een fantastisch kanon maar wel anders dan de Clio. De Megane 3 RS zet echt wel even een paar serieuze stappen voorwaarts tov. de C3RS. Maar de beleving is minder (atmo FTW ) en de elektrische stuurbekrachtiging van de M3RS haalt ook een stukje beleving weg, die heb je met de C3RS echt meer. Maakt echt een ongekend verschil. Zo'n C3RS wring je lekker uit tot 7500rpm, icm. de short ratio gearbox is het echt heerlijk uitwringen geblazen. Op de Nederlandse (snel)wegen irriteer ik mij snel aan alles van de C3RS, maar op een bochterig circuit, de Ardennen of Franse binnenwegen ben je écht de baas met een C3RS. Echt een ongekend fantastisch concept. Mijne is volledig origineel (en dat blijft 'ie) maar met een aantal modificaties haal je echt het beste er uit. Kan mij daarom ook goed voorstellen dat Peter hier enorm lol mee gaat beleven, ondanks het geringe vermogen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Fedmas, Marc Sierra, RJK en 51 gasten