Opbouw BMW e46 M3 tracktool
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Erg gaaf!
- Mark 320iS
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Nogmaals, heel gaaf! Ben echt benieuwd naar het eindresultaat. Wel zuur van die gaten op de verkeerde plek, maar ja als dat de tegenslagen zijn mag je in je handjes klappen denk ik.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Gtr look is altijd goed, ben een fan!
Lekker bezig hoor!
Lekker bezig hoor!
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
- Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
P*rno!
Welke aerocatch gebruik je? Deze liggen er mooi in
Welke aerocatch gebruik je? Deze liggen er mooi in
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Kijk of je voor de uitsparingen een mal kan maken. Met de Lotus ook gedaan grotendeels. Werkt stuk prettiger.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Mooi werk Peter! Ziet er dik uit.
- Estoque
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Heel vet <3
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Bedankt voor alle reacties, ik ben zelf ook blij met hoe de auto er uit komt te zien.
Klopt, zo denk ik er ook overMark 320iS schreef: ↑06 apr 2022, 15:22 Nogmaals, heel gaaf! Ben echt benieuwd naar het eindresultaat. Wel zuur van die gaten op de verkeerde plek, maar ja als dat de tegenslagen zijn mag je in je handjes klappen denk ik.
Ik gebruik "standaard" aero catch sluitingen, die je in de opening plaatst, niet de verzonken modellen.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Nog niet de tijd gehad om noemenswaardige progressie te maken m.b.t. de M3.
Wel de carbon canards binnen gekregen, zijn exemplaren van PSDesings, kost wat maar zien er erg netjes uit.
Verder een ZF 5 bak gescoord. Deze zal de Getrag 6 bak die er origineel onder zit vervangen. Het wisselen voor de 5 bak heeft meerdere voordelen. Belangrijkste is dat de bak 10 kg lichter is, verder zou de bak soepeler schakelen en sterker zijn. Ook zijn er onderdelen beschikbaar om de bak eventueel te reviseren, wat bij de 6 bak niet het geval is. En een complete bak vervangen is veel goedkoper.
De bak past er redelijk plug en play onder. De cardanas moet worden verlengd of er moet een spacer tussen. Verder moet je het schakel mechaniek van een 328/330i gebruiken en een bak steun van dezelfde auto. Ik ga een zelf centrerende pook gebruiken, dus dat maakt het nog wat makkelijker. De verhoudingen van de versnellingen zijn bij beide bakken hetzelfde, je mist alleen de 6 (overdrive), maar die heb je toch niet nodig op het circuit.
Het verschil in gewicht is ook wel te zien aan het formaat.
Dus mocht iemand nog een originele 6 bak zoeken van een e46 M3 (geen SMG), dan heb ik er eentje in de aanbieding.
Wel de carbon canards binnen gekregen, zijn exemplaren van PSDesings, kost wat maar zien er erg netjes uit.
Verder een ZF 5 bak gescoord. Deze zal de Getrag 6 bak die er origineel onder zit vervangen. Het wisselen voor de 5 bak heeft meerdere voordelen. Belangrijkste is dat de bak 10 kg lichter is, verder zou de bak soepeler schakelen en sterker zijn. Ook zijn er onderdelen beschikbaar om de bak eventueel te reviseren, wat bij de 6 bak niet het geval is. En een complete bak vervangen is veel goedkoper.
De bak past er redelijk plug en play onder. De cardanas moet worden verlengd of er moet een spacer tussen. Verder moet je het schakel mechaniek van een 328/330i gebruiken en een bak steun van dezelfde auto. Ik ga een zelf centrerende pook gebruiken, dus dat maakt het nog wat makkelijker. De verhoudingen van de versnellingen zijn bij beide bakken hetzelfde, je mist alleen de 6 (overdrive), maar die heb je toch niet nodig op het circuit.
Het verschil in gewicht is ook wel te zien aan het formaat.
Dus mocht iemand nog een originele 6 bak zoeken van een e46 M3 (geen SMG), dan heb ik er eentje in de aanbieding.
- Bram
- Berichten: 15874
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Die ben je zo kwijt denk ik, zijn vrij zeldzaam toch?
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
- Bram
- Berichten: 15874
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Gewoon bak eronder uit en de andere erin?
Koppelingspedaal en pook scoren en klaar?
Koppelingspedaal en pook scoren en klaar?
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Paar tips voor die 5 bak, maak er een olie overloop op, tenminste als het een E36 bak is. Die bakken spuwen hun olie er uit als ze achter een S54 zitten door het hogere koppel.
Ik heb een JB racing vliegwiel en een Sachs sinterplaat, ik had eerst de drukgroep van een E36 M3 er tegen aan zitten maar die hebben een iets andere hoogte en ik moest er 1 van een Z3M S54 hebben. Anders zit je aangrijppunt helemaal onder in de pedaalslag. Z3M S54 heeft standaard een 5 bak met E36 M3 koppeling alleen bij aftermarket was het weer net even anders.
Ik heb een JB racing vliegwiel en een Sachs sinterplaat, ik had eerst de drukgroep van een E36 M3 er tegen aan zitten maar die hebben een iets andere hoogte en ik moest er 1 van een Z3M S54 hebben. Anders zit je aangrijppunt helemaal onder in de pedaalslag. Z3M S54 heeft standaard een 5 bak met E36 M3 koppeling alleen bij aftermarket was het weer net even anders.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Dat is wel heel kort door de bocht, maar er zijn mensen die het thuis in de garage op een paar as-steunen doen. Het is niet heel erg ingrijpend. Op het M3 cutters forum is veel info te vinden. Je moet o.a. ook de software van de DME en de teller unit aanpassen, maar hier zijn kant en klare bestandjes voor gemaakt. Verder het gat voor de schakelpook boren en nog van allerlei kleine werkzaamheden.
Om de kosten wat te beperken kun je de SMG bak verkopen, die is ook nog wel behoorlijk wat waard, wel minder dan een handbak. En verder de SMG pomp en toebehoren natuurlijk.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Bedankt voor de tips! De bak die ik heb komt onder een e46 328i vandaan, weet niet of het daarbij ook het geval is?Bert ///M3 schreef: ↑02 mei 2022, 20:54 Paar tips voor die 5 bak, maak er een olie overloop op, tenminste als het een E36 bak is. Die bakken spuwen hun olie er uit als ze achter een S54 zitten door het hogere koppel.
Ik heb een JB racing vliegwiel en een Sachs sinterplaat, ik had eerst de drukgroep van een E36 M3 er tegen aan zitten maar die hebben een iets andere hoogte en ik moest er 1 van een Z3M S54 hebben. Anders zit je aangrijppunt helemaal onder in de pedaalslag. Z3M S54 heeft standaard een 5 bak met E36 M3 koppeling alleen bij aftermarket was het weer net even anders.
Ik zal me tegen de tijd dat ik onderdelen ga bestellen even goed verdiepen in de combinatie van het vliegwiel/koppeling en druk groep.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Volgens mij zijn het dezelfde bakken, E36 328i / E36 M3 3.0 / E46 328i dus ik neem aan dat het hetzelfde is. Sowieso de interne onderdelen van de bak, misschien is de bellhouse net een ander formaat.
Overigens gebruiken de Z3M S54 en de E36 M3 3.0 origineel dezelfde drukgroep. Alleen bij de versterkte drukgroepen van Sachs zat er verschil in.
Overigens gebruiken de Z3M S54 en de E36 M3 3.0 origineel dezelfde drukgroep. Alleen bij de versterkte drukgroepen van Sachs zat er verschil in.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Volgens mij zijn de bakken inderdaad hetzelfde. Zijn geleverd onder een aantal e36 modellen waaronder de m3, e46 328/330, en modellen van de e39 en e38 en de Z3.Bert ///M3 schreef: ↑03 mei 2022, 07:05 Volgens mij zijn het dezelfde bakken, E36 328i / E36 M3 3.0 / E46 328i dus ik neem aan dat het hetzelfde is. Sowieso de interne onderdelen van de bak, misschien is de bellhouse net een ander formaat.
Overigens gebruiken de Z3M S54 en de E36 M3 3.0 origineel dezelfde drukgroep. Alleen bij de versterkte drukgroepen van Sachs zat er verschil in.
Ik zal je tips meenemen bij het opbouwen!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
ja internals zijn hetzelfde, destijds ook in gedoken hoe dat precies zat. ik heb het juist precies andersom gedaan (z3 coupe s54 van 5bak naar 6bak omgebouwd).
- Jlijp
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
- Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Wat een ontzettend gaaf project!
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Zo, letterlijk en figuurlijk weer even het stof er van af....
De laatste update is alweer even geleden. Er is in de tussentijd ook niet veel aan de M3 gebeurd. Dat heeft twee redenen. Halverwege vorige jaar kreeg ik de kans om naast mijn huidige baan, samen met een vriend, bedrijfsmatig iets te beginnen. Dit heeft in de tweede helft van vorige jaar, de nodige tijd gekost. Dus het M3 project toen maar even gelaten voor het was. Eind vorige jaar heb ik de werkzaamheden m.b.t. de M3 weer opgepakt.
Helaas was dat van korte duur. Ik heb begin dit jaar een ernstig motor ongeluk gehad. Wat er precies is gebeurd, is niet iets voor op een openbaar forum. Maar het betreft een aanrijding met een auto die niet te voorkomen was en waar ik ook niet schuldig aan ben. Resultaat is alleen wel dat ik het grootste deel van 2023 in het ziekenhuis en een revalidatiecentrum heb gelegen en nu verder aan het revalideren ben. Het betreffen breuken en wonden aan arm en been. Ik loop nu op krukken en zit in een rolstoel. Ik zal niet helemaal herstellen, maar de verwachting is wel dat ik weer redelijk normaal kan lopen en dat is dan ook het doel. Maar goed, dit is geen medisch forum en daar hoeven we het verder ook niet over te hebben.
Ik ben dus wel weer met de M3 begonnen. Ik was voor de aanrijding met de polyester delen bezig om deze passend te maken en te monteren. Dit gaat alleen lastig als je niet kan lopen. Maar zittend op een stoel die kan rollen, kan het het onderstel bijvoorbeeld wel in elkaar worden gezet en zo zijn er wel meer werkzaamheden die je zittend kan doen. Dus een extra werkbank aangeschaft en de nodige spullen besteld.
Alle delen waren al eens gestraald en naar de poedercoater geweest. Maar door dat de delen al zolang in de garage lagen en onder het slijpsel zaten, deze eerst maar eens schoongemaakt. Toen ik hier mee bezig was, zag ik ook dat de laagdikte niet overal netjes was en de coater niet alle hoekjes en gaten goed had meegenomen. Daarom maar besloten het spul naar een andere coater te brengen om het nu goed te laten doen. Daar liggen de spullen nu en kunnen als het goed is komende week weer worden opgehaald.
In de afgelopen tijd, veel spullen voor het onderstel besteld. Zoals massieve bussen, unibal lagers, draagarmen, sensoren e.d. En ook een berg originele bouten en moeren bij de dealer. Een deel hier van is al binnen gekomen en de rest zal komende week wel verschijnen.
Daarnaast zal ik gelijk de 5 aandrijfassen reviseren voor zover dat kan en de voor en achter remmen opfrissen. Allemaal werk dat ik mooi zittend kan doen, wat dat betreft loopt het project geen verdere vertraging op
Verder is het vorig jaar eindelijk gelukt om de achterbumper die ik graag nog wilde hebben, naar Nederland te krijgen.
Ook een andere achterklep bij een forumlid opgehaald, poging twee om deze te monteren en nu wel rekening houden met de beugels van de achtervleugel. Ik wilde eerst in de klep die ik had de gaten dicht maken. Maar omdat deze voor een net bedrag voorbij kwam, maar voor een nieuwe klep gekozen.
Ik was al aardig op weg met het passend maken...
H&R stabilisatorstangen voor de voor en achterzijde, was het eerst dat ik heb besteld.
Ik hoop snel weer wat updates te kunnen plaatsen m.b.t. de werkzaamheden aan het onderstel. De motivatie voor dit project is zeker niet verdwenen, dus dat moet goed komen...
De laatste update is alweer even geleden. Er is in de tussentijd ook niet veel aan de M3 gebeurd. Dat heeft twee redenen. Halverwege vorige jaar kreeg ik de kans om naast mijn huidige baan, samen met een vriend, bedrijfsmatig iets te beginnen. Dit heeft in de tweede helft van vorige jaar, de nodige tijd gekost. Dus het M3 project toen maar even gelaten voor het was. Eind vorige jaar heb ik de werkzaamheden m.b.t. de M3 weer opgepakt.
Helaas was dat van korte duur. Ik heb begin dit jaar een ernstig motor ongeluk gehad. Wat er precies is gebeurd, is niet iets voor op een openbaar forum. Maar het betreft een aanrijding met een auto die niet te voorkomen was en waar ik ook niet schuldig aan ben. Resultaat is alleen wel dat ik het grootste deel van 2023 in het ziekenhuis en een revalidatiecentrum heb gelegen en nu verder aan het revalideren ben. Het betreffen breuken en wonden aan arm en been. Ik loop nu op krukken en zit in een rolstoel. Ik zal niet helemaal herstellen, maar de verwachting is wel dat ik weer redelijk normaal kan lopen en dat is dan ook het doel. Maar goed, dit is geen medisch forum en daar hoeven we het verder ook niet over te hebben.
Ik ben dus wel weer met de M3 begonnen. Ik was voor de aanrijding met de polyester delen bezig om deze passend te maken en te monteren. Dit gaat alleen lastig als je niet kan lopen. Maar zittend op een stoel die kan rollen, kan het het onderstel bijvoorbeeld wel in elkaar worden gezet en zo zijn er wel meer werkzaamheden die je zittend kan doen. Dus een extra werkbank aangeschaft en de nodige spullen besteld.
Alle delen waren al eens gestraald en naar de poedercoater geweest. Maar door dat de delen al zolang in de garage lagen en onder het slijpsel zaten, deze eerst maar eens schoongemaakt. Toen ik hier mee bezig was, zag ik ook dat de laagdikte niet overal netjes was en de coater niet alle hoekjes en gaten goed had meegenomen. Daarom maar besloten het spul naar een andere coater te brengen om het nu goed te laten doen. Daar liggen de spullen nu en kunnen als het goed is komende week weer worden opgehaald.
In de afgelopen tijd, veel spullen voor het onderstel besteld. Zoals massieve bussen, unibal lagers, draagarmen, sensoren e.d. En ook een berg originele bouten en moeren bij de dealer. Een deel hier van is al binnen gekomen en de rest zal komende week wel verschijnen.
Daarnaast zal ik gelijk de 5 aandrijfassen reviseren voor zover dat kan en de voor en achter remmen opfrissen. Allemaal werk dat ik mooi zittend kan doen, wat dat betreft loopt het project geen verdere vertraging op
Verder is het vorig jaar eindelijk gelukt om de achterbumper die ik graag nog wilde hebben, naar Nederland te krijgen.
Ook een andere achterklep bij een forumlid opgehaald, poging twee om deze te monteren en nu wel rekening houden met de beugels van de achtervleugel. Ik wilde eerst in de klep die ik had de gaten dicht maken. Maar omdat deze voor een net bedrag voorbij kwam, maar voor een nieuwe klep gekozen.
Ik was al aardig op weg met het passend maken...
H&R stabilisatorstangen voor de voor en achterzijde, was het eerst dat ik heb besteld.
Ik hoop snel weer wat updates te kunnen plaatsen m.b.t. de werkzaamheden aan het onderstel. De motivatie voor dit project is zeker niet verdwenen, dus dat moet goed komen...
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ai dat is vervelend nieuws zeg, sterkte met het herstel.
Goed om te horen dat je nog wel motivatie hebt om de bouw door te pakken.
Ik kom je graag eens keer een dagje met bepaalde werkzaamheden helpen hoor, dan moet je ff in de lucht komen. Ik ken het e46 platform nog wel .
Goed om te horen dat je nog wel motivatie hebt om de bouw door te pakken.
Ik kom je graag eens keer een dagje met bepaalde werkzaamheden helpen hoor, dan moet je ff in de lucht komen. Ik ken het e46 platform nog wel .
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Poeh dat is geen best nieuws! Beterschap en sterkte met herstel, hopelijk kom je een heel eind dan.
Gezien je wel verder gaat met dit project is wel de verwachting dat je zo goed hersteld dat autorijden / racen er weer in zit?
En je nieuw begonnen bedrijfsmatige project kan je daar ook nog verder mee?
Gezien je wel verder gaat met dit project is wel de verwachting dat je zo goed hersteld dat autorijden / racen er weer in zit?
En je nieuw begonnen bedrijfsmatige project kan je daar ook nog verder mee?
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ze zeggen niet letterlijk wat ik wel en niet zal kunnen, omdat je dat nooit weet. Maar lopen/autorijden en de "gewone" dagelijkse dingen moet volgens mij wel haalbaar zijn.Martijn_bmw schreef: ↑28 apr 2023, 16:21 Poeh dat is geen best nieuws! Beterschap en sterkte met herstel, hopelijk kom je een heel eind dan.
Gezien je wel verder gaat met dit project is wel de verwachting dat je zo goed hersteld dat autorijden / racen er weer in zit?
En je nieuw begonnen bedrijfsmatige project kan je daar ook nog verder mee?
Ik kan zelf verder niet zoveel m.b.t. wat we zijn begonnen omdat het met name fysiek werk is. Maar er loopt ondertussen ook het één en ander via de verzekering.
Dat vindt ik super tof aangeboden! Ik redt het denk ik eerst allemaal wel, maar mocht ik t.z.t. hulp nodig hebben en je hebt tijd, dan maak ik graag gebruik van je aanbod. Ook altijd gezellig, sleutelen en over auto's ouwehoerenVanreijmersdal schreef: ↑28 apr 2023, 16:16 Ai dat is vervelend nieuws zeg, sterkte met het herstel.
Goed om te horen dat je nog wel motivatie hebt om de bouw door te pakken.
Ik kom je graag eens keer een dagje met bepaalde werkzaamheden helpen hoor, dan moet je ff in de lucht komen. Ik ken het e46 platform nog wel .
- Martijn M
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Poe dat klinkt als een pittig ongeluk ja. Heel veel sterkte met het herstel! Hopelijk gaat het voorspoedig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Bing [Bot], Dimitri, Eeuwe, Gijzert, Marc Sierra, MarcF, smiley en 115 gasten