ik heb ook nog even de tijd genomen om er een keer wat grondiger naar te kijken en alle documentatie en facturen uit te pluizen. En voor zover ik nu weet is dit ongeveer wat er voor de deur staat.
Carrosserie:
- BMW 323ti 02/1997 in de kleur Hellrot
- M-tech bumperkit
- Schuif/kantel dak
- Twee sets 17” style 22 motorsport velgen, een nette set met zomerbanden, een minder nette set met winterbanden (uit 2004...)
- Veerpootbruggen voor en achter
- Trekhaak (kogel is gedemonteerd nu)
- Airco
- Stoelverwarming
- Zwart leder sportinterieur met zitverhogers in de achterbank geïntegreerd
- QSP Suede sportstuur
Motor:
- S50B32 uit een 10/1996 E36 M3 sedan
- Complete E36 M3 uitlaatlijn
- Standaard airbox met K&N inzetfilter
Aandrijflijn
- 6 versnellingsbak uit een 10/1996 E36 M3 sedan
- Custom GKN aandrijfas 1330 mm
- Z3M sperdifferentieel
- Z3M differentieeldeksel met koelvinnen
- Z3M aandrijfassen
Onderstel
- Voorpoten en subframe voor nog onbekend, E36 M3 schijnt anders te zijn dan normale E36's?
- Waarschijnlijk een complete Z3M achteras gezien het differentieel, aandrijfassen en remmen daar vandaan komen.
- E36 sportonderstel verlagingsveren, dempers nog onbekend.
- H&R verstelbare stabilisatorstangen 28mm voor en 19mm achter
Remmen
- Voorkant: E36 M3 315x28 mm gegroefde en geventileerde Zimmermann schijven met EBC Yellowstuff blokken
- Achterkant: Z3M 312x20 mm gegroefde en geventileerde Zimmermann schijven met EBC Redstuff blokken
Recent onderhoud en reparaties (ex. beurtjes, anders werd de lijst te lang):
- 2009: Nieuwe dubbele vanos unit, koppeling, heel veel klein grut
- 2010: Schakelsysteem, bakolie
- 2011: Nieuwe brandstofpomp, remschijven, remblokken
- 2012: Kachelradiateur, kachelklep
- 2013: Interieurstrips, Einddemper E36 M3
- 2015: Lagerschalen, drijfstangbouten, carterpakking (105.000km)
- 2016: Vanos vervangen of gereviseerd, inlaat nokkenas sensor, lambdasonde, stationair regel klep, aandrijfas links (113.000km)
- 2017: Aandrijfas (ik gok rechts dan?), startmotor (121.000km)
- 2018: Uitlaat, multiriemen, spanrollen, stabilisator endlinks (131.245km)
- 2019: Nieuwe motorkap + spuiten + embleem + ruitensproeiers, nieuwe voorruit, gasveren achterklep en motorkap, krukas keerring voorkant (139.525km)
- 2020: Sideskirt klemmen (145.803km)
- 2021: 2x Sachs veer achterkant, bougies, ruitenwissers, multiriemen, airco gevuld (159.901km)
- 2022: Oliebeurtje, K&N luchtfilter (165.311km)
Geschiedenis voor zover bekend:
- In 2009 in eigendom van de familie Barnstedt uit Oostenrijk, klein dorpje net onder Wenen. Veel facturen van kleine delen, maar ook “nu we toch bezig zijn” delen zoals de vanos en de koppeling. Waarschijnlijk is dit rond de tijd van de motor ombouw geweest. Matcht ook lekker met het dieptepunt van M3 prijzen, dus dat klinkt wel plausibel.
- 5-11-2009 wordt de motorombouw op papier gezet in Oostenrijk. Op de foto’s is te zien dat er een aardige poging is gedaan om de
BMW E36 M3 concept na te bouwen
- In 2012 verschijnen er facturen voor Herr Berger, uit een klein dorpje boven Wenen.
- In 2015 zijn er facturen voor Herr Oberauer, uit een bergdorpje net boven Flachau, van deze man zit er ook een kopie van zijn rijbewijs bij en zijn naam staat op de export papieren uit 2017.
- 04-11-2017 wordt hij geïmporteerd naar Nederland door Paul Vlasblom, deze liet via mail nog weten dat hij er verder nooit wat aan gedaan heeft.
- Halverwege 2018 zijn er facturen van een Velhovense garage voor een Eindhovense eigenaar. Hij kent de omgeving dus al. Deze eigenaar heb ik via Linkedin gevonden en die liet me weten dat hij er veel snelweg kilometers mee heeft gemaakt en behalve regulier onderhoud alleen ooit een dynamo revisie gedaan heeft. Tevens kreeg ik de waarschuwing om op te passen in de regen aangezien hij er ooit met 110 op de teller bijna af ging toen hij even gas gaf.
- Halverwege 2019 komt hij op naam van de vorige eigenaar die hem op 10-01-2023 aan mij verkoopt.
- IMG20230111114823.jpg (417.21 KiB) 1466 keer bekeken
- IMG20230111090736.jpg (122.71 KiB) 1466 keer bekeken
Verder lijkt alles keurig ingebouwd en ziet het er allemaal netjes uit. Bij de volgende beurt pak ik de drijfstanglagers gelijk mee voor mijn gemoedsrust. Verder loopt er bij hard accelereren iets aan bij de achteras, dat leek de aandrijfas tegen de einddemper te zijn, dus daar kijk ik binnenkort ook even naar. Ook mogen de remblokken rondom en de motorsteunen wel eens vervangen. Deze wou de vorige eigenaar nog doen, maar hij was te snel verkocht dus heb ik alles er los bij gekregen. Maar buiten dat heb ik er niks op aan te merken