Beske's BMW projecten -> S50B32 compact
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Beske's BMW projecten - Nürburgring tripje
Ja, wat genieten zeg.
Ook in het meelezen.
Wil je nog iets toelichten op die BC Racing schroefset, gewoon een goede set net als vele anderen, of nog pluspunten die doorwogen?
Ook in het meelezen.
Wil je nog iets toelichten op die BC Racing schroefset, gewoon een goede set net als vele anderen, of nog pluspunten die doorwogen?
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten - Nürburgring tripje
Volgens reviews was het een goede prijs-kwaliteit verhouding. Ook is hij in hoogte te verstellen zonder de voorspanning te veranderen. Daarbij kwam de set met camberplates en is hij in hardheid verstelbaar, wat ik beide wel pluspunten vond. De range van hardheid gaat van comfortabel maar sportief tot best wel keihard en is in 30 kliks te verstellen dus er zit altijd wel iets bij voor je. Ik ben er dik tevreden over in ieder geval.
- Jlijp
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
- Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Beske's BMW projecten - Nürburgring tripje
Mooi om te zien hoe je compact hebt behouden, er belanden er genoeg in de shredder.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Beske's BMW projecten - Nürburgring tripje
Interessant Beske, bedankt. Ik ken BC Racing vooral via de video's van DriftWorks. Zelf ben ik er nog niet aan toe, maar ik hou het t.z.t. zeker in gedachte.
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
Nog even de poetser uitgehangen en de Lagunengroene E30 maar eens gepolijst.
Deze stond bij de vorige eigenaar op een parkeerplaats waarvan de toerit aan beide kanten overwoekert werd door planten, en dat was te zien aan de lak. Ook denk ik dat hij altijd netjes schoon is gehouden (amper vervuiling in de klei), maar nog nooit een polijstmachine heeft gezien.
Dit was de staat van de lak na het kleien:
En dit na het polijsten en in de was zetten: Na een hele dag zwoegen staat hij er dan weer zo bij:
Al met al een hele klus, maar hij is er echt enorm van opgeknapt!
Binnenkort nog even een oplossing zoeken voor het niet werkende slot in het bestuurders portier en voor de bestuurdersstoel waarvan niet alle verstellingen meer werken. En daarna mag deze E30 voorzichtig op zoek naar een nieuwe eigenaar.
Met 5 auto's en een motorfiets op naam heb ik simpelweg geen tijd om met alles genoeg te rijden om het bezit ervan te verantwoorden naar mezelf. Ik heb de ruimte om hem binnen te zetten en te laten staan, maar in mijn ervaring (Calypso vierdeurs die wat staat te verstoffen) worden ze daar ook niet beter van, dus ik denk dat het beter is dat iemand anders er plezier aan gaat beleven. De advertentie zal ergens in de komende weken volgen, maar als iemand zich al aangesproken voelt mag ie gerust een PB sturen.
Deze stond bij de vorige eigenaar op een parkeerplaats waarvan de toerit aan beide kanten overwoekert werd door planten, en dat was te zien aan de lak. Ook denk ik dat hij altijd netjes schoon is gehouden (amper vervuiling in de klei), maar nog nooit een polijstmachine heeft gezien.
Dit was de staat van de lak na het kleien:
En dit na het polijsten en in de was zetten: Na een hele dag zwoegen staat hij er dan weer zo bij:
Al met al een hele klus, maar hij is er echt enorm van opgeknapt!
Binnenkort nog even een oplossing zoeken voor het niet werkende slot in het bestuurders portier en voor de bestuurdersstoel waarvan niet alle verstellingen meer werken. En daarna mag deze E30 voorzichtig op zoek naar een nieuwe eigenaar.
Met 5 auto's en een motorfiets op naam heb ik simpelweg geen tijd om met alles genoeg te rijden om het bezit ervan te verantwoorden naar mezelf. Ik heb de ruimte om hem binnen te zetten en te laten staan, maar in mijn ervaring (Calypso vierdeurs die wat staat te verstoffen) worden ze daar ook niet beter van, dus ik denk dat het beter is dat iemand anders er plezier aan gaat beleven. De advertentie zal ergens in de komende weken volgen, maar als iemand zich al aangesproken voelt mag ie gerust een PB sturen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26781
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Beske's BMW projecten
Oeh die is zeker mooi geworden zo! Ziet er nog / weer strak uit zo
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Beske's BMW projecten
Ziet er erg strak uit zo!
- Arthur
- Berichten: 39814
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Beske's BMW projecten
En jij hebt ‘s nachts toch tijd zatMartijn_bmw schreef: ↑22 aug 2022, 15:56 Oeh die is zeker mooi geworden zo! Ziet er nog / weer strak uit zo
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26781
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Beske's BMW projecten
Dat is van (hopelijk) zeer korte duurArthur schreef: ↑22 aug 2022, 18:47En jij hebt ‘s nachts toch tijd zatMartijn_bmw schreef: ↑22 aug 2022, 15:56 Oeh die is zeker mooi geworden zo! Ziet er nog / weer strak uit zo
-
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Beske's BMW projecten
Echt wat voor Martijn
Net werk Beske, zeer uniek dat een e30 amper vervuiling in de lak heeft zo met de leeftijd. Een rondje sahara zand en mijn lak is heel ruw.
Net werk Beske, zeer uniek dat een e30 amper vervuiling in de lak heeft zo met de leeftijd. Een rondje sahara zand en mijn lak is heel ruw.
-
Online
- Berichten: 3563
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
Ik had hem Martijn al aangeboden destijds, maar was niet de goede kleur, en ook geen zescilinder.
Een trailerqueen is het nooit geweest, maar 250.000km in 31 jaar is ook weer niet echt veel te noemen. Het is in ieder geval duidelijk dat er altijd netjes voor gezorgd is, en al het onderhoud is bij de BMW dealer of specialist gebeurd. De bodem was voor het grootste deel hard, maar in de achterste wielkasten en bij de voorste "krikpunten" (eigenlijk transportsteunen voor de koets) was toch wat laswerk nodig. Alle oppervlakkige roest is inmiddels ook kaalgemaakt, in de roestomvormer, primer en steenslag coating gezet. Ook zijn alle holle ruimtes voorzien van een verse laag Tectyl ML. 100% roestvrij durf ik hem niet te noemen, want als je hem helemaal tot op het metaal kaal maakt vind je altijd wel wat, maar 99% durf ik wel aan.
-
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Beske's BMW projecten
Mag eigenlijk geen naam hebben voor een e30. Er zijn talloze andere plekken die slecht gaan waar deze geen last van heeft.
-
Online
- Berichten: 3563
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Beske's BMW projecten
Gave klassieker zo en in prima staat inderdaad.
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
En de compact heeft tegen alle verwachting in nog een jaartje APK gekregen. Niet eens een (echte) opmerking deze keer
Dat brandend ASC lampje tellen we niet mee, dat was omdat ik de stekker er uit getrokken had. Scheelt me een keer op het knopje drukken iedere keer als ik hem start.
Verder doet ie ondertussen gewoon dienst als daily en wordt ie in de vriendengroep ook wel eens de Alleskunner genoemd aangezien je er werkelijk alles mee kunt.
Een tweepersoonsbed en nog wat rommel van zolder naar de milieustraat brengen, geen probleem: SUP boardje vervoeren, geen probleem: Toch handig dat deze "compacte" auto toch alles mee krijgt als de Ford Kuga gezinscontainer het laat afweten qua ruimte.
En aangezien er komende zondag weer mee gedrift gaat worden heb ik nog een paar last minute modificaties gedaan. Allereerst maar eens een paar nieuwe spoorstangen gemonteerd aangezien de oude zo enorm vastgeroest waren dat ze niet meer versteld konden worden. En als we dan toch bezig zijn gelijk maar 4mm rackspacers ertussen voor wat meer stuuruitslag.
Ondanks dat de camberplates voor op maximaal stonden had ie niet extreem veel negatief camber. Waarschijnlijk doordat ie ook niet heel laag is. Daarom maar een paar ringen toegevoegd om er iets meer camber op te gooien. Terugstellen kan altijd nog gemakkelijk via de camberplates of door de ringen weer te verwijderen.
Vervolgens de thermostaat nog vervangen door een 88 graden variant ipv de 92 graden, dan loopt ie hopelijk iets koeler met driften. En gelijk de viscofan ook vervangen voor een nieuwe, dan weten we zeker dat ie goed werkt.
Tenslotte nog een oliebeurtje, deze keer voor Motul 10W60 gegaan aangezien de andere M52 daar ook wel lekker op loopt en deze toch wel wat mishandeling ziet soms. En uiteraard nog even laten uitlijnen, netjes de sporing op 0 laten zetten voor een iets betere instuur reactie. Camber kwam op -2,95 linksvoor en -1,95 rechtsvoor uit. Beide camperplates staan op maximaal negatief dus die afwijking zit in de draagarmen, het subframe of de koets. Mocht het me gaan storen kan ik altijd nog voor -1,95 rondom gaan door de linker camberplate meer richting positief te zetten, maar voor nu geloof ik het wel. Hij stuurt er wel echt een heel stuk beter van, heerlijke snelle reactie op het stuur en veel gevoel van wat er onder je aan het gebeuren is.
Nog een mooie plaatje in de ouwelullen-look op de 15" winterbandjes met 35 graden buitentemperatuur
Dat brandend ASC lampje tellen we niet mee, dat was omdat ik de stekker er uit getrokken had. Scheelt me een keer op het knopje drukken iedere keer als ik hem start.
Verder doet ie ondertussen gewoon dienst als daily en wordt ie in de vriendengroep ook wel eens de Alleskunner genoemd aangezien je er werkelijk alles mee kunt.
Een tweepersoonsbed en nog wat rommel van zolder naar de milieustraat brengen, geen probleem: SUP boardje vervoeren, geen probleem: Toch handig dat deze "compacte" auto toch alles mee krijgt als de Ford Kuga gezinscontainer het laat afweten qua ruimte.
En aangezien er komende zondag weer mee gedrift gaat worden heb ik nog een paar last minute modificaties gedaan. Allereerst maar eens een paar nieuwe spoorstangen gemonteerd aangezien de oude zo enorm vastgeroest waren dat ze niet meer versteld konden worden. En als we dan toch bezig zijn gelijk maar 4mm rackspacers ertussen voor wat meer stuuruitslag.
Ondanks dat de camberplates voor op maximaal stonden had ie niet extreem veel negatief camber. Waarschijnlijk doordat ie ook niet heel laag is. Daarom maar een paar ringen toegevoegd om er iets meer camber op te gooien. Terugstellen kan altijd nog gemakkelijk via de camberplates of door de ringen weer te verwijderen.
Vervolgens de thermostaat nog vervangen door een 88 graden variant ipv de 92 graden, dan loopt ie hopelijk iets koeler met driften. En gelijk de viscofan ook vervangen voor een nieuwe, dan weten we zeker dat ie goed werkt.
Tenslotte nog een oliebeurtje, deze keer voor Motul 10W60 gegaan aangezien de andere M52 daar ook wel lekker op loopt en deze toch wel wat mishandeling ziet soms. En uiteraard nog even laten uitlijnen, netjes de sporing op 0 laten zetten voor een iets betere instuur reactie. Camber kwam op -2,95 linksvoor en -1,95 rechtsvoor uit. Beide camperplates staan op maximaal negatief dus die afwijking zit in de draagarmen, het subframe of de koets. Mocht het me gaan storen kan ik altijd nog voor -1,95 rondom gaan door de linker camberplate meer richting positief te zetten, maar voor nu geloof ik het wel. Hij stuurt er wel echt een heel stuk beter van, heerlijke snelle reactie op het stuur en veel gevoel van wat er onder je aan het gebeuren is.
Nog een mooie plaatje in de ouwelullen-look op de 15" winterbandjes met 35 graden buitentemperatuur
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
Zondag dus weer even los gelaten op het RDW terrein. Aangezien ik er met de nieuwe hoeveelheid stuuruitslag niet helemaal zeker van was dat de voorwielen vrij zouden lopen van het chassis heb ik lastminute een paar lagere banden van de driftbanden stapel gepakt en deze om een paar 15" velgen gedraaid. Verder had ik nog 2 setjes achterbanden die al ver heen waren, dus ook maar een setje extra achterbanden meegenomen en zodoende lag de compact aardig vol. Let vooral even op de Wanli's helemaal achter in de auto op de onderstaande foto. Bouwjaar 2005, inmiddels al 4 driftdagen en wat mishandeling op straat achter de rug en nu <0.5mm profiel en al een hap eruit aan de buitenste rand van de onderste band. Ik dacht deze leg ik er het eerste uurtje onder en dan zal ie wel een keer klappen. De Pirelli's van de vorige driftdag waren 's ochtends nog straatlegaal en lagen er voor de middag immers ook al onderuit.
De baan ging open en gelukkig deed de auto het perfect, de voorbanden liepen nét aan maar niet genoeg om de auto af te remmen, dus geen probleem. Ook duidelijk dat hij met iets meer stuurhoek, iets meer negatief camber en de sporing op 0 gewoon echt een heel stuk lekkerder drift. Eigenlijk super simpel te driften, gelijk bakken met vertrouwen, het extra beetje hoek wat je kunt pakken maakt het ook leuk en verkleind het risico op een spin nog meer (totdat je er aan gewend raakt en de nieuwe grens op gaat zoeken). Zelfs mijn maat op de bijrijdersstoel nog even verrast en hem zonder echte driftervaring even een rondje of 2 laten doen en dat ging nog best aardig.
Zo maakten we ronde na ronde en voor je het weet is het al weer middag en gaat de baan even dicht om het parcours te veranderen. Ondanks dat we toch iedere ronde de droge stukjes op hebben gezocht en bij een spin de rechtervoet standaard naar beneden houden is de canvas plek op de band maar een beetje groter geworden. Er zit nog lucht in en ik kom nog vooruit dus laat maar zitten. Na de middagpauze hoor ik wat vaker wat rubber vliegen en slingert er af en toe iets langs de koets af. Om 14:15 heb ik ze maar onder de auto uit gehaald aangezien de linkerband inmiddels meer canvas dan rubber begint te worden en ik ook lastiger vooruit kom ermee. De rechterband ziet er nog steeds zo uit als in de ochtend
De rest van de dag probleemloos verder gereden op een paar afkoel pauzes na. Die nieuwe visco en thermostaat brengen daar vrij weinig verandering in. Binnenkort maar eens op zoek naar een betere oplossing, wellicht een Mishimoto of een Z3M radiateur en een flinke elektrische fan. Ook nog een paar rondes met een maat in z'n E46 330i opgereden. Tandemdrifts kun je het niet noemen, maar wel lachen om wat achter elkaar aan te zitten. Genoeg geluld, hier het beeldmateriaal:
De baan ging open en gelukkig deed de auto het perfect, de voorbanden liepen nét aan maar niet genoeg om de auto af te remmen, dus geen probleem. Ook duidelijk dat hij met iets meer stuurhoek, iets meer negatief camber en de sporing op 0 gewoon echt een heel stuk lekkerder drift. Eigenlijk super simpel te driften, gelijk bakken met vertrouwen, het extra beetje hoek wat je kunt pakken maakt het ook leuk en verkleind het risico op een spin nog meer (totdat je er aan gewend raakt en de nieuwe grens op gaat zoeken). Zelfs mijn maat op de bijrijdersstoel nog even verrast en hem zonder echte driftervaring even een rondje of 2 laten doen en dat ging nog best aardig.
Zo maakten we ronde na ronde en voor je het weet is het al weer middag en gaat de baan even dicht om het parcours te veranderen. Ondanks dat we toch iedere ronde de droge stukjes op hebben gezocht en bij een spin de rechtervoet standaard naar beneden houden is de canvas plek op de band maar een beetje groter geworden. Er zit nog lucht in en ik kom nog vooruit dus laat maar zitten. Na de middagpauze hoor ik wat vaker wat rubber vliegen en slingert er af en toe iets langs de koets af. Om 14:15 heb ik ze maar onder de auto uit gehaald aangezien de linkerband inmiddels meer canvas dan rubber begint te worden en ik ook lastiger vooruit kom ermee. De rechterband ziet er nog steeds zo uit als in de ochtend
De rest van de dag probleemloos verder gereden op een paar afkoel pauzes na. Die nieuwe visco en thermostaat brengen daar vrij weinig verandering in. Binnenkort maar eens op zoek naar een betere oplossing, wellicht een Mishimoto of een Z3M radiateur en een flinke elektrische fan. Ook nog een paar rondes met een maat in z'n E46 330i opgereden. Tandemdrifts kun je het niet noemen, maar wel lachen om wat achter elkaar aan te zitten. Genoeg geluld, hier het beeldmateriaal:
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Beske's BMW projecten
Gaaf man! Leuke update weer.
-
- Berichten: 912
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
-
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Beske's BMW projecten
Leuke driving fun tijd voor een handmatige geschakelde elektrische fan?
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
Ze zijn (grotendeels) zwart, (enigszins) rond en ze houden nog lucht vast, eigenlijk zonde om weg te gooien he
Dat, en een grotere radiateur kan ook geen kwaad lijkt me. Ik denk dat ik de fan automatisch aan laat gaan m.b.v. een temperatuursensor, maar wel met een handmatige knop er naast voor momenten waarop je zeker weet dat ie warm gaat lopen (driftdagen etc.) De bekabeling en het knopje in het interieur van de LED balk op de motorkap liggen er nog, dus het zou snel gefikst moeten zijn.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26781
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Beske's BMW projecten
mooi verslag weer! en een mooi voorbeeld dat drivingfun niet duur hoeft te zijn
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact
Ik had eind vorig jaar besloten om opruiming te houden in het wagenpark, 4 hobby auto’s en een motor is bijna een fulltime baan om rijden te krijgen/houden. Het plan was om terug te gaan naar 2 hobby auto’s en een motor. En te zorgen dat die er dan ook altijd tiptop bij staan in plaats van dat er altijd eentje met werk in de hoek staat, eentje half uit elkaar op de brug hangt en de andere van de “tijdelijke” oplossingen in elkaar hangt. Met die gedachten dus ook de groene 316i verkocht in december en besloten om de calypsorode vierdeurs E30 316i ook klaar te gaan maken voor verkoop.
De E30 316 M52 swap zou dan blijven om in de zomer lekker mee rond te toeren in de zomer, en de compact zou dan iets meer richting hardcore drift/circuit speeltje gaan. Met die gedachte ook de nodige upgrades besteld om de compact nog leuker en betrouwbaarder te maken (Mishimoto radiator, 16” spal fan, alle koelslangen nieuw, M50 inlaat + montage set, ECU met chip voor de M50 inlaat en de toerenbegrenzer op 7k, PU motor en baksteunen, voorzichtig al eens kijkend naar die M52B28 in de hoek van de schuur).
MAAR TOEN ging op een ochtend het E36-compact-met-meer-dan-150pk alarm af op marktplaats. En hard ook, want waar normaal alleen 323ti’s en 316ti’s met een M50/M52 swap voorbij komen, stond er nu een 323ti met een S50B32 swap op.
De vraagprijs was voor een E36 compact fors te noemen, maar een snelle rekensom liet al snel zien dat je hem voor het geld niet (meer) zelf bouwt. Dus ik heb maar eens een berichtje gestuurd en afgesproken om gelijk die avond langs te gaan. Eenmaal aangekomen regent het pijpenstelen en waait het flink, altijd fijn om zo een auto te bekijken want dan weet je zeker dat de lak goed is… Nu was dat uiteraard maar bijzaak, want de echte fun zit onder de kap natuurlijk. Even een praatje gemaakt met de eigenaar, aardige en nette gast die hem al met swap gekocht heeft maar zelf ook wel kan sleutelen.
Auto even grondig geïnspecteerd en hier en daar uiteraard een roestplekje, maar lang niet zo erg als mijn andere 323ti. Toen de auto maar eens gestart en we mochten er ook even een rondje mee rijden. Ondanks toch aardig wat ervaring in de snelst door BMW geleverde compact en een aantal driftdagen achter de rug was dit toch heel andere koek, de regen kwam met bakken uit de lucht en de winterbandjes hadden het er maar zwaar mee om de 321pk en 350 Nm op de weg te krijgen. Ook al zijn we de hele proefrit niet boven de half gas geweest volgens mij. Verder niet te lang gemaakt, even richting de 100, keertje hard remmen, paar bochtjes, bij een tankstation gestopt om hem even in het licht en uit de regen te bekijken en snel maar weer terug. Wel was al heel snel duidelijk dat er heel veel potentie in deze auto zit, je voelt aan alles dat hij alleen maar sneller en sneller wil.
De verkoper had al even laten vallen dat hij bijna nonstop berichtjes kreeg op marktplaats en dat hij al meerdere afspraken had om te komen kijken, dus ik wist dat de onderhandelingsruimte nihil was. Met een kop koffie hebben we even snel door de dikke map rekeningen gebladerd en na een gefaalde poging tot afdingen hebben we elkaar de hand geschud, deze gaat lekker mee naar Eindhoven. De verzekering deed nog even moeilijk want meer dan 170kW, maar gelukkig konden ze hem uiteindelijk toch verzekeren voor me. Geld overmaken en auto online overschrijven gaat gelukkig erg snel allemaal, dus we konden ermee naar huis. Maar niet voordat we nog een setje zomerwielen, nieuwe motorsteunen, een K&N luchtfilter, nieuwe EBC remblokken rondom, het originele stuur en de originele bumpersteunen (zonder trekhaak) mee kregen.
Op weg naar huis als een oud wijf gereden, ook i.v.m de stapel onderdelen achterin, en mijn maat die met de Fiësta van mijn vrouw achter me aan reed. Maar toen ik mijn maat naar huis bracht hebben we hem toch nog een paar keer open getrokken en holy shit wat een geweld is die S50. We zaten allebei hardop lachend in de auto toen hij voor het eerst richting de 7000 toeren schoot en vervolgens een versnelling verder weer net zo hard door ging met accelereren. Toen hij opeens wielspin trok in de vierde versnelling ben ik maar wat rustiger aan gaan doen, dat was wel even spannend genoeg voor 1 avond.
En nu staan er dus weer 4 hobby auto’s in de schuur…
Waarschijnlijk gaat de vierdeurs E30 er nog steeds uit en dan kijk ik even of ik de zwarte compact verkocht krijg in de buurt van de onderdelen prijs of dat ik hem beter sloop en in onderdelen weg doe. De rode compact wordt dan weliswaar nog steeds een drift en circuit speeltje, maar dan iets minder hardcore en met de intentie om hem netjes te houden/maken.
De E30 316 M52 swap zou dan blijven om in de zomer lekker mee rond te toeren in de zomer, en de compact zou dan iets meer richting hardcore drift/circuit speeltje gaan. Met die gedachte ook de nodige upgrades besteld om de compact nog leuker en betrouwbaarder te maken (Mishimoto radiator, 16” spal fan, alle koelslangen nieuw, M50 inlaat + montage set, ECU met chip voor de M50 inlaat en de toerenbegrenzer op 7k, PU motor en baksteunen, voorzichtig al eens kijkend naar die M52B28 in de hoek van de schuur).
MAAR TOEN ging op een ochtend het E36-compact-met-meer-dan-150pk alarm af op marktplaats. En hard ook, want waar normaal alleen 323ti’s en 316ti’s met een M50/M52 swap voorbij komen, stond er nu een 323ti met een S50B32 swap op.
De vraagprijs was voor een E36 compact fors te noemen, maar een snelle rekensom liet al snel zien dat je hem voor het geld niet (meer) zelf bouwt. Dus ik heb maar eens een berichtje gestuurd en afgesproken om gelijk die avond langs te gaan. Eenmaal aangekomen regent het pijpenstelen en waait het flink, altijd fijn om zo een auto te bekijken want dan weet je zeker dat de lak goed is… Nu was dat uiteraard maar bijzaak, want de echte fun zit onder de kap natuurlijk. Even een praatje gemaakt met de eigenaar, aardige en nette gast die hem al met swap gekocht heeft maar zelf ook wel kan sleutelen.
Auto even grondig geïnspecteerd en hier en daar uiteraard een roestplekje, maar lang niet zo erg als mijn andere 323ti. Toen de auto maar eens gestart en we mochten er ook even een rondje mee rijden. Ondanks toch aardig wat ervaring in de snelst door BMW geleverde compact en een aantal driftdagen achter de rug was dit toch heel andere koek, de regen kwam met bakken uit de lucht en de winterbandjes hadden het er maar zwaar mee om de 321pk en 350 Nm op de weg te krijgen. Ook al zijn we de hele proefrit niet boven de half gas geweest volgens mij. Verder niet te lang gemaakt, even richting de 100, keertje hard remmen, paar bochtjes, bij een tankstation gestopt om hem even in het licht en uit de regen te bekijken en snel maar weer terug. Wel was al heel snel duidelijk dat er heel veel potentie in deze auto zit, je voelt aan alles dat hij alleen maar sneller en sneller wil.
De verkoper had al even laten vallen dat hij bijna nonstop berichtjes kreeg op marktplaats en dat hij al meerdere afspraken had om te komen kijken, dus ik wist dat de onderhandelingsruimte nihil was. Met een kop koffie hebben we even snel door de dikke map rekeningen gebladerd en na een gefaalde poging tot afdingen hebben we elkaar de hand geschud, deze gaat lekker mee naar Eindhoven. De verzekering deed nog even moeilijk want meer dan 170kW, maar gelukkig konden ze hem uiteindelijk toch verzekeren voor me. Geld overmaken en auto online overschrijven gaat gelukkig erg snel allemaal, dus we konden ermee naar huis. Maar niet voordat we nog een setje zomerwielen, nieuwe motorsteunen, een K&N luchtfilter, nieuwe EBC remblokken rondom, het originele stuur en de originele bumpersteunen (zonder trekhaak) mee kregen.
Op weg naar huis als een oud wijf gereden, ook i.v.m de stapel onderdelen achterin, en mijn maat die met de Fiësta van mijn vrouw achter me aan reed. Maar toen ik mijn maat naar huis bracht hebben we hem toch nog een paar keer open getrokken en holy shit wat een geweld is die S50. We zaten allebei hardop lachend in de auto toen hij voor het eerst richting de 7000 toeren schoot en vervolgens een versnelling verder weer net zo hard door ging met accelereren. Toen hij opeens wielspin trok in de vierde versnelling ben ik maar wat rustiger aan gaan doen, dat was wel even spannend genoeg voor 1 avond.
En nu staan er dus weer 4 hobby auto’s in de schuur…
Waarschijnlijk gaat de vierdeurs E30 er nog steeds uit en dan kijk ik even of ik de zwarte compact verkocht krijg in de buurt van de onderdelen prijs of dat ik hem beter sloop en in onderdelen weg doe. De rode compact wordt dan weliswaar nog steeds een drift en circuit speeltje, maar dan iets minder hardcore en met de intentie om hem netjes te houden/maken.
- Mark 320iS
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact
Haha, gaaf joh! Gefeliciteerd. Auto kwam hier van de week nog voorbij in een ander topic. Zag er leuk uit!
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact
Ooh echt? Waar kan ik dat terug vinden?Mark 320iS schreef: ↑13 jan 2023, 12:43 Haha, gaaf joh! Gefeliciteerd. Auto kwam hier van de week nog voorbij in een ander topic. Zag er leuk uit!
- Dimitri
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact
beske schreef: ↑13 jan 2023, 12:45Ooh echt? Waar kan ik dat terug vinden?Mark 320iS schreef: ↑13 jan 2023, 12:43 Haha, gaaf joh! Gefeliciteerd. Auto kwam hier van de week nog voorbij in een ander topic. Zag er leuk uit!
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Echt een heel erg gaaf ding. Leuk dat hij hier terecht is gekomen.
Zie: viewtopic.php?t=42267&start=100