Rolf205 intro

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Rolf205 intro

Bericht door Rolf205 » 07 sep 2023, 10:54

Exact en nog steeds een grote kofferbak.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Rolf205 intro

Bericht door Rolf205 » 16 okt 2023, 09:47

Afgelopen maandag was het weer tijd voor de circuitdag van de Renault club. Ik had me al lang geleden had opgegeven, maar door de drukte met de verbouwing kwam ik er eigenlijk niet aan toe om de lekke krukaskering van de racer te vervangen (= eigenlijk de reden van nog niet gereden te hebben dit jaar).
Dus vorig weekend de verbouwing maar even gelaten voor wat het is en de bak er getrokken en gelijk de Satchshift en Quaife van de plank gepakt. Uiteindelijk bleek toen de bak er weer onder hing, dat in de Quaife een productiefout zat en de rechter aandrijfas er niet in paste. :hmmm: De Quaife die voor de (gewone) GTI klaar lag paste wel, maar had daar nog geen lagers bij. Uiteindelijk heb ik toen maar de KAAZ platensper uit de GTI getrokken en in de racer gehangen. De goede Quaife gaat deze week in de GTI en foute Quaife gaat terug naar de leverancier.

Maandag vol goede moed naar Assen. Heerlijk hoe de D5 gromt voor de kar:
Afbeelding

Het was redelijk nat op Assen, maar dat mocht de pret niet drukken. Met de nieuwe Satchshift en sper leek het een topdag te worden:
Afbeelding

Helaas was het een vroeg einde; bij het uit accelereren bij Strubben liep hij ineens op 3 poten en kon ik terug naar de pits.
Daar bleek de bougie van een cilinder uit de kop geploft te zijn. Hoe dit kan is me nog steeds een raadsel. Ik heb dit nooit eerder gehoord bij Mi16 blokjes. Een reparatieset is inmiddels onderweg, maar ben er nog niet over uit of ik dit aan durf met de kop er of dat ik de kop er af haal (= niet meer rijden dit jaar).

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Rolf205 intro

Bericht door Nivek » 16 okt 2023, 19:28

Zoiets gebeurt eigenlijk alleen als de bougie niet goed vast zit of het schroefdraad beschadigd is lijkt me? Wel balen...

Als de inlaat er makkelijk af kan, zou je iets kunnen maken om via de inlaatpoort druk op de cilinder te zetten tijdens de reparatie. Een andere gebruikte methode is vet aan de tap zodat de spaanders blijven zitten.

Als je met een endoscoop toch nog veel op de zuiger ziet liggen kun je altijd nog de beslissing maken om de kop te liften. Toch?


Oh en regen rijden vind ik altijd wel leuk :blink: Tenzij de auto waar ik in rijdt me veel waard is haha.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Rolf205 intro

Bericht door Martijn M » 17 okt 2023, 09:04

Zonde van de problemen! Ze stapelden zich helaas mooi op dus. Hopelijk valt de interne schade mee.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Rolf205 intro

Bericht door Rolf205 » 17 okt 2023, 09:12

Nivek schreef: 16 okt 2023, 19:28 Zoiets gebeurt eigenlijk alleen als de bougie niet goed vast zit of het schroefdraad beschadigd is lijkt me? Wel balen...
Hij zal waarschijnlijk los gelopen zijn, maar er lijken aardig wat draadgangen te missen. Het is al wel een aantal trackdays geleden dat de bougies er uit zijn geweest.

Ik ga ff proberen een endoscoop te regelen om nu al ff in de cilinder te kijken en als ik die toch heb, eerst met de kop er op proberen.
Martijn M schreef: 17 okt 2023, 09:04 Zonde van de problemen! Ze stapelden zich helaas mooi op dus. Hopelijk valt de interne schade mee.
De positieve kant van het verhaal is dat nu de platensper er al in zit, wat ik eigenlijk volgend jaar pas van plan was.
Mocht er al schade in het blok zijn, dan gaat het blok met de throttle bodies er eerder in... Weer een vlucht voorwaards... ;-)

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Rolf205 intro

Bericht door Rolf205 » 30 okt 2023, 14:57

Na de gepofte bougie heb ik een endoscoop geregeld en een deep hole repair set van Lisle aangeschaft:
Afbeelding

De tap viel een stuk verder naar beneden dan bij de andere bougiegaten en met de endoscoop was wel te zien dat de meeste draadgangen gedeeltelijk weg waren. Ik vermoed dat hij in het verleden gewoon een keer te strak is aangedraaid.
Met een hoop vet aan de tap en veel geduld heb ik het gat stukje bij beetje uitgetapt en de insert geplaatst met de kop er nog op. Op de endoscoop waren ook geen alu spaanders te zien in de cilinder. Met 4 verse bougies en een nieuwe bougiekabel loopt het blokje inmiddels weer.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Rolf205 intro

Bericht door Martijn_bmw » 30 okt 2023, 15:06

dat is mooi nieuws dat het gelukt is zonder kop er af te halen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 82 gasten