E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 160% underdrive

Bericht door jessedehaan » 19 mei 2022, 22:13

Dan heb ik nog iets heel gaafs.

M'n vierpitter loopt aardig hoogtoerig, zeker sinds het 3.73 diff. En underdrive pulley's leken me wel wat, maar die kitjes zijn vaak voor zescilinders en heel duur. Laatst kwam ik in de mood toen ik de dynamo vervangen heb, en van 52 naar 62mm was al zo'n 20% underdrive en klonk de motor vooral door de nieuwe dynamolagers rustiger.

Ook had K&K nog wel een 80mm vrachtwagenpulley liggen en omdat de voltages/praktijk bij 20% niets uitmaakten durfde ik dat wel te testen, en dat in combinatie met een delete van de stuurbekrachtigingspomp
Afbeelding

Het was even zoeken omdat de spanrol eigenlijk ook kleiner moest dan de standaard 60mm. Daar had ik een 50mm exemplaar voor gevonden, en geloof het of niet, het past dus precies:)
Afbeelding

Ik heb wel even moeten zoeken naar de juiste riemlengte en meermaals een riem gemonteerd en teruggestuurd. Zo met tape en spanrol in de juiste positie en aftekenen heb ik dan de 6PK1580 gevonden.
Afbeelding

Zo heb ik dus een week gereden om het te testen, en de voltages zijn rijdend hetzelfe (14.1V, tot stationair, dan is het 13.6V, maar nog wel voldoende). Maar dus zonder stuurbekrachtiging .. en dat was wel echt heel gaaf, wat een gevoel met het wegdek en de last op de wielen. Totdat je je oprit op moet rijden, dan moet je 2x steken. Dat wordt 'm dus niet..

Maar het had wel een reden, en dat is dat een vriend met een racer wél zonder zijn bekrachting wil gaan rijden, en ik zijn geslaagde experiment met een Opel Astra elektrische stuurpomp! En daar lilgt ie
Afbeelding

De oude pomp kon er dus af, en omdat de hogedruklijn gewoon in de Astra pomp schroeft, en de retourlijn er met een klemmetje op te klemmen is, is het 'redelijke plug en play.' Althans zo optimisch had mijn vriendelijke vriend het beleefd bij zijn installatie. Uiteindelijk zijn we wel 3 uur bezig geweest en was het geluk wil dat ik inmiddels een tapsetje heb, een 10mm staalboor, een lasapparaat (eerste keer gebruikt..) en nog wat technisch spul dat nu z'n nut bewezen heeft.

En daar hangt ie dan, met 3 beugeltjes (toch wel een zware jongen) vastgezet aan het motorblok, met een voedingskabel op de plus van de dynamo geschroefd, een min/aarde op het blok, en een signaalkabel die 'reageert' zodra een relais in de relaisbox op contact staat.
Afbeelding

Zo is mijn dynamo dus van 5 naar 8 centimeter diameter gegaan, 60% underdrive, en heb ik een poelie 100% uitgeschakeld die toch nonstop flinke hydraulische 'parasitic drag'/pompverlies gaf. Niet slecht! En dat voel je ook wel, vooral in de stationairloop en en onderin toeren. Het electrotolletje stijgt op als een straaljager, maar dat hoor je alleen met de motorkap open, binnen hoor je 'niets.' En de bekrachtiging is ook heel natuurlijk, niet te zwaar, en niet vergezeld van zo'n maf electrogeluid dat je weleens hoort bij stadsautootjes.

Ook is de auto zuiniger geworden. Over een paar maanden wil ik dat nog eens speciificeren, maar de eerste paarduizend kilometer lijken tankbeurten van 1op13,4 makkelijk op 14,2 uit te komen, en ruim 5% zal het ook wel zijn.
Past perfect bij de BudgetBimmer (en bij de huidige brandstofprijzengekte).

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: exterieur oplappen

Bericht door jessedehaan » 19 mei 2022, 22:19

Crookie schreef: 19 mei 2022, 22:09 Waar heb je de spuitbus laten mengen? Misschien is een andere motorkap het makkelijkste.

Natschuren heb ik ook goede resultaten mee gehad alleen gaat het vrij hard toz van een dual action met grove pad. Met een schuurblokje en p3000 gaat de sinaasappelhuid er gelijdelijk aan mee weg :)
Ha Crookie, dat was bij CROP/nonpaints in een 1K spuitbus.
Ik heb ook gepolijst met mijn rotary (haakse slijptol met verschillende standen, beetje lomp, maar lukt met wat beleid en een goede schijf wel). Maar een theedoek met polijstmiddels (en zere vingers nadien) haal ik vaak meer resultaat, zonder merkbare schade. Dus nu doe ik dat maar weer heel rustig paneel voor paneel.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 160% underdrive

Bericht door 328Ti » 19 mei 2022, 22:41

Soort van servotronic maar dan anders :mrgreen:

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 160% underdrive

Bericht door Crookie » 19 mei 2022, 23:38

Crop levert best prima bussen vind ik, de kleur matcht goed. Soms de verneveling had ik wat spetters mee maar anders goed.

Op 1k zou ik niet gaan polijsten dat is te zacht denk ik voor een rotary.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 160% underdrive

Bericht door Martijn_bmw » 20 mei 2022, 07:54

Gaaf zeg, echt cool hoe je zelf blijft door ontwikkelen met deze auto :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 160% underdrive

Bericht door Marc Sierra » 20 mei 2022, 22:13

Interessant verhaal over die stuurbekrachtigingspomp. De pomp draait altijd als de motor aan is neem ik aan? Dus dan is de winst alleen het feit dat de pomp altijd op het goede toerental draait en niet zoals origineel met het toerental van de motor mee gaat? Want de pomp is vast niet zo slim dat hij alleen druk levert als er aan het stuur gedraaid wordt?

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 160% underdrive

Bericht door jessedehaan » 21 mei 2022, 22:13

De electropomp draait permanent zodra de auto op contact staat en/of loopt. En inderdaad op een optimaal toerental zonder als drag onnodig hard te draaien. Volgens de vorige eigenaar had de pomp wel een soort slimme werking (drukverlies op snelweg, bij lang geen stuuruitslag?), maar dat zou ik nog eens moeten nazoeken.

Momenteel rij ik door de prijzen weer Euro95 E10 terwijl ik tot voor kort bijna altijd Euro 98 E5 tankte, waarop ik merkbaar meer killometers maakte. Toch rij ik sinds de pomp significant zuiniger terwijl het allemaal niet representatiefe ritten door de Eifel en Moezel waren met eindeloos optrekken en schakelen. Ik zal weer een paar keer E5 tanken en nog eens updaten.

--

Ook zei de dynamo reviseur dat de lagers veel harder slijten dan bij een normale diameter poelie (terwijl ze veel langzamer draaien, maar wel meer kracht/arm verwerken, ben benieuwd of ik dat ga merken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 160% underdrive

Bericht door jessedehaan » 30 jul 2022, 20:56

Even een update over de electronische stuurbekrachtiging. Ik heb er nu zo'n 10.000km mee gereden, en over 15 tankbeurten (kms/liters) het gemiddelde verbruik uitgerekend en vergeleken met dezelfde maanden voorgaande jaren. Allemaal dezelfde soort ritten en rijstijl (zachtjes op de snelweg en vlot optrekken na bochten).

2020: 13,8
2021: 13,6
2022: 14,3
Dat is zo'n 5% zuiniger.

Dat is een beetje in lijn met wat je zo leest over de pompverliezen van zo'n continue hydraulische pomp.

Wat nog wel opmerkelijk is

-dat vrijwel als deze 2022 tankbeurten met Ron95 E10 waren, omdat de benzineprijzen zo bizar hoog zijn geworden. Voorgaande jaren reed ik elke tank op Ron98 E5. Wat je hierover leest is dat E10 meestal zo'n 2-4% minder zuinig rijdt doordat er meer ethanol in zit.

-dat ik de vorige jaren reed ik op een 16 inch setje van 16kg per wiel met 205 rubber. Terwijl ik het afgelopen halfjaar met 17 inch wielen rijdt van ruim 20kg per wiel met 225 winterbanden. Het was me al opgevallen dat er niet merkbaar veel meerverbruik was, maar toch.

-dat ik het afgelopen halfjaar met de Schrick 256 nokkenas rij en toch wat vaker hoog in de toeren sport. Niets minder zuinig t.o.v. de standaard 244 dus.

Ruim 5% zuiniger is de BudgedBimmer dus wel geworden, en dat is wel héél lekker eigenlijk:)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 5% zuiniger met elec. stuurpomp

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2022, 07:24

Of wellicht als al die andere factoren gelijk waren gebleven was je besparing groter geweest? :)

Evengoed leuke update weer, blijft een mooi topic!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 5% zuiniger met elec. stuurpomp

Bericht door jessedehaan » 31 jul 2022, 19:40

Ja dankjewel Martijn, en iets meer dan 5% denk ik ook wel ja.

En het was ook allemaal met dezelfde diffoverbrenging. Komende weken ga ik weer terug van 3.73 naar 3.38 dus wie weet maakt dat weer iets zuiniger, al heb ik de indruk dat op de snelweg vooral de luchtweerstand de hoeveelheid benodigde benzine bepaald, maar wie weet.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 5% zuiniger met elec. stuurpomp

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2022, 19:46

Ik denk idd dat die aanname wel klopt voor snelweg.
Lager in toeren is fijn voor het gehoor maar niet altijd perse (veel) zuiniger als de motor daardoor in een minder efficiënt werkgebied komt.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 5% zuiniger met elec. stuurpomp

Bericht door jessedehaan » 01 aug 2022, 21:43

En het leuke van dit forum is dat anderen nog gekker zijn dan jezelf. Totdat je het nadoet natuurlijk.

Zo intrigeerde het met dat Van Reijmersdal bijna 6kg uit z'n motorkap kon slijpen.. voor op het circuit natuurlijk, maar waarom niet op de weg? Even gevraagd waar ik op moest letten, en als ik aan de randen genoeg over zou houden zou het met de gasveren moeten blijven werken zonder te knappen:

Met de motorkap nog op de auto had ik de eerste kilo als eens verwijderd, maar doe dat niet zo, want door het onvermijdelijke buigen heb ik met die lijmbultjes ook deukjes in de lak getrokken.. Haal de motorkap eraf en ga heel voorzichtig slijpen. En met föhn en plamuurmes de dotjes lossteken. Het slijpen aan de voorkant is -met dubbele lagen staal- helemaal wel een uitdaging, maar het kan dus.
Afbeelding:

En inderdaad, ik kon er bijna 5kg uit slijpen, waarbij ik niet voor de laatste kilo ben gegaan omdat ik de afdichting van de accubak/ventilatierooster/zekeringenbak intact wilde houden. En zo is het van ongeveer 19 naar 14,5kg gegaan:
Afbeelding

Primer:
(de bovenkant moet ook nog eens geschuurd en gespoten, ook al voor het op-de-kop leggen van de kap, daarom dat ik er zo argeloos mee om kon gaan)
Afbeelding

En warempel, het voelt wat wankel bij het dichtdoen van de klep, maar ik ben dik tevreden.
Afbeelding

looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 5% zuiniger met elec. stuurpomp

Bericht door looney16v » 02 aug 2022, 08:34

Ben je niet bang dat die met hoge snelheden dermate gaat wiebelen en flexen dat die uit z’n slot schiet?
Om die reden heb ik er aerocatch in gezet.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 5% zuiniger met elec. stuurpomp

Bericht door jessedehaan » 03 aug 2022, 22:07

Niet over nagedacht eigenlijk, en ik heb nog niet harder gereden dan 120. Ik zal er weleens op letten, maar ben er niet meteen bang voor, omdat de boel ook niet hopeloos slap ik geworden en nog mooi sluit op de twee pinnen en het slot.

Wie weet trouwens wat een polyester motorkap weegt? Ik heb daar geen plannen voor, maar ben gewoon benieuwd.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 5% zuiniger met elec. stuurpomp

Bericht door jessedehaan » 04 aug 2022, 23:23

Vorige week had ik een grootse -en lange- dag waarop ik eindelijk de nieuwe cilinderkop erop kon zetten. En dat hier gewoon op de oprit, met mooi droog weer. Het is allemaal gelukt, geweldig. En in het aluzinc gespoten ziet het er prachtig uit:
Afbeelding

Het was een flinke klus, zeker aan de inlaatkant was het nogal een gehannes met het loskoppelen van de brandstofrail en andere slangetjes. Ook kon ook de gereviseerde startmotor plaatsen die ik al sinds februari had liggen. Maar met de kop er nog op had ik daar niet eens bij kunnen komen denk ik.., en nu was het alsnog een serieus gepriegel. Maar het geeft wel een lekker gevoel van bedrijfszekerheid.
Afbeelding

De koppies naast elkaar:
Afbeelding
Wel spannend hoor of dan alles echt in orde was, en met het aanhalen van de kopbouten heb ik ook nog even gewacht tot een vriend langs kon komen zodat hij er nog even ‘in’ kon kijken. Door hem heb ik ook nog veel koolafzetting van cil1 afgeschraapt, wat een gelijkmatige compressie en rustigere motor ten goede moet komen.
Het zag er nogal uitgeleefd uit, maar met een gaaf hoonpatroon op de 355.000km oude cilinderwanden:

Schoongemaakt (maar met de koolstof nog op cil1) want o man wat zag het er vervuild uit allemaal:
Afbeelding

Om te compenseren voor wat rek op de ketting moet de nok al iets vervroegd/met de klok mee, maar ook om de gevlakte kop te compenseren (ongeveer 0,8 graden volgens een mooie berekening van Marc op de pagina hiervoor), en ook om de powerband van de iets snellere nok toch wat lager in toeren te trekken.
Bij de dikke pijl zie je het verschil in zilver gemarkeerd. De timingspijl stond 'op tijd'(t.o.v. het midden van de nokkenas) ook al iets naar achter door de kettingrek denk ik.
Afbeelding

Jaja, de kop is echt wel een halve millimeter gevlakt. Met iets vloeibare pakking geen probleem. Volgens de behulpzame berekening van Marc en TLRS zou dit de compressie ongeveer van 9,7 naar 10,2 op 1 moeten brengen, maar omdat de kop een soort halve maan van 5/6 oppervlak mist, zal het nipt boven de 10 uitkomen.
Ik had in het begin wel errors op de klopsensor, en dan rond het maximale koppel, maar het lijkt of de ECU bijleert of dat een iets nieuwere bobine en bougiekabels betere vonk geven, INPA meldt ook na vol doortrekken niets meer.
Met de compressietest had ik met de oude kop 4x11bar en 1x8bar. Nu is het zo'n beetje 4x12,5bar geworden met telkens 5 seconden doorstarten. De stationairloop is veel rustiger, en dat merk ik het meeste met een warme versnellingsbak: voorheen zorgde het lichte (8,5kg) vasat vliegwiel dan voor een geweldig geratel/chatter als de koppeling niet ingetrapt is. Nu is dat zoveel minder.
Afbeelding

En lol, met het trekken aan de inlaat trok deze koelslang het topje van het tuitje af.. Nog net genoeg vlees om met ontvetter en vloeibare pakking en de klem in de laagste stand de slang opnieuw te klemmen. Een vriend keek nog op een donorblok, maar daar was op dezelfde manier hetzelfde ringetje afgebroken. En weet je wat: ik heb hier nog wél een intact deel op zolder liggen.. tsja. Maar er lekt na honderder kilometers nog niets, en t.z.t. vervang ik het eens.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 04 aug 2022, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 5% zuiniger met elec. stuurpomp

Bericht door jessedehaan » 04 aug 2022, 23:35

De motor draait mooier stationair, en heeft merkbaar meer koppel. M'n 2000-6000rpm meting is gek genoeg alleen niet echt meetbaar sneller. Het inhouden doet ie niet meer na het resetten van de adaptatiewaarden en andere bougiekabels. En voor de extra lucht (ik zal nog eens wat detailfoto's van de geflowde kop tonen) is natuurlijk ook echt meer brandstof nodig, dus een nieuwe mapping komt eraan.

Maar wat vragen:
1) Geeft de ECU meer brandstof in closed loop als de lambdas merken dat er teveel onverbrande zuurstof doorkomt? Dat zou wel het toegenomen koppelgevoel verklaren.

2)Geeft de ECU meer brandstof in open loop, wanneer ik WOT/wide open throttle rij? Door een 3.5bar brandstofdrukregelaar (ipv 3b origineel) heb ik op de Short Term Fuel Trims in deellast altijd zo'n 3-11 procent negatieve waarde om de inspuiting te minderen, maar komt dat dan in meerdering wanneer de ECU dit niet corrigeert? Of eigenlijk, loopt ie rijk genoeg om niet te detoneren?

3) mijn oude kop had erg wit uitgeslagen/aangekoekte uitlaatkleppen, en op cil3 ook een wittige inlaatklep. Is dat chronisch te arm lopen?
Afbeelding

4) INPA gaf a met de slechte kop wat roughness op de gekoppelde cilinders 3 en vooral 2:
Afbeelding

Mét de nieuwe kop blijft cili2 verrassen (met tussen 2-4 punten veruit de meeste afwijking).
Zou dit wijzen op een slechte injector, of iets anders kunnen zijn?
Afbeelding

Ik heb al twee nieuwe 02 sensoren besteld omdat ze wrs. nog nooit vervangen zijn. En voor de tuning op maat wil ik hem het liefst zo zuiver mogelijk hebben lopen

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: de geflowde kop zit erop!

Bericht door TLRS » 05 aug 2022, 00:33

Schitterend wat je voor elkaar hebt gekregen met die kop :D

Heb je Steve Dinan's video's gezien? Uit m'n hoofd is er een tech tip tuesday over open/closed loop, misschien iets voor je.

Wat je riskeert met zulke ingrepen is dat er parameters teveel buiten bereik komen voor wat de ECU verwacht. Wat je klopsensor melding kan verklaren. Mogelijk past de ECU de ontsteking aan om het kloppen te voorkomen. En doet misschien (deels) je tuning ongedaan. Zelf rijdt ik met Xenium octaan booster, misschien is dat iets voor je om te proberen? Kost een paar euro per tankbeurt. Misschien zet de ECU dan de ontsteking beter.

Interessante vraag vwbt closed loop. Heb je echt iemand met specifieke ECU kennis voor nodig denk ik. Of je moet het uit bepaalde waardes kunnen halen met uitlezen.

Enig idee hoe die roughness factor tot stand komt?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: de geflowde kop zit erop!

Bericht door Martijn_bmw » 05 aug 2022, 06:59

Mooie update weer! Je vragen kan ik helaas geen antwoord op geven maar wel weer respect voor het uitzoeken en aanpassen van alles! Heel leuk om te volgen :)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: de geflowde kop zit erop!

Bericht door Eeuwe » 05 aug 2022, 09:10

Lekker bezig!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 5% zuiniger met elec. stuurpomp

Bericht door Marc Sierra » 05 aug 2022, 10:19

Mooi dat het allemaal gelukt is en fijn ook dat de motor beter loopt en overal een gelijkmatige compressie heeft nu!

Wat betreft je vragen:

1) Geeft de ECU meer brandstof in closed loop als de lambdas merken dat er teveel onverbrande zuurstof doorkomt? Dat zou wel het toegenomen koppelgevoel verklaren.

Dat is wel het idee van closed loop. Er zou meer brandstof ingespoten moeten worden waardoor hij meer koppel heeft, met als gevolg dat je onder deellast iets minder gas hoeft te geven.

2)Geeft de ECU meer brandstof in open loop, wanneer ik WOT/wide open throttle rij? Door een 3.5bar brandstofdrukregelaar (ipv 3b origineel) heb ik op de Short Term Fuel Trims in deellast altijd zo'n 3-11 procent negatieve waarde om de inspuiting te minderen, maar komt dat dan in meerdering wanneer de ECU dit niet corrigeert? Of eigenlijk, loopt ie rijk genoeg om niet te detoneren?

Ik zou verwachten dat bij WOT er niet meer gecorrigeerd wordt voor Short en Long Term Fuel Trims die onder deellast zijn bepaald. Maar zoiets is lastig zeker te weten aangezien het afhangt hoe het origineel geprogrammeerd is. Maar ik zou verwachten dat je met de hogere brandstofdruk onder WOT dus meer benzine ingespoten zou krijgen.

3) mijn oude kop had erg wit uitgeslagen/aangekoekte uitlaatkleppen, en op cil3 ook een wittige inlaatklep. Is dat chronisch te arm lopen?

Zoals ik het weet is wit uitgeslagen kleppen en bougies inderdaad te heet lopen, waarschijnlijk van een te arm mengsel. Overigens zijn het volgens mij de uitlaatkleppen die wit zien ipv de inlaat.

4) INPA gaf a met de slechte kop wat roughness op de gekoppelde cilinders 3 en vooral 2:

Wat houdt roughness precies in? Want die term zegt me niets. Maar je vermoedt blijkbaar dat er iets mis zou zijn met de lambdasensor van cilinders 2/3? Kan je dan ook zien aan de fuel trims dat cilinders 2 en 3 systematisch minder brandstof ingespoten ktijgen dat cilinders 1/4? Als de fuel trims van 2/3 en 1/4 gelijk zijn zou ik het zoeken in de injectoren. Als ze verschillend zijn zou ik verwachten dat het aan de lambdasensoren ligt.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: de geflowde kop zit erop!

Bericht door jessedehaan » 05 aug 2022, 13:58

Leuk, bedankt mannen.
Ik kon niet de specifieke video van Dinan vinden, maar het zoeken op deze termen helpt wel.
Zo'n viercilinder rij ik ook wat voor het verbruik/kosten, maar zo'n scheut octaanbooster wil ik weleens testen ja.

Die roughness functie van INPA baseert zich -als ik het goed zeg- op de gelijkmatigheid waarmee de krukassensor z'n impulsen krijgt. En als de rotatietijd ietsje afwijkt van een gemiddelde koppelt ie dat aan de voorgaande arbeidsslag.

Ik heb nog eens naar de roughness gekeken, en de cijfers middelden zich alweer ietsje uit. En de hele groene balk is 4 en ook een geaccepteerde limiet, dus ik moet mezelf niet gek maken, temeer omdat ik in de praktijk merk hoeveel rustiger de motor loopt.
Wat hier ook mee te maken heeft: ik rij nu met dezelfde 256 nok die nu wat rond de 820 stationair loopt. Maar met de vorige kop gaf deze nok 840rpm met elke zoveel seconden een echt dip/misfire naar 790, dat is nu niet meer zo. Maar toen heb ik de roughness niet echt bestudeerd ( En nu heb ik de ketting/timing ook nog ietsje vervroeg wat normaal ook moet helpen). Maar met de standaard 244 nokkenas had ik sowieso een stabiele stationairloop omdat er gewoon geen klepoverlap was. Dus het kan best zijn dat dit mechanische feit gewoon niet door de software weggepoetst kan worden. Da zullen we zien als de tuner hem bijv op 850rpm stationair laat lopen.

Helaas heeft INPA bij mij geen functie om de injectoren te monitoren. Ik zag wel dat Shift+F8 bij sommige modellen testfuncties geeft, maar het zal wel niet in mijn ECU zitten. Het is de BMS46 computer, waar je online ook niet zoveel over kunt vinden.

Het schijnt wel dat ie de adaptaties 'leert' en de volgende meeneemt wanneer je de auto weer opstart, dus ik ben benieuwd of ik dat terug ga zien in deze onderste balken die INPA geeft als het equivalent van Short Term Fuel Trim en Long Term Fuel Trim.
Deze meneer heeft eea prachtig uiteengezet: https://www.meeknet.co.uk/E38/Diagnostics.htm

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: de geflowde kop zit erop!

Bericht door Bert ///M3 » 05 aug 2022, 14:09

Short term fueltrim en long term fueltrim zijn een methode voor de ECU om te weten hoe ver zijn theoretische model afwijkt van realiteit. Dat kan allerlei factoren hebben zoals injectoren die ouder worden, inlaat die niet meer dicht is, LMM die begint af te wijken enz enz. Bij een nieuwe auto zouden STFT en LTFT zo goed als 0 moeten zijn zo niet dan heb je ergens dus een probleem.

Bij WOT / Open loop worden de tabellen dus wel gecorrigeerd met fueltrim. Er is geen terugkoppeling met lambda omdat dit met een gewone lambda niet mogelijk is, die meten alleen lean en rich. Er zitten verder meer correcties op zoals temperatuur en luchtdruk als je die sensoren hebt.

Knock detectie zie je vooral terug in je ontsteking. Hij begint dan het tijdstip van vooronsteking te verminderen. Als je dat ziet dan kan wat meer benzine geven uitkomst bieden.

Maar goed elke ECU is daar net even anders in.

Normaal zit er een bepaalde safety margin in. Dwz over het leven van een motor krijg je carbon deposits in de cylinders en loopt je effectieve compressie iets op. Hoe BMW dat meestal oplost is iets minder vanos vervroeging zodat je minder dynamische compressie hebt en het vermogen dus constanter is over de levensloop van de motor. Wat een tuner meestal doet is vanos iets vervroegen, dan gaan de kleppen eerder dicht en heb je dus meer compressie, meestal loopt dan je vooronsteking een paar graden terug. Maar dat kan dus netto wat extra vermogen geven. Dit is in principe wat je zelf met de hand gedaan hebt door je nokkenas iets vroeger te zetten en dat zie je dus ook deels terug in je compressie meting.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 05 aug 2022, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: de geflowde kop zit erop!

Bericht door Bert ///M3 » 05 aug 2022, 14:16

Iets anders is trouwens dat een ECU ook iets heeft welke acceleration enrichment heeft. (AE)

Even plat gezegd als jij van constante snelheid naar acceleratie gaat, en je gaskleppen gaan open dan geeft de ECU alvast meer benzine zodat je geen lean spike krijgt. Dat dit goed staat is belangrijk voor het oppakken van je motor. De hoeveelheid AE word meestal bepaald door de hoek van je gaskleppen, of beter gezegd het verschil voor en na. En hier kan je dus een probleem krijgen als je met benzinedruk gaat stellen.

Problemen met het AE algoritme is ook waarom aftermarket ITB's vaak minder goed werken, tuners weten niet hoe ze dit bij moeten stellen, als ze al weten dat het bestaat. Issue hier is dat de afstand gaskleppen naar cylinder kleiner word en dat AE daar op afgesteld moet worden.

Ik weet ook niet waarom je met een FPR bent gaan rijden, maar ik zou daar afblijven en het gewoon in de ECU corrigeren.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: de geflowde kop zit erop!

Bericht door jessedehaan » 05 aug 2022, 19:59

Bedankt zeg Bert! En als eea nog goed functioneert hoef ik dus ook niet teveel afwijking op de STFT en LTFT te verwachten, dat is ook goed om te weten.

Via OBD Fusion kan ik wel mooi de vooronsteking zien. Die is bij 60kmpu zo'n 38 graden, bij 100kmpu 42 graden, en stationair zo'n 15 graden. Bij last ligt dat ook rond de 15 geloof ik, maar dat moet ik dus nog eens beter bekijken.

In 2019 heb ik al mijn remap gehad, van 107pk naar 116pk. Daar is toen -op dezelfde software- de spaghetti (120pk) en de 256 nokkenas (135pk) bijgekomen, dus de ECU is best lenig in het aanvullen van brandstof lijkt het. Maar nu er als het goed is weer meer dan 10% meer cilindervulliing is bijgekomen is de rek er misschien wel uit. Binnenkort hoop ik het op de dyno te zien, en daarna eens op zoek naar de optimale mapping.

ITB's heb ik niet, maar is denk ik voor iedereen wel een droom in z'n autoleven, dus voor velen handig om van die AE te weten zeg! En nu je het weet, voel je dat geloof ik ook wel bij het wat plots indrukken van het gas.

Inmiddels rij ik al 1,5 jaar met een 3,5b brandstofdrukregelaar. In de praktijk heb ik daar niets van gemerkt. Maar op de OBD STFT zag ik sinsdien wel hogere min-correctie wat ook wel logisch lijkt. En wie weet geeft wel wel iets meer benzine bij WOT. Maar ik kan eventueel weer terug naar een 3.0bar.

--

Nu heeft mijn tuner aangegeven deze op-maat tuning niet te zien zitten. Als één van de meelezers een idee heeft wie dit wel ziet zitten en goed zou kunnen afstellen op een rollenbank, dan mag je zeker reageren of een bericht sturen.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: de geflowde kop zit erop!

Bericht door jessedehaan » 06 aug 2022, 09:35

En nog over die witte uitlaatkleppen.
De behoorlijke pitting en koolaanslag zorgt voor minder afdichting op de klepzitting (sowieso compressieverlies) maar misschien ook wel dat er minder warmteafgifte aan de klepzetting mogelijk is door pitting en isolerende werking van koolafzetting? Dan hoeft de motor niet per se te arm te lopen (want de ECU stelt dat normaal ook bij)

hier een vergelijk met uitlaatkleppen uit een andere M43.
Hoewel beiden aardig wat pitting lijken te hebben trouwens..
Afbeelding

Hier nog een vergelijk met een extra uitlaatklep (is uiteindelijk een nieuwe ingekomen omdat de pitting hierin nog te diep zat/bleef zitten).
Wat je ook ziet is eigenlijk het geheim van de extra flow door de uitlaat: aan de poort is niet groter gemaakt (de klepgeleider wel afgetopt) maar vooral de backcut is heel anders aangepakt/weggeslepen, en dat scheelde aardig wat procent in de uitgaande flow.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Djessey, Godspeed en 59 gasten