E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Goed bezig. Ik kan zeggen dat een busje HG ovenreiniger icm warm water goed werkt voor smerige aangekoekte (motor) onderdelen. Bij de bouwmarkt / action zo’n plastic bak halen, handschoenen aan en schrobben met een messing borsteltje.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Gaaf zeg, leuk om te zien welke dingen jij allemaal doet met de 318i die ik in een ver verleden ook wilde doen met mijn 318i E46 maar nooit gedaan heb
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Stiekem 1 van de leukere topics om te volgen!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Mooi om te volgen!
Weer de bevestiging dat olie ook bij de oudere blokken vaker ververst moet worden.
Weer de bevestiging dat olie ook bij de oudere blokken vaker ververst moet worden.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Bedankt mannen! Het is ook erg leuk om de hobby en tips hier met andere liefhebbers uit te wisselen.
Marco van BullPower heeft is nog even in de testarchieven gedoken om me nog van een mooi totaalplaatje te voorzien:
107pk na aankoop bij 240.000km
116pk na de chip
120pk na het spaghetti spruitstuk
135pk nadat ook de Schrick 256 nokkenas erin zit
Marco van BullPower heeft is nog even in de testarchieven gedoken om me nog van een mooi totaalplaatje te voorzien:
107pk na aankoop bij 240.000km
116pk na de chip
120pk na het spaghetti spruitstuk
135pk nadat ook de Schrick 256 nokkenas erin zit
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Je draait nu eigenlijk het vermogen dat een M42 draait maar dan met een nokkenas minder.
Toppie!
Toppie!
Laatst gewijzigd door Arstey op 22 feb 2022, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- EvdP
- Berichten: 6142
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
135 pk uit een oude "1900" is best netjes!
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Heb je nog steeds plezier van het inbouwsetje in het dif?
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Ja idd. die M42/M44 vergelijking is mooi Arstey, maar, ik weet ooit of ik daar nou van moet lachen of moet huilen, want toppie voor een achtklepper is hetzelfde vermogen zeker, maar met dezelfde investeringen gaan die zestienkleppers al richting 160pk geloof ik. En met stevige nokken en flow zelfs 180pk. Maar koppel zul je dan wel niet meer hebben, en geen verbruik, en vooral: de 16 klepper is nooit in de E46, dus ik moest het hier maar mee doen;)
Ja 135pk ui 1895cc is wel lekker EvdP, en het einde is hopelijk nog niet in zicht!
En over die LSD conversiekit van RacingDiffs: Ik rij er nu dus exact een jaar mee, 30.000km, en ik vind het echt geweldig. In het begin merk je al dat je veel harder/eerder op het gas door bochten kon, en pas de laatste wintermaanden leer/durf ik er steeds meer dwars mee door bochten en en rotondes te rijden, omdat je echt over die oude grens heen moet leren rijden met de nieuwe mogelijkheden. Echt geweldig is het.
Onder lastwissel/toerenbegrenzer/gaslos wordt ie wel 'snappy' omdat de load/sper dan even afneemt: maar als je het gas erop houdt en tegenstuurt komt het wel altijd goed. Zo verlang je dus langzaam naar een nog verfijnder sper, maar pricewise komt dat er niet snel van, dus eerst nog maar vooral genieten van deze budget Driving Fun mod.
Verbruik is niet veranderd 328Ti, dat is wel een opluchting, al heb ik daarom ook bewust voor het allerkleinste opstapje in duratie gekozen, van 244 naar 256. Dat geeft me moed om dit jaar ook nog eens een 268 te testen:)
Ja 135pk ui 1895cc is wel lekker EvdP, en het einde is hopelijk nog niet in zicht!
En over die LSD conversiekit van RacingDiffs: Ik rij er nu dus exact een jaar mee, 30.000km, en ik vind het echt geweldig. In het begin merk je al dat je veel harder/eerder op het gas door bochten kon, en pas de laatste wintermaanden leer/durf ik er steeds meer dwars mee door bochten en en rotondes te rijden, omdat je echt over die oude grens heen moet leren rijden met de nieuwe mogelijkheden. Echt geweldig is het.
Onder lastwissel/toerenbegrenzer/gaslos wordt ie wel 'snappy' omdat de load/sper dan even afneemt: maar als je het gas erop houdt en tegenstuurt komt het wel altijd goed. Zo verlang je dus langzaam naar een nog verfijnder sper, maar pricewise komt dat er niet snel van, dus eerst nog maar vooral genieten van deze budget Driving Fun mod.
Verbruik is niet veranderd 328Ti, dat is wel een opluchting, al heb ik daarom ook bewust voor het allerkleinste opstapje in duratie gekozen, van 244 naar 256. Dat geeft me moed om dit jaar ook nog eens een 268 te testen:)
- Emiel
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Misschien ben ik te lui en moet ik terug lezen, heb je iets gemapped na de installatie van de nokkenas?
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Een paar jaar geleden is de motor gemapped, dat zal nu ook nog wel doorwegen nu er meer lucht bij komt.
Nog een keertje afstellen komt nog eens na de nieuwe kop en mogelijk een nog iets scherpere nokkenas.
Nog een keertje afstellen komt nog eens na de nieuwe kop en mogelijk een nog iets scherpere nokkenas.
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Dank voor de terugkoppeling Jesse, gezien het geld zal ik er ook 1 bestellen.
Voor 260 euro lijkt het me een leuke oplossing.
Voor 260 euro lijkt het me een leuke oplossing.
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Ik ben een M42 het opbouwen met dbilas throttle bodies, duurt al langer dan ik wens want zitten nu aan de 3de cilinderkop, vorige 2 allebei scheuren gevonden bij revisie. Ik hou je op de hoogte welke waarde we eruit kunnen krijgen...jessedehaan schreef: ↑05 mar 2022, 20:51 Ja idd. die M42/M44 vergelijking is mooi Arstey, maar, ik weet ooit of ik daar nou van moet lachen of moet huilen, want toppie voor een achtklepper is hetzelfde vermogen zeker, maar met dezelfde investeringen gaan die zestienkleppers al richting 160pk geloof ik. En met stevige nokken en flow zelfs 180pk. Maar koppel zul je dan wel niet meer hebben, en geen verbruik, en vooral: de 16 klepper is nooit in de E46, dus ik moest het hier maar mee doen;)
Ja 135pk ui 1895cc is wel lekker EvdP, en het einde is hopelijk nog niet in zicht!
En over die LSD conversiekit van RacingDiffs: Ik rij er nu dus exact een jaar mee, 30.000km, en ik vind het echt geweldig. In het begin merk je al dat je veel harder/eerder op het gas door bochten kon, en pas de laatste wintermaanden leer/durf ik er steeds meer dwars mee door bochten en en rotondes te rijden, omdat je echt over die oude grens heen moet leren rijden met de nieuwe mogelijkheden. Echt geweldig is het.
Onder lastwissel/toerenbegrenzer/gaslos wordt ie wel 'snappy' omdat de load/sper dan even afneemt: maar als je het gas erop houdt en tegenstuurt komt het wel altijd goed. Zo verlang je dus langzaam naar een nog verfijnder sper, maar pricewise komt dat er niet snel van, dus eerst nog maar vooral genieten van deze budget Driving Fun mod.
Verbruik is niet veranderd 328Ti, dat is wel een opluchting, al heb ik daarom ook bewust voor het allerkleinste opstapje in duratie gekozen, van 244 naar 256. Dat geeft me moed om dit jaar ook nog eens een 268 te testen:)
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333
Heel gaaf die ITB's.., ergens verderop zou dat ook op m'n droomlijstje staan, Dbilas maakt ze zelfs voor M43.
Heb je hier een topic over? Post het anders gerust hier, ik ben erg benieuwd. Wel wrang van dat er al twee koppen door zijn..
En je weet van de gesmede M47D20 (alleen 136pk versie dacht ik) krukas die je 100cc extra kan geven door de slag van 83,5 naar 88mm te brengen? Dat lijkt me ingewikkeld en duur, maar wel gaaf bij een totale revisie. Je kunt de originele zuigers dan 2,25mm vlakken denk ik, of echt over de top met nieuwe overmaat zuigers van origineel 85mm, naar 86mm (S50B30) of aftermarket 87mm voor nog eens max. 100cc erbij.
https://metricmechanic.com/m42-m44-engines/
Heb je hier een topic over? Post het anders gerust hier, ik ben erg benieuwd. Wel wrang van dat er al twee koppen door zijn..
En je weet van de gesmede M47D20 (alleen 136pk versie dacht ik) krukas die je 100cc extra kan geven door de slag van 83,5 naar 88mm te brengen? Dat lijkt me ingewikkeld en duur, maar wel gaaf bij een totale revisie. Je kunt de originele zuigers dan 2,25mm vlakken denk ik, of echt over de top met nieuwe overmaat zuigers van origineel 85mm, naar 86mm (S50B30) of aftermarket 87mm voor nog eens max. 100cc erbij.
https://metricmechanic.com/m42-m44-engines/
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, underdrive dynamo, oliefilterhuispakking
Inmiddels staat er 340.000km op de teller, we hebben nu een ton met de auto gereden. Tempus fugit.
De BudgetBimmer is inmiddels getransformeerd tot een goed onderhouden en leuke rijdersauto, maar de to-do lijst is nog lang genoeg.
In het kader van bedrijfszekerheid wilde ik de dynamo (en startmotor) eens vervangen. En uit het 330i draadje van Joost had ik het bedrijf K&K in Eindhoven onthouden om daar mijn donoronderdelen eens voor wat nieuws om te ruilen. De tip voor dit gemoedelijek familiebedrijf geef ik graag door. Echte liefhebbers, en de koffie stond klaar. Ook heb ik veel plezier gehad om Karin (één van de twee 'K's'?) aan de lijn te hebben; zo kon ze me in correct Brabants alvast beloven om er een grotere poelie op te zetten! Het is niet de vrachtwagenpoelie van 80mm geworden (komt misschien nog), maar een 62mm Audi poelie die toch maar even 20% meer diameter heeft dan de standaard 52mm. En dat voor welgerekend 0 euro extra. Verder klopte de inschatting dat dit zou passen met de huidige riem, want op de radius maakt het maar 5mm verschil, en dat konden de spanrol en 173cm riem wel aan.
Die grotere poelie pastte echter alleen op de Valeo varianten, en dat klinkt me wat minder in de oren dan Bosch, maar moet toch even goed zijn. En ondanks de iets andere constructie van de dynamo hadden ze gelijk en pastte dit precies. Ook is het verschil is leuker dan ik dacht! Want naast de gemoedsrust, heb ik nu dus een iets grotere/underdrive pulley (rustiger motorloop? merk je verder niets van), én klinkt de motor een stuk minder zielig doordat er een soort huilgeluid onder de motorkap verdwenen is.
De oude dynamo leverde gewoon z'n stroom trouwens (12,4V uit en 14,4V met draaiende motor) en had ook geen speling, maar hij liep wel iets rauw. Ook lijkt de krukaspoelie wel 3 keer zo groot als de dynamopoelie, dus met 3000 tot 18000 dynamo toeren zul je dat lagergeluid wel horen. En die factor 3 maakt een iets grotere poelie ook wat significanter. Verder merk ik er niets van, hij levert voldoende stroom, ook als lampen en radio aan staan.
Ik wilde deze klus combineren met het vervangen van de pakking van het oliefilterhuis, waarvoor de dynamo er sowieso af moet. Het donorexemplaar had ik al gereinigd en in de aluzinc gezet: De pakking van de terugslagklep hardt uit en daar komt meestal meer lekkage vandaan dan van de papieren pakking tussen huis en blok (die nieuwe pakking heb ik ook maar dubbelzijdig in een dun laagje vloeibare pakking gezet). Je kunt trouwens ook alleen nieuwe O-ringen kopen, het veermechanisme werkte na 20 jaar nog even goed (slap!).
Dat schittert wel weer mooi zo op het oude torretje. En van de 1L op 10.000km aan olie die het blok verbruikt zweet en druppelt het meeste door de pakkingen van het distributiedeksel (vrijwel altijd een oliedrup onder de aircopomp/laagste punt), maar elke nieuwe pakking is er weer eentje. De distributiepakkingen/ketting komen nog wel een keer.
Het oliefilter heb ik meteen mee vervangen. Ik pluis dat altijd volledig/per rib uit en dit keer viel het me op hoeveel kleine zwarte sludge deeltjes erin zaten. Misschien omdat ik met de nieuwe nokkenas nog wat meer in toeren rijd. Toch was ik opgelucht, want de vorige keer trof ik een vingertopje vol met kleine plasticdeeltjes aan (van de kettinggeleiders?) en ik hoopte dat dit in elk geval niet zou verergeren. Dus dat viel mee.
De BudgetBimmer is inmiddels getransformeerd tot een goed onderhouden en leuke rijdersauto, maar de to-do lijst is nog lang genoeg.
In het kader van bedrijfszekerheid wilde ik de dynamo (en startmotor) eens vervangen. En uit het 330i draadje van Joost had ik het bedrijf K&K in Eindhoven onthouden om daar mijn donoronderdelen eens voor wat nieuws om te ruilen. De tip voor dit gemoedelijek familiebedrijf geef ik graag door. Echte liefhebbers, en de koffie stond klaar. Ook heb ik veel plezier gehad om Karin (één van de twee 'K's'?) aan de lijn te hebben; zo kon ze me in correct Brabants alvast beloven om er een grotere poelie op te zetten! Het is niet de vrachtwagenpoelie van 80mm geworden (komt misschien nog), maar een 62mm Audi poelie die toch maar even 20% meer diameter heeft dan de standaard 52mm. En dat voor welgerekend 0 euro extra. Verder klopte de inschatting dat dit zou passen met de huidige riem, want op de radius maakt het maar 5mm verschil, en dat konden de spanrol en 173cm riem wel aan.
Die grotere poelie pastte echter alleen op de Valeo varianten, en dat klinkt me wat minder in de oren dan Bosch, maar moet toch even goed zijn. En ondanks de iets andere constructie van de dynamo hadden ze gelijk en pastte dit precies. Ook is het verschil is leuker dan ik dacht! Want naast de gemoedsrust, heb ik nu dus een iets grotere/underdrive pulley (rustiger motorloop? merk je verder niets van), én klinkt de motor een stuk minder zielig doordat er een soort huilgeluid onder de motorkap verdwenen is.
De oude dynamo leverde gewoon z'n stroom trouwens (12,4V uit en 14,4V met draaiende motor) en had ook geen speling, maar hij liep wel iets rauw. Ook lijkt de krukaspoelie wel 3 keer zo groot als de dynamopoelie, dus met 3000 tot 18000 dynamo toeren zul je dat lagergeluid wel horen. En die factor 3 maakt een iets grotere poelie ook wat significanter. Verder merk ik er niets van, hij levert voldoende stroom, ook als lampen en radio aan staan.
Ik wilde deze klus combineren met het vervangen van de pakking van het oliefilterhuis, waarvoor de dynamo er sowieso af moet. Het donorexemplaar had ik al gereinigd en in de aluzinc gezet: De pakking van de terugslagklep hardt uit en daar komt meestal meer lekkage vandaan dan van de papieren pakking tussen huis en blok (die nieuwe pakking heb ik ook maar dubbelzijdig in een dun laagje vloeibare pakking gezet). Je kunt trouwens ook alleen nieuwe O-ringen kopen, het veermechanisme werkte na 20 jaar nog even goed (slap!).
Dat schittert wel weer mooi zo op het oude torretje. En van de 1L op 10.000km aan olie die het blok verbruikt zweet en druppelt het meeste door de pakkingen van het distributiedeksel (vrijwel altijd een oliedrup onder de aircopomp/laagste punt), maar elke nieuwe pakking is er weer eentje. De distributiepakkingen/ketting komen nog wel een keer.
Het oliefilter heb ik meteen mee vervangen. Ik pluis dat altijd volledig/per rib uit en dit keer viel het me op hoeveel kleine zwarte sludge deeltjes erin zaten. Misschien omdat ik met de nieuwe nokkenas nog wat meer in toeren rijd. Toch was ik opgelucht, want de vorige keer trof ik een vingertopje vol met kleine plasticdeeltjes aan (van de kettinggeleiders?) en ik hoopte dat dit in elk geval niet zou verergeren. Dus dat viel mee.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: baksteunen en vintage pook
Vraagje trouwens, waarmee heb je de matten gespoten?jessedehaan schreef: ↑03 okt 2021, 20:12 Het interieur heb ik de afgelopen maanden af kunnen ronden. Laatst heb -kant voor kant- het het tapijt te zuigen/soppen/uitzuigen en zwart te spuiten, en alle middenconsole onderdelen ook: de softouchlaag was nog onaanzienlijker geworden dan ik had opgemerkt. Na stevig soppen met een schuurspons, opschuren en weer ontvetten werd het spuitwerk behoorlijk mooi. Alleen dat geribbelde flexibele asbak-afdek-kapje moet ik nog eens grondiger doen, of een origineel zwarte gaan zoeken
ViesBeige.JPG
GespotenZwart.JPG
In het lederverven ben ik -na de halve achterbank- behoorlijk bedreven, en zo ziet beige er na 1 laagje colourlock uit:
1laagcolourlock.JPG
Dat duurt een eeuwigheid. Daarom dat ik het eerst met acrlyverf (Motip TopasBlau) in een dunne basislaag spuit. Dat trekt dan al aardig in het open geschuurde leer. En daarna nog een tiental lagen colourlock erop deppen voor de de matte en egale kleur.
De armsteun staat en houdt het perfect. Maar een blauwe pook- en handremhoes maakte het een beetje tot een leurenkermis op de middenconsole. Daarom maar een zwarte handremhoes van zolder gehaald, en als kers op de taart een OEM alcantara pookhoes en een vintage pookknop die m'n houten/gespoten pookknop vervangt.
ThreeTone.JPG
Die pookknop van delrin vind ik echt uit de kunst, een cadeautje om alle ombouwerkzaamheden mee te bekronen. Hij is van Garagistic, en met een bijgeleverde adapter 'sleeve' op je OEM pook te schroeven. Ligt lekker in de hand, en hoewel niet period correct, past het prima in een oude E46.
VintageShiftKnob.JPG
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, 333.333, underdrive dynamo, oliefilterhuis
Gewoon met matzwarte spuitbussen van de Action. Ik had eerst een dure ‘textielverf’ bus voor 10€ met zo’n professionele spuitmondje, maar dat werkte bijkans minder. En ik had denk ik drie of vier bussen nodig.
Nu, een half jaar later, zie je het beige wel weer wat door het zwarte heen schijnen op de plekken waar je schoen veel langs het tapijt schuurt (gaspedaal). Maar als deze zomer nog een laagje doe zal het wel weer beter dekken. En hinderlijk is het niet, ik ben er nog steeds erg tevreden over.
Nu, een half jaar later, zie je het beige wel weer wat door het zwarte heen schijnen op de plekken waar je schoen veel langs het tapijt schuurt (gaspedaal). Maar als deze zomer nog een laagje doe zal het wel weer beter dekken. En hinderlijk is het niet, ik ben er nog steeds erg tevreden over.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, 333.333, underdrive dynamo, oliefilterhuis
Deze week even de wielen gewisseld, nadat ik deze winter op een setje Style 243 17x7,5J had gereden. Ook die velgen zijn gesmeed en licht (9,3kg) en hebben voor de E60 een ET van 20. Maar er zaten ook 225/50/17 Bridgestone runflats onder die bij drempeltjes stevig aanliepen en ook nog eens loeizwaar waren; de banden bleken ruim 14kg per stuk te wegen ruim 4kg zwaarder dan de 215/50/17 XL winterbanden die er daarna op kwamen. Met 215/50/17 (10mm breder) wordt de wang van je band bij een '50' maat 5mm hoger, en met die dikke ET20 en grotere band vulde dit de wielkasten perfect.
De stance is wel weer ietsje minder met deze 17x8J ET34 Style 157 velgen waar ik nu weer op rij, maar wat een zaligheid om weer terug te zijn op het setje met de standaard afrolomtrek 225/50/17, want die 4% 'kleinere' wielen reageren wel alerter (wielsets zijn nagenoeg even zwaar). Dit is ook een wintersetje trouwens, maar met nog maar 5mm rubber van al 10jaar oud, en vooral: runflats (Michelin Primacy Alpin). Heerlijk om het directe stuurgevoel weer terug te hebben, en vooral dat de achteras nu meteen zijwaarts wegschuift bij gas in de bocht, zonder dat schwammige rolgevoel.
Op deze foto het verschil in wielkastvulling (allemaal niet al te beste kwaliteit en belichting, maargoed):
De achterkant heb ik nu 15mm lager gezet. Mede door een standaard springpad (5mm) samen te voegen met een dikke (en dure, 30 euro p/s!) 14,5mm 'schlechtwegepakket' springpad was de auto net iets te hoog komen te staan. Al lijkt de eerste 3mm aan winst al te zijn 'ingedrukt.'
De MTEC remschijven+blokken doen het al bijna een jaartje/35.000km prima (maar zeker niet indrukwekkend qua bite). Wel heb ik ze opnieuw van een laagje aluzinc voorzien om de boel wat mooi te houden. De remklauwen had ik al eens los gereviseerd en geborsteld > roestomvormer > gelakt > 2K blanke lak erover .. maar die krijgen voor het mooie ook een gewoon een laagje extra:
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: cheap trils/cheap fix
Even terugkomen op de shortshifter van een poosje geleden. Die korte slag en dat klik-klak geluid zijn wel echt lekker. Maar de trillingen ook echt wel irritant. Eerst heb ik toen de standaard bakrubbers maar teruggezet omdat die misschien iets te hard waren, en dat scheelde iets. Maar toen kreeg ik nog een idee: Die ingenieurs van BWM isoleren al hun poken vast niet met 5mm rubber om het gevoel uit het schakelen te halen, dus misschien moet ik dat met terugwerkende kracht maar wat imiteren: een beetje ontvetten en opschuren, dik isolatietape eromheen en dat met tiewraps vastzetten. Dit werkt ongelooflijk goed, heel erg blij mee. En het directe klik-klak gevoel is nauwelijks minder geworden.jessedehaan schreef: ↑03 okt 2021, 20:47 Shortshifter.JPG
Iets dat me eens bij een losliggende bak was opgevallen, was hoe overdreven zacht de standaard versnellingsbakrubbers wel niet zijn, met je duim buig je die makkelijk om.
OEMbakrubbers.JPG
E30Hexagonaal.JPG
Daarna ook maar weer de zestkanige bakrubbers eronder gezet, en dat blijft een tip voor iedereen met een BMW: vrijwel geen comfortverlies, maar wel een stuk strakker schakelen zonder die beweeglijke versnellingsbak(rubbers).
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
- Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: underdrive dynamo, cheap trils/cheap fix
Welke rubbers zijn dat dan?
Slimme actie dat isoleren
Slimme actie dat isoleren
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: underdrive dynamo, cheap trils/cheap fix
23711175939
Ik denk dat veel Bimmer eigenaren iets aan dit artikelnummer kunnen hebben
Ik denk dat veel Bimmer eigenaren iets aan dit artikelnummer kunnen hebben
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: underdrive dynamo, cheap trils/cheap fix
Geniaal dit Jesse! Hoe ziet nu het eindplaatje met de pook er uit?
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: underdrive dynamo, cheap trils/cheap fix
Ik snap eerlijk gezegd niet goed wat je gedaan hebt. Rubber om de pook heen zorgt toch niet voor minder trillingen als deze vanaf de basis van de pook omhoog doorgegeven worden? Of snap ik de foto soms niet?
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 Budget-Bimmer: underdrive dynamo, cheap trils/cheap fix
Het isoleert niet zo grondig als een originele BMW pook, maar het werkt wel door zowel geluid als voelbare trilling te dempen.
Zeker op de cruisecontrol hoorde je de pook resoneren, en dan hield ik 'm maar vast, of duwde ik 'm iets links of rechts, echt irritant. En nu niets meer van dat. Het zelfde met optrekken in de tweede versnelling, bijrijders vroeger zich echt af of er iets mis was, en dat is nu ook weg.
Als ik de schakelbrug er eens onderuit heb (hangt met heel slappe rubbers tussen/aan bak en chassis) dan wil ik die rubbers vervangen door stuggere, en wikkel ik hem ook in met isolatietape.
En bedankt Jan, samen met Garagistic pookknop en OEM alcantara pookhoes ziet het er nu zo uit: De hoogte is vergelijkbaar met de (ingekorte) E39 pook die ik had.
Zeker op de cruisecontrol hoorde je de pook resoneren, en dan hield ik 'm maar vast, of duwde ik 'm iets links of rechts, echt irritant. En nu niets meer van dat. Het zelfde met optrekken in de tweede versnelling, bijrijders vroeger zich echt af of er iets mis was, en dat is nu ook weg.
Als ik de schakelbrug er eens onderuit heb (hangt met heel slappe rubbers tussen/aan bak en chassis) dan wil ik die rubbers vervangen door stuggere, en wikkel ik hem ook in met isolatietape.
En bedankt Jan, samen met Garagistic pookknop en OEM alcantara pookhoes ziet het er nu zo uit: De hoogte is vergelijkbaar met de (ingekorte) E39 pook die ik had.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 170 gasten