E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43: vliegwiel/balansassen: 0 pk/nm erbij, en tóch winst

Bericht door jessedehaan » 14 apr 2022, 14:21

jessedehaan schreef: 10 feb 2020, 22:46 Ondertussen heeft de M43 weer zijn check-up op de vermogensbank weer gehad. Je gaat voor een nieuwe run toch nog even goede benzine tanken (Aral 102). En ook had ik de bougies nog even verwisseld, en gelukkig op tijd een scheur in de inlaatslang opgemerkt. Klaar voor de meting dus, in de hoop dat het blok inmiddels wat schoner is, en de verwijderde balansassen en het lichtere vliegwiel wat opleveren.

Bougies:
Alles kwam er goed uit, geen olie, geen afgebroken elektroden. Mooie kleur (?). Alles startte en liep ook nog prima. Maargoed, BMW had 3 NGK exemplaren, en 1 Bosch (links) op voorraad liggen blijkbaar. Nu zitter er vier identieke NGK BKR6EQUP in. Alles op 28nm gezet.
M43bougies.JPG
(oeps, ik quote de foto van toen niet mee, maar zag er vergelijkbaar uit).

Vandaag even de bougies vervangen, zo'n 60.000km na de vorige keer dezelfde NGK's erin gezet, dit keer om 25nm omdat het me anders zo strak leek in een nog warm/heet blok. Ik zal ze nog wel een keer natrekken.
Vraagje: zijn er nog beter opties qua bougies, al zal het wel marginaal zijn?

Zo kwamen ze eruit:
4xNGK.png
4xNGK.png (814.26 KiB) 3375 keer bekeken
Mooi verschil. Sommigen rijden tot wel 80.000 of 100.000 hiermee geloof ik, maar wisselen kon geen kwaad.
NieuwVSoud.png
NieuwVSoud.png (258.36 KiB) 3375 keer bekeken
Ik had geen issues trouwens. Maar het lijkt of de stationairloop nu iets rustiger is. En dat ie minder rauw klinkt boven de 5000 toeren, zou dat kunnen door een betere ontsteking bij meer rpm?

Ook had ik al een jaar een compressiemeter liggen, en bij deze gelegenheid maar eens gebruikt. Bij bedrijfswarme motor alle bougies eruit, onsteking losgekoppeld en de zekering van de brandstofpomp eruit, en dan telkens 5seconden (ofja, het klonk als 5 rotaties ofzo) doorstarten.
3x11 bar
1x8 bar op cil3
Eigenlijk was het 7 bar bij de eerste keer op cil3. Toen even de slang gecheckt, en nog eens 5sec doorgestart, maar het werd niet veel hoger. Ik had bij ronddraaien van de krukas (bij het wisselen van de nokkenas) al gemerkt dat de ene compressieslag zwaarder ging dan de ander en dat er iets siste. Maarja, dat was op een koude motor. Maar ik krijg wel zin in een nieuwe kop in elk geval, ervan uitgaande dat het euvel daar zit. Geduld, geduld nog even.
11bar.png
11bar.png (417.46 KiB) 3375 keer bekeken
8bar.png
8bar.png (227.67 KiB) 3375 keer bekeken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door jessedehaan » 25 apr 2022, 14:30

Een vraagje aan de motorenbouwers of wie kan rekenen: Er komt de komende maanden een nieuwe kop op m'n blok. Nu wilde ik die ook wat meer dan normaal laten vlakken, ongeveer 0,5mm of nog meer. Hoeveel dit de compessie verhoogt kan ik niet goed narekenen door de aparte vorm van de verbrandingskamer.
Kan dit in principe probleemloos? De kettingspanner kan die extra millimeter (aan twee kanten 0,5mm) aan speling wel aan denk ik.

Maar dit wil ik ook alvast meenemen:
De kans is aanwezig dat de 83,5mm krukas(slag) eens verwisseld wordt door een 88mm krukas. De zuigers zouden dan 2,25mm (helft van de 4,5mm grotere slag) gevlakt moeten worden om niet boven het blok uit te komen, en het volume in de verbrandingsruimte blijft dan gelijk.
De motorinhoud gaat door de langere slag van 1895cc naar 1995cc, 5% meer. Neemt dan ook de compressie 5% toe, of werkt dat anders?

De fabriekscompessie zou 9,7 op 1 moeten zijn. Volgens mij moet 10,5 of 11 op 1 nog steeds prima zijn (?) voor een blok met klopsensoren, én de snellere nokkenas die iets meer klepoverlap heeft.

Moet ik de kop niet teveel laten vlakken, om met oog op die krukas niet té hoog uit te komen met de compessie?

Alvast dank!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door Jan Terwolde » 25 apr 2022, 14:54

Hmm die compressie :ziek: Wel leuk dat je het gaat fiksen/verbeteren zoals met alles i.p.v. auto of gehele motor te vervangen!

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door Marc Sierra » 25 apr 2022, 16:11

Wat is de boring en slag nu? Want op Autoweek.nl staat dat de 318i 84.0 x 81.0 is met een cilinderinhoud van 1796 cc. Heb jij een ander motortype dat je het hebt over 1895 cc?

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door jessedehaan » 25 apr 2022, 16:23

Ah dat had ik er even bij moeten zetten:
Een M43TUB19 blok, met 85mm boring x 83,5mm slag
https://www.autoweek.nl/auto/17942/bmw- ... executive/

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door Marc Sierra » 25 apr 2022, 17:16

Ah, mijn fout. Ik zat bij de E36 te kijken ipv de E46.

Met een boring en slag van 85.0 x 83.5 heb je een slagvolume van 8.35 * Pi*8.50^2 / 4) = 473.82 CC per cilinder.

Een compressieverhouding van 9.7 betekent dat het slagvolume + verbrandingsruimte 9.7 keer zo groot is als alleen de verbrandingsruimte (x).

Dus (473.82 + x) = 9.7*x
473.82 = 8.7x
x (verbrandingsruimte) = 54.46 CC

Als je de kop 0.5 mm vlakt wordt de verbrandingsruimte 0.5 * Pi*8.50^2 / 4 = 2.84 CC kleiner.
Dan is de verbrandingsruimte 54.46 - 2.84 = 51.62 CC

Daarmee wordt de nieuwe compressieverhouding (51.62+473.82) / 51.62 = 10.18 : 1

Als je ooit naar een slag van 88.0 gaat en de zuigers 2.25 mm laat vlakken blijft de verbrandingsruimte inderdaad hetzelfde. De compressieverhouding wordt dan (51.62 + 1995/4) / 51.61 = 10.66 :1

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door Martijn_bmw » 25 apr 2022, 17:17

Mooie som Marc, top om zo weer wat te leren :D

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door jessedehaan » 25 apr 2022, 19:18

Heel leuk, heel veel dank hiervoor Marc!
En door 0,5mm vlakken blijkt de compressie dus niet gevaarlijk snel toe te nemen, net zomin als de toch wel wat langere slag.

Alleen is de verbrandingsruimte dus apart: wat ovaal en bol, wat een precieze berekening lastig maakt: Ik gok dat het meer toeneemt dan je berekening, maar nog steeds niet te hard zal gaan
Bijlagen
36BEA076-B170-4290-B8AC-D177920696BE.jpeg
36BEA076-B170-4290-B8AC-D177920696BE.jpeg (168.9 KiB) 2857 keer bekeken
B1C96A64-CA68-426F-9C09-CE3FE38DCFE4.png
B1C96A64-CA68-426F-9C09-CE3FE38DCFE4.png (723.82 KiB) 2862 keer bekeken

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door TLRS » 25 apr 2022, 21:01

Krijg je zomaar een mooie berekening gepresenteerd!

Na even denken kom ik tot het volgende aangaande de verbrandingskamer. Het oppervlak die Marc gebruikt in de berekening is aan de hand van de boring. Het oppervlak van de verbrandingsruimte lijkt een stuk kleiner. Wat het voor mij op dit moment aannemelijk maakt dat 0,5mm bij een kleiner oppervlak ook een kleiner verschil in volume geeft. Wat jullie?

Oja en 2,25mm van de zuiger, zijn de zuigers vlak.. maw geen uitsparingen voor de kleppen?

Oja2, volgens mij veranderd de timing van de nokkenassen als de kop 0,5mm zakt.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door Marc Sierra » 26 apr 2022, 07:29

Voor het oppervlak heb ik inderdaad de boring genomen. Aangezien het oppervlak eigenlijk kleiner is (ovaal), is het volume in de 0.5 mm hoogte ook minder groot. Daardoor neemt het volume in de verbrandingsruimte minder snel af en dus de compressieverhouding minder snel toe.

De timing van de nokkenas verandert inderdaad wel een beetje als de kop 0.5 mm lager op het blok komt te liggen. Een nokkenastandwiel is meestal zo rond de 80 mm diameter, dus dan is het hoekverschil:

sin(x) = overstaand/schuin = 0.5 / 40
x = 0.716 graden

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door jessedehaan » 26 apr 2022, 09:18

Dat helpt me enorm, bedankt mannen.
Eigenlijk is het jammer dat het vlakken maar zo weinig impact heeft op de compressie, want iets boven de 10,5 leek me ideaal.

Dan hoef ik ook geen dikkere 2,3 koppakking maar kan ik de standaard 1,7 koppaking aanhouden. Die zorgt trouwens voor een kleine 10cc
( 1,7*pi*(42,5^2)). En ik herinner me van de spuitjes ATF die ik in de kop heb gedruppeld dat ik op ongeveer 35cc uitkwam, samen zo'n 45cc aan verbrandingsruimte, wat weer in de buurt komt van de inhoude van 1 cilinder gedeeld door 9,7 (473/9,7): 49cc.
Maar al te precies kon ik het niet druppelen of meten, daarom ben ik erg blij met deze inzichten.

Ik heb een verstelbaar nokkenastandwiel waarmee ik de motor gewoon weer op tijd kan zetten. Al heb ik er weleens aan gedacht om het koppelverlies van de snellere nok wat te compenseren door de timing iets terug te draaien. Of de standaard nok iets vooruit te zetten. Maarja, dat zal wel niet veel schelen.

De zuigers zijn hebben geen pockets, maar zijn iets verzonken. Daar zullen ook de missende cc's aan verbandingsruimte zitten. En door het vlakken zal daar ook ietsjes minder cc an overblijven. Zo valt de puzzel in elkaar.
M43TUB19zuigers.png
M43TUB19zuigers.png (527.38 KiB) 2741 keer bekeken
(Dat met de krukas en de zuigers is nog wel een heel verhaal om de krukas te vinden/pas te maken/te plaatsen, dus goede kans dat dat nog wel lang duurt).
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 26 apr 2022, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door Marc Sierra » 26 apr 2022, 09:23

Hou je voor de dikte van de koppakking trouwens de waarde aan die hij heeft als hij samengedrukt is? Er zit namelijk wel verschil in de dikte tussen wel en niet gemonteerd.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: compressie en bougies

Bericht door jessedehaan » 26 apr 2022, 09:26

Ja dat is goeie, niet over nagedacht.
Het zijn de opgegeven maten, dus het zal in gemonteerde toestand wel ... minder zijn.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: compressie en bougies

Bericht door jessedehaan » 07 mei 2022, 20:59

In 2018 kocht ik m'n E46 met roest op beide schermen. Aan één kant heb ik toen een vuistdik gat opgvuld met een gaasje en polyester hars, en maar plamuren, schuren en spuiten. DOE HET NIET, maar zoek op de sloop een scherm dat niet van binnenuit door blijft roesten. Dat is goedkoper (100 eur aan materiaal vs. 60 euro voor een gebruikt scherm) en kost je minder tijd. Ook haal je meer onderdelen los waardoor je nog meer beginnende roest met je staalborstel en Brunox aan kunt pakken.

Sinds twee weken zit er dus een goed gebruikt scherm aan de rechterkant, waarvan ik eerst nog een paar roestplekjes aan de binnenrand grondig weggeschuurd heb, en ze na de roestomvormer ook met tectyl en nog wat nadenkit bewerkt heb: want hier begint het roesten altijd met het vocht en zand dat er achterblijft. De facelift types hebben hier veel minder last van. Die zijn ook jonger, maar vast ook beter ontworpen en behandeld.

Voor de linkerkant had ik al 3 jaar een aftermarket scherm op zolder liggen, en die heb ik nu zelf maar gespoten en erop gezet. En de pasvorm was prima moet ik zeggen, een schermp van Equiparts.

Voorkant omhoog, de 8 bouten van de verstevigingsplaat los, en eerst het spatscherm losmaken. En daar vind je waar tuintje achter je schermen. De andere kant had er zelfs een bloempje onkruid in staan:)
Tuintje.png
Tuintje.png (632.71 KiB) 2413 keer bekeken
Het spatscherm was helemaal dof en vol vervuiling. Met de nylonborstel op de boormachine heb ik die helemaal schoongemaakt en ontvet. En toen kwam ik erachter dat ik alleen nog maar zwart metallic verf had staan, en daar ben ik blij om ook, want het verschl en resultaat mag er zijn:)
Spatscherm.png
Spatscherm.png (353.45 KiB) 2405 keer bekeken
MetallicBinnenscherm.png
MetallicBinnenscherm.png (935.71 KiB) 2413 keer bekeken
Een week later heb ik de andere kant gedaan, nadat ik eerst in stappen het scherm klaar had gemaakt met ontvetten, lichtjes opschuren en in de basecoat spuiten. Daarna heel wat lagen 2K blanke lak die wat ruimte gaven om te schuren. Want dat was wel nodig ook! Want er lag een mooie sinaasappel over het scherm heen:
2Ksinaasappel.png
2Ksinaasappel.png (744.44 KiB) 2413 keer bekeken
Met P1000 richting P3000 heb ik alles behoorlijk strak gekregen. Op deze foto zie je zowat alle stadia, van golfballetje tot mat vlak strak.
VlakSchuren.png
VlakSchuren.png (754.31 KiB) 2413 keer bekeken
Met 1x polijsten was het resultaat al boven m'n verwachting. En de rest komt nog een keer wanneer ik de hele auto (ooit..) wil polijsten.
Polijstronde.png
Polijstronde.png (264.48 KiB) 2413 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: compressie en bougies

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2022, 21:24

Leuke update weer! En wat stom ontworpen eigenlijk hè die wielkasten in auto’s altijd vuilophoping en roest ellende op den duur.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: compressie en bougies

Bericht door jessedehaan » 07 mei 2022, 21:28

En nog een paar foto's van de stappen om het exterieur weer wat netter te krijgen:
(en wie weet waarom ik maar 6 foto's in zeer matige kwaliteit kan uploaden, kan ik dat beter doen?)

Zo zag de de klomp polyhars en hammerite zilver er dus nog uit.
Van de buitenkant geen foto, maar dat roestte alweer zachtjes door.
Tja.png
Tja.png (327.9 KiB) 2401 keer bekeken
De roestvlokken op de randjes weggebikt, alles in de roestomvormer en later in de tectyl.
Tectyl.png
Tectyl.png (451.01 KiB) 2401 keer bekeken
Eerst denk je aan een Torx 30 en dopje 10 wel genoeg te hebben, maar een uurtje later ligt de halve schuur alweer buiten.
PlaatsDelict.png
PlaatsDelict.png (527.38 KiB) 2401 keer bekeken
Let niet op de motorkap, die is nog slechter dan hij hier al vaag wegkleurt. Het scherm past wél goed en kleurt behoorlijk goed (wie het weet kan wel een teintverschil opmerken hoor).
PastEnKleurt.png
PastEnKleurt.png (992.07 KiB) 2401 keer bekeken
En in het kader van 'kleine dingen hebben groot effect op oude hokken' doen de nieuwe wielbouten hun werk. 10.9 staal in glimmend zilver.
NwWielbouten2.png
NwWielbouten2.png (652.6 KiB) 2401 keer bekeken
Tiny thing, big smile:
NieuweWielbouten.png
NieuweWielbouten.png (249.78 KiB) 2401 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 07 mei 2022, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: compressie en bougies

Bericht door jessedehaan » 07 mei 2022, 21:31

Martijn_bmw schreef: 07 mei 2022, 21:24 Leuke update weer! En wat stom ontworpen eigenlijk hè die wielkasten in auto’s altijd vuilophoping en roest ellende op den duur.
Ja absoluut.
En ik wil weleens zien hoe ze dat bij de facelift toch beter gedaan hebben.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: compressie en bougies

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2022, 21:45

Is het niet gewoon omdat die jonger zijn nu nog minder last hebben?

Wbt foto’s ik doe dat met:

https://postimages.org/

En dan hotlink voor fora plakken in je post.

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: compressie en bougies

Bericht door Eric Z » 07 mei 2022, 21:53

jessedehaan schreef: 07 mei 2022, 21:31
Martijn_bmw schreef: 07 mei 2022, 21:24 Leuke update weer! En wat stom ontworpen eigenlijk hè die wielkasten in auto’s altijd vuilophoping en roest ellende op den duur.
Ja absoluut.
En ik wil weleens zien hoe ze dat bij de facelift toch beter gedaan hebben.
Ik heb een facelift en die roest ook op de randen helaas. Was heel lang een klein plekje, maar begint steeds erger te worden.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: exterieur oplappen

Bericht door jessedehaan » 07 mei 2022, 22:51

Ai, dat lijkt dus op een ongewijzigde constructie met dezelfde gevolgen..
En bedankt Martijn, dat ga ik eens proberen (hier nog met oude voorscherm):
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 07 mei 2022, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: exterieur oplappen

Bericht door jessedehaan » 07 mei 2022, 22:58

Afbeelding

looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: exterieur oplappen

Bericht door looney16v » 07 mei 2022, 23:46

Net als voor het achterwiel, daar gaan ze ook allemaal 😁

Maar dit heb je mooi aangepakt zo!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: exterieur oplappen

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2022, 08:08

jessedehaan schreef: 07 mei 2022, 22:58 Afbeelding
Gelukt zo te zien! :D

E46 blijft echt een mooie auto!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: exterieur oplappen

Bericht door jessedehaan » 19 mei 2022, 21:41

Wij waren even op vakantie en dan voel ik vaak de rust om wat te polijsten.
Het rechter voorscherm (van een schadeauto) kunnen doen, en twee zijportieren en de kofferklep.
Altijd denk je, waarom heb ik dat niet weer wat eerder gedaan! Maarja, iedereen weet wel waarom het poetsen niet de eerste prioriteit kan hebben in het leven, en zeker niet met een 22 jaar oude auto:) Maar het Orientblau komt weer tevoorschoon zoals het ooit bedoeld is.

Tegenwoorden wetsand ik de panelen eerst even met minimaal P3000. Dat is daarna wel met de hand weg te poetsen (Scholl Concepts S2 Shock (bovenkant van het scherm)). Toen dacht ik dat het zijscherm misschien al eens gespoten was, met toch wel zoveel sinaasappel (zie onderkant). Een dag later had ik op de koffer dezelfde ervaring. En het ontbreekt aan tijd, maar ik denk dat je veel lakken dus veel vlakker en helderder kunt krijgen als je ze eens goed met P2000>P2500>P3000 bewerkt.
Afbeelding

Het zelfgespoten voorscherm matcht op zich prima en zowel scherm als deur moet ik nog eens polijsten, maar .. in de zon en vanuit een bepaalde hoek zie je wel dat het op kleur gemaakte 1K BMW Orientblauw en de 2K lak toch aardig groener afsteken t.o.v. van de deur.. is dat normaal, of hoe kan ik dat beter doen?
Afbeelding

Verder zijn mijn dak en motorkap echt heel erg slecht. Eerst dacht ik dat het van een kat kwam, maar ook met wetsanden gingen de dikke witte krassen er maar niet uit (maandje geleden getest). Zelfs niet totdat ik met P1000 op sommige plekjes door de clearcoat heen ging. Een buurman die in de schadeherstel werkt denkt dat het ooit slecht is overgespoten en dat de lak nu van binnenuit barst. Dat zou zeker kunnen, al vind ik er verder geen aanwijzingen voor. Maar dit wordt dus nog een keertje vervolgd.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: exterieur oplappen

Bericht door Crookie » 19 mei 2022, 22:09

Waar heb je de spuitbus laten mengen? Misschien is een andere motorkap het makkelijkste.

Natschuren heb ik ook goede resultaten mee gehad alleen gaat het vrij hard toz van een dual action met grove pad. Met een schuurblokje en p3000 gaat de sinaasappelhuid er gelijdelijk aan mee weg :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], bleu_dust, Fedmas, Gijzert, Haantje, Marc Sierra, RJK, Sabberjoch en 47 gasten