motor airbags

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

motor airbags

Bericht door markk » 29 dec 2019, 19:52

Ben al jaren de technologie aan het volgen en vandaag de knoop maar doorgehakt en geinvesteerd in een Dainese d-air airbag vest.

Standalone dus geen geneuzel met koord aan je motor(en) en je kunt het gewoon onder (of over) je bestaande jas(sen) dragen. Dus volledig onafhankelijk van motor, jas of wat dan ook.

Iemand hier ervaring met airbag jassen voor motoren ?

Mark.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: motor airbags

Bericht door Knot » 29 dec 2019, 20:31

Ik zag wel pas info voorbij komen van airbags geintegreerd in je motorpak, idd wel met koord aan de motor die de crash/gkracht meting doet en ding af laat gaan.

btb
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2017, 09:46

Re: motor airbags

Bericht door btb » 29 dec 2019, 21:09

Niet met een jas, wel met een geheel dainese pak. Race met superbikes en heb eind vorig jaar ook zo'n pak laten aanmeten onder het mom safety first. Alle toeters en bellen erop, geheel op maat laten maken en aldus de Dainese vertegenwoordiger hetzelfde spul als waar de professionals mee rijden. Gezien de prijs mocht dat ook wel...

Aantal maanden geleden aangereden van achteren door een koekenbakker die niet of te laat remde. Met 140kmh eraf gevallen, gaan rollen met als resultaat dat mijn schouder naar de klote is. Aldus de chirurg heeft de helm waarschijnlijk de schouder kapot gedrukt wat niet had kunnen gebeuren als de airbag opgeblazen was. Aldus het statusledje op het pak was de airbag opgeblazen maar dat is vrijwel zeker niet gebeurd. Ik gok dus dat er wel opdracht is gegeven om te ploffen maar dat er in het ontstekingsmechanisme iets mis is gegaan.

Paar weken geleden reactie ontvangen van Dainese dat het pak prima heeft geeft gefunctioneerd terwijl duidelijk te zien is dat de airbag nog steeds netjes opgevouwen is. Verzocht om een herevaluatie waarna ik een paar dagen later ineens een formulier kreeg waar ze om meer informatie vroegen. Sindsdien is het stil. Binnenkort de beelden/medisch rapport ophalen van het TT circuit waar hopelijk meer op te zien is want zowel 2 racemaatjes als ikzelf zijn er vrij zeker van dat de airbag niet heeft geploft.

Kortom, mijn ervaring is niet positief. Je hebt er geen r#k aan maar ik vertrouw hun producten niet meer (eerder pak van ze ging compleet naar de klote bij een val met 50kmh op een nat Portimao, reactie toen was "pech").

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: motor airbags

Bericht door markk » 29 dec 2019, 21:21

Hmmm, dat is niet goed.

Zojuist ding geheel opgeladen en 'getest'. Aandoen en status gaat naar 'blauw' (=aan maar niet geactiveerd). Op motor zitten en starten. Ding vangt trillingen van draaiende motor op en gaat naar 'groen' (= geactiveerd).

Hij moet natuurlijk wel echt ploffen wanneer nodig...

Mark.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: motor airbags

Bericht door markk » 29 dec 2019, 21:25

Ben trouwens ook aan het kijken naar 'neck braces'. Ook als 'extra'. Gewoon voor op straat. Vrij normaal in de cross maar nog niet erg gebruikelijk op straat ondanks dat ik er vrij positieve dingen over lees / hoor...

Mark.

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: motor airbags

Bericht door Thomas H » 29 dec 2019, 22:10

Edit: Nevermind, is het verhaal van btb.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten