Asielboot Silja Europa in Velsen-Noord blijft voorlopig draaien op dieselgeneratoren in plaats van schone elektriciteit
Velsen Noord, en maar klagen over Tata Steel
https://www.hartvannederland.nl/regio/n ... ktriciteit
Asielboot Silja Europa in Velsen-Noord blijft voorlopig draaien op dieselgeneratoren in plaats van schone elektriciteit
Als je enkel naar deze cijfers kijk zou het inderdaad dan 2 jr zijn. Maargoed dr zit natuurlijk ook nog een hele industrie achter de aardolie. De raffinaderij van de shell bp esso draaien ook niet op lucht en moeten van stroom voorzien worden. Tevens geven de raffinaderijen ook uitstoot.Robin schreef: ↑03 nov 2022, 08:00 Tja, dank voor je rekenwerk(not kidding) , punt blijft dat de gemiddelde NL er ongeveer 13/14k per jaar rijdt ofzo, dus dan doe je er toch '2 jaar' over.
Druppel op gloeiende plaat imo.
Buiten dat in de 'lease' is het na 2-3-4-5 jaar weer een nieuwe. Dus begint 't weer van voren af aan. De wereld moet blijven draaien en produceren....
In deze vergelijking ga je er vanuit dat de stroom die de EV verbruikt compleet geen bijdrage in CO2 uitstoot heeft. Maar in de praktijk wordt er nog genoeg stroom opgewekt van fossiele brandstoffen. Het break even point is dus vele malen hoger dan 19k km.markm schreef: ↑03 nov 2022, 07:33dr komt 40% meer co2 vrij bij productie dan een ICE.
De productie van een ICI ligt tussen de 7 en 10 ton aan co2 dat vrijkomt.
Laten we ff uitgaan van 10 ton. dat is dus 4000 kg meer co2 uitstoot.
Laten we even jouw M2 comp voor het gemak nemen met een uitstoot van 209 g/km co2
4000 / 0,209 = 19.138 km
Dan zijn we nog even uitgegaan van het ongunstigste geval (de 10 ton)
Hoeveel km heb je weg met je M2 ondertussen?
Correct.Marc Sierra schreef: ↑03 nov 2022, 09:24In deze vergelijking ga je er vanuit dat de stroom die de EV verbruikt compleet geen bijdrage in CO2 uitstoot heeft. Maar in de praktijk wordt er nog genoeg stroom opgewekt van fossiele brandstoffen. Het break even point is dus vele malen hoger dan 19k km.markm schreef: ↑03 nov 2022, 07:33dr komt 40% meer co2 vrij bij productie dan een ICE.
De productie van een ICI ligt tussen de 7 en 10 ton aan co2 dat vrijkomt.
Laten we ff uitgaan van 10 ton. dat is dus 4000 kg meer co2 uitstoot.
Laten we even jouw M2 comp voor het gemak nemen met een uitstoot van 209 g/km co2
4000 / 0,209 = 19.138 km
Dan zijn we nog even uitgegaan van het ongunstigste geval (de 10 ton)
Hoeveel km heb je weg met je M2 ondertussen?
Robin schreef: ↑03 nov 2022, 09:40 EN buiten dat, als de gehele autoindustrie op EV productie over gaat is dat 40% MEER CO2 uitstoot tov ICE productie, dus we krijgen dan nog steeds een piek uitstoot 'binnenkort' en dat wil de politiek toch niet? Want dan staan we exact op 1-1-2029 al onder 1 meter hoog water ipv op 1-1-2030.....
Want dit is politiek en gegoochel met cijfers zoals het hun uitkomt en goeddunkt....
Dat zijn de strategische voorraden van de Nederlandse staat. Elk land is gedwongen een strategische voorraad aan te houden, deels als fysieke voorraad, deels als een soort optie op voorraad van anderen. Die voorraad dient voor geval van nood (oorlog). In het verleden zijn er ook weleens voorraden aangesproken bij heftige prijsstijgingen maar tegen dit soort langdurige stijgingen heeft het geen zin. Pomp je de boel leeg en daarna nog steeds duur. Overigen zijn dit nogal lastige voorraden qua bereikbaarheid (oude Akzo zoutmijnen) er ligt ook voorraad in wat toegankelijker locaties. Iedereen betaalt mee aan het aanhouden van de voorraad. Op elke liter benzine / diesel die je aan de pomp tanks zit behalve accijns en btw ook een cso toeslag (compulsary stock obligation).Ferdi schreef: ↑03 nov 2022, 10:06 Las vanmorgen in een artikel dat er bij Enschede 250 miljoen liter diesel onder de grond op ligt geslagen.
Geloof dus dat dat tekort wel meevalt, geen idee wat we per dag verstoken aan liters maar het is sowieso wel voldoende om enige tijd vooruit te kunnen en de andere voorraden weer bij te vullen.
Gewoon lekker doorrijden en niet te bang laten maken. Beetje propaganda tegen de diesels via het journaal en de bevolking raakt weer in paniek. Zoals de overheid nu handelt valt toch moeilijk op te anticiperen. Vandaag zus en morgen zo....Jan Terwolde schreef: ↑04 nov 2022, 09:33 Hmm ja zie het nog niet gelijk aan de prijzen, maar er staan veel meer clios op als eerst dus de prijs zal vast ook naar beneden gaan snel. Hoop wel op een beetje lagere dieselprijs op termijn want de 125d wil ik niet missen eigenlijk.
Waar wel wat in zit, is dat die fossiele brandstoffen nu op een centrale plaats verbrand worden als iedereen aan de EV zou. Er is een hele industrie in opkomst die carbon capture & storage heet. Bij grote fabrieken vangen ze met die technologie dmv chemicaliën CO2 op, die chemicaliën worden vervolgens weer schoon gemaakt en het resultaat is een tank vloeibare CO2, welke je dan weer ondergronds op kunt slaan etc. Dat gaat voor EV verbruik en productie aangezien dat allemaal op stroom gaat.Robin schreef: ↑03 nov 2022, 12:33 En dit wat ik me vanochtend afvroeg dan? We kunnen rekenen wat we willen. Fossielvrij kan nooit , CO2 uitstoot beperken door EV te rijden die geproduceerd moeten worden is in mijn ogen nog steeds een links politiek dramverhaal zonder bewijs:
Robin schreef: ↑03 nov 2022, 09:40 EN buiten dat, als de gehele autoindustrie op EV productie over gaat is dat 40% MEER CO2 uitstoot tov ICE productie, dus we krijgen dan nog steeds een piek uitstoot 'binnenkort' en dat wil de politiek toch niet? Want dan staan we exact op 1-1-2029 al onder 1 meter hoog water ipv op 1-1-2030.....
Want dit is politiek en gegoochel met cijfers zoals het hun uitkomt en goeddunkt....
Nee die gaat ook echt niet zomaar weg hoor! Hij zit alweer op 332.xxx km ofzo en ben eigenlijk van plan toch minimaal tot de 4 ton te rijden.Arthur schreef: ↑04 nov 2022, 11:03 Hoeft toch ook niet? Of rijd je die nu van je laatste centen? Als het bevalt en het is een paar tientjes in de maand duurder dan benzine, en inruilen kost meer? Dan rijd je toch lekker door? Hij komt vanzelf op een punt dat ‘ie nauwelijks meer zakt in waarde. Is het niet qua leeftijd dan wel qua km’s. Mss heb je dat punt al wel bereikt? Dus lekker doorkachelen met die 125d.
Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, EvdP, Harrie D, Stefan, wackywim en 422 gasten