Allemaal aan de all-season banden ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31173
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door JP » 13 sep 2019, 14:36

Het is vrijdag de 13e, wat doe je dan, dan rij je een band kapot (aldus mijn vriendin) Nu zit ik toch maar de hele dag DF te F5'en, maar moest dus opeens voor wegenwacht gaan spelen ("wat is er aan de handje, meid....?") Gauw een wiel van de winterset eronder en doorrr..... :df:

Zelf maar even naar de lokale bandentoko die nog niet door een rubbergrootgrutter is overgenomen. Even kijken, ja toch een tijdje met die platte band doorgereden, dus afschrijven, we zetten een 2e hansje erop met netzoveel aan profiel en de monteur €20 in de kontzak geduwd, bedankt !

Maar nu heb ik zelf, voor wie het nog niet wist, een Ford Focus. Nu heb ik wel 3 setjes winters, maar dat was VW, en da'h gaat nie passen.
Dus maar eens de bandenboermevrouw eens lief aangekeken voor een knap setje edelmetaal met dito winterbanden. Alvast, voor het geval dat..... alleen de mevrouw kwam nog al met interessante vragen;

Lang verhaal nog wat korter. Kijkend naar de laatste winters, waarom zou je nu graag winterbanden willen, en al helemaal in 18".
Ja, mijn oog wil ook graag wat.
Ok, goed even wat op papier gezet, en je bent > €1300 kwijt. Maar....."waarom pak je met je 12kkm per jaar niet een 4-seasonband".
Eigenlijk nooit bij nagedacht, en dan ben je < €800 kwijt. Wel voor een goede set Michelin CrossClimate's

Voordeel;

- niet meer wisselen
- geen 2e set die in de weg ligt.
- geen dure set met dito RDKS sensoren (dik €250 voor een set)
- dus goedkoper.

Nadeel;

- iets langere remweg
- iets meer geluid, sommige stoort dit
- zout wat inwerkt op de matte sportvelgen ?

Dus wederom een afweging, want inderdaad een winter hebben we niet gehad, en echt op wintersport wordt het toch niet voor mij.
Ik zit wel al snel over de grens met Duitsland dus het moet wel voldoen aan de daar geldende eisen.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Eric H » 13 sep 2019, 14:41

JP schreef: 13 sep 2019, 14:36 Ik zit wel al snel over de grens met Duitsland dus het moet wel voldoen aan de daar geldende eisen.
De regelgeving in Duitsland is aangescherpt per 1-1-2018. Winterbanden en all seasonbanden moeten zijn voorzien van een sneeuwvloksymbool. Banden met alléén de aanduiding M&S die vóór 1 januari 2018 zijn gefabriceerd, worden nog wel als winterband beschouwd

Bron : Anwb

Dus hier dan wel even op letten.

Verder ben ik geen fan van all-season banden, maar dat is puur gevoelsmatig.
Denk dat het ten alle tijden een compromis band is, dus in de zomer net niet, en in de winter ook net niet.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door ///Joost » 13 sep 2019, 14:46

("wat is er aan de handje, meid....?")
:tooth:

Vanuit financieel opzicht zijn Cross Climates nog niet eens zo'n slechte keus. Als je de auto normaal gebruikt, en niet om te hoeken, ga je er imho geen enkele hinder van ondervinden. Met echte sneeuw moet je toch rustig rijden, dus de echte veiligheid heb je zelf onder controle met je rechter voet.
Nadeeltje wat ik nog niet erbij zag staan is het gruwelijk lelijke profiel. Maar goed, dat is ook weer smaak, en de een zit daar meer mee dan de ander.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door MarkS » 13 sep 2019, 14:55

Die crossclimates van Michelin zijn inmiddels ook al weer aan versie 2 toe en die zijn echt erg goed (getest).
Passen helaas niet op de VW Up hier thuis anders waren we ook al overgestapt.

SlowCo
Berichten: 3527
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door SlowCo » 13 sep 2019, 15:14

Vorig jaar, na een kapot gereden band en lage profieldiepte, overgestapt op 4-seizoenbanden onder mijn Focus. Op dat moment kwam bij de ADAC de Nexen Nblue 4 season beter uit de test dan de CrossClimates. Ook gezien het prijsverschil de gok maar genomen en besteld. Nu zijn we een zachte winter, prima voorjaar en soms hete zomer verder en ik moet zeggen dat ze prima voldoen. Wel iets meer afrolgeluid dan 100% zomerbanden en misschien een heel klein beetje meer benzineverbruik. Maar qua grip voldoen ze uitstekend zelfs als je af en toe een rotonde zo vlot mogelijk neemt. En in de regen doen ze het ook goed.
Prima compromis wat mij betreft!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31173
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door JP » 13 sep 2019, 15:24

///Joost schreef: 13 sep 2019, 14:46 (...)
Nadeeltje wat ik nog niet erbij zag staan is het gruwelijk lelijke profiel. Maar goed, dat is ook weer smaak, en de een zit daar meer mee dan de ander.
Ja, wie daar op let is een kniesoor.......(ik dus ook) :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39689
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Arthur » 13 sep 2019, 15:40

Ik heb de CrossClimate+ ook in 18" en het bevalt mij tot nu toe goed. Heb wel het idee dat ze iets meer afrolgeluid hebben maar mij stoort het niet. Heb er nog niet de winter mee gereden dus dat is ff afwachten. Deze banden hebben wel het sneeuwvlokjesymbool dus is goedgekeurd als winterband in de landen die dat vragen. Ik was ook klaar met al dat gewissel en meerdere setjes in de schuur. Onder de Up komen ook tzt All-seasons. Daar heb ik nu nog een wintersetje bij.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 992
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Sander » 13 sep 2019, 15:59

Hier ook overgestapt naar allseason op de auto van de vrouw, de andere auto gaat tzt ook over.
Wel is de Crossclimate inmiddels ingehaald door de Continental Allseason band, die het in winterse of natte omstandigheden op alles net wat beter doet.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Fedmas » 13 sep 2019, 17:49

Bij mijn huidige baan kreeg ik een Megane huurauto en vanuit de LM zijn alle huurauto's uitgerust met Duitsland approved All seasons van Michelin (weet niet exact welke). Gevoelsmatig geen fan van All Seasons, ik heb het idee dat ik in ieder seizoen op een bandje rij dat het net niet is. Ook met een iets sportievere rijstijl (Joost zijn omschrijving 'om te hoeken' is af en toe toepasbaar) waren de banden niet echt geschikt, met Megane een aantal keer gehad dat de kont omkwam (en de megane ingreep door te remmen, zeer fijn). Ook in 40+ had ik het idee dat het rubber echt niet gelukkig was. Ik weet het, excessen, maar toch. In slecht, koud weer deed ie het overigens wel top.

Dus, voor je stadsautootje prima oplossing, voor een auto welke breder ingezet wordt qua kilometers zou ik het niet 123 doen. Maar ik rij dan ook 45k km+ pj.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39689
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Arthur » 13 sep 2019, 19:17

Ik heb juist bij de auto die breder ingezet wordt gekozen voor de allseasons. Ligt er mss ook aan wat voor auto je rijdt en wat je er allemaal mee doet. Onder een M2 deed ik het ook niet maar onder m'n eigen A220 voldoen ze prima. Ik rijd het meest woon-werk en rijd zelden heel sportief. Ik heb ze nog niet als nadelig ondervonden.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Luco » 13 sep 2019, 19:54

Ik hoef er niet eens naar te kijken, niet te krijgen in 315 breed en 20 inch

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31173
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door JP » 13 sep 2019, 20:11

Patser.....

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Luco » 13 sep 2019, 20:14

:hot: :hot:

Online
Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Barend » 13 sep 2019, 20:48

Ik heb toen het setje zomerbanden onder de Mazda van de vrouw versleten waren daar ook all-season onder laten leggen. De winters waren na het vorige seizoen ook al versleten, dus ik moest of twee nieuwe seizoenssetjes kopen, of één setje all-seasons. Op aanraden van de bandenboer een setje all-seasons van Achilles gepakt, een dochter van Michelin. Met die 8k-10k per jaar die zij doet tot nu toe een prima keuze.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4518
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Eeuwe » 13 sep 2019, 21:17

M’n moeder is er ook op overgestapt, maar die rijd ook als een natte krant en nog geen 10k per jaar. Voor haar prima zat. Voor mij niet goed genoeg.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door De fiscalist » 13 sep 2019, 22:42

Voor de zuid Hollandse winters rij ik de Michelin cross Climate+ Op de B5. In de zomer de pilot super sport.

Wel wisselen maar prima combinatie. De cc’s zijn prima op koud, nat en droog, stukken beter dan de meeste winterbanden. Ze kunnen echt wat op de sneeuw. Die drie dagen per jaar dat er sneeuw ligt.....

Pss lekker voor de zomer, alhoewel bij normaal gebruik de cc’s ook volstaan lijkt me, zeker voor de huis tuin en keuken torretjes

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Niels » 14 sep 2019, 03:43

Ik heb een hekel aan lawaai(ige banden) dus ik hou het liever bij een goede zomerband. Alleen in de sneeuw is die minder dan een winter of all-season. Met de winters van de afgelopen jaren geloof ik het wel, inmiddels heb ik 10 setjes velgen liggen omdat ik zonodig altijd winterbanden moest hebben om er na verloop van tijd achter te komen dat de banden amper sneeuw hadden gezien.

Het is dat ik twee all season banden verwijderd ben van een complete frisse set van 4 maar anders had ik zeker 1 van de 2 daily's op zomerbanden laten staan. Dat ik nog winterbanden monteer heeft met mijn werk te maken wat maakt dat ik door weer en wind moet maar met een normale kantoorbaan waarbij je vrijdag "thuiswerkt", kunt skypen en op afstand kunt meeten monteerde ik nooit weer winterbanden/all seasons.

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Dickh. » 14 sep 2019, 06:15

De F150 heeft een all-season band als fabrieksoptie mee gekregen bij de eerste eigenaar in Canada. Nu was dat in een redelijk mild klimaat gedeelte. Ik gebruik ze gewoon verder in de niet winter maanden. Vanwege het gebruik van de F150 heb ik voor de winter wel een set Scandinavische winter banden. De Moetefindt staat wel het gehele jaar door op All-Seasons omdat er geen echte winterbanden bestaan in de juiste maat.

Kadett
Berichten: 4638
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Kadett » 14 sep 2019, 06:32

Ik denk dat er ook wel een verschil is tussen mensen die voornamelijk in de Randstad rijden of mensen in het oosten van land.

In de 18 jaar dat ik mijn rijbewijs heb zijn de dagen dat het niet te doen was met zomerbanden in de winter op 2 handen te tellen. Nu heb ik niet echt woon werk verkeer. Prive tussen de 10 en 30k per jaar gereden.

Ik heb wel winterbanden voor mijn fiets.... telt dat ook :tooth:

Afbeelding

Als het echt kutweer is zitten die er in 10 minuten op :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door dvh » 14 sep 2019, 08:19

Ik rij heel de zomer al rond op mijn wintervelgen + banden.
Ze maken minder geluid dat de zomerbanden (...) en doordat de velg een maatje kleiner is rijdt het nog beter ook.
Piepen doen ze enkel wanneer ik een sportief bochtje maakt. Maar dat is plezierig. Lijkt het alsof je als rallyrijders met je X1 door de bocht geboendert komt. Fietsers schrikken opzij. Mama's kijken je boos aan.

Living the dream.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 sep 2019, 10:20

Ik ben met de auto van mijn vrouw gewisseld naar all season van Vredestein maar ik hoef ze niet meer.
Rij ze op en dan pak ik weer een normale zomer- en winterband. Vind het persoonlijk een "net niet" band. Ding glijdt al erg snel recht door de rotonde over. En dan is het maar een Fabia 1.2 met 80pk.

Wij monteren ze wel vaker voor klanten en dan vooral de CrossClimate en de AllSeasonContact waarvan de laatste een goede indruk maakt. Net profiel (beetje zoals de Michelin) en weinig geluid met rijden.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door D20VT » 14 sep 2019, 11:32

Rij nu al ruim 200k op quatracs van Vredestein 45k/ jaar. Voldoen prima, levensduur valt ook helemaal niet tegen. Bij 175k de achterbanden laten vervangen ivm cuppen, de voorbanden zijn om de 65k aan de beurt. De nieuwe is besteld alleen deze LM wil een winter en zomercombi, voor mij hoeft het niet. Bij MDV komt er binnenkort ook een setje all seasons onder. Ik vind het persoonlijk voor een allround auto een goede compromis, ik heb geen sportwagen maar een werkpaard😬

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door RS-Ron » 14 sep 2019, 11:43

De Kodiaq van de Miss krijgt weer een set winterbanden. Zou het niet doen als ik de auto maar één winter zou rijden. Deze blijft zoiezo 4 jaar dus dan heb ik er ook plezier van.

Gr Ron

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door Bombadil » 14 sep 2019, 12:10

De fiscalist schreef: 13 sep 2019, 22:42 Voor de zuid Hollandse winters rij ik de Michelin cross Climate+ Op de B5. In de zomer de pilot super sport.

Wel wisselen maar prima combinatie. De cc’s zijn prima op koud, nat en droog, stukken beter dan de meeste winterbanden. Ze kunnen echt wat op de sneeuw. Die drie dagen per jaar dat er sneeuw ligt.....

Pss lekker voor de zomer, alhoewel bij normaal gebruik de cc’s ook volstaan lijkt me, zeker voor de huis tuin en keuken torretjes
^^ Dit lijkt mij ook de beste combi; `s winters heb je met all seasons 98% van de tijd een betere band dan met een winterband. Mocht het een keertje hel wit zijn of naar Duitsland moeten ben je voorbereid. Je kan ook de banden zonder schuldgevoel 'op rijden' in de zomer en je hoeft net als een malle het weerbericht in te schatten of je nu in februari of eind april al moet terugwisselen.

Als het 30+ is, kan je lekker op het zomerrubber met de dikke gepolijste velgen karren.


Voorlig eerst het winterrubber maar eens oprijden.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 14 sep 2019, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31173
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Allemaal aan de all-season banden ?

Bericht door JP » 14 sep 2019, 12:14

De grootste factor om winters wat anders te rijden is meer het overschot aan zout wat ze hier op de weg flikkeren. Die hoeveelheden gaan soms nergens over. Normale zomervelgen tegenwoordig, zijn allemaal gepolijst en 0 bescherming.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten