Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31036
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door JP » 21 jan 2023, 20:05

Het blijkt maar weer, Jan Modaal bukt het meest van ons allemaal...... :coffee:


Nibud: Koopkracht stijgt in 2023, veel huishoudens gaan erop vooruit
Het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) presenteert exclusief bij Kassa de halfjaarlijkse koopkrachtcijfers. Het Nibud heeft voor 117 verschillende, veelvoorkomende soorten huishoudens uitgerekend hoe hun koopkracht dit jaar verandert ten opzichte van 2022. Arjan Vliegenthart is directeur van het Nibud, hij is vanavond bij ons te gast in de studio om de koopkrachtcijfers toe te lichten.
Het Nibud stelt: "Financieel gezien wordt 2023 voor de meeste huishoudens een jaar van bijkomen en herstellen van de plotseling hoge uitgaven van het afgelopen jaar. Het omvangrijke compensatiepakket van de overheid zorgt ervoor dat veel huishoudens er dit jaar op vooruit gaan ten opzichte van 2022."

Mensen met een bijstandsuitkering gaan erop vooruit
Als je alleenstaand bent en je leeft van een bijstandsuitkering dan ga je er 5% (80 euro per maand) op vooruit. Maar ook een gezin met twee kinderen die moet leven van bijstand heeft veel profijt van de energietoeslag en het kindgebonden budget. Zij gaan er bijna 7% op vooruit (182 euro per maand).

Ook werkenden hebben profijt van het koopkrachtpakket
Een alleenstaande die het minimumloon van 25.000 bruto per jaar verdient en in aanmerking komt voor toeslagen, gaat er met 8% op vooruit. Dat is ruim 160 euro per maand. Maar als je een modaal inkomen hebt van rond de 40.000 euro, dan heb je weinig voordeel: in dat geval ga je er maar 1,6% op vooruit (42 euro per maand).

Directeur Arjan Vliegenthart: "Met deze cijfers willen we níet het signaal geven dat we alles weer kunnen laten vieren en zeggen dat het goed gaat. Nee! Het zijn steriele plaatjes. Wat in je in leven gebeurt heeft meer impact dan de cijfers op de koopkrachtplaatjes, maar de cijfers geven wel een algemeen beeld van de richting waar we het komende jaar naartoe gaan."
Vliegenthart vervolgt: "Mensen hebben een flinke aanslag op hun portemonnee gehad en nu moeten ze even bijkomen". En, zo vervolgt hij: "De betaalbaarheid van het leven is niet zomaar weer terug. Dat kun je niet met een jaartje energieplafond oplossen, we zullen veel dieper na moeten denken over wat er nu nodig is om dit op een goede manier te doen."

Grote zorgen om bepaalde groepen: "Niet eerlijk verdeeld"
Vliegenthart vindt het een belangrijke stap dat deze compensatiemaatregelen er nu zijn, maar er zijn nog steeds groepen die het niet redden. "Wij maken ons grote zorgen over gezinnen in de bijstand maar ook over mensen met hoge zorgkosten en jongvolwassenen die zelf hun geld moeten verdienen tegen een minimumloon."
Daar voegt hij aan toe: "We weten dat deze groepen structureel niet rond kunnen komen en voor wie dit plusje ook niet afdoende zal zijn. Het is niet eerlijk verdeeld"
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... op-vooruit

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Martijn_bmw » 21 jan 2023, 20:28

Tja what’s new in NL…

1x modaal betaald 6.000eur per jaar aan loonbelasting.
3x modaal betaald 44.000eur per jaar aan loonbelasting

:gek: :blackeye:

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door SlowCo » 21 jan 2023, 20:57

-t
-t

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Arthur » 22 jan 2023, 01:25

-d
-d
+t
+t

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Booooh » 22 jan 2023, 01:55

motaal?? :wink: :mrgreen:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Shakes » 22 jan 2023, 05:02

Komt helemaal goed.

Boodschappen zijn bijna gratis.
Benzine is niet bijna 1.90 per liter
Zorgverzekering is ook geen 25% duurder dan 2022.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 22 jan 2023, 08:15

De Nederlandse taal best lastig en ik maak ook regelmatig de DT vouten..... niet heel erg spannend vind ik.
Onjuist gebruik van voorzetsels etc. vind ik dan wel weer storend......

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 22 jan 2023, 08:17

Martijn_bmw schreef: 21 jan 2023, 20:28 Tja what’s new in NL…

1x modaal betaald 6.000eur per jaar aan loonbelasting.
3x modaal betaald 44.000eur per jaar aan loonbelasting

:gek: :blackeye:
Dus samen 50.000 aan loonbelasting, dan is ieder de helft het meest eerlijk toch? :coffee:

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 22 jan 2023, 08:38

Ik vind iig dat Nibud(t?) verhaaltje wél positief, beter dan deze krankzinnigheid:
https://www.nu.nl/economie/6247682/laga ... ezakt.html

Daaruit:
Een hogere rente maakt lenen duurder. Daardoor zullen consumenten en bedrijven minder lenen. Dat zorgt weer voor minder vraag naar producten, waardoor de prijzen zullen dalen.
Ja lekker de boel nóg eens wéér afremmen wereldwijd, prima idee. Niet dus!
De basis(of ongeveer grootste component) onze '10%' inflatie is de hoge energieprijs, die zorgt voor duurdere productie en dus ook duurdere producten(ook in de supermarkt), dus 'willen wij werkzame mensen ' ook loonsverhoging/compensatie(begrijpelijk) Waardoor productie nóg weer duurder wordt en we in een vicieuze spiraal van inflatie blijven hangen.

Energie/gas wordt weer goedkoper(op niveau eind 2021 zitten we nu toch?) EN we moet totaal onafhankelijk van het Rusland/Ukraine geneuzel worden en blijven. Wij hebben gas. Wij kunnen de Groningers prima compenseren(als Rutte ook makkelijk even 2.5 miljard naar Ukraine wil sturen kan dat zeer zeker!) en niet met(afhankelijk van inhoud/grootte huis tot wel '10.000 euro!' (Gaston!) hoorde ik gisteren...

Dat moet en moest veel grootster aangepakt worden. Smartengeld. Ton per huis minimaal. Centenkwestie. Dat is altijd zo. En dan die boorgebieden écht boorgebieden maken en gas erop:)

Maar renteverhoging is NIET de manier(meer)

:coffee:

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 22 jan 2023, 09:16

Oh, ik dacht dat het juist goed was als we de geldpers uitzetten en we terug gaan naar een 'normale' rente ipv ongezonde negatieve rente.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door tomgtr » 22 jan 2023, 09:29

De rente is veeeeel te lang veeeeel te laag geweest. Dat je dan nu moet corrigeren en zelfs rente hoger houden in tijden van crisis is heel vervelend maar de economie draait al jaren goed en toch verhoogden ze de rente niet. Dat het nu dan ff dubbel pijn doet is jammer maar je kan toch niet de inflatie aan blijven jagen terwijl die al zo hoog is.

Overigens gaan de centrale banken totaal hun boekje te buiten wat betreft rente aanpassen aan economie. De rente zou gebaseerd moeten zijn op monetair beleid. Niet om economie aan te jagen of af te remmen.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 22 jan 2023, 10:25

Zo komen de voordelen van onze Europese eenwording goed aan het licht, heerlijk zo'n ECB :lol:
Van al die voordelen moeten we zeker geen afscheid nemen :tong:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31036
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door JP » 22 jan 2023, 10:28

Shakes schreef: 22 jan 2023, 05:02 Komt helemaal goed.

Boodschappen zijn bijna gratis.
Benzine is niet bijna 1.90 per liter
Zorgverzekering is ook geen 25% duurder dan 2022.
Gelukkig dat het de fabrikanten goed gaat…. :coffee:

https://www.welingelichtekringen.nl/eco ... grens.html

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Alexsti » 22 jan 2023, 10:35

Ben benieuwd hoe het loonstrookje er volgende week uitziet, dan weet je hoeveel er dan er op vooruit gaat (hopelijk)....maar denk met alle gestegen kosten dat de gewone werkende man er niet op vooruit gaat.
Over gestegen kosten, zag net dat de Motorrijtuigenbelasting ook weer omhoog was gegaan vergeleken met vorig jaar, het was maar 10 euro ( waarom ? ) maar zo wordt toch alles stiekem duurder en zal je onderaan de streep niet in de plus zitten.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 22 jan 2023, 10:45

tomgtr schreef: 22 jan 2023, 09:29 De rente is veeeeel te lang veeeeel te laag geweest. Dat je dan nu moet corrigeren en zelfs rente hoger houden in tijden van crisis is heel vervelend maar de economie draait al jaren goed en toch verhoogden ze de rente niet. Dat het nu dan ff dubbel pijn doet is jammer maar je kan toch niet de inflatie aan blijven jagen terwijl die al zo hoog is.

Overigens gaan de centrale banken totaal hun boekje te buiten wat betreft rente aanpassen aan economie. De rente zou gebaseerd moeten zijn op monetair beleid. Niet om economie aan te jagen of af te remmen.
Dit bedoel ik dus. De manier waaróp heb ik moeite mee. ECB/banken bepalen teveel de marktwerking.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 22 jan 2023, 10:47

Elise schreef: 22 jan 2023, 09:16 Oh, ik dacht dat het juist goed was als we de geldpers uitzetten en we terug gaan naar een 'normale' rente ipv ongezonde negatieve rente.
Ik doelde op het verhaal van dat de burger minder gaat consumeren door hogere rente en minder productie en vice versa. Dat is Lagarde's/WEF/ECB idee erachter.

Waardeloos.

Al twee jaren coronabeleid waar 'de wereld' nog steeds last van heeft. En nu deze fratsen. Deze crisis is juiste vergroot door die grappenmakers hierboven. Alles lijkt te liggen aan die idioot Putin en dat corrupte rotland Ukraine. Blijf dat maar geloven....

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 22 jan 2023, 11:38

Robin schreef: 22 jan 2023, 10:47
Elise schreef: 22 jan 2023, 09:16 Oh, ik dacht dat het juist goed was als we de geldpers uitzetten en we terug gaan naar een 'normale' rente ipv ongezonde negatieve rente.
Ik doelde op het verhaal van dat de burger minder gaat consumeren door hogere rente en minder productie en vice versa. Dat is Lagarde's/WEF/ECB idee erachter.

Waardeloos.

Al twee jaren coronabeleid waar 'de wereld' nog steeds last van heeft. En nu deze fratsen. Deze crisis is juiste vergroot door die grappenmakers hierboven. Alles lijkt te liggen aan die idioot Putin en dat corrupte rotland Ukraine. Blijf dat maar geloven....
Wat een onzin om dat weer af te schuiven op Lagarde's/WEF/ECB.
Het is gewoon rechtbreien van e.e.a. Ze hadden de rente nooit zo ver moeten verlagen.

Het is gewoon het klassieke klagen. Je geeft tijdelijk iets meer en zodra je dat terugschroeft gaat men klagen dat je het afneemt.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 22 jan 2023, 11:47

De reden van die enorme inflatie is de energieprijs. Die enorme inflatie is pas VAN HET LAATSTE JAAR! De rente staat al jaren te laag en toen hadden we niet die enorme inflatie...

Dus. Even nadenken voordat je wat bs neertypt.

:coffee:

Maar ik breng het coronabeleid ter sprake en dat is tegen jouw zere been. Laat maar ik heb 't wel weer in de gaten. :D

Tom
Berichten: 21698
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Tom » 22 jan 2023, 11:51

Maar de rente verhogen zet de zuidelijke EU-landen op het randje van de afgrond. Het geld zal de komende jaren toch naar het zuiden blijven vloeien, de EU is een transferunie al mag je het van de globalisten zo niet noemen. Gratis geld kan niet, rente verhogen kan niet. Meer opties zijn er niet. Uiteindelijk zal men wel over gaan op het kwijtschelden van leningen die ze kregen en 'gegarandeerd' afbetaald zouden worden, iets waar EU sceptici natuurlijk al jaren voor waarschuwen.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 22 jan 2023, 11:52

Zoiets Tom.

Never waste a good crisis. Het was een klein conflict tussen twee idioten en nu een wereldcrisis(?) Pff.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 22 jan 2023, 11:55

Robin schreef: 22 jan 2023, 11:47 Dus. Even nadenken voordat je wat bs neertypt.
Altijd heerlijk om met jou te discussiëren :coffee:
Laatst gewijzigd door Elise op 22 jan 2023, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 22 jan 2023, 11:56

@Elise Jij noemt mijn verhaal onzin dus wat wil je dan? Of wat?

jouw anti EU houding is zeer begrijpelijk en vaak daarmee eensch, en nu sta je er even weer anders in?

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 22 jan 2023, 12:00

Ik vind het afschuiven onzin.

Je draait het weer leuk om.
Ik was tegen de renteverlagingen van de ECB en ben nu voor de renteverhoging van de ECB.
En dan vind jij dat ik er anders in sta? De wereld op z'n kop.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 22 jan 2023, 12:03

Bij dezen weet ik dus nu dat jij tegen renteverlagingen bent(snap ik ook), ik ben tegen verdere renteverhoging, want het probleem wordt niet aangepakt op deze manier. Ergo, de problemen gaan zich vergroten. Zie Tom's relaas hierboven.

En ik draai trouwens niks om en ik weet al heel lang met jou in discussie is 'niet leuk'(undeerstatement), dat weten velen die met jou in discussie gaan ook.
Ik ben niet de makkelijkste online weet ik ook.

Bij dezen :Wij gaan lunchen. Succes ermee hoor!
Laatst gewijzigd door Robin op 22 jan 2023, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 22 jan 2023, 12:04

Er is maar 1 manier om het probleem op te lossen......maar ik denk dat al bekend is wat die oplossing is :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bokkepoot, dave van marion, Kadett, krentenbol, MarcF, Wout309t en 194 gasten