Vegetariër worden

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vegetariër worden

Bericht door JP » 01 feb 2024, 14:54

MParallel schreef: 01 feb 2024, 12:38 Precies. Uiteindelijk is elke vega(n) niks anders dan een ouderwetse hypocriet.
Ze laten zich niet het gras voor de voeten wegmaaien….dan grazen ze zelf wel :coffee:

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Vegetariër worden

Bericht door Philipoo » 01 feb 2024, 14:56

MParallel schreef: 31 jan 2024, 14:37 Ik bent anti vega en vegan onzin. Een mens is een omnivoor. Als je tegen je eigen biologie wilt ingaan, zoek het lekker uit.

Ik zeg alleen.

- CEO, Baas van het Vlees
- Black Smoke
zeg dan verder ook niks :)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Vegetariër worden

Bericht door MParallel » 01 feb 2024, 18:22

Ik zal het in overweging nemen.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Vegetariër worden

Bericht door Robin » 01 feb 2024, 19:36

Omnivoor zegt het al: vanalles wat waaronder dus ook al >10.000den jaren vlees. Zou de mens bijv wel genoeg proteïnen binnenkrijgen als ie helemaal vegan gaat? Dan wordt het ook te eenzijdig . Buiten de smaak van vlees…

Heb een stuk gekeken over een cardioloog in de US die pleit vóór meer vlees op een afgewogen manier ook in de strijd tegen hartproblemen ..
Zal morgen kijken of ik m nog kan vinden

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vegetariër worden

Bericht door JP » 02 feb 2024, 02:00

Afbeelding

https://www.bol.com/nl/nl/p/blijf-weg-v ... 142044525/
Contrary to prevailing medical theories, cardiac surgeon Dr Philip Ovadia urges patients to eat more red meat and stop taking drugs to lower cholesterol.

“I believe heart disease prevention and management starts primarily with the food we eat. People should eat red meat. In fact, the absence of red meat is likely harmful. There is no evidence that red meat is harmful,” said Dr Ovadia, author of “Stay off my operating table: a heart surgeon’s metabolic health guide to lose weight, prevent disease, and feel your best every day.”

He bases his opinions on 20 years of seeing patients and reading medical research reports. “After performing more than 3 000 heart surgeries, I decided I needed to put more attention on prevention and less attention on treatment,” he said.

“I am a proponent of eating whole, real foods, and eliminating processed foods, including anything labelled low fat, including vegetable and seed oils with ‘heart healthy’ labels. They are not healthy for us. They may in fact make us sick,” said Dr Ovadia, who focuses on heart disease prevention and management.

“These are not standard status quo views. The status quo view is to manage heart patients with medications. Many doctors focus on heart disease management which is why heart disease is the #1 killer of Americans every year. I focus on heart disease prevention because I believe that fewer people should suffer from heart attacks.”

Contrary to popular opinion, Dr Ovadia does not believe high cholesterol levels are the primary cause of heart disease.

“I also do not believe cholesterol is the primary driver of heart disease. My professional experience supports that, and the scientific literature supports that as well. For instance, studies show half of the patients who come into the hospital with a heart attack have low or normal cholesterol levels. I would say most of them have been following the mainstream advice. However, they are still ending up on my operating table,” he said.

“So simply putting people on medications to lower their cholesterol levels or telling them to eat a low-fat diet to lower their blood cholesterol levels is not adequate prevention in my mind,” Dr Ovadia said “And it may be harmful.”

“Heart disease remains the number one killer. That tells me we are not doing the right things to prevent heart disease,” he said
https://www.prnewswire.com/news-release ... 47275.html

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Vegetariër worden

Bericht door Robin » 02 feb 2024, 06:36

Ja die inderdaad JP^^^^^ Philip Ovadia, en er staan genoeg videos/interviews met hem op Youtube, maar ik kan die met die Australische brunette niet vinden...

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Vegetariër worden

Bericht door Robin » 02 feb 2024, 06:42

Nu ben ik nooit een 'boter op de boterham' type geweest, al decennia het plakje cervelaat/kaas en pindakaas zonder 'boter'. Bij hagelslag dan weer wél natuurlijk, maar dat eet ik nooit.
Maar ik zag ergens dat light en alle soorten margarine zeer slecht is en je beter de natuurlijk veel vettere en dierlijke roomboter kunt nemen(?)

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Vegetariër worden

Bericht door Emiel » 02 feb 2024, 07:32

Robin schreef: 02 feb 2024, 06:42 Nu ben ik nooit een 'boter op de boterham' type geweest, al decennia het plakje cervelaat/kaas en pindakaas zonder 'boter'. Bij hagelslag dan weer wél natuurlijk, maar dat eet ik nooit.
Maar ik zag ergens dat light en alle soorten margarine zeer slecht is en je beter de natuurlijk veel vettere en dierlijke roomboter kunt nemen(?)
Het proces wat nodig is om light producten te maken en evt toevoegingen is ook weer niet gezond.

Ik eet alleen volle producten en als ik boter gebruik is het of olijf olie of volle boter. Start de dag met een glas met wat zee zout erin en eet iedere dag beetje roodvlees en eet meerdere eieren op een dag (gekookt of met roerbak groente)

Bloeddruk en alle bloedwaardes zijn prima en vet percentage is voor mijn leeftijd meer dan goed.

Sport veel maar dan nog is sporten niet zaligmakend en een dieet ook niet.

Ik ben er echt van overtuigd dat goede voeding meer doet dan een dieet. Geen producten bestaande uit veel suiker of allerlei chemische troep. Rare muesli repen, dingen als nutella, voor verpakt eten, veel conserveringsmiddel.

Als je overgrootmoeder het niet als eten zou herkennen…

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Vegetariër worden

Bericht door Elise » 02 feb 2024, 08:54

JP schreef: 02 feb 2024, 02:00
Contrary to prevailing medical theories, cardiac surgeon Dr Philip Ovadia urges patients to eat more red meat and stop taking drugs to lower cholesterol.
...
...
...
...

“Heart disease remains the number one killer. That tells me we are not doing the right things to prevent heart disease,” he said
Als Dr. Ovadia het niet erg vindt, houd ik mij gewoon aan wat mijn eigen artsen voorschrijven :coffee:
Dus dagelijks gewoon de bloeddruk pillen, de bloedverdunner en het pilletje voor de cholesterol. En daar komt dan nog de rest van de medicatie bij, bij elkaar iedere dag een handje vol :bag:

En aangezien het over Amerika gaat, obesitas en hartproblemen gaan hand in hand :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Vegetariër worden

Bericht door Robin » 02 feb 2024, 09:32

@Emiel, goede info!

@Elise, Ovadia stelt ook dat iedereen qua dieet en dergelijke anders is en reageert, kortom: jouw fysieke situatie----> medicatie past bij jou.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vegetariër worden

Bericht door JP » 02 feb 2024, 10:13

Idereen moet eerst en vooral doen wat hem denkt dat goed is en niet zich baseren op sekte-achtige groeperingen die maar ongegrond van alles rond schreeuwen….je eigen mening opleggen aan een ander is waar deze wereld echt kapot aan gaat en niet dat koeien teveel methaan uitstoten tijdens het flatuleren… :coffee:

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Vegetariër worden

Bericht door Crookie » 02 feb 2024, 10:48

Het is even een tijdje kijken maar een zeer interessante lezing van Ivor Cummins over hartziekte (aanval/attaque) en onze levensstijl. Uit zijn onderzoek blijkt: minder carbs en meer (dierlijk) vet/proteine. Met bijzondere voetnoot; alle zaadoliën uit industriële processen vermijden.

[YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=UZoQiDa ... cXfbuyk0qr[/YouTube]

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Vegetariër worden

Bericht door MParallel » 02 feb 2024, 12:26

7 jaar oud. Hoeft niks te betekenen, maar tegenwoordig zijn dingen alweer achterhaald voordat ze actueel zijn.

Was een paar jaar geleden de Calvé pindakaas niet kankerverwekkend?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Vegetariër worden

Bericht door Crookie » 04 feb 2024, 22:12

MParallel schreef: 02 feb 2024, 12:26 7 jaar oud. Hoeft niks te betekenen, maar tegenwoordig zijn dingen alweer achterhaald voordat ze actueel zijn.

Was een paar jaar geleden de Calvé pindakaas niet kankerverwekkend?
Het mechanisme blijft hetzelfde.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vegetariër worden

Bericht door JP » 15 mar 2024, 19:09

Als er een mee stopt, zal de rest wel snel volgen...... :coffee: Paar jaar terug wouden ze nog een verbod op aanbiedingen op alcoholistische dranken invoeren, maar dit zal er sneller doorheen komen.....
Jumbo stopt met vlees in de aanbieding: 'Voelen verantwoordelijkheid'

Jumbo stopt met alle 'van voor'-aanbiedingen op vers vlees. De supermarkt heeft het nog maar net besloten, maar hoopt dat alle kip, rund en varken al eind volgende maand uit de reclamefolder verdwenen is.

Eind mei moeten in alle filialen van Jumbo en ook online de aanbiedingen op vers vlees verdwenen zijn. Jumbo is de eerste Nederlandse supermarkt die deze stap neemt.

Wakker Dier voert al sinds 2010 campagne tegen stunten met goedkoper vlees en richtte de pijlen recent stevig op Jumbo. "Dat drukte inderdaad op de verantwoordelijkheid die we toch al voelden", zegt een woordvoerster van Jumbo.

Wakker Dier is ontzettend blij met de bekendmaking van de supermarkt. "We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont", zegt een Wakker Dier-woordvoerder.

Dramatisch jaar voor Jumbo: winst keldert en La Place minder waard
"Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden", zegt Wakker Dier. De organisatie hoopt dat andere supermarkten het voorbeeld van Jumbo volgen.


Voor Jumbo is het wel 'een moeilijke uitdaging om als eerste te stoppen met deze promotie van vlees', laat de supermarktwoordvoerder weten.

Het helpt wel dat de prijzen voor vlees over de hele linie iets lager kunnen worden gehouden doordat er geen geld door aanbiedingen wordt misgelopen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -dier-blij

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Vegetariër worden

Bericht door ErikS » 15 mar 2024, 20:34

Als alles maar duurder kan en mag worden in de super.
de grootste dieven in Nederland.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26738
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Vegetariër worden

Bericht door Martijn_bmw » 15 mar 2024, 21:37

ErikS schreef: 15 mar 2024, 20:34 Als alles maar duurder kan en mag worden in de super.
de grootste dieven in Nederland.
Níet alleen de supers ook eten op de markten en speciaal zaken / restaurants is knetter duur geworden.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vegetariër worden

Bericht door JP » 15 mar 2024, 21:46

Als we in NL de hele maak en groei-industrie naar de knoppen laten gaan, door de meest absurde EU regels, zogenaamd ten bate van het milieu en bedrijven zoals Unilever die er graag nog een extra slaatje (geen huzaren!) uit slaan. Prijzen die stijgen en de verpakkingen worden kleiner, daar zou de ACM toch eens iets aan mogen doen. Verder een suikertax waar nog steeds niemand weet waar dat belandt, een plastic-tax op elke schaaltje...het kan allemaal, maar btw verlagen op groente en fruit, om meer gezond eten te stimuleren, dat is te moeilijk om te realiseren. Daarbij, 4 appels (±750gram) in een schaaltje voor €3,50. 5 jaar geleden kochten we (groothandel) appels in voor €0.80-0.90/kg.... :koekkoek:

Nog een paar jaar en ze mogen helemaal geen vlees meer verkopen.... :sealed:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Vegetariër worden

Bericht door Elise » 15 mar 2024, 23:19

JP schreef: 15 mar 2024, 21:46 Verder een suikertax waar nog steeds niemand weet waar dat belandt
Ha, ik zag van de week in editienl een item over suikertax, waar er een een klein beetje melk aan appelsientje wordt toevoegt en daarmee de suikertax omzeilt. Van €2,89 naar €1,99 :coffee:

https://www.rtlnieuws.nl/video/uitzendi ... evering-73
Vanaf 4:10

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Vegetariër worden

Bericht door Kadett » 16 mar 2024, 03:09

ErikS schreef: 15 mar 2024, 20:34 Als alles maar duurder kan en mag worden in de super.
de grootste dieven in Nederland.
Dat is toch echt de overheid.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Vegetariër worden

Bericht door ErikS » 16 mar 2024, 08:14

Martijn_bmw schreef: 15 mar 2024, 21:37
ErikS schreef: 15 mar 2024, 20:34 Als alles maar duurder kan en mag worden in de super.
de grootste dieven in Nederland.
Níet alleen de supers ook eten op de markten en speciaal zaken / restaurants is knetter duur geworden.
Euh, je weet dat ik zelf een speciaalzaak heb ehh. :tooth:
Ik kan zien wat de verhogingen zijn bij bepaalde producten, en wat de super heeft verhoogd tov ons.
Er zijn producten écht duur geworden, maar daar kunnen wij niks aan doen.
Een ei-tje is bijvoorbeeld maar 20 cent per 10 stuks duurder geworden, in de super? €1,50 denk ik. :lol:
Speciaalzaken komen niet eens in de buurt bij wat een super heeft verhoogd.
Wij zijn vrijwel op alle fronten goedkoper dan de super tegenwoordig. (en ja, er wordt verwacht dat we duurder zijn)

Restaurants? Weet je dat een beetje kok ipv 3K nu 12K kan bijschrijven per maand? :tooth:
De Supers ligt het heel anders, zitten in hetzelfde CAO als wij, dus ik weet de kostenverhogingen aan personeel ed.
De super is in Nederland de grootste zakkenvuller. Na de overheid dan. :lol:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Vegetariër worden

Bericht door Robin » 16 mar 2024, 08:20

Een kok voor 12K lijkt mij wat te gek of bedoel je Wim:)

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Vegetariër worden

Bericht door Elise » 16 mar 2024, 09:18

Robin schreef: 16 mar 2024, 08:20 Een kok voor 12K lijkt mij wat te gek of bedoel je Wim:)
Wim is in 2018 gestopt met koken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39756
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vegetariër worden

Bericht door Arthur » 16 mar 2024, 09:23

Die is inmiddels hard gekookt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vegetariër worden

Bericht door JP » 16 mar 2024, 09:35

Chefkok in een van de drukste restaurants hier in Maastricht (OLV-plein) zat op €2400 netto en dat is meer dan 40u per week :coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], EricT, Will F. en 14 gasten