Vegetariër worden

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Het eten van vlees

Bericht door dvh » 24 mei 2018, 09:47

Offtopic dit toch? Ja :-)

Vlees is kei-lekker. Maar.. er is wat aan het veranderen. Bij mij tenminste. Voorheen vrat ik alles wat voor mijn neus kwam te liggen. Tegenwoordig eet ik wat bewuster.. En heb zelfs diverse malen overwogen om gewoon geen of een heel stuk minder vlees te gaan eten.

Waarom dan?
Paar weken terug werd ik slachtoffer ( :coffee: ) van onderstaande:
https://www.bndestem.nl/brabant/emtenea ... ~ab6d7485/

Mijn vrouw had woensdag 1kg rundvlees gekocht.. Kinderen houden er niet zo van. Ik vind het heerlijk. Dat resulteerde in een 600-700gram rundvlees voor mij.. En je raad het al.. Ziek de dag erna.. ben zelfs wat eerder naar huis gegaan en dat doe ik nooit..

Klotevlees denk ik dan. Gemanipuleerde vieze rommel. Waarom eet ik het nog? Omdat het lekker is. Maar los van het lekkere. Wanneer ik erover ga nadenken. Het is slecht voor het milieu.. De wanpraktijken en (mis)behandeling van dieren vind ik walgelijk. En wanneer ik weer zo'n vrachtwagen vol varkentjes voorbij zie komen wordt ik er altijd maar wat treurig van. Beetje het struisvogeleffect.. Want eenmaal in de winkel, netjes in een plasticje verpakt doet het je niks meer. Dat is geen dier, maar gewoon een lekker stukje vlees.

Las ik vanochtend dit:
https://www.bd.nl/koken-en-eten/lois-7- ... ~a46a9b5c/
Denk dat er maar weinig kinderen vandaag de dag zijn die dit zouden doen. Dan maar een boterham met hagelslag..

Mijn opa was jager.. Ik heb nog oude filmpjes dat ze in de schuur een koe aan het slachten waren. Mijn vader rolt een maag uit de koe.. zo over de dam.. En toen ik jong was stond ik te kijken hoe Opa zijn eigen geschoten hazen vanaf de waslijn demonteerde. Otto.. de jachthond. Stond vrolijk te wachten tot opa het beesje open sneed en met zijn blote handen de ingewanden in een emmer eronder dropte.. De hond dook er gelijk op.. om nom nom..

Anyway..
Vlees eten.. Ik overweeg het wel eens.. Het gewoon niet meer doen. Of met mate. 1x per week ofzo.
Heb alleen het idee dat 99% van de mensheid er totaal niet mee bezig is en of er gewoon schijt aan heeft..

Hoe zit dat hier op DF?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het eten van vlees

Bericht door allen » 24 mei 2018, 09:55

Je weet wat er in hagelslag zit en enig idee waarom onze groente zo mooi oogt in de supermarkt?

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het eten van vlees

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 09:57

Mooi thema, ik kom ook uit 'n grote familie waar op wild en op vrouwen werd gejaagd:)

Hertebiefstuk, ossenhaas, maar ook op z'n tijd bacon and eggs, boerenkool met HEMAworst heerlijk.
Mondongo, ook heerlijk(google maar)

Ben ook 'n visliefhebber(niet hengelend bedoeld) en kip gaat er dan ook nog in.

Marianne Thieme wil ik nog wel eens een veeg uit de pan geven:)

Wat eet 'n vegetarische kannibaal?
De groenteboer.

Teveel koeien op de wereld, deze winkelstraat zit 't vol mee in de weekenden.

En als laatste flauwe shit:
Wie een worst koopt bij de slager of met een weduwe trouwt, weet niet wat er van tevoren is ingedouwd.

Tot zover alle flauwekul.


Ja ik blijf vlees eten dus.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het eten van vlees

Bericht door Gijzert » 24 mei 2018, 10:01

Eet nog steeds vlees maar minimaal 1x per week vervangen door een linzen recept.
Ook erg lekker en een goede vervanging.

Maar een dag verder ook weer een goede BBQ gehad...... Dus tsja.....

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het eten van vlees

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 10:03

Linzensoep, heerlijk en gezond. Wij ook wel 3/4x per maand inderdaad.
Spinaziesoep.

BBQ ook lekker. Maar dan vreet ik me niet vol, meer de biertjes....

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Het eten van vlees

Bericht door Downforce Hans » 24 mei 2018, 10:15

Goed dat je er over begint, dadelijk ff een stuk Picanha kopen voor op het groene ei........was ik bijna vergeten. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het eten van vlees

Bericht door Arthur » 24 mei 2018, 10:28

Ik doe het ook, een frikandel speciaal is heerlijk zo nu en dan ;)

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Het eten van vlees

Bericht door Robin Hartog » 24 mei 2018, 10:30

Ik eet op dagelijkse basis eigenlijk vrijwel nooit meer vlees, maar dat komt omdat mijn vriendin vegetarisch is en ik vind het totaal niet erg, ik mis het ook niet ofzo. Misschien komt dat wel omdat de vleesvervangers echt dikke prima zijn. Maar op een BBQ of als ik uiteten ga dan eet ik wel gewoon vlees, het is en blijft lekker, maar als ze het daar allemaal zouden vervangen door vleesvervangers, geen probleem.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Het eten van vlees

Bericht door PeterB » 24 mei 2018, 10:34

Vlees bij de supermarkt is sowieso een no-go.
Scheelt een paar euro per kilo maar de slager in het dorp, en het dorp verderop, heeft eigen runderen en varkens bij boeren in de buurt. De kip komt via een controleerbaar kanaal en is wat smaak etc. betreft niet te vergelijken met de kiloknaller aanbieding.
Overigens 600/700 gram rundvlees in je kanaal storten is nooit gezond ;)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het eten van vlees

Bericht door dvh » 24 mei 2018, 10:38

PeterB schreef: 24 mei 2018, 10:34 Overigens 600/700 gram rundvlees in je kanaal storten is nooit gezond ;)
Halve fles whiskey ook niet. Maar omdat het zo lekker is gebeurd dat ook nog wel eens...... :angel:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het eten van vlees

Bericht door MParallel » 24 mei 2018, 10:46

Ik eet eigenlijk elke dag vlees. Soms een keer niet.

Minderen zou opzich geen kwaad kunnen, maar ik, en de mens op zich, is een omnivoor. Dus dat hele helemaal geen vlees meer is popi vegan geneuzel.

En ik vind het gewoon lekker.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Het eten van vlees

Bericht door Crookie » 24 mei 2018, 11:06

Zeker meerdere keren per week vlees. Als het kan een lekker stukje vis (makareel, haring of witvis) want daar zitten essentiele voedingsstoffen in. Mocht er geen vlees zijn eet ik op een andere manier proteinen, witte kaas bv.

Mager vlees is wel het beste samen met kip. Veelzijdig en voedzaam. En met alles.. als het er lekker uit ziet neem ik het, anders niet.

Oja.. vrachten vlees eten schiet natuurlijk niet op. Het kost veel energie om het te verwerken door het lichaam.

Ik hou het bij normale porties en liever geen varkens vlees. Veels te zuur! Vind je het gek dat reuma en Jicht ontstaan door ophoping van urinezuur?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het eten van vlees

Bericht door ///Joost » 24 mei 2018, 11:13

Ik ben ook een echte carnivoor. Mede door aansporen van mijn vrouw, die zo veel mogelijk vlees probeert te mijden omdat het zo slecht in het nieuws is de laatste tijd, proberen we met z'n allen wat minder vlees te eten. In ieder geval kopen we nooit meer gemarineerd vlees in de supermarkt (marineren en kruiden doen we zelf), minstens 1 keer per week verse zalm en vaak ook 1 keer per veek vegetarische "gehakt"balletjes (superlekker!) en kip. Hamburgers maken doe ik zelf van puur gehakt. Bij het avondeten hebben we (in ieder geval ik en onze zoon) zo 3x per week vlees gemiddeld. Soms ook maaltijden met linzen of bruine bonen waarbij het zo lekker is dat je het vlees niet eens mist. :D

Ook vlees op brood kiezen we bewust, dus veel kip/kalkoenfilet, gegrillde ham en zo min mogelijk boterhamworst/palingworst/etc.

Qua BBQ is het vaak een BCC (zelf gekruid) en dan wat zelf gemaakte spiezen (en evt. wat worstjes natuurlijk, want ja...alles met mate).

Dus al met al, compleet weglaten is voor mij ondenkbaar. Ik vind het wel ontzettend knap van haar dat ze het wel kan, want zij is ook een echte vleeseter. Als we met z'n allen een keer een echt goede vleesmaaltijd in elkaar flatsen, dan gaat dat meestal gepaard met een heerlijke zelfgemaakte hamburger of grote stukken ribeye van de topslager.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het eten van vlees

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 11:55

Mooie verhalen allemaal!

We weten dat de wereld razendsnel verandert. Automatisering vs overbevolking.

En tóch: door die 'beroepsgekwetsten'(quote RS Ron dacht ik) en die popi groene gutmenschen is het de laatste jaren/decennia wel raak.
Veel dingen waar we voor stonden, de brandstofmotor, normale electriciteit, gas, Zwarte Piet, Kerstboom, nationale helden in de geschiedenisboeken/namen/standbeelden, (varkens)vlees(ivm halal)etc.
Het mag en kán niet meer volgens hun.

En daar ben ik wel flauw van.

*Even een boterham met corned beef en 'n bak koffie*

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het eten van vlees

Bericht door Tom » 24 mei 2018, 12:50

Ik eet relatief weinig vlees, hou er niet zo van dus niet bewust vanwege dieren etc.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Het eten van vlees

Bericht door Zed240 » 24 mei 2018, 13:10

Bij mij hetzelfde als bij Tom.

Ik eet denk ik een dag of 3-5 per week vlees. Eigenlijk alleen kip, af en toe een stukje rundvlees. Varkensvlees vind ik simpelweg niet lekker. Ik vermijd alles waar veel spek/vet aan zit, dat vind ik namelijk echt ranzig. Als ik vlees eet, prefereer ik ook 'echt' vlees, dus niet van dat gemalen afvalvlees waarvan je geen idee hebt of het überhaupt nog vlees is (m.u.v. een frikandelletje. Ik weet dat het troep is, maar toch).

Het liefst eet ik vis. Momenteel een dag of 1-2 per week. Meer wil ik graag, maar daar zijn m'n huisgenoten het niet mee eens (woon nog thuis). In de periodes dat ik voor m'n studie buitenshuis woonde at ik meestal 50/50 kip en vis.

Het milieuaspect en dierenwelzijn speelt bij mij wel ietsjes mee, maar is absoluut niet beslissend. Dan zou ik de auto ook moeten laten staan.

aanvulling;

We eten hier thuis wel alles biologisch. Hoewel ik 9/10x m'n twijfels heb bij dat soort labels (bewijs maar eens dat dat stickertje klopt), proef ik naar mijn idee wel eens verschil als ik iets niet-biologisch eet. Vooral bij het Jumbo vlees dat ik gewoon smerig vind. Alsof je continue op een spier of elastiek zit te kauwen. Dan ben ik er snel klaar mee.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het eten van vlees

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 mei 2018, 13:15

Downforce Hans schreef: 24 mei 2018, 10:15 Goed dat je er over begint, dadelijk ff een stuk Picanha kopen voor op het groene ei........was ik bijna vergeten. :mrgreen:
Goed dat je het zegt! Ik moet de bavette ff uit de vriezer halen vanavond anders kan ie van het weekend niet op de bbq :hungry:

Ik ben een echte vleerseter. Mijn vrouw wat minder al is dat de laatste jaren ook wat meer geworden.
De kids geven er niet echt om. Lusten het wel maar laten het ook vaak liggen.

Maar merk ook wel dat ik er wat minder goed tegen kan als ik teveel vlees heb gegeten. Ga ik er mee stoppen......NOPE!!
Minderen.....misschien. Voorlopig blijf ik lekker door knabbelen :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het eten van vlees

Bericht door Niels » 24 mei 2018, 13:56

Met dank aan de vlees industrie mogen wij straks allemaal elektrisch rijden :P Hier ook een bewuste eter. Vind vlees heerlijk en het is niet zo dat wij extreem geforceerd geen vlees eten maar wel weinig. Ik hekel de bio industrie zoals die zich heeft ontwikkeld, dat is voor mij de belangrijkste reden maar mis het ook niet omdat we weinig "traditioneel" koken.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Het eten van vlees

Bericht door PeterB » 24 mei 2018, 14:13

Kleautedraadje :rolling:
Net toch nog even langs de slager gereden in het andere dorp om vlees voor het weekend te regelen. :) Morgen ophalen.
Mooi stuk procureur voor de pulled pork, een stuk rundernek/schouder voor de pulled beef.
Kan tegelijkertijd zaterdag low&slow op het ei, eerst twee uur "roken" en vervolgens geduld, veel geduld.
En filet van echte kippen, niet de opgefokte grote kuikens ;) , voor de saté ( voor de dames)
Het is weer eens "koken op verzoek"

( en het stukje lauwwarme paardenworst is al verdwenen)

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het eten van vlees

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 14:22

Soms haal ik BiFi worstjes bij het tankstation en dan schalt dit uit de radio:


Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Het eten van vlees

Bericht door Downforce Hans » 24 mei 2018, 14:38

Martin van der Zwaard schreef: 24 mei 2018, 13:15
Downforce Hans schreef: 24 mei 2018, 10:15 Goed dat je er over begint, dadelijk ff een stuk Picanha kopen voor op het groene ei........was ik bijna vergeten. :mrgreen:
Goed dat je het zegt! Ik moet de bavette ff uit de vriezer halen vanavond anders kan ie van het weekend niet op de bbq :hungry:

Ik ben een echte vleerseter. Mijn vrouw wat minder al is dat de laatste jaren ook wat meer geworden.
De kids geven er niet echt om. Lusten het wel maar laten het ook vaak liggen.

Maar merk ook wel dat ik er wat minder goed tegen kan als ik teveel vlees heb gegeten. Ga ik er mee stoppen......NOPE!!
Minderen.....misschien. Voorlopig blijf ik lekker door knabbelen :tooth:
Van echt gereedschap heb je geen verstand maar omdat je een vleeseter bent wordt dat je vergeven................ :lol: :thumbup:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het eten van vlees

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 mei 2018, 14:47

Downforce Hans schreef: 24 mei 2018, 14:38 Van echt gereedschap heb je geen verstand maar omdat je een vleeseter bent wordt dat je vergeven................ :lol: :thumbup:
En een man die overrated gereedschap gebruikt heeft natuurlijk ook een overrated BBQ. Maar het is je vergeven als vleesliefhebber :thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Het eten van vlees

Bericht door Macboy » 24 mei 2018, 15:10

Leuk draadje !

Vlees niet nodig, maar wel lekker mits bij de juiste slager of boer gekocht. Vis sowieso gezonder en ook lekker maar net zoals met alles is de variatie het beste. Kip op de BBQ vind ik ook heerlijk.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het eten van vlees

Bericht door JP » 24 mei 2018, 15:30

Ik ben een echte Bourgondiër en daar hoort een lekker stuk vlees bij. Gelukkig kan ik alles op het werk krijgen (kost wel wat)
Mijn vriendin eet meer pasta's maar een stuk vlees op haar tijd gaat er wel in.......

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Het eten van vlees

Bericht door PeterB » 24 mei 2018, 15:32

JP schreef: 24 mei 2018, 15:30 Ik ben een echte Bourgondiër en daar hoort een lekker stuk vlees bij. Gelukkig kan ik alles op het werk krijgen (kost wel wat)
Mijn vriendin eet meer pasta's maar een stuk vlees op haar tijd gaat er wel in.......
Beetje lauwwarm...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Baboulah, Darudevampire, Google [Bot], jerico_NL, Kasteel, Majestic-12 [Bot], Pfhmulder en 170 gasten