Porsche Taycan

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Porsche Taycan

Bericht door Martijn_bmw » 19 mar 2024, 13:18

Tom schreef: 19 mar 2024, 13:05
Estoque schreef: 19 mar 2024, 12:28 En laten we eerlijk zijn, de ontwikkelingen gaan mega hard in de elektrische auto's.
Is dat zo? Ik heb het idee dat er sinds de Model S er niet heel veel veranderd is. Er zijn wat auto's die met hogere voltages (en dus sneller) laden.
Behalve dat tussen Model S en nu er veeeel meer keuze is in merken/modellen en tegen flink lagere prijzen dan Model S :)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Porsche Taycan

Bericht door Estoque » 20 mar 2024, 08:06

Tom schreef: 19 mar 2024, 13:05
Estoque schreef: 19 mar 2024, 12:28 En laten we eerlijk zijn, de ontwikkelingen gaan mega hard in de elektrische auto's.
Is dat zo? Ik heb het idee dat er sinds de Model S er niet heel veel veranderd is. Er zijn wat auto's die met hogere voltages (en dus sneller) laden.
Range in de modellen neemt toe.
Laadinfrastructuur is echt nog in opbouw, gaat wel heel hard.
Meer betaalbare modellen met voldoende range.
Zelfs de bouwkwaliteit van Tesla's wordt heel iets beter.

Er is op dit moment geen auto-segment waar ontwikkelingen en veranderingen elkaar zo snel opvolgen als bij elektrische auto's.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Porsche Taycan

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 08:36

Omdat de focus ligt op de teveel geproduceerde en nu minder verkopende EV's.

Rutger's staatje hierboven is wel heel heel rooskleurig(edit: en dan ook punten die eigenlijk alléén gelden voor een land als Nederland, alhoewel laadinfrastructuur???) Ik wacht al sinds 2012 toen de Model S op de markt kwam:)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Porsche Taycan

Bericht door Estoque » 20 mar 2024, 09:22

Robin schreef: 20 mar 2024, 08:36 Omdat de focus ligt op de teveel geproduceerde en nu minder verkopende EV's.

Rutger's staatje hierboven is wel heel heel rooskleurig(edit: en dan ook punten die eigenlijk alléén gelden voor een land als Nederland, alhoewel laadinfrastructuur???) Ik wacht al sinds 2012 toen de Model S op de markt kwam:)
Ik ben het met je eens dat het rooskleurig is, maar wat is er zo veranderd aan auto's op dinosaurussap?

Cilinders eraf, elektromotor erbij in en eigenlijk is het voor de rest niet heel erg veranderd t.o.v. 10 jaar geleden.
Diesel is nu ineens evil, dat is wel veranderd in de laatste 10 jaar.

Mijn gevoel, en die kan misleidend zijn als niet actief elektrisch rijder, is dat de ontwikkeling niet stil staat qua alternatief rijden. (Elektrisch, waterstof, etc). Bij Brandstof motoren heb ik veel meer dat gevoel.

Daarnaast heb ik het idee dat de factoren die invloed hebben bij het maken van beslissingen rondom de keuze voor een elektrische auto, of niet, ook erg in ontwikkeling zijn. (Zonnepanelen en salderen, bijtellingpercentages, imago van bedrijven, etc)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Porsche Taycan

Bericht door Eeuwe » 20 mar 2024, 09:31

Mee eens hoor. EV's worden steeds beter, en ICE's steeds stommer. Mag blijkbaar niet gezegd worden op DF maar iets meer werkelijkheidsbesef zou sommige dwarskonten hier deugd doen.

Tuurlijk heb ik ook liever hoogtoerige zescilinders onder de 1000kg maar dat is er gewoon niet meer, dus accepteren en het oude spul wat meer koesteren. Een beetje meebewegen met de tijd, heren. Ben dat EV gebash hier wel kotsbeu aan het worden.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Porsche Taycan

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 10:14

Eeuwe schreef: 20 mar 2024, 09:31 Mee eens hoor. EV's worden steeds beter, en ICE's steeds stommer. Mag blijkbaar niet gezegd worden op DF maar iets meer werkelijkheidsbesef zou sommige dwarskonten hier deugd doen.

Vanochtend was mijn betoog vol van werkelijkheidsbesef jonguh. Range en laadmogelijkheden, waar laat de je oude batterijen over '10-15 jaar'. We denken heel Nederlands. Over werkelijkheidsbesef gesproken LOL. Echt?

Ik ben niks kotsbeu hoor, maar mooi hoe men zich zonder argumenten in allerlei bochten wringt:)

Ik rij 1dagje Mini Electric, geweldig autootje, maar heeft me toch een paar mankos...Ik wil geen kolossale auto, ik wil wel vlot en wil vlot ('s nachts)laden en veilig en niet langs de weg, ik heb geen zonnepanelen. Ja en dit is Nederland met 300km langte en 200km breedte, het ideale EV land. Maar wereldwijd?

Ophouden met dit alternatief. EV is gedoemd wereldwijd te mislukken.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Porsche Taycan

Bericht door Gijzert » 20 mar 2024, 10:27

Robin schreef: 20 mar 2024, 10:14
Eeuwe schreef: 20 mar 2024, 09:31 Mee eens hoor. EV's worden steeds beter, en ICE's steeds stommer. Mag blijkbaar niet gezegd worden op DF maar iets meer werkelijkheidsbesef zou sommige dwarskonten hier deugd doen.

Vanochtend was mijn betoog vol van werkelijkheidsbesef jonguh. Range en laadmogelijkheden, waar laat de je oude batterijen over '10-15 jaar'. We denken heel Nederlands. Over werkelijkheidsbesef gesproken LOL. Echt?

Ik ben niks kotsbeu hoor, maar mooi hoe men zich zonder argumenten in allerlei bochten wringt:)

Ik rij 1dagje Mini Electric, geweldig autootje, maar heeft me toch een paar mankos...Ik wil geen kolossale auto, ik wil wel vlot en wil vlot ('s nachts)laden en veilig en niet langs de weg, ik heb geen zonnepanelen. Ja en dit is Nederland met 300km langte en 200km breedte, het ideale EV land. Maar wereldwijd?

Ophouden met dit alternatief. EV is gedoemd wereldwijd te mislukken.
Wie heeft er een dagelijkse leefwereld van meer dan 300 bij 200km.
Andere landen zijn gewoon een aantal keer Nederland aan elkaar geplakt.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Porsche Taycan

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 10:39

In die andere landen staan geen laadpalen om de 30km.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Porsche Taycan

Bericht door Arthur » 20 mar 2024, 10:46

Nou, je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk. Mijn collega’s die (moeten) leasen, moeten nu aan een EV. Al een tijdje. En zij maken geregeld honderden km’s per dag. Dan sta je op vervelende momenten wel eens te laden en kun je ze niet inzetten waar je dat wilt. En aangezien het een moetje is kijken ze liever naar de prijs dan naar de range. Wij hebben best een dure regeling met, o.a., een behoorlijke eigen bijdrage. En dan kan een range wel 400km zijn, maar wanneer zet je hem aan een laadpaal. Met een ICE kun je nog eens een pomp overslaan, de volgende haal je wel. En anders ben je nog een keer gered met een jerrycan van een paar liter. Of komen ze EV’s helpen met een aggregaat? Nee, woon-werk gaat prima. Gelukkig doe ik dat werk niet meer, met al die km’s. Want dan zou ik er niet blijer van worden.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Porsche Taycan

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 10:55

En zakenrelatie rijdt in een Model S en >100k km per jaar. Ding is 3 jaar oud ofzo, eigenlijkalles vervangen, alles. Onder garantie. Hij heeft sinds dat hij EV rijdt z'n agenda om moeten turnen. Hij vindt 't wel ok. Hij wel:)

Maar hij zegt ook, het is geen A6/E/5er qua rijden en kwaliteit.

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Porsche Taycan

Bericht door HSR » 20 mar 2024, 11:15

De toekomst van de (NMC) accu's is geen direct punt van zorg. We leren momenteel dat de geproduceerde accu's aanzienlijk robuuster zijn dan aanvankelijk gedacht. Er zijn in EU heel wat recycle fabrieken goedgekeurd omdat daar toevallig veel subsidie voor toegekend is. Namelijk minder virgin materials. Er valt momenteel echter niet zoveel te recycelen want bestaande nmc accu's doen het o.a. goed in BESS systemen of werken nog uitstekend in de auto's waarin ze oorspronkelijk geleverd zijn.

Dat je je planning moet herzien als je elektrisch rijdt kan ik me in uitzonderlijke gevallen voorstellen. Mijn broer heeft jarenlang een Model S gehad en deed heel veel adhoc ritten van ruim boven de 100km. Volgens mij kan hij op 1 hand tellen hoevaak 'ie aan de snellader heeft gehangen.

Als je ziet hoe goed de nieuwe model 3 is geworden dan staat de toekomst gewoon op de deur te kloppen. Ik ben zelf kwa technologie adoptie een laggard maar je bent echt een blind paard als je denkt dat we terug gaan naar ICE.

Overigens, afgelopen zomer was ik weer bij fam in Shanghai en sinds corona is 95% van het wagenpark daar elektrisch geworden. Dat was echt het moment van erkenning. Ik stond op een mega druk kruispunt in Dashijie en het was zo stil dat je een speld kon horen vallen. Bijna geen noise pollution meer. +10 leefbaarheidspunten.

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Porsche Taycan

Bericht door Richardt. » 20 mar 2024, 11:59

Robin schreef: 20 mar 2024, 10:55 En zakenrelatie rijdt in een Model S en >100k km per jaar. Ding is 3 jaar oud ofzo, eigenlijkalles vervangen, alles. Onder garantie. Hij heeft sinds dat hij EV rijdt z'n agenda om moeten turnen. Hij vindt 't wel ok. Hij wel:)

Maar hij zegt ook, het is geen A6/E/5er qua rijden en kwaliteit.
Niet echt een doorsnee voorbeeld natuurlijk ;)
Dat zijn serieuze kilometers op een dag. Toch, als je uitgaat van circa 260 SV dagen in een jaar, kom je op grofweg 400km per dag. Met normaal rijden red een Model S dat toch wel?
Elke avond dat ding aan de stekker, wellicht tussentijds nog eens bij een klant en je komt het gros van de dagen prima door. Aanpassen van de agenda zou dan op het oog nog best mee moeten vallen lijkt mij.

Met een diesel sta je dan ook om de dag te tanken en met dat soort kilometers gaat er bij een ICE ook echt wel wat kapot vroeg of laat.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Porsche Taycan

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 12:37

Het gaat om 't idee natuurlijk he.

Hierboven wordt China als voorbeeld genoemd. Dochterlief woonde pre corona een half jaar in Sjanghai en is net terug uit Taiwan/China vorige week. Dat land (China) kan en mag geen voorbeeld zijn. Maar is't blijkbaar toch voor velen....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i, Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 72 gasten