Hoe heilig zijn de gemeten sportauto ringtijden?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Hoe heilig zijn de gemeten sportauto ringtijden?

Bericht door RVV » 15 feb 2007, 17:45

In sportauto staat elke maand een rijtje met tijden die zij hebben gereden op de ring, Voor velen zijn deze cijfers een autoriteit. Dieseltourist wist in het BTG draadje te melden dat sportauto op een iets korter parcour rijd dan de ring daadwerkelijk lang is.

Nu zorgt dat voor het volgende (als het 100% waar is); De ringtijden van sportauto zijn niet meer accuraat, want je moet gokken in hoeveel seconden die laatste +/- 250 meter word afgelegd.

Dus hoe betrouwbaar zijn die cijfers uiteindelijk om goed te vergelijken ?

En dan een ander punt, eenmaal een ringtijd neergezet krijgt de desbetreffende auto een stempel opgedrukt met die waarde, en daar lijkt ie zijn leven niet meer van af te komen in de discussies over ringtijden. Maar de ring van 7 jaar geleden is niet meer de ring van vandaag de dag, daarnaast is slechts 1 auto getest, een andere auto van het zelfde model zou zomaar 5 seconden sneller of juist langzamer kunnen zijn. Fabrikanten voeren in de levenscyclus van de modellen ook verbeteren door die een positieve maar ook een negatieve invloed op een tijd kunnen hebben.

Die ene tijd (ook al test sportauto die tijd in een paar rondjes) van dat ene model is voor altijd de referentie geworden. Eigenlijk slaat dit nergens op natuurlijk. 10 verschillende modellen kunnen 10 verschillende vermogens hebben. Dus ook 10 verschillende tijden voor hetzelfde model.

Fabrikanten zelf testen ook en soms laten die ook cijfers voor een bepaald model los, die wijken vaak weer af en soms fors (bv bij de Porsche Cayman S) van de sportauto tijden.

Als de sportauto tijden niet 100% betrouwbaar zijn, kunnen ze dan nog wel steeds gehandhaafd worden als autoriteit ?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 15 feb 2007, 18:23

Als de sportauto tijden niet 100% betrouwbaar zijn, kunnen ze dan nog wel steeds gehandhaafd worden als autoriteit ?
Nee .
Omdat het maar een momentopname is met een apparaat met toleranties, met omstandigheden (weer, baan) met toleranties en een rijder met toleranties (alhoewel die bij een goede rijder erg klein zijn) moet je op de gemeten tijden eigenlijk ook een tolerantie toepassen
Dus een bepaalde tijd voor eeuwig handhaven is niet juist.........het is eigenlijk net zoals in de raceij "je bent maar zo goed als je laatste raceresultaat"

Omrekening van een 20.6 naar een 20.832 is redelijk nauwkeurig te doen omdat je de exitspeed , het acceleratievermogen en de remvertraging kent van de desbetreffende auto. Globaal zal dat voor de meeste auto's tussen de 6 en 8 sekonden liggen

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 15 feb 2007, 21:29

Ik vind het leuk om de tijden te lezen en erover te bomen, maar ik zou nevernooitniet mijn keuze voor een auto ervan af laten hangen.
Dus: leuk om over te babbelen, maar ik hecht er niet veel waarde aan. Zelf rijden mot je :)

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23

Bericht door Jorrit » 15 feb 2007, 23:35

Met sommige auto's wordt maar 1 rondje gereden. Heb ze twee keer gezien na sluitings tijd. 1x met een Pagani zonda F en de andere keer met een Konningsegg. 5min stationair warm draaien. Warm rijden en voelen tot aan T13 en dan vol het gas er op. Wel gaaf. Maar niet nauwkeurig.
Werd volgens mij gestuurd door Horst von Sauna (of iets wat daar op lijkt ;))

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 feb 2007, 09:58

Zou beter zijn als ze gewoon meer dan 5km warm gingen rijden voor de bak/diff enz maargoed.

Een ronde is natuurlijk niets, denk dat je pas na een rondje of 5 een redelijke tijd hebt, ook als ervaren/pro.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 16 feb 2007, 11:33

Jorrit, heb ook een aantal van deze supertesten gezien op de maandagavond na sluitingstijd met Herr Horst von Saurna ofzo. (GT3, GT3 RS, Aston martin vanquish, M3, etc etc) Ze rijden eerst een ronde warm, daarna volgas over het rechtestuk en daarna volgt de "record"-ronde. Ze draaien na de ronde vervolgens bij T13 om en rijden tegen de richting rustig terug.

Lees de testen zelf nooit, dus weet hoe/wat ze precies testen en vanaf waar ze precies klokken.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 feb 2007, 11:58

De klok begint bij oude start finish en stopt net voor T13. Dat is het verschil met vol rondje Nordschleife. Vroeger reden ze daar namelijk de pits in. En om geen verschillen met vroeger te creeeren doen ze dat nog steeds zo.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 16 feb 2007, 13:39

De tijden die SportAuto rijdt zijn niet "eenmaal gereden, altijd gereden". Je kan op www.einszweidrei.de tijden zie die SportAuto rijdt door de jaren heen. Er staan dan ook verschillende tijden van bv de 130i.

Ik hoop echter wel dat de tijden die ze rijden wel iedere keer over hetzelfde stuk gaan. Niet dat bij sommige tijden de 250m niet wordt meegenomen.

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23

Bericht door Jorrit » 17 feb 2007, 16:21

Wat ik heb gezien was maar 1 rondje ipv meerdere. Maar goed, kan ook een andere test zijn

Zo ziet (of beter gezegd, zo klinkt het) het er iig uit als een Pagani Zonda F vol gas over de DH komt "vliegen".

http://www.ariesite.com/ring/zonda.avi (gaat iets niet goed, bij mij altahs)
http://www.ariesite.com/ring/zonda.3gp

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 17 feb 2007, 16:51

Of die tijden nou kloppen of niet doet er helemaal niets toe. Dat ze door dezelfde berijder neer gezet iets meer. Hebben we in ieder geval een vergelijk tussen de diverse auto's.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten