Pagina 1 van 1

Alfa Romeo 169

Geplaatst: 15 feb 2007, 01:49
door Rebel
Alfa Romeo's flagship 169 sedan is anticipations on the Alfa Romeo 169 scheduled to replace the ageing 166 in 2009, but conflicting speculation has suggested that the luxury sedan could be based on either a stretched 159 chassis or on the upcoming Maserati Quattroporte successor. The latest reports coming out of Italy suggest it'll be sharing with the larger trident rather than the smaller Alfa.
The Fiat Group that dominates the Italian automotive industry has traditionally kept their brands separate, refusing to share most components, let alone platforms, in a bid to keep the marques distinct from each other and steer well clear of the increasingly popular trend of badge engineering. But in recent years, that trend has been reversing even in Turin. Maseratis started sharing components with Ferrari and now with Alfa Romeo, Fiat has been partnering with PSA and Suzuki on new models, and an upcoming Alfa hatchback will be based on the Fiat Punto. So with Maserati still lagging in profitability and Alfa trying to regain its prestige, it's no wonder they've decided to go this route for the upcoming 169 and Quattroporte sedans.
Together with the thrilling 8C Competizione sports car, the 169 marks Alfa Romeo's return to rear-drive after 15 years of horses pulling from the front.



The always excellent ItaliaSpeed has published some anticipations on the Alfa Romeo 169. The new Alfa flagship, codename Progetto 941, should be positioned in a higher segment than the current Alfa 166, with the objective of stealing sales from cars such as the Mercedes CLS. The 169 should be one of the centerpieces for Alfa Romeo's returno to the US.
The Alfa 169 should arrive in 2009, and will not use the Premium platform: it will share the next Maserati Quattroporte platform. Alfa Romeo aficionados are rejoicing for the return of a car with rear wheel drive and transaxle transmission. High torsional rigidity, a balanced weight distribution and RWD should make the marketing playing field a bit more level for Alfa in its assault on big german saloons.



The 169 will have dimension similar to those of the CLS: 4,95 meters long, 1,4 meters hight. New gearboxes from Getrag are expected (including a 7 speed dual clutch). Under the hood it's strictly a V6-V8 party: gasoline engines start from the 2.8 V6 (250 hp) and go on to a 3.2 V6 (285 hp) and a 4.3 V8 (400 hp and 500 Nm). The 3.0 V6 turbodiesel should have 275 hp and 620 Nm.
Prices should start a bit under 50.000 € for the 2.8, grow to about 50.000 € for the 3.0 diesel e go up to 75.000 € for the 4.3 V8. The hypothetic GTA 5.0 V8 (more than 500 hp) should cost about 100.000 €.


Vital statistics: Project: Alfa Romeo 941; Platform: Next Generation Quattoporte E/F; Wheelbase: 2.950 mm; External Dimensions (L x W x H): 4.950 mm x 1.900 mm x 1.400 mm

Debut range (Prices are indications only): 2.8 V6 (250 bhp) €47,500, or 3.2 V6 (285 bhp) €50,000; 3.6 V6 (320 bhp) €55,000 (May be cancelled); 4.3 V8 (400 bhp @ 6300 rpm, 500 Nm) €75,000; 3.0 V6 Diesel (275 bhp / 620 Nm) €50,000


Additional engine range: 4.0 V8 Diesel (380 bhp, 800 Nm) €75,000 (May be cancelled); GTA 5.0 V8 (515-530 bhp @ 7000 rpm, 600 Nm) €100,000

[img:1280:960]http://img299.imageshack.us/img299/497/foto193ls3.jpg[/img]
[img:1280:960]http://img101.imageshack.us/img101/1812/foto197ek3.jpg[/img]
[img:1280:960]http://img143.imageshack.us/img143/418/foto198ks1.jpg[/img]

Geplaatst: 15 feb 2007, 14:55
door Christiaan van H.
Alfa Romeo aficionados are rejoicing for the return of a car with rear wheel drive and transaxle transmission. High torsional rigidity, a balanced weight distribution and RWD should make the marketing playing field a bit more level for Alfa in its assault on big german saloons.
8)

Hopen dat ze t doorzetten, in principe is er wel een markt voor denk ik.
Er valt nu een groot gat (als je de huidige 166 even wegdenkt) tussen de Alfa 159 en de Maser 4porte.

Denk dat er wel vraag is naar een dynamische sedan (4zits GT) met een uitgesproken (in het geval van de Alfa; Italiaans) design. Denk Mercedes Benz CLS, Jaguar XF, Porsche Panamera.

Geplaatst: 15 feb 2007, 17:52
door Gijzer
En als ik de foto's bekijk gaat het een hele mooie auto worden.

Geplaatst: 15 feb 2007, 17:55
door RVV
Als ik de foto's zie is het net een plak kaas tussen een big mac.

Alfa kennende zal dit een 2200 kilo zware auto worden. Daar zitten we op te wachten.

Geplaatst: 15 feb 2007, 18:05
door Gijzer
Laten we maar even wachten tot negentien tweeduizend negen. Praten we dan weer verder. :wink: Wat ik er nu aan af kan zien wordt hij mooier dan de 5/7 serie ooit zal worden. (Ik heb ook altijd een zwak voor de 166 en 164 gehad.)

Geplaatst: 15 feb 2007, 18:10
door RVV
Ja mooi zijn ze wel die Alfa's, dat is ook het enige :wink:

Geplaatst: 15 feb 2007, 18:12
door Gijzer
Rico v Velzen schreef:Ja mooi zijn ze wel die Alfa's, dat is ook het enige :wink:
Alleen als ze nieuw zijn. :roll:

Geplaatst: 15 feb 2007, 19:58
door Francisco
vorig weekend ff bij de alfa dealer geweest. nog steeds erg mooie auto's hoor. erg chic om te zien. inderdaad geen rijdersauto's meer. Maar als je kunt kiezen voor gewoon lekker vervoer van a naar b. Waarom er dan toch mensen kiezen voor een vectra of mondeo?

en trouwens zat vandaag achter een 335i, een witte. deed me helemaal niets. geef mij de oude 3 serie maar, veel meer presence.

Geplaatst: 15 feb 2007, 20:08
door Elmar
Als ik die prijzen zo zie en even omreken, kan je ze hier kopen vanaf € 100K. Zal wel een succes worden dan.

Geplaatst: 15 feb 2007, 20:50
door Henk Jan
Als je een paar jaar wacht kan je ze tweedehands voor een paar stuivers kopen... :lol: :wink:

Geplaatst: 15 feb 2007, 20:57
door RVV
Francisco schreef:
en trouwens zat vandaag achter een 335i, een witte. deed me helemaal niets. geef mij de oude 3 serie maar, veel meer presence.

Heb ik ook

Geplaatst: 25 feb 2007, 16:46
door Mark Nauta
Dinomi schreef:Als je een paar jaar wacht kan je ze tweedehands voor een paar stuivers kopen... :lol: :wink:
Ja klopt, ik hoop dat dat ook zo zal zijn met de Lancia Thesis. Lijkt mij een erg leuke auto over een paar jaartjes. Schrijft nu af als een dolle, en dan voor een prikkie een Thesis.

Deze 169 ?? ziet er erg goed uit.

Geplaatst: 25 feb 2007, 17:49
door Gijzer
Mark Nauta schreef:
Dinomi schreef:Als je een paar jaar wacht kan je ze tweedehands voor een paar stuivers kopen... :lol: :wink:
Ja klopt, ik hoop dat dat ook zo zal zijn met de Lancia Thesis. Lijkt mij een erg leuke auto over een paar jaartjes. Schrijft nu af als een dolle, en dan voor een prikkie een Thesis.

Deze 169 ?? ziet er erg goed uit.
Valt toch wel mee.....
Deze is maar 40.000 euro afgeschreven in 5 jaar....

http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 8278056040#

Geplaatst: 25 feb 2007, 22:44
door E60 M5

Geplaatst: 26 feb 2007, 00:11
door Knot
Meer vermogen dan de M5... gelooft men het zelf?

Geplaatst: 26 feb 2007, 13:07
door Gijzer
Zo gaat hij er never nooit niet uit zien. Wat een verschrikkelijk gedrocht....

Geplaatst: 08 mar 2007, 00:22
door Pescatore
Gijs te Kaat schreef:
Rico v Velzen schreef:Ja mooi zijn ze wel die Alfa's, dat is ook het enige :wink:
Alleen als ze nieuw zijn. :roll:
En zelfs als ze nieuw zijn hebben ze soms gewoon grove kwaliteitsproblemen...

Maar er is ook goed nieuws:
Together with the thrilling 8C Competizione sports car, the 169 marks Alfa Romeo's return to rear-drive after 15 years of horses pulling from the front.

Mits het gewicht niet te hoog wordt, dan kan het best een alternatief worden voor een 745i. Althans, als ik in dat segment zou shoppen :)